Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klippet meg i USA i påsken, og der brukte de en genial sak. Håret ble kortere og tynnere bare ved å klippe gjennom håret, hun brukte ikke saks og håret var perfekt kort!!. Det så ut som et munnstykke hun satt på maskinen. Så jeg vil anta det er munnstykke til hårtrimmer? Men hun sa hun brukte "five", altså 5. Husker ikke om det var "size 5" eller hva. Jeg har ikke sett frisørene i norge bruke det, for de bare bruker saks! men det var jo helt genialt. Jeg tenker å spørre om dette når jeg skal til Spania nå snart. Er det noen som har vært borti dette? Er jeg inne på det, munnstykke og size 5?

Lenke til kommentar

Møbiusbånd er en 3D-figur med bare 1 side og 1 kant.

En 3D-figur med 3 sider, 3 kanter og 2 hjørner er ei paranøtt.

En diskos er en 3D-figur med 1 kant og 2 sider.

En kon har 2 sider, 1 kant og 1 hjørne.

Tverrsnittet av en diskos kan kanskje sees som et 2-sidet polygon, men hvis polygoner må ha rette sidekanter, så er det minste polygonet en trekant.

Lenke til kommentar

Man må fjerne listverket, snu karmen og liste på nytt.

 

Hvor lang tid det tar avhenger av hvor fort den som gjør jobben klarer å gjøre disse tingene.

 

Blir liksom litt fingeren i været. Men gjorde dette på et par timer uten å stresse for en stund tilbake. Da byttet eg listene, så måtte jo skjære de på nytt. Og eg er ikke spesielt rask på slike ting.

 

En tømrer burde klare det på en times tid.

Lenke til kommentar

Prosentregning: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1674834&p=22640287

Har jeg rett, eller tar jeg faktisk feil?

 

Jeg har fått så mange i mot meg i det siste, at jeg begynner å lure.

 

Jeg ser hva du tenker, men mener at det ikke er slik det var ment. Hvis du tenker at liten = 1/stor, billig = 1/dyr og så videre vil de fleste slike formuleringer som du reagerer på gi mye mer mening.

 

Andre ganger snakker folk om f.eks 30% billigere og mener 70% så dyr, ikke 3.3 ganger så dyr, men det klarer man stort sett å gjette seg frem til. Noen ganger må man bare bruke godviljen, og det er greit for meg at matematikken på grunnskolen lærer oss å skjønne dårlig formulerte problemer. Det er tross alt slik i dagliglivet at de fleste regnestykker ikke kommer fra matematikere.

Lenke til kommentar

Blir vel kanskje litt som over-i-går i stedet for før-i-går når man snakker om to dager siden. Det ene er vel feil, mens det andre er riktig.

Er helt enig i at 5 ganger så lite høres teit ut, også enig i at det er feil.

Så spørs det om man oppnår noe ved å si at de tar feil, eller ikke, når det egentlig ikke er tvil om hva de egentlig mener.

 

(Jeg er en av de som sier at det er feil, ofte...)  ;)

 

Og i denne tråden, så synes jeg ikke man skal legge godviljen til, her synes jeg at fasiten bør være fakta, og feil må være feil.

Lenke til kommentar

Plasseffektivitet. Man får mange flere seter per vogn med nytt veggløst inventar. Folk gidder ikke betale så mye ekstra for ineffektiv plassbruk (kupé) at det er lønnsomt å tilby det lengre. Unntaket er vel en del skikkelig lange togruter der folk ofte betaler ekstra for sovekupé eller sittekupé.

Lenke til kommentar

Virker sannsynlig, men hadde de ikke behov for effektivitet før?

Rekner med at det var fokus på komfort og at det var designeren som hadde siste ordet før, men at det no i seinare tid har blitt meir fokus på kostnadseffektivitet.

 

Flya har hatt ei liknande utvikling, før var det fokus på at reisa skulle være så behagelig som mulig, i dag er fokuset på å kunne tilby lave billettprisar.

Lenke til kommentar

I helgen havnet eg i diskusjon med en eldre slektning om at gammalost var så jæla sunt. Eg synest det lukter fælt og smaker værre, så det å spise det er uansett uaktuelt, men er egentlig gammalost sunt? Eller er det en gammel påstand/myte helt uten rot i virkeligheten? Har noen noensinne sett noe dokumentasjon på kor sundt det er?

Lenke til kommentar

I helgen havnet eg i diskusjon med en eldre slektning om at gammalost var så jæla sunt. Eg synest det lukter fælt og smaker værre, så det å spise det er uansett uaktuelt, men er egentlig gammalost sunt? Eller er det en gammel påstand/myte helt uten rot i virkeligheten? Har noen noensinne sett noe dokumentasjon på kor sundt det er?

50% protein og 1% fett. Ganske sunt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...