Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål jeg ikke var helt sikker på om skulle postes her, men siden jeg har sett en del andre spørsmål med lignende tematikk, regner jeg med at det går fint.

 

Hva er egentlig lovligheten rundt dette med at blant annet frisører kan spørre om du ønsker en liten ekstratjeneste (hårvoks, hårtørking) uten å oppgi pris på denne ekstraytelsen? Man kan selvfølgelig bare spørre om hva det koster, men det høres ofte ut som noe de har tenkt å gi deg gratis, og dersom man mangler litt erfaring, eksempelvis om man er barn eller utlending, er det jo lett å bli lurt av dette. Første gang samboeren min var alene hos frisøren, fikk hun på slutten høre at "nå ser jeg at jeg rekker å tørke (eller enn annen meget enkel tjeneste) håret ditt litt, vil du jeg skal gjøre det?" Selvfølgelig ønsket hun dette, men det ble problematisk etterpå da det viste seg å koste 100 kroner ekstra, og hun kun hadde fått med seg nok penger hjemmefra.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det er i andre land, men ser for meg at det ikke er over alt i hele verden at det koster ekstra for 2 gram hårvoks, eller for garnityr på bensinstasjoner og slikt for den del. Så utlendinger må jo lett gå på den en del ganger også. Selv jeg, siden jeg sjelden kjøper mat ute, kan gå på en smell (dersom 5 kr ekstra kan kalles en smell) innimellom. "Ekstra os? Klart jeg vil ha ekstra ost! ...Å ja, det koster ekstra ja, stemmer." Slike hendelser tror jeg riktignok jeg må ta selvkritikk på.

 

Og når dette først er lov, er det noen grense for hvor mye de kan ta seg betalt for ting de ikke oppgir pris på? Kan jeg i teorien risikere å måtte betale enorme summer dersom jeg svarer ja på et "Ha du lyst på ****"spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan heger det sammen at en kiosk som selge softis tar 5 kr for litt pulver på isen og 7 kr for lit flytende sjokolade,

da skulle man tro  at de kjøper inn de dyreste og minste beholderne med det innholdet.

 

-

 

hvordan og når oppdaget man hva olje kunne brukes til ?

en gang i tiden ble olje brukt til brensel , men jeg tror ikke det var den samme typen som drar opp av jora

Lenke til kommentar

hvordan heger det sammen at en kiosk som selge softis tar 5 kr for litt pulver på isen og 7 kr for lit flytende sjokolade,

da skulle man tro  at de kjøper inn de dyreste og minste beholderne med det innholdet.

Det kalles profitt og går blant annet til å betale lønninger, arbeidsgiveravgift, mva, strøm, leie av kiosken (eller nedbetaling av lån på kiosken om den er eid) og litt til å betale for selve pulveret. Det er fult mulig å kjøpe First Price sjokopulver og ha med deg om du kjøper en is for ha ta med. Det blir antagelig mye billigere hvis du bare regner prisen på det forbrukte pulveret.

Lenke til kommentar

 

hvordan heger det sammen at en kiosk som selge softis tar 5 kr for litt pulver på isen og 7 kr for lit flytende sjokolade,

da skulle man tro  at de kjøper inn de dyreste og minste beholderne med det innholdet.

Det kalles profitt og går blant annet til å betale lønninger, arbeidsgiveravgift, mva, strøm, leie av kiosken (eller nedbetaling av lån på kiosken om den er eid) og litt til å betale for selve pulveret. Det er fult mulig å kjøpe First Price sjokopulver og ha med deg om du kjøper en is for ha ta med. Det blir antagelig mye billigere hvis du bare regner prisen på det forbrukte pulveret.

 

jeg synes det viser lit grådighet når de først tar 35 kr for isen som så skal de ha 5 kr ekstra for noen få gram med sjokoladepulver , eller annet strø

At de også skal ha 7 kr for noen dråper med saus virker også lit grådig

med tanke på at de nok er batalt inn etter noen få kunder , selv om det er ny igjen

Lenke til kommentar
hvordan og når oppdaget man hva olje kunne brukes til ?

en gang i tiden ble olje brukt til brensel , men jeg tror ikke det var den samme typen som drar opp av jora

I riktig gamle dager hentet man olje med krukker fra fossile oljeressurser som lå helt åpent opp i overflaten. Disse er for lengst tømt og man har gravd stadig dypere og vanskeligere steder for å få tak i oljen. Jeg vet ikke hvor lenge slike ressurser har vært utnyttet men sikkert i over 1000 år.

 

Den andre typen oljer, planteoljer har nok vært kjent lengre og ikke minst mer utnyttet på grunn av bedre tilgjengelighet. Olivenolje har sikkert vært utnyttet i minst 6000 år.

Lenke til kommentar

...

 

jeg synes det viser lit grådighet når de først tar 35 kr for isen som så skal de ha 5 kr ekstra for noen få gram med sjokoladepulver , eller annet strø

 

 

 

 

At de også skal ha 7 kr for noen dråper med saus virker også lit grådig

med tanke på at de nok er batalt inn etter noen få kunder , selv om det er ny igjen

 

Målet med kiosken er å tjene penger, ikke sørge for at flest mulig får seg softis billigst mulig. Profitten på toppingen er nok veldig høy, du har rett i det, men noe må de tjene penger på. Så lenge folk er villige til å betale for det så kan de selge det så dyrt. Du kan godt kalle dem grådige, men hvis du ikke liker det så får du droppe å kjøpe isen.

Endret av rankine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvordan heger det sammen at en kiosk som selge softis tar 5 kr for litt pulver på isen og 7 kr for lit flytende sjokolade,

da skulle man tro  at de kjøper inn de dyreste og minste beholderne med det innholdet.

Det kalles profitt og går blant annet til å betale lønninger, arbeidsgiveravgift, mva, strøm, leie av kiosken (eller nedbetaling av lån på kiosken om den er eid) og litt til å betale for selve pulveret. Det er fult mulig å kjøpe First Price sjokopulver og ha med deg om du kjøper en is for ha ta med. Det blir antagelig mye billigere hvis du bare regner prisen på det forbrukte pulveret.

jeg synes det viser lit grådighet når de først tar 35 kr for isen som så skal de ha 5 kr ekstra for noen få gram med sjokoladepulver , eller annet strø

At de også skal ha 7 kr for noen dråper med saus virker også lit grådig

med tanke på at de nok er batalt inn etter noen få kunder , selv om det er ny igjen

Som sagt, råvareprisen er bare en liten del av prissettingen. Skal man drive butikk må man få det til å gå rundt og betale regninger og lønninger. Ikke bare råvarene. Ellers kan man bare legge ned. Profitt er ingen forbrytelse, det er en forutsetning for arbeidsplasser og et velferdssamfunn.

 

PS. Du reagerer altså ikke på at en kjeks som koster ca 2 kr i innkjøp og 100 gram fløte som koster rundt 5 kr i innkjøp selges for 35 kroner? (Da snakker jeg om innkjøp i typiske kiosk-kvanta) For ikke å snakke om bonden som får ca 50 øre per 0,1 liter melk (der mesteparten selges i butikk som melk til 10-15 kr/l og en liten del som fløte til 40-120 kr/l). Hadde man kunnet hente iskremen rett fra spennene på kua og kjeksen rett fra treskeren så hadde nok isen hatt en pris på ca 2 kroner. Men da må man også regne med å ta alt av frakt, foredlingsprosesser, salg, lønninger etc på egenhånd.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kunden sitt ansvar, mener Forbrukerrådet

 

Når det er sagt, så har jeg inntrykk av at salonger uten kjede, gjerne utenlandske eiere, tar tørk og voks/styling på strak arm og ikke tar ekstra for dette. Jeg synes selv "frisøren på hjørnet" gir et like bra resultatet som andre steder, men til bedre service og en tredjedel av prisen.

Ser man det, "opplyse" var nok det magiske ordet jeg ikke tenkte på da jeg googlet etter dette selv! Synes dette er en irriterende praksis, da jeg til dels føler at de prøver å lure meg, men samtidig hadde det kanskje ikke hørtes bra ut med "Det koster x kr." hver gang heller. Håper i alle fall de fleste frisører er omtenksomme nok til å opplyse barn om slikt. 

 

Lurer fortsatt litt på hvor mye de kan ta betalt for slikt, men dette finnes det vel ingen fasit på? 

Lenke til kommentar

PS. Du reagerer altså ikke på at en kjeks som koster ca 2 kr i innkjøp og 100 gram fløte som koster rundt 5 kr i innkjøp selges for 35 kroner? (Da snakker jeg om innkjøp i typiske kiosk-kvanta) For ikke å snakke om bonden som får ca 50 øre per 0,1 liter melk (der mesteparten selges i butikk som melk til 10-15 kr/l og en liten del som fløte til 40-120 kr/l). Hadde man kunnet hente iskremen rett fra spennene på kua og kjeksen rett fra treskeren så hadde nok isen hatt en pris på ca 2 kroner. Men da må man også regne med å ta alt av frakt, foredlingsprosesser, salg, lønninger etc på egenhånd.

 

 

jo  faktisk , det er slik korttenkte inntjeningssenarier  jeg reagerer på.

har du ikke lagt merke til det i andre tråder , der jeg lurer på hvorfor enkelte er villige til å betale astronomiske beløp bare for utseende eller kjente merker  når det kjøper ting og tang ?

Lenke til kommentar

Når folk skal poengene blant innslagene i grandprix skal fordeles så deler man ut pengen 1 til 8 , også 10 og 12 poeng for de beste

hvor stor forskjell for sluttresultatet ville det utgjøre om man bare gikk opp til 10 poeng , altså 1 til 10 poeng

 

at man deler ut 10 i stedet for 9 poeng , og 12 i stedet for 10 er det for å skille ute vinneren lettere ? 

Lenke til kommentar

Hvis folk er villige er det jo bare dumt å selge det billigere?

tja, jeg vet nå ikke .

mange vil jo også la være å kjøpe det

og da er det andre som vil forsøke seg , men til en lavere pris

 

Går det langt nokk så vil noen selge piratkopier til veldig lav pris , selv om det er dyre billig-varer

Lenke til kommentar

Hver is skal først og fremst betale varekostnadene forbundet med å produsere isen. 

 

Men isen skal også betale anskaffelseskostnadene knyttet til ismaskinen, det være seg leie-, leasing- eller eiekostnader, og driftskostnadene knyttet til ismaskinen (strøm, rengjøring, mv). 

 

På toppen av dette skal isen dekke deler av de indirekte kostnadene -- lønn til ansatte, arbeidsgiveravgift, leie av lokaler, etc. 

 

Og til slutt skal eieren ha noe profitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan og hvorfor de gravde etter metall er jo kanskje ett relevant spørsmål, hvorfor varmet de opp det ukjente materialet de fant i jorden når de fant det?

Rekner med at steinar med metallmalm blei bruk til å bygge opp bålplassar. Når bålet var nedbrent så fant dei sikker metallklumpar i asken. Kanskje dei også var skarpe?

 

Vil tru det var omtrent slik det starta, og at menneska deretter prøvde å gjennskape situasjonen for å få tak i fleire metallklumpar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...