Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snedig: Stiger Norges innbyggertall raskere enn Danmark sitt? Hvis dagens utvikling fortsetter, når ligger det an til en kryssing?

post-49706-0-73347600-1436862628_thumb.jpg

 

Det ser ut som om Norges innbyggertall stiger mer enn Danmark sitt.

 

En krysning ser dog ut til å være litt frem i tid.

 

 

edit: Fant en bedre graf. Denne viser en krysning rundt 2045ish:

post-49706-0-56554500-1436862833_thumb.jpg

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vi ser av Befolkningsfremskriving i Norge [1], er det store usikkerheter knyttet til fremtidig befolkning. Den danske beregningen [2] har ikke like tydelig med usikkerheter.

 

Basert på middels nasjonal vekst for Norge og danske tall er det en krysning mellom 2040 og 2050. (Tabell 1 i norsk befolkningsfremskiving, Tabel 4 i dansk befolkningsfremskriving).

 

 

[1] http://ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/194974?_ts=1483a294018

[2] http://www.dreammodel.dk/pdf/Befolkningsfremskrivning2013.pdf

 

redigert: dette ser ut til å stemme bra med tallene Twinflower presenterer over.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om gramatikk:

Det er ganske vanlig å skrive f.eks "Flemming's bil", men etter korrekt Norsk skal ikke ' tegnet være der.

Greit nok, man skriver "Flemmings bil", men om det var Hans sin bil, ville det vært rett å skrive "Hanss bil"?

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om gramatikk:

Det er ganske vanlig å skrive f.eks "Flemming's bil", men etter korrekt Norsk skal ikke ' tegnet være der.

Greit nok, man skriver "Flemmings bil", men om det var Hans sin bil, ville det vært rett å skrive "Hanss bil"?

 

Hans' bil er det rette. (såvidt jeg vet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har byttet fastlege men de sender tydligvisk ikke papirene mine seg imellom å de vil ha betalt for å gjøre det etter hva jeg har hørt, noen som vet hvor mye det koster å sende papirene til nye fastlegen?

 

Nå som journal på nett er innført, ligger jo alt der inne. Er vel bare for den nye legen å gå inn der og se på det han trenger.  

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om gramatikk:

Det er ganske vanlig å skrive f.eks "Flemming's bil", men etter korrekt Norsk skal ikke ' tegnet være der.

Greit nok, man skriver "Flemmings bil", men om det var Hans sin bil, ville det vært rett å skrive "Hanss bil"?

Hvis ordet / navnet slutter på s, x eller z, så kan du bruke apostrof.

 

Mao. blir Hans' bil korrekt, men Peters' (Peter's) bil blir feil.

Lenke til kommentar

 

Hvor likt er menneskets og planters DNA?

 

Tja.... Vi deler 60% med en bananplante for eksempel :)

 

 

Lett å se, hva?

 

 

Rart på utsiden, men ikke så rart når man ser på innsiden av en celle. Det er mye der inne som fungerer på nesten samme viset. Samme type DNA (som må behandles av lignende proteiner), cellemembraner, ribosomer, mye sånt. Store deler av DNAet jobber med å holde det molekylære maskineriet i gang, det som bestemmer om vi gror hale, pels, jeksler, denslags, er kun aktivt når vi er fostre. Det sagt er 60% ingenting sammenlignet med DNAet vi deler med andre dyr, og siden vi splittet lag med plantene for halvannen milliard år siden er det kanskje ikke så rart.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor likt er menneskets og planters DNA?

 

Tja.... Vi deler 60% med en bananplante for eksempel :)

 

 

Lett å se, hva?

 

 

Rart på utsiden, men ikke så rart når man ser på innsiden av en celle. Det er mye der inne som fungerer på nesten samme viset. Samme type DNA (som må behandles av lignende proteiner), cellemembraner, ribosomer, mye sånt. Store deler av DNAet jobber med å holde det molekylære maskineriet i gang, det som bestemmer om vi gror hale, pels, jeksler, denslags, er kun aktivt når vi er fostre. Det sagt er 60% ingenting sammenlignet med DNAet vi deler med andre dyr, og siden vi splittet lag med plantene for halvannen milliard år siden er det kanskje ikke så rart.

 

 

 

Stemmer, jeg hørte Brian Cox fortelle at alle celler (alle alle) omdanner sukker til energi på nøyaktig samme måte.

 

Basic funksjoner bak syn, hørsel, følelse og rett og slett hvordan man skapes som foster (eksempel: en celle sender ut et "radiosignal" som får fingrene til å utvikle seg, og avstanden fra kilden sier noe om hvilken finger som skal dannes) virker veldig likt på tvers av arter.

 

Hadde vært litt interessant å lært litt teori om slike emner, ikke bare populærkultur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...