Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kongen og dronningen regelrette tjenere? folk som lager og serverer kaffe når de måtte ønske, henter et pledd og bringer beskjeder?

 

Antar det ikke er adjutantene som gjør disse oppgavene, da de er offiserer?

Det kongelige hoff, seksjon det kongelige hushold.

 

Kongens adjutanter har mer PA-aktig rolle - de skal sørge for at Kongens hverdag går rundt, planlegge møter mv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan frakter man flydrivstoff til flyplassene? Hvert fly tanker jo som regel en hel lastebil med drivstoff, blir det ikke svært mye trafikk til flyplassen om alt skulle komme med tankbil?

 

Kunne det vært lagt rørledninger fra raffineri?

Mange flyplasser har store anlegg med tanker enten under bakken eller et stykke bortenfor flyplassen, som Dubai Airport. Der kommer drivstoffet inn til flyplassen gjennom rør. Disse tankene forsynes gjennom rør fra raffineri.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skriver kortnummeret mitt, CVC, kontonr, fødesel/personnr, telefonnummeret mitt, mamma sitt, og alle andre tall som jeg husker på rekke uten mellomrom, kan man si at jeg har memorisert et tall på 70+ siffer da? (dersom jeg kan gjengi den samme rekkefølgen hver gang)
Eller det "juks"?

Endret av Edgelord
Lenke til kommentar

Dersom jeg skriver kortnummeret mitt, CVC, kontonr, fødesel/personnr, telefonnummeret mitt, mamma sitt, og alle andre tall som jeg husker på rekke uten mellomrom, kan man si at jeg har memorisert et tall på 70+ siffer da? (dersom jeg kan gjengi den samme rekkefølgen hver gang)

Eller det "juks"?

 

Det er ikke et tall. Det er mange tall satt sammen etter hverandre. Så ja, det er juks. Du har ikke memorisert ET tall. Men mange tall som i en serie utgjør hundrevis - faktisk millioner av siffer dersom du følger et system, som å ta en dato baklengs og bare fortsette å telle.

 

7102212271022121 osv ... slik kan du holde på og starte forfra igjen uten problemer - bare med litt trening.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at det er juks. Grunnen til at du husker det er jo at du har delt det opp i blokker som du husker separat, det er ofte slik de som er gode på sånt husker lange sekvenser.

Men hvis du skryter av at "jeg kan memorere tallrekker på over 70 siffer" så bør du jo også kunne klare det med andre tallrekker også...

 

Hahaha nei jeg skryter ikke av det, er egentlig bare noe jeg bare tenkte på i stad helt tilfeldig.

Lenke til kommentar

Hvordan frakter man flydrivstoff til flyplassene? Hvert fly tanker jo som regel en hel lastebil med drivstoff, blir det ikke svært mye trafikk til flyplassen om alt skulle komme med tankbil?

 

Kunne det vært lagt rørledninger fra raffineri?

Jeg har jobbet med drivstoff-forsyningen til en norsk flyplass. Der ligger det et Jet A1-anlegg i fjellet noen få km fra selve flyplassen, med rør i bakken til en "bensinstasjon" inne på selve flyplassområdet, hvor drivstoffbilene fylles før de forsyner flyene. Fjellanlegget fylles med skip.

 

edit: Et fly kan ofte ha kapasitet til mer enn én bil med fuel. Et "vanlig" innenriks passasjerfly har såvidt jeg husker kapasitet til 20-30 kubikk med fuel, og en tankbil er vel typisk opp mot 20 kubikk.

Endret av Kaplan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan frakter man flydrivstoff til flyplassene? Hvert fly tanker jo som regel en hel lastebil med drivstoff, blir det ikke svært mye trafikk til flyplassen om alt skulle komme med tankbil?

 

Kunne det vært lagt rørledninger fra raffineri?

Jeg har jobbet med drivstoff-forsyningen til en norsk flyplass. Der ligger det et Jet A1-anlegg i fjellet noen få km fra selve flyplassen, med rør i bakken til en "bensinstasjon" inne på selve flyplassområdet, hvor drivstoffbilene fylles før de forsyner flyene. Fjellanlegget fylles med skip.

 

edit: Et fly kan ofte ha kapasitet til mer enn én bil med fuel. Et "vanlig" innenriks passasjerfly har såvidt jeg husker kapasitet til 20-30 kubikk med fuel, og en tankbil er vel typisk opp mot 20 kubikk.

Man vil jo så og si aldri tanke helt fult da.
Lenke til kommentar

Støpejern er bra men drittungt. Selv den gangen jeg pumpet jern 3 ganger i uka og løftet min egen kroppsvekt+25kg i benk syntes jeg støpejernspanner var plagsomt tunge..

 

Du får panner i rustfritt stål som ikke veier så mye. Funker til det meste uten egg(har jeg hørt). Dessuten får du panner i vanlig 'bløtt jern' som heller ikke er så tunge. Kjøpte en i sommer for ca 350 på Jernia. 'Mauviel 1830'. Betjeningen visste ikke all verden men den brukes omtrent som en støpejernspanne, ikke vask med såpe, tørk godt så den ikke ruster osv. Over tid dannes et belegg jeg *tror* er noe av det samme du får når du blånerer våpen. Altså et porøst lag med jernoksid som ikke skaller av og kan holde fett/olje som hindrer rust og gir en non-stick effekt. Non-stick effekten er ikke like god som med teflon men siden belegget dannes av seg selv under bruk så er panna et potensielt arvestykke du kan donere til oldebarna dine om 50 år. ;)

Lenke til kommentar

Støpejern er bra men drittungt. Selv den gangen jeg pumpet jern 3 ganger i uka og løftet min egen kroppsvekt+25kg i benk syntes jeg støpejernspanner var plagsomt tunge..

 

Du får panner i rustfritt stål som ikke veier så mye. Funker til det meste uten egg(har jeg hørt). Dessuten får du panner i vanlig 'bløtt jern' som heller ikke er så tunge. Kjøpte en i sommer for ca 350 på Jernia. 'Mauviel 1830'. Betjeningen visste ikke all verden men den brukes omtrent som en støpejernspanne, ikke vask med såpe, tørk godt så den ikke ruster osv. Over tid dannes et belegg jeg *tror* er noe av det samme du får når du blånerer våpen. Altså et porøst lag med jernoksid som ikke skaller av og kan holde fett/olje som hindrer rust og gir en non-stick effekt. Non-stick effekten er ikke like god som med teflon men siden belegget dannes av seg selv under bruk så er panna et potensielt arvestykke du kan donere til oldebarna dine om 50 år. ;)

Det du snakker om her er det som på engelsk kalles "seasoning", og det kan man lage selv på jernpanner. Jeg har selv prøvd dette, etter å ha fått råd fra forumets egen Simen1. Les mer her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...