Jump to content

Bjarnemann

Medlemmer
  • Content Count

    4367
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1027 :)

About Bjarnemann

  • Birthday 10/10/1991

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

23067 profile views
  1. Noen som vet noe om dette? Det heter seg jo at man ikke skal la dingser ligge til lading etter at de er fullada. Hvis batteriet over lengre tidsrom er helt lada opp, forringes kapasiteten. Er det ikke da en skikkelig dårlig idé å bruke ladeetuiet som følger med trådløse ørepropper ala Jabra 75t (de jeg har kjøpt), Sony xm3, airpods, osv?
  2. Overraskende bra fra DnB, synes jeg: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/krakk_kjopstidspunkt_aksjer_historie?mcc=spare_app_notification
  3. Du hakke en dame/kompis du kan bøye/heve? Blir et meningsløst høyt antall reps med dama i bøy, men til armhevinger, er hun perfekt. Legger seg enkelt og greit oppå ryggen min. Armheving der jeg lett kan trene opp mot 1rm + pullupstang (kosta 200 - verdt det) og strikk som funker høvelig til roing, militærpress, brede armhevinger og biceps curl, gjør at jeg ikke stresser så mye med overkroppsstyrke. Men bøy/mark går nok til helvete ☹️ Småjelly på en kompis som bor sammen med en kraftig kar på 90-100 kg. Det hadde vært gull å ha i disse tider!
  4. Takk for fine svar, folkens Mye av dette er ting jeg kan tenke meg å ta med i rutinen. Men det endrer ikke det grunnleggende problemet mitt (eller er jeg veldig treg med svara detes?): deff når intensiteten er lavere og/eller belastninga annerledes. Man kan si mye fint om strikk, stein, dips på stol, utall o.l, men det erstatter liksom ikke 160 kg i mark og 70 kg i hantelpress 😕 Og hva da? Vente med deff, eller får jeg belasta kroppen nok til at styrke- og muskeltap ikke blir allverdens? Å feite opp dama hadde vært noe, ja😅
  5. Takk for svar, folkens Ja, det tenkte jeg ikke på. Løpet blir selvfølgelig avlyst. Har uansett store planer om å GRUSE denne kollegaen. Også løper jeg heller rundt godt definert, enn ikke, skal jeg medgi. Takk for link Har faktisk lest den (og lignende). Volumet blir jo ok opprettholdt, jeg er mer bekymra for belastninga/typen belastning (noe lavere intensitet + at strikk gir meg mindre belastning i bånn). Men du tenker "kjør", Logaritme?
  6. Vel. Ser ut til at jeg tok feil i spådommen om at det kom til å gå til helvete straks feriepengene var inne Rakk i hvert fall å runde millionen, og holde den i to måneder. Jeg tror det som utløste krakket, eller hva man skal kalle det, var at jeg tenkte "nå er jeg i hvert fall trygt over en million. Kommer ikke til å falle under dette. Jeg kommer til å forbli aksjemillioner selv om markedene går ned 😎". Vel.. In other news: jeg klamrer meg til det vi "vet" om markedene: vi vet aldri om det skal opp eller ned - men det er bedre å ha penger i akjsefond enn å ikke ha det. I snitt, gir det avkastning. Fikk utbetalt feriepenger tidligere fra en av arbeidsgiverne mine, for å putte i aksjefond. Ble med det 61 000 i sparing for mars. Ikke solgt noe, og har heller ingen planer om å gjøre det. Jeg blir med ned og opp. Håpet mitt nå, er å, sakte men sikkert, klare å dra meg opp på millionen igjen. Har i skrivende stund 973 000. Det ser dårlig ut, spesielt mtp kronekursen (har ikke valutasikra fond), men det er nå et mål.
  7. Råda noen tidligere til å unngå deffing nå som trenignssentrene er stengt. Men jeg vurderer å spise mine egne ord. I går, var det faktisk barisvær i hele fem minutter. Det er nok ikke lenge til det kommer til å bli flere situasjoner der det blir aktuelt å dra på joggetur i baris. Surt å gjøre det når vinterfettet fortsatt er der. Dessuten var planen å deffe i sek-åtte uker nå, og så gå tilbake til et moderat overskudd. Det passer også bra med planene mine om å knuse en kollega i et løp som er i mai. Tre-fire kilos vekttap vil hjelpe tida mye. Jeg lurer derfor på om det er mulig å komme med noen kvalifisert gjetning på hvor mye muskelmasse det vil koste meg å legge meg i underskudd? Selv om det ikke blir de tunge belastningene jeg er vant til å treningssenteret, får jeg i hvert fall kjørt overkroppen greit med strikk. Har per nå ikke funnet bedre substitutt for knebøy enn å bøye dama, som dessverre og heldigvis ikke veier mer enn 60 kg + strikk. Strikken gir altfor lite belastning i bånn, men ok belastning fra kvartbøyposisjon og opp (legger den dobbelt under foten, og fester den i albuen). Kjører følgende regime: Fredag 20. Knebøye dama: 7,7,8 Bred pushups, strikk: 13, 11, 10 Pullups: 9, 6, 6 Knebøy, strikk: 11, 9, 8 Militær: 10, 9, 8 Chinups: 10, 7, 5 "Flaksing" 16, 15, 14 (strikken rundt ryggen, holde i den med begge henda, og ~samme bevegelse som man gjør med kabel - dette er dog altfor lett) Roing: 11, 10, 10 Push, smal, dobbel strikk: 6, 6, 6 Biceps: 11, 10, 10 Forstår det gir lite mening å oppgi numre, men jeg tok de med for å gi et inntrykk av hvilken reprange jeg ligger i. Jeg kjører de fleste øvelsene til det er tomt, og føler jeg får kjørt meg greit. Men strikk gir lite belastning i bunnposisjon. Chin- og pullups foregår i bar, så der er øvelsene "legit". Vil jeg spise irrasjonelt mye muskler om jeg legger meg i underskudd mens jeg følger dette regimet 2-3 ganger/uka? Burde jeg deffe hardt og fort og bli ferdig med muskelspiseperioden, eller det lurere med et mer moderat underskudd?
  8. Helt enig. Men bare så det er sagt: jeg synes det er artig å følge med på diskusjonen om dette. Mener ikke at det ikke skal være lov å diskutere dette. Og jeg synes at "dette går til helvete"-siden har mange gode argumenter. Én ting er frykten og volitaliteten (stava jeg det rett?), en annen ting er de reelle økonomiske konsekvensene vi ser, med nedstengninger, permitteringer, osv. Og gjeldsbobla. Og at mange land og sentralbanker har svært lite krutt å møte krisa med. Eller at land og samfunn er i ferd med å stenges enda mer ned. Det ser unektelig mørkt ut. Jeg bare er litt skeptisk til at disse diskusjonene skal styre investeringer. Edit: dog noen unntak. Råda feks (irriterende nok) en kompis til å ta ut alle penga sine bare to dager etter at nedturen starta. Dette fordi han hadde tenkt til å bruke dem til egenkapital i sommer. Jeg sa at "det er skyer på himmelen, det kan hende det skal videre opp, det kan hende det skal ned. Ta ut pengene for å være på den sikre sida. Du har ikke råd til å gamble med egenkapital". Folk som snart skal gå av med pensjon, burde også gjøre lignende vurderinger. Ellers så står jeg på mitt. Dog 250 000 kr blankere 😂
  9. En ting å ha i bakhodet mens man venter på denne oppgangen, er at det er umulig å skille reell oppgang fra dead cat bounce. Børsen kan sprette opp 30%, og vipps, så har du tapt store deler av oppgangen, eller så kan børsen sprette opp 30%, du setter inn alle penga dine (på en topp 💡), også var det visst bare en død katt som spratt. Det er lett å være etterpåklok og si at denne krisa var noe alle så komme, eller å treffe en oppgang og si at det var åpenbart at markedet nå var klart for å hente seg inn igjen. Det som da er fort å glemme, var de som tok ut pengene sine før en oppgang (høsten 18), eller de som satt inn motivert av en dead cat bounce. Sistnevnte er lette å glemme, for de snakker, av forståelige grunner, ikke like høyt om egne bragder som de som hadde flaks med innskuddene/uttakene sine.
  10. Takk for fine svar, folkens Har sett på kettlebells, men jeg synes prisen er litt stiv? Har ikke tenkt meg over tusenlappen, og da tenker jeg kanskje at en 25 kgs plate er mer anvendbart? Skal se hva de har på XXL senere i dag. Ang utetrening/muligheter i naturen, så er det dessverre ikke så mye å skryte av her i Harstad. De er en tuftepark her, men hva den kan tilføre utover chins/pull ups, vet jeg egentlig ikke? Er en eller annen form for belastning jeg så gjerne skulle hatt. Også er det uansett full vinter her opp. En del minusgrader, og metervis med snø. Så det legger en del begrensninger på hva slags muligheter det er. Snømåking er så klart et alternativ 😂 Takk for tips om strikk. Den kan man gjøre mye moro med. Og for tips om hjemmegym. Det er så definitivt verdt et forsøk! Jeg er for øvrig ikke redd for ikke å klare å holde meg fit. Jeg løper ganske mye, og alt nevnt av dere i tillegg, burde være mer enn nok for det. Men om det går feks fire uker til jeg får løfta noe igjen, er jeg bekymra for styrken min. Spesielt i markløft og knebøy. Og i mark og bøy, så ser jeg ikke helt, hverken av hva dere har tenkt på, eller hva jeg har tenkt på, som kan yte substansielle bidrag? Ikke at jeg er såå jævla sterk, men kjærring/dekk/motbakkeløp/tung sekk osv, blir liksom ikke helt den samme treningsbelastninga som 6*150 kg. Roedthaarogfregner: jeg ville definitivt ikke deffa i en periode jeg ikke får løfta. Hadde tenkt til å deffe selv, men jeg kommer til å gå for vedlikehold/moderat overskudd (avhengig av hvordan det går med treninga) isteden. Kroppen er i utg ikke så glad i muskler, som er energikrevende masse. Hvis den blir utsatt for sult, som jo en deff er, vil den være interessert i å kvitte seg med disse. Derfor er det viktig å få løfta litt mens man går ned i vekt for å hindre for mye muskeltap.
  11. Det er dette som er den store krisen. Spesielt siden alt tyder på at det ikke kommer til å være snakk om bare to uker treningsstengt. Så her er det bare å preppe seg med alternativ. Jeg har gjort meg noen tanker om hva som kan funke som høvelige substitutter. Disse tar jeg gjerne tilbakemeldinger på. Hører også gjerne hva dere har tenkt. I krisetider som dette, må vi stå sammen og hjelpe hverandre. Per nå har jeg nada treningsutstyr hjemme, Jeg er villig til å bla opp litt for å kjøpe noe som kan holde hjula litt i gang. Hvis jeg har forstått det rett, får jeg en 25 kilog vektskive fra XXL for noen hundrelapper. Den tenker jeg er verdt det. Tenker også å knabbe en pull up-bar fra jobb. Knebøy/markløft: knebøye kjærringa. Vanligvis er det bra at hun veier under 60 kg, men akkurat nå, kunne hun gjerne veid mer. Hunv eier for lite til å holde maksstyrke oppe, og det er nok også snakk om et begrensa antall reps før vi kælver. Likeså med ettbeins knebøy. Kommer dere på andre alternativer? Bryst/triceps/skuldre: 25 kilos vektskive på ryggen. Smale push ups, brede push ups, og alt imellom. Kommer dere på andre alternativer? Rygg/biceps: chin ups og pull ups. Kommer dere på andre alternativer? Desperat og fortvila hilsen fra Bjarne ☺️😬😱
  12. Jeg er veldig glad oljefondet ikke gambler slik med dine og mine penger.
  13. Var dette til meg? Jeg er klar over at jeg også girer - Skjønner i så fall misforståelsen. Skriver fra mobil, så det tar litt tid. Både du og Nimrad klarte å snike dere inn med hver deres post som forandra konteksten før jeg fikk posta. Min kommentar gikk på at jeg ikke ønsker maks belåning. Jeg synes det blir litt for stor risiko å ta. Dagens løsning, med 60% belåningsgrad og avdragsfrihet på halvparten av lånene tenker jeg er et greit kompromiss mellom personlig risiko og avkastning.
  14. Hvis alt går som det skal, er det mest fornuftige å ha maks belåning. Så lenge avkastninga er høyere enn renta, er det et regnestykke man kommer godt ut av. Jeg gjør det likevel ikke, for jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken "hva om?". Jeg tør rett og slett ikke ta så stor risiko med "Bjarne As". Hvis renta plutselig spretter opp i åtte prosent, og aksjemarkedet går til helvete, har jeg satt meg i en dårlig posisjon. Og siden en ulykke sjelden kommer alene, kan det jo godt hende jeg mister jobben i samme slengen. Da er jeg i deep shit. Så kan man innvende at sjansen for at alt dette skjer ikke er allverdens, men gjeld er risiko, og jeg ønsker ikke at den skal være høyere enn at jeg klarer meg, selv om veldig mye går galt samtidig. Har lån på nesten 5*inntekt i dag, og ~60% belåning. Har avdragsfrihet på halvparten av lånene mine. Jeg tenker det er en grei mellomting. Avdragsfrihet er tross alt en indirekte lånefinansiering.
  15. Ser at jeg kanskje har formulert meg litt klønete Poenget mitt, var at det bare er å gi opp å time. Og derfor at tanker om å ta ut pengene sine (som en del har gjort/vurdert), eller vente med å gjøre flere innskudd, kanskje ikke er så lure. Vi vet to ting: man kan ikke time + statistisk sett, er det bedre å ha penga i fond, enn utenfor fond. Konklusjon: sett inn pengene når du har dem (men bare de du kan la stå). Ikke ta ut penger for å prøve å unngå nedtur. Og ja, å måke inn feriepengene nå, blir jo også en slags timing. Men er ikke det en litt lurere timing enn feks å ta ut pengene nå, eller å vente med innskudd? Å vente med innskudd/ta ut penger, bryter med både dette at man ikke kan time markedet, òg at det, historisk sett, er bedre å ha penga i fond enn utenfor. Å sette inn penger nå, bryter delvis med første prinsipp (vi kan ikke time det - men vet at det på sikt går opp), men er i tråd med siste prinsipp om at det som oftest lønner seg å ha pengene i markedet. Dessuten, tar i hvert fall denne timinga utgangspunkt i noe konkret; at det er bedre å kjøpe nå enn for to uker sida. Det vet vi helt sikkert. Vi vet ikke hvordan markedene er om to uker. Ps; fikk for øvrig ikke feriepengene. Kun i ekstraordinære situasjoner kommunen går med på det. En pengekåt lærer var tydeligvis ikke god nok grunn 😅
×
×
  • Create New...