Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Mener å ha lest at de har klart å gjennomføre en hjernetransplantasjon på en ape, som overlevde. Eneste var at den ble lam.

Da har de jo ikke kommet særlig langt. Men uansett, har du noen kilder?

 

En hjernetransplantasjon ville være veldig vanskelig fordi hjernen er vant til en annen kropp. Den innlærte tolkningen av sansedata, emosjonelle kroppslige responser, immun og endokrin aktivitet, osv. gjelder for den gamle kroppen. Den er ikke vant til den nye. Vil man være den samme i en annen kropp? Det må nok til en langt fra uproblematisk omjustering av forbindelsen mellom hjernen og resten av kroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ille må en storm være for å senke et moderne skip?

Det kommer litt an på hva du mener med "dårlig vær senket skipet".

Er det nok at det var dårlig vær når skipet sank, eller må det være direkte sammenheng mellom været og havariet?

F.eks. vil en ellers udramatisk (men dyr) grunnstøting fort bli til ett totalhavari i storm. Eller en maskin black-out som gjerne går fint i godvær, men fører til katastrofe i grov sjø om båten blir liggende med sidesjø og får lastforskyvning.

 

I "sommer stormen" i Skagerrak i 2009 hadde vi to forlis:

Full City, som drev på land i Langesund etter at ankeret brakk i to

Langeland, som ble senket av bølgene (kanskje pga. lastforsyvning)

 

Ingen av hendelsene hadde skjedd uten stormen, men bare Langeland var direkte som følge av at været ble for mye for skipet.

Lenke til kommentar

Hvor fort må det gå før man ikke klarer å fokusere på ting/objekt?

Uten å ha noe godt svar:

- Øynenes fokuseringshastighet avhenger veldig av alderen (ung=rask)

- Øynenes fokuseringshastighet avhenger veldig av avstanden til det som skal fokuseres på (lang=rask)

- Øynenes dybdefokus avhenger veldig av både avstand og pupillstørrelse (mye lys=stor fokusdybde)

 

Det er altså mange faktorer som spiller inn. En par kjappe tester med meg selv:

 

- Mørkt under en jakke, flytter jeg fingertuppen fra 20 til 10 cm unna nesen. Fokushastighet ca 1 sekund = ca 0,1m/s

- Samme øvelse i godt dagslys gir meg en fokushastighet på ca 1/2 sekund = ca 0,2 m/s.

- Bil i dagslys, ca 100 meter unna, ca 50 km/t = ca 14 m/s har jeg absolutt ingen problemer med å følgefokusere. Jeg ville sikkert klart å følgefokusere tidobbelt hastighet = 140 m/s. (Jagerfly som letter/lander? Jeg har uansett ikke lyst til å stå så nært et jagerfly som letter/lander)

- Fokusering fra et fjell i nærheten til månen er øyeblikkelig, begge er nemlig i fokus samtidig. Det skulle altså tilsi 385 000 km/0s = uendelig hastighet. ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I mørket/skumringen, hvorfor er det slik at det du fokuserer på blir mørkere enn det rundt? Altså, hvis jeg skal se på noe som er et lite stykke unna meg - så er det bedre å se ved siden av det enn direkte på objektet.

 

Jeg hadde for eksempel ikke sjanse til å se min hvite hund på 8 meter i går kveld, da jeg så rett på hun. Dersom jeg ser et par meter til siden, så ser jeg hunden klart og tydelig. En må rett og slett se med sidesynet.

Lenke til kommentar

I mørket/skumringen, hvorfor er det slik at det du fokuserer på blir mørkere enn det rundt? Altså, hvis jeg skal se på noe som er et lite stykke unna meg - så er det bedre å se ved siden av det enn direkte på objektet.

 

Jeg hadde for eksempel ikke sjanse til å se min hvite hund på 8 meter i går kveld, da jeg så rett på hun. Dersom jeg ser et par meter til siden, så ser jeg hunden klart og tydelig. En må rett og slett se med sidesynet.

Det er flest staver i sidesynet. Midt i synsfeltet må det være plass til mange fargesensitive tapper. Stavene er mer lyssensitive, derfor har man bedre mørkesyn i sidene av synsfeltet, men dårligere fargesyn og for så vidt dårligere detaljrikdom.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi blått lys har en kortere bølgelengde/høyere frekvens/høyere energi. Rent fysisk kreves det halvledere med et høyere båndgap enn for de andre fargene og utfordringen har ligget i å finne disse og en fungerende teknikk som ikke spalter båndgapet i flere mindre energirike fotoner. Det er mye vanskeligere enn å bare velge ut noen åpenbare kandidater i det periodiske system. Det kreves svært høy renhet og antagelig avanserte produksjonsmetoder for å la seg teste.

 

Wikipedia: Galliumnitrid

Lenke til kommentar

 

Er et hull abstrakt eller konkret?

Igjennom material: Abstrakt

I material? Konkret.

Jeg har ingen begrunnelse. :/

 

Det er det som er problemet. Hvis man bare ser på hullet så er det abstrakt, men man kan jo tenke at for å ha et hull så må man ha noe konkret og derfor kan man se på hullet som noe konkret.

 

Har diskutert dette med folk i klassa, ville bare se om noen her hadde noen gode svar.

Lenke til kommentar

Vann har en varmekapasitet på 4,2kJ/kg*K. Du har ca 40kg vann, og om jeg forstår deg rett så har vannet en starttemperatur på 15 grader Celsius og skal varmes opp til 40 grader Celsius. Det er 25 grader Celsius, som er det samme som 25 Kelvin.

 

Du trenger altså 4,2kJ/kg*K * 40kg * 25K = 4200kJ totalt.

 

1J = 1Ws.

Med 3 timer har du 10800 sekunder til rådighet. 389W i 10800 sekunder gir deg 4200kJ.

Med 5 timer har du 18000 sekunder til rådighet. 233W i 18000 sekunder gir deg også 4200kJ.

Varmetapet er det vanskelig å si noe om uten å vite hvordan du planlegger å isolere dette. Imidlertid ser jeg for meg at en stor murerbøtte med vann på 40 grader vil trenge mer enn 6 timer på å nå omgivelsestemperatur. Jeg tipper derfor at du, med isolert tank, kan påregne 100-200W ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mørket/skumringen, hvorfor er det slik at det du fokuserer på blir mørkere enn det rundt? Altså, hvis jeg skal se på noe som er et lite stykke unna meg - så er det bedre å se ved siden av det enn direkte på objektet.

 

Jeg hadde for eksempel ikke sjanse til å se min hvite hund på 8 meter i går kveld, da jeg så rett på hun. Dersom jeg ser et par meter til siden, så ser jeg hunden klart og tydelig. En må rett og slett se med sidesynet.

 

Jeg mistenker at du har falt for fristelse til å kikke på ett eller annet lys som på forhånd har redusert mørkesynet ditt i det området der du har skarpsynet.

 

Øyet bruker iris for å regulere lys som kommer inn i øyet. I tillegg har vi dobbelt opp med netthinne. Vi har en netthinne bestående av både såkalte koner og staver. Førstnevnte er fargelyssensorene. Disse gir oss et veldig skarpt og detaljert syn, og de responderer relativt raskt, men de krever mye lys. Stavene gir oss sort/hvitt syn. De har lav detaljeringsgrad, ingen fargegjengivelse, responderer sakte, og etter å ha vært utsatt for skarpt lys bruker de lang tid på å gå tilbake til normaltilstand igjen. Det betyr at vi kan få midlertidig nedsatt syn på deler av netthinnen.

 

Jeg er usikker på i hvilken grad vi har spesielt godt syn på den såkalte "gule flekken" når det bare er lys nok til at stavene er aktive. Om det ikke er sånn vil kanskje det også bidra til den effekten du nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...