Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor nøyaktige er disse Biltema linjalene?

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Stallinjal-2000035029/

Tenker da på totalt sett fra starten til siste tall, ikke nødvendigvis nøyaktigheten mellom hver millimeter strek.

 

Har en CNC maskin som går litt kortere enn det den skal i følge G-koden når jeg måler delene i ettertid (selv om jeg har satt inn riktig antall steg per millimeter i forhold til stigningen det skal være på skruen) og for å kalibrere dette så får man jo best resultat av å kalibrere det over størst mulig del av vandringen til aksen som skal kalibreres. Og presisjons måleinstrumenter som er så lange er jo rimelig dyre. Så lurer på om det vil bli så gærent med å bruke en slik billig linjal på en meter.

Lenke til kommentar

Hvor nøyaktige er disse Biltema linjalene?

Selve linjalen er nok mest sannsynlig nøyaktigere enn du klarer å lese den av. Ville heller satset på å maskinere en del til et bestemt mål (størst mulig for måleinstrumentet), for deretter å måle den med enten mikrometer eller digitalt skyvelære, for å regne ut korreksjonsfaktoren.

Lenke til kommentar

Vinduer i buss og tog inneholder litt metall for at ikke solskinn skal være så plagsomt, har jeg hørt.

Dette fungerer nesten som et faradays bur, og ødelegger for de passasjerene som prøver å bruke mobilt internett.

 

Må vinduene inneholde metall? Er det ikke noe annet som kan beskytte mot solskinn, uten å ødelegge mobilsignalet?

Jeg finner ikke noen dempingsfaktor for vinduer, men regner med det er den IR-blokkerende metallfilmen i isolerglass som demper i bygninger. Jeg trodde ikke busser hadde isolerglass, men at det hovedsaklig er metallchassiet inkludert stolpene mellom hvert vindu som fungerer som faradaybur. I teorien om faradaybur må hver rute i buret være mindre enn bølgelengden på signalet som skal stoppes (veldig ca siden det er en gradvis økende demping). Mobiltelefonsignaler har ca 850 - 2500 MHz som er rundt 12-35 cm bølgelengde. Siden bussvinduer er vesentlig større enn dette regner jeg med at dempingsfaktoren er relativt liten, med mindre det brukes isolerglass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...