Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker man uttrykket "rakettvitenskap" om ting som er komplisert eller personer som er smarte?

 

Begrepet "rocket science" dukket opp i 50-årene, et tidspunkt da "rocket science" hadde vist seg å være ganske imponerende - og langt utenfor det Ola Nordmann kunne konseptuelt se for seg. Frem til 1980-tallet var det dog "brain surgery" som var det ypperste av det vanskelige. På 80-tallet blandet noen disse begrepene, om fotball.

 

Phrasefinder har mer.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begrepet "rocket science" dukket opp i 50-årene, et tidspunkt da "rocket science" hadde vist seg å være ganske imponerende - og langt utenfor det Ola Nordmann kunne konseptuelt se for seg. Frem til 1980-tallet var det dog "brain surgery" som var det ypperste av det vanskelige. På 80-tallet blandet noen disse begrepene, om fotball.

 

Phrasefinder har mer.

 

må ikke forveksles med de som lager nyttårsraketter for de følger bare en oppskrift ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hvorfor blir vann hvitt når det beveger seg fort (som i en foss)? Jeg er altså ute etter den kjemiske/fysiske (gjerne atomnivå om det er relevant) effekten.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at måten han skrev det på tyder på synsing. Men forklaringen med diffus refleksjon er sammenfallende med meteorologene forklarer hvorfor skyer ser hvite ut:

http://www.yr.no/nyheter/1.8342569

 

Her er en skyfarge-forklaring som også forklarer godt hvorfor fosser og stryk ser hvite ut, nemlig hvordan lys reflekteres inne i vanndråper:

http://www.storm.no/...te-3555645.html

 

post-51414-0-24539700-1375772137.jpg

Lenke til kommentar

Når du ser en foss, så er det flere lag med dråper bakover. Når du ser en "foss", men det er bare et lag med vann, så ser det gjennomsiktig ut. Grunnen til at fossevannet set hvit ut er fordi lyset speiler seg i mellom dråpene

Så litt av lyset går igjennom og blir delt utover, og litt blir speilet tilbake. Og vi har mange lag med dråper å gå på, så det blir mye lys reflektert bare frem og tilbake mellom lagene.

Lenke til kommentar

Hvorfor oppgir ofte ikke butikker/levrandører som først og fremst henvender seg til det profesjonelle markedet/industrien priser på produktene på nettsidene sine, men du må spørre de om et tilbud for hver minste lille ting?

Jeg er klar over at forskjellige kunder har forskjellige rabatter (og alle kunder har "rabatt"), men de kunne vel ihvertfall oppgitt en listepris uten rabatt?

Lenke til kommentar

Jeg antar at det kommer av at de ikke gidder å oppgi en pris som likevel ikke blir sluttprisen .

 

Hvis du eller jeg pruter i butikken så er det ikke mye man klarer å oppnå.kanskje noen få prosenter

og lit mere hvis man kjenner selger eller eier

 

Når firmaer driver forhaling så er det mer makt som utøves og da blir det lit feil å bare oppgi en pris som ikke er i nærheten av sluttprisen en gang

Hvor mange enheter av et vis produkt som kjøpes har også mye å si her

 

Prisen kan også endre seg fra dag til dag og da er det mye styr å oppdatere en offentlig prisliste.

Du har sikker sett betegnelsen dagens pris flere steder ?

 

Men nå er det da ikke alle som opptrer slik heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...