Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvor går grensen mellom campingvogn og klær? :p

Her:

Campingvogn | klær

 

Streken mellom skiller.

Ettersom det er to helt forskjellige ting holder det skillet i massevis

 

Spørsmålet mitt var i relasjon til om klær kunne stenge ut kulde hvis de var gode nok.

 

Hvis du putter hjul og drag på denne:

 

220px-AX-5-spacesuit.jpg

 

så nærmer den seg en campingvogn. Så kan man gjøre den litt og litt større inni...

Lenke til kommentar

Hørte fra en hvitevareprodusenr en gang at de kunne lage maskiner som holdt evig, men at de ville bli så dyre at ingen ville kjøpt det, men at forbrukere heller ville ha det billig selv om det ikke holdt så lenge. En fordel med ting som ryker er jo at man kan får nyere teknologi når man oppgraderer. En 10 år gammel oppvaskmaskinen er uansett greit å oppgradere snart uansett.

 

Ville du betalt f.eks 50 000 for en vaskemaskin som holdt resten av livet?

Det er vel heller snakk om vedlikehold. Underlig hvor mye lengre ting varer vis lager blir forfrisket, og slitte metaldeler erstatter.

Litt som at bærbare kan ha livstid fra 3 til 30+ år alt etter vedlikehold.

Lenke til kommentar

Angående levetid på hvitevarer:

 

Det stemmer ikke alltid at det hadde blitt høyere utviklingskostnader ved å øke levetiden.

Mange apparater kunne virke i flere tiår, men det er alltid en liten plastdings som knekker, og ikke kan byttes.

 

 

Samsung flatskjermer inneholder kondensatorer av et jalla fabrikat som heter CapXom, istedet for anerkjente produsenter.

Samsung sparer en femtilapp per apparat, og levetiden blir halvparten.

Når en Samsung-skjerm slutter å å fungere, er det som regel defekte kondensatorer som har skylda. Det er mange YouTube-videoer om hvordan man lodder inn nye kondensatorer i Samsung-skjermer.

 

Jeg tror de fleste kunder som kjøper TV til 12.000,- gjerne ville betalt en femtilapp ekstra for dobbel levetid på apparatet...

 

Det er mulig jeg vil ha nytt apparat før det gamle er defekt, pga mye funksjoner og bedre ytelse. Men da selger jeg den gamle brukt.

Alle mine gamle laptoper og telefoner havner på FINN eller QXL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Angående levetid på hvitevarer:

 

Det stemmer ikke alltid at det hadde blitt høyere utviklingskostnader ved å øke levetiden.

Mange apparater kunne virke i flere tiår, men det er alltid en liten plastdings som knekker, og ikke kan byttes.

 

 

Samsung flatskjermer inneholder kondensatorer av et jalla fabrikat som heter CapXom, istedet for anerkjente produsenter.

Samsung sparer en femtilapp per apparat, og levetiden blir halvparten.

Når en Samsung-skjerm slutter å å fungere, er det som regel defekte kondensatorer som har skylda. Det er mange YouTube-videoer om hvordan man lodder inn nye kondensatorer i Samsung-skjermer.

 

Jeg tror de fleste kunder som kjøper TV til 12.000,- gjerne ville betalt en femtilapp ekstra for dobbel levetid på apparatet...

 

Det er mulig jeg vil ha nytt apparat før det gamle er defekt, pga mye funksjoner og bedre ytelse. Men da selger jeg den gamle brukt.

Alle mine gamle laptoper og telefoner havner på FINN eller QXL.

Men hva ville skjedd om alle bedrifter hadde slengt inn den ekstra 50lappen i produktene sine og doblet levetiden? Ville vi fått massiv arbeidsløshet?

Lenke til kommentar
Men hva ville skjedd om alle bedrifter hadde slengt inn den ekstra 50lappen i produktene sine og doblet levetiden? Ville vi fått massiv arbeidsløshet?

Nei, det er ikke sånn det henger sammen. Du må se det litt større bildet, nemlig at verdensborgerne totalt sett oppnår samme materielle levestandard for vi får jo nyte samme mengde og tid med produktene, bare med færre arbeidere som må stå og slite dagen lang.

 

Frigjort arbeidskraft kan i verste fall tenkes å bare drive dank, men med samme totalt materielle levestandard i verden. Resultatet er ikke mindre velstand men en annen arbeidsfordeling. Like mange rike, færre middelklasse, flere fattige. Fordelingen kan selvsagt styres politisk så middelklassen kan betale mer skatt for at fattige skal få bedre levekår. Klarer man den balansen så får altså alle de tre klassene like mye velstand som alternativet, men da med mindre arbeidsinnsats. Tar vi med at fritid har en egenverdi så får vi totalt sett økt levestandard i verden.

 

Sånn har effektivisering av arbeidsoppgaver alltid fungert og det vil alltid fungere sånn. Det er rett og slett sånn det henger sammen. Jeg skjønner at det er en litt uoversiktlig og til dels uforståelig sammenheng. Håper jeg fikk satt i gang tankene så du kan fundere over sammenhengen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Helt med på det du sier. Var derfor jeg ville starte debatten også. Fordi jeg ser muligheten i at når arbeidskraft blir frigjort vil denne bli brukt til å føre utviklingen videre. Det var jo egentlig slik vi kom oss ut av gjørma i middelalderen. Plutselig hadde folk nok mat, så kunne de begynne å gjøre andre ting. Som å finne opp.

 

Men hvordan skal dette utføres i praksis? Ser for meg noen rike kapitalister som vil sette seg på bakbena. a la den amerikanske våpenindustrien.

Lenke til kommentar

 

Her forveksler du utviklingskostnader og produksjonskostnader.

 

Sånn i ettertid vet de nå at det er kondensatorene som går først i stykker, og de hadde økt prisen med en 50-lapp. Men hvis de skulle erstattet alle billige deler som kunne gått i stykker (det er sikkert mange andre jalla-deler i samsung-tvene også) så hadde det nok blitt mer enn 50 kroner ekstra.

 

Det er her utviklingskostander kommer inn i bildet: prisen for å finne ut hvilken komponent som først går i stykker. I dette tilfellet kommer altså erstatningen på 50 kroner, men utviklingskostandene kommer på toppen av dette.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Det er her utviklingskostander kommer inn i bildet: prisen for å finne ut hvilken komponent som først går i stykker. I dette tilfellet kommer altså erstatningen på 50 kroner, men utviklingskostandene kommer på toppen av dette.

Å bruke gode kondensatorer i forhold til dårlige kondensatorer krever ikke noen utvikling, kun bruk av litt dyrere deler. Trenger ikke vite akkurat hvilken dårlig kondensator som går i stykker om man kun bruker gode kondensatorer som ikke går i stykke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær så snill og les innlegget mitt igjen. Jeg snakker ikke om hvilken kondensator...

 

Trenger ikke vite akkurat hvilken dårlig kondensator som går i stykker om man kun bruker gode kondensatorer som ikke går i stykke

Jeg mente ikke hvilken kondensator, men at andre ting enn kondensatorer kunne gå i stykker. Hvis alle disse andre tingene også skulle blitt erstattet av kvalitetsdeler kunne det blitt 4 50-lapper til og vips så er tven priset ut av marketet.

 

Men hvorfor erstatte alle de andre tingene når det bare er kondensatorene som går i stykker? Jo, fordi å finne ut hva som går i stykker krever enten utviklingskostnader eller at produktet har vært på markedet en stund.

 

Etter at disse tvene hadde vært på markedet en stund har de faktisk flyttet på noen av kondensatorene for at de ikke skal gå i stykker så fort.

 

Ja, de kunne funnet ut dette ved testing istedenfor å sende produktet på markedet, men testing koster penger.

Lenke til kommentar

Alle vet at CapXon er et drittmerke.
Hvis Samsung var i tvil, kan de bare google det.

De trenger ikke å erstatte alle delene med høyere kvalitet.
Resten av apparatet er allerede godt nok, og hvis du bytter kondensatorene, vil apparatet virke i i flere år.

Det kreves ikke høyere utviklingskostnader for å skjønne det. Bare marginalt høyere delekostnad.
I et apparat til 12.000,- er er femtilapp i i bedre kondensatorer definitivt verdt det.

 

 

EDIT:

Her er en av mange videoer som forklarer kondensatorproblemet til Samsung, og hvordan man reparerer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis man har to firkantrør i stål som begge har samme godstykkelse (4 mm), men det ene røret er 50 x 50 mm, mens det andre er 60 x 60 mm hvilket av dem vil da være sterkest/stivest?

 

Det som er 60 x 60 mm vil være klart sterkest, både når det gjelder strekk, trykk, vridning og bøying. Uten å regne på det vil jeg tippe at forholdet er nesten 1 til 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at denne ringeklokken ringer som normalt hjemme hos meg?

 

Har tatt ut batteriene for lenge siden, alikevel ringer en når noen ringer på...

Fant det ut ved en tilfeldighet da jeg skulle bytte ringeklokke pga irr og ikke hadde nye batterier, så den ble bare sittende så ringte det noen på, etter det har den bare stått sånn.

Lenke til kommentar

I følge dokumentaren om dårlige tver fra samsung ( deter en stund siden den ble sendt i scrødingers katt ) så var de jo laget for å gå stykker

1: Det ble brukt dårlige kondensatorer som ikke tålte mye varme

2: Disse kondensatoren ble plaser på det varmeste stedet på kretskortet .

 

Er det noe som forsatt lurer på hvorfor de gjør det ?

på skuten av programmet ble det påstått at det hadde endret design slik at disse dårlige kondensatoren ikke skulle være så lette å erstatte.

 

Lurer dere enda på hvorfor de gjør det ?

 

 

Nå er det jo også slik at ingen ting varer evig ( eller vel....dig lenge ) me man kan reparer etter hver som delen går i stykker

Til en viss grad blir det billigere en å kjøpe helt nytt

 

Nå kan man jo lure på ( som også jeg gjør ) hvor pris på nye utgaver av produktet er prissatt slik at det er ca 30-50% dyre en det en reparasjon koster .

Da før man jo et miljøproblem .

Folk kaster produkter som er nesten i orden fordi det ikke lønner seg å reparere

 

Nå blir det jo nesten som om man ikke tør å kjøpe produkter fra en beryktet produsent fordi man risikerer at f.eks. opptakeren streiker midt i et program man ønsker å se senere 8 man har ikke almening når det sendes ).

på toppen av det hele så skjer det når butikken ha stengt for helgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...