Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvis man har to firkantrør i stål som begge har samme godstykkelse (4 mm), men det ene røret er 50 x 50 mm, mens det andre er 60 x 60 mm hvilket av dem vil da være sterkest/stivest?

 

Det som er 60 x 60 mm vil være klart sterkest, både når det gjelder strekk, trykk, vridning og bøying. Uten å regne på det vil jeg tippe at forholdet er nesten 1 til 2.

 

 

Ok. Men det må vel være en slags grense hvor røret begynner å bli svakere igjen hvis veggene mellom "bøyene" (hjørnene) blir alt for lange i forhold til tykkelsen på godset?

 

For rent intuitivt så tenker jeg at en lang tynn plate jo er veldig bøyelig og fleksibel i forhold til en som har en eller flere bøy'er i seg (en U-kanal bøyes f.eks ikke like lett som en flat profil med samme bredde og godstykkelse). Og et mindre rør har jo kortere mellom bøyene (hjørnene), mens rettsidene på et større rør jo vil bli litt som en rimelig lang flat plate etterhvert.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Bør man gjøre forskjell på å måle og beregne her?

 

Jepp. En måling er per definisjon forskjellig fra en teoretisk utregning.

 

Poenget i denne sammenhengen er vel egentlig nøyaktig hva man måler og hvilken beregning som må gjøres for å få tak i den størreslen man egentlig er interessert i. Den beste bestemmelsen av elektronmassen gjøres ved å måle en resonansfrekvens, og så "oversette" den målingen til en masse ved hjelp av kvanteelektrodynamikk. Er det en måling? Ja. Er det en beregning? Ja. Både målingen og beregningen må gjøres riktig for å få et riktig resultat.

 

Jeg er forøvrig enig med deg i at elektronmassen er den minste massen som er målt. Det opprinnelige spørsmålet var "Hva er den minste vekten man har klart å måle?" Svaret avhenger litt av hvordan man tolker spørsmålsformuleringen1. I en tolkning er ditt svar helt ok. En annen tolkning vil ta oss i retning av de mest presise torsjonsvektene, som er den teknikken som gir de mest sensitive vektene (dvs direke måling av tyngdekraften på et objekt). Jeg har ikke tatt meg tid til å lete opp hvor sensitive torsjonsvekter man har klart å lage, men det er definitivt mye større en subatomær skala.

 

1Her kan man selvfølgelig være ekstra kverulerende og begynne å lete etter den minste vekten, dvs instrumentet for å veie noe. Jeg vet ikke svaret, men jeg er helt sikker på at det både er laget og målt mindre vekter enn kjøkkenvekten min ;)'

 

Redigert:

Ops, her har jeg visst ikke fulgt helt med i timen. Som linken til aklla viser er det ikke lenger torsjonsvekter som er de mest sensitive, men vekter som bruker nanotuber.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

 

Hvis man har to firkantrør i stål som begge har samme godstykkelse (4 mm), men det ene røret er 50 x 50 mm, mens det andre er 60 x 60 mm hvilket av dem vil da være sterkest/stivest?

Det som er 60 x 60 mm vil være klart sterkest, både når det gjelder strekk, trykk, vridning og bøying. Uten å regne på det vil jeg tippe at forholdet er nesten 1 til 2.

 

Det var faktisk ikke så veldig gæernt tippa! Gjorde en veldig kjapp og enkel analyse i ANSYS og fikk at forholdet var på ca. 1 til 1,79. 60x60mm er klart stivest. :)

 

Modellene er 50x50mm og 60x60mm firkantstål med veggtykkelse på 4mm, 1m lengde og en E-modul på 200 000MPA. Fixed support i den ene enden og en last nedover i y-retning på 500N i den andre enden.

 

 

Forvrengning i y-retning (nedover) med 50x50mm:

post-141082-0-61850200-1412159194_thumb.png

 

Ekvivalent spenning i hele røret (von Mises):

post-141082-0-52098300-1412159190_thumb.png

 

Forvrengning i y-retning (nedover) med 60x60mm:

post-141082-0-19566500-1412159199_thumb.png

 

Ekvivalent spenning i hele røret (von Mises):

post-141082-0-79829300-1412159203_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

snip

 

 

Jepp, som jeg skriver i min første post: det kommer litt ann på hva du mener med å måle.

 

Alle målinger må jo oversettes på en eller annen måte.

 

 

Spørsmål: En kollega av meg påsto i dag at det er ulovlig å drikke alkohol hvis man er en viss avstand fra bebyggelse. Dette er bare tull ja?

Lenke til kommentar

Hvis det er en viss prosent sjanse for at et bestemt resultat kan komme av en handling, er det sånn at dersom man utfører handlingen lenge nok, vil det resultatet komme til slutt?

 

For å ta et eksempel. Det er 0.3% sjanse for å bli gravid ved riktig bruk av P-pillen. Dersom man har samleie hver dag fra man er 16 og tar pillen, vil da sjansen for å bli gravid øke til den til slutt blir 100%? I eksempelet er det to 100% friske, fruktbare menesker.

Lenke til kommentar

Det er jo også andre faktorer som spiller inn, hvis man har sex uten beskyttelse er det ikke gitt at man blir gravid.

 

Men! La oss anta at man blir gravid av ubeskyttet sex, et ligg = en baby. Hvis sannsynligheten for å bli gravid ved pille bruk er 0.3% ja da må man i gjennomsnitt ha sex 1000 ganger for å få tre barn. For noen vil det kreve mindre sex og for noen flere, men i sitt skal 1000 samleier gi tre barn.

Lenke til kommentar

Nei. Hvis du antar at sjansen er 0,3 % hver dag vil den fortsatt være 0,3 % dag 1, dag 2, dag 3, og dag 300. Sjansen, sett fra dag 1, for å gå 300 dager uten å bli gravid er 0,997^300 (eller 40,6 %). Sjansen for å bli gravid på dag 300 når du har gått 299 dager uten å bli gravid er fortsatt 0,3 %.

Lenke til kommentar

Hvis det er en viss prosent sjanse for at et bestemt resultat kan komme av en handling, er det sånn at dersom man utfører handlingen lenge nok, vil det resultatet komme til slutt?

Ja, det vil etterhvert skje om det er en sjanse for at det skjer.

 

 

For å ta et eksempel. Det er 0.3% sjanse for å bli gravid ved riktig bruk av P-pillen. Dersom man har samleie hver dag fra man er 16 og tar pillen, vil da sjansen for å bli gravid øke til den til slutt blir 100%? I eksempelet er det to 100% friske, fruktbare menesker.

Nei, om det er 0,3% sjanse for noe vil sjansen alltid være 0,3%. Den øker ikke selv etter gjentatte handlinger.

Totalt sett vil jo sjansen øke, er det 0,3% sjanse for å bli gravid og man trener 2 ganger og tar pillen etter hver gang vil sjansen for å bli gravid. Statestikk husker ikke og må sees på isolert sett.

Godt mulig jeg tar feil, men om man har samkvem 2 ganger med p-pille tror jeg sjansen for å bli gravid på de 2 gangene er 0,6%.

 

Uten å regne med alle andre faktorer som skal til får å bli gravid da, ikke vet jeg hva disse 0,3% innebærer heller, om det er av mulige graviditeter eller om det også er regnet med utenfor brunst.

Lenke til kommentar

Nei. Hvis du antar at sjansen er 0,3 % hver dag vil den fortsatt være 0,3 % dag 1, dag 2, dag 3, og dag 300. Sjansen, sett fra dag 1, for å gå 300 dager uten å bli gravid er 0,997^300 (eller 40,6 %). Sjansen for å bli gravid på dag 300 når du har gått 299 dager uten å bli gravid er fortsatt 0,3 %.

OK, skjønner. Jeg har et eksempel til, som går ut på det samme, men er litt mindre komplisert enn det første (ingen faktorer).

 

Det er 0.7% sjanse for å få et spesifikt item fra en fiende i et spill. Hvis man dreper denne fienden nok ganger, er man da garantert denne saken til slutt?

 

Her et det ingen faktorer som spiller inn. Greit, skjønner at selve sannsynligheten ikke øker for hver gang, men hvordan fungerer det da at

Ja, det vil etterhvert skje om det er en sjanse for at det skjer.

?
Lenke til kommentar

Ja, det vil etterhvert skje om det er en sjanse for at det skjer.

?

 

 

"Hvis det er en viss prosent sjanse for at et bestemt resultat kan komme av en handling, er det sånn at dersom man utfører handlingen lenge nok, vil det resultatet komme til slutt?"

 

Altså, er det en sjanse for at det skjer vil det etterhvert skje med nok forsøk.

Er det 0,3% sjanse for å bli gravid vil man i snitt bli gravid etter 333,33 forsøk.

Om man forsøker forsøker 5000 ganger vil man nesten garantert ha blitt gravid.

 

Altså, er det en sjanse for at ett bestemt resultat kan komme av en handling vil dette resultatet komme etter nok handlinger.

 

 

 

Det er 0.7% sjanse for å få et spesifikt item fra en fiende i et spill. Hvis man dreper denne fienden nok ganger, er man da garantert denne saken til slutt?

 

Ja, i man vil i snitt få gjenstanden etter 143 drap. Noen raskere, noen treigere.

Men, når du har drept fienden 150 ganger og ikke fått gjenstenden er det fortsatt bare 0,7% sjanse for at du får den neste gang.

Værre er det faktisk ikke.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Det er 0.7% sjanse for å få et spesifikt item fra en fiende i et spill. Hvis man dreper denne fienden nok ganger, er man da garantert denne saken til slutt?

Nei, du er ikke helt garantert det.

 

"mange nok ganger".

Vil påstå at når "mange nok ganger" kan være opp mot uendelig mange ganger så er man garantert å etterhvert få den. Hvor mange "mange nok ganger" er vil jo variere, men er det en sjanse for at man kan få gjenstanden vil man etterhvert garantert få den.

Lenke til kommentar

Rare eksempler, dette her, men er interessert i sannsynlighet og hvordan det fungerer. Kom ikke på noe annet i farten. :p

 

Da er jo det som Einstein sa feil da. At definisjonen av galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat hver gang.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anta at de 0,3% er basert på forskjellige individuelle forskjeller der noen kanskje har 10-15% (eller mer?) sjanse for å bli gravid, mens andre med andre gener har 0,00001% sjans til å bli gravid ved riktig bruk.

 

(Kun spekulasjoner)

 

0,3% er gjerne sannsynligheten for å bli gravid etter å ha brukt middelet et år, ikke per gang (om man operer med realistiske tall her)

 

AtW

Lenke til kommentar
Altså, er det en sjanse for at det skjer vil det etterhvert skje med nok forsøk.

Er det 0,3% sjanse for å bli gravid vil man i snitt bli gravid etter 333,33 forsøk.

Om man forsøker forsøker 5000 ganger vil man nesten garantert ha blitt gravid.

Nei, fult så enkelt er det ikke.

 

0,997333,33 = 0,36733, altså drøyt 63% sannsynlighet for at det fører til graviditet

0,997500 = 0,22263, altså drøyt 77% sannsynlighet for at det fører til graviditet

 

Du må gange og ikke addere sannsynligheten.

 

Et litt mer illustrerende eksempel: Slå mynt 2 ganger på rad.

Er sannsynligheten for å få minst 1 kron = 50% + 50% = 100%? :p

Nei, sannsynligheten for å ikke få kron er 50% altså 0,5 for hver gang. 0,5*0,5 = 0,52= 0,25 for å ikke få minst 1 kron. Altså 1-0,25 = 75% sannsynlighet for å få minst 1 kron.

 

Du kan også se det ut fra et såkalt venndiagram:

25% for mynt + mynt

25% for mynt + kron

25% for kron + mynt

25% for kron + kron

3 av mulighetene som hver har 25% sannsynlighet har altså minst 1 kron.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...