Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forsket på om "bråkete" reklame med alt for mye compressor faktisk har økt gjennomslagskraft, eller er det bare noe reklamefirmaene tror?

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men jeg personlig har motsatt effekt.

Når reklamen skrur opp lyden trykker jeg på Mute.

Jeg kunne godtatt vanlig lydnivå, men når jeg allerede ser på film i det lydnivået jeg ønsker blir reklame i høyere lydnivå plagsomt høyt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det forsket på om "bråkete" reklame med alt for mye compressor faktisk har økt gjennomslagskraft, eller er det bare noe reklamefirmaene tror?

 

Tja, ville tro det har en effekt. Det har begynt med at èn reklame, eller ett reklamebyrå, har guffa opp lyden på sin(e) reklame®. Deretter må de andre følge etter. Om en reklame er mye høyere enn de andre vil man jo legge mer merke til den. Det er samme som har skjedd/skjer i musikkbransjen. Der blir alle plater mikset og mastret med alt for høyt volum, og med det masse kompressor. Dette er for at sangene skal være høyest mulig på radio og lignende - kjent som "loudness war".

Lenke til kommentar

 

Er det forsket på om "bråkete" reklame med alt for mye compressor faktisk har økt gjennomslagskraft, eller er det bare noe reklamefirmaene tror?

Jeg kan ikke svare på spørsmålet, men jeg personlig har motsatt effekt.

Når reklamen skrur opp lyden trykker jeg på Mute.

Jeg kunne godtatt vanlig lydnivå, men når jeg allerede ser på film i det lydnivået jeg ønsker blir reklame i høyere lydnivå plagsomt høyt.

 

Her er problemet at konkurransemekanismene skaper en til syvende og sist negativ effekt. Høy lyd fanger oppmerksomheten din, så en reklame med høy lyd vil du legge merke til. Det som er problemet er at de andre reklamene må følge "spillereglene" og dermed blir alt så høyt at du skrur av -- uten at noen av reklameskaperne har villet dette. Her er det altså en struktur som oppstår utenfor det enkelte reklamebyrås kontroll.

Lenke til kommentar

Hadde reklamebyråene lest og forstått spillteorien Nash-likevekt, hadde de blitt enige seg i mellom om å holde seg på normalt lydnivå, noe alle sammen ville tjent på, fordi færre seere hadde brukte mute-knappen.

 

Hadde samfunnet seg imellom lest og forstått spillteori, så hadde ikke reklame eksistert.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett i en del klipp fra USA så har de en funksjon på telefonen hvor det bare kommer et pip også snakker en person til deg direkte på høytaleren. Altså ringer det ikke og man må ikke ta telefonen, men man kan bare snakke med en gang, litt som en walkie talkie.

 

Er dette en funksjon som bare er på mobiler i USA? Eller er det bare jeg som ikke har funnet det på Norske mobiler?

Lenke til kommentar

Jeg har sett i en del klipp fra USA så har de en funksjon på telefonen hvor det bare kommer et pip også snakker en person til deg direkte på høytaleren. Altså ringer det ikke og man må ikke ta telefonen, men man kan bare snakke med en gang, litt som en walkie talkie.

 

Er dette en funksjon som bare er på mobiler i USA? Eller er det bare jeg som ikke har funnet det på Norske mobiler?

http://en.wikipedia.org/wiki/Push-to-talk#Mobile_phone ("Push-to-talk" over mobil)

 

Dette er, så vidt jeg vet, ikke tilgjengelig/i drift på norske mobilnett.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hvorfor beveger planetene seg? Altså, jeg mener ikke hvorfor de går i bane, men hva startet bevegelsen deres? Når gassene og partiklene etterhvert samlet seg til større legemer, hva gjorde at de begynte å bevege seg sidelengs?

Sidelengs? Stort sett alt man finner i universet er allerede i bevegelse, og har alltid vært det. Både i sine nåværende formasjoner og størrelser, og før dette. Større legemers bevegelse kan i stor grad beskrives av gravitasjonelle krefter mellom hverandre, men store konstellasjoner er også i høy fart gjennom universet. Spørsmålet er dessverre ganske så ill-definert: Beveger seg i forhold til hva?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, nærmere bestemt fangenes dilemma med flere runder og ukjent slutt. I en slik setting er som regel 'tit for tat' den beste strategien, noe som gir gode muligheter for varig samarbeid.

 

Spillteori er interessant, og kan også være nyttig, men det er langt fra en fasit på hvordan verden fungerer.

Lenke til kommentar

 

Hadde samfunnet seg imellom lest og forstått spillteori, så hadde ikke reklame eksistert.

 

AtW

Hadde det vært så enkelt så hadde ikke konkurranse eksistert heller. I tillegg til at du ser bort fra informasjonsdelen av reklamen, så klart.
Konkurranse hadde ikke eksistert uten reklame? Om det er det du mener så tar du feil. Reklame hemmer konkurranse. AtW
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det jeg mente. Om det var slik at alt som skulle til for å gjøre reklame ineffektivt var kunnskap om spillteori, så kunne man brukt det samme resonnementet angående konkurranse; hvis bedrifter bare hadde hatt kunnskap om spillteori hadde vi ikke hatt konkurranse.

 

I tillegg påpekte jeg at reklame kan være konkurransefremmende i form av informasjonsspredning, så selv om det over skulle stemme så ville det fortsatt vært rom for reklame.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...