Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

jeg er kommet ut for noe merkelig.

Det er kanskje bare tilfeldigheter men sett i sammenheng så er det nå likevel lit underlig

 

1 : etter å ha kjøpt flere filmserier fra CDON og gått gjennom hver eneste episode for å utelukke feil så slår det til igjen

Det er jo flere år siden jeg kjøpte Startrek Voyager .

Den gangen gikk jeg nøye gjennom alle episodene og fikk dem bytte ut med noen som fungerte i spilleren

likevel etter så lang tid finner en episode på at den skal krangle med avspilleren

( jeg red for at jeg må kjøpe den sesongen på nytt )

 

2: Som dere sikker har lagt merke til har jeg en tråd der jeg tar opp hvorvidt man må betale for oppgradering av utstyr ( dekoder ) selv om dett er i leieforhold

pussig nok etter en del frem og tilbake med det lokale selskapet har dekoderen bestemt seg for å virke uten problemer inntil videre. det her den gjort nåe en hel uke

 

3: For mage år siden bestemte jeg meg for skaffe meg en skjøteledning , med fler uttak som også hadde spenningsbeskyttelse. Denne skulle brukes for å beskytte pcen

riktignok ble den ødelagt under et lynnedslag men jeg fik erstattet den

 

Noen år sener fikk vi her i huset installert automatsikringer og det som hører med

Da ble sikringskursen jeg bruker veldig følsom for skjøteledningen jeg bruker og sikringen ble ofte utløst når jeg slo på strømmen ( det er en egen bryter på denne kontakten )

men de siste 2 ukene minst her jeg heller ikke hatt problemer med at sikringen blir utløst

 

Dette synes jeg er lit merkelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi for enkelhets skyld går etter 2009-antallet. Spørsmålet er hvor mange stemmer som må til for å stjele siste mandat i et fylke:

 

For å akkurat unngå å få distriktsmandater kan du få:

Østfold: 10878, Akershus: 13 899, Oslo: 13 999, Hedmark: 10 171, Oppland: 11642, Buskerud: 10549,Vestfold: 12366, Telemark: 11001, Øst-Agder: 9720, Vest-Agder: 11803, Rogaland: 12005, Hordaland: 12698, Sogn og Fjordane: 8107, Møre og Romsdal: 11712, Sør-Trøndelag: 11802, Nord-Trøndelag: 8809, Nordland: 10044, Troms: 8662, Finnmark: 4712.

 

Til sammen kan man få 204 579 stemmer uten å kapre et eneste distriktsmandat. Det ble avgitt 2 696 366 stemmer i 2009. Hvis vi antar at alle stemmene er "sofavelgere" (nye velgere) kan man altså få 7,05 % av stemmene uten å få distriktsrepresentasjon på Stortinget.

 

Dette hypotetiske partiet kan med andre ord være fjerde største parti på Stortinget (femte største, KrF, har bare 148 748 stemmer) uten distriktsrepresentasjon.

 

Partiet vil imidlertid få alle utjevningsmandatene fordi det per definisjon har det maksimalt antall bortkastede stemmer. Det vil dermed få 19 mandater på Stortinget, hvorav fem fra SV, seks fra KrF, to fra Senterpartiet, tre fra Høyre, og tre fra Fremskrittspartiet.

 

Stortinget vil dermed se slik ut: Arbeiderpartiet (64 mandater), Fremskrittspartiet (38 mandater), Høyre (27 mandater), UkjentParti (19 mandater), Sp (9 mandater), SV (6 mandater), KrF (4 mandater), Venstre (2 mandater).

 

Det kreves 85 mandater for å få et styringsdyktig flertall.

Rødgrønn blokk: 79 mandater

Høyre-FrP: 65 mandater

Høyre-V-KrF: 33 mandater

Høyre-V-KrF-FrP: 71 mandater

 

For at UkjentParti skal få null distriktsmandater og null utjevningsmandater må partiets antall stemmer ikke overstige 4 % av totalt avgitte stemmer. Antar vi igjen at UkjentPartis velgere er "sofavelgere" kan partiet ikke få mer enn 106 347 velgere for å unngå utjevningsmandater.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

siden man er inne på det med valg og politikk

- stemmer det at hvis et parti kommer under sperregrensen så kan det ikke være med på å danne regjering samme med andre partier som får høyt nokk antall stemner

( f.eks hvis SV får 3.5 % så kan de altså ikke være med uansett hva som ellers skjer ) ?

 

 

 

I 2005 var det fler bergelige stemmer en sosialistiske stemmer likevel ble det rød grønn regjering

hadde disse utjevningsmandatene mye å si her

 

jeg er nemlig litt redd for at dagsens tvilsomme regjering kan klare å karre seg til seier til tross for midre stemmer.

 

jeg vet at dette er helt på kant av tråden skal handle om , men jeg håper likevel at noe kan svare

Lenke til kommentar

siden man er inne på det med valg og politikk

- stemmer det at hvis et parti kommer under sperregrensen så kan det ikke være med på å danne regjering samme med andre partier som får høyt nokk antall stemner

( f.eks hvis SV får 3.5 % så kan de altså ikke være med uansett hva som ellers skjer ) ?[

 

 

 

I 2005 var det fler bergelige stemmer en sosialistiske stemmer likevel ble det rød grønn regjering

hadde disse utjevningsmandatene mye å si her

 

jeg er nemlig litt redd for at dagsens tvilsomme regjering kan klare å karre seg til seier til tross for midre stemmer.

 

jeg vet at dette er helt på kant av tråden skal handle om , men jeg håper likevel at noe kan svare

 

1) Hvis et parti kommer under sperregrensen kan det fortsatt komme i regjering med sine distriktsmandater.

 

2) Nei, utjevningsmandatene har relativt lite å si i den sammenhengen (men at både Finnmark og Oslo har ett utjevningsmandat er noe snodig) - i den sammenhengen handler det om at man får "poeng" som går til å tjene opp distriktsmandater både for å ha innbyggere og for å ha et stort fylke (i landområde). Oslo får mange distriktsmandater for å ha mange innbyggere, men får ikke mye uttelling for størrelse. Finnmark får mye uttelling for størrelse men ikke for innbyggere.

 

Store landfylker stemmer Ap. Små byfylker stemmer borgerlig.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at de borgerlige fikk dårlig uttelling sist var vel sperregrensen? Det samme kan slå tilbake på venstresiden denne gangen, om SV kommer under, eller de borgerlige igjen, om venstre kommer under. Eller var det by vs land som var hovedgrunnen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Ingenting i mine øyne, men den praktiske konsekvensen er at det er vanskeligere for veldig små partier å komme på tinget.

 

AtW

 

Om en kommer under sperregrensen får en ikke utjevningsmandater, så jo, sperregrensen har mye å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...