Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Holdt på å si det varierer. Klart de fleste er privateid, men du må nesten se på hvor eiendommen befinner seg. Selv huseiere eier parkeringsplasser på sin private eiendom.

 

Når det kommer til bykjernen er jeg usikker. Kan ikke tenke meg noe annet enn at steder som byporten, oslo city etc er privateide parkeringer.

 

Cirkuset bruker jo som regel å settes opp i offentlige parker og sånt, kan ikke tenke meg det er på privat grunn.

 

Så jeg ser for meg at det er en slags blanding av private avtaler i samarbeid med det offentlige.

Endret av falsetto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan kan det offentlige stille til grunn med parkeringsplasser utenom leie?

 

Det går jo ikke...

 

Godt spørsmål. Vi ser jo ofte at det offentlige stiller ut plasser til disposisjon under festivaler og lignende.

 

Kanskje dette går under den samme betegnelsen.

Endret av falsetto
Lenke til kommentar

Jeg var av den oppfatning at parkeringsplasser er privateid?

Men hvordan kan det offentlige stille til grunn med parkeringsplasser utenom leie?

 

Det går jo ikke...

Hva mener du egentlig nå? En rekke parkeringsplasser er eid av kommunen/fylkeskommunen/statens Vegvesen, på helt lik linje med offentlige skoler, sykehjem, barnehager osv osv. De plassene kan selvsagt den offentlige eieren leie eller låne ut, med eller uten betaling.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Wiens forskyvningslov, kan vi jo regne ut overflatetemperaturen til ett svart objekt ved hjelp av energimaksimumet. Ved hjelp av dette kan vi regne ut Solas overflatetemperatur ved å finne den mest utbredte bølgelengden. Men ved store objekter vil jo gravitasjonen forskyve bølgelengden en del, noe som gjør at formelen ikke gir nøyaktig temperatur. Tenker jeg riktig, eller gjelder ikke dette for formelen?

Lenke til kommentar

Hvorfor ser en enkelte ganger et svakt blålig lys når en river opp limet på en konvolutt?

 

Effekten kalles triboluminescence og er en kjemisk reaksjon som oppstår ved at noe blir utsatt for en kraft(enkelt sett). Dette oppstår i tape som duct tape og vanlig blank scotch tape eller i enkelte vanlige tape typer. Ikke et uvanlig fenomen, men det er ikke mange som legger merke til det.

 

Kilde:http://en.wikipedia.org/wiki/Triboluminescence

 

Du kan også lese mer om reaksjonskraften "tribology" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan hadde verden vært annerledes dersom jorden hadde hatt ringer, som Saturn?

Det hadde nok vært en del vanskeligere å få satelitter til å overleve siden de får mye mer å kollidere med. Ellers hadde det antakelig ikke vært noen stor effekt. Den totale massen av Saturns ringer er relativt liten, og siden massen er smurt jevnt utover blir gravitasjonelle effekter enda mindre.

Når det gjelder Wiens forskyvningslov, kan vi jo regne ut overflatetemperaturen til ett svart objekt ved hjelp av energimaksimumet. Ved hjelp av dette kan vi regne ut Solas overflatetemperatur ved å finne den mest utbredte bølgelengden. Men ved store objekter vil jo gravitasjonen forskyve bølgelengden en del, noe som gjør at formelen ikke gir nøyaktig temperatur. Tenker jeg riktig, eller gjelder ikke dette for formelen?

Du tenker omtrent riktig, men det som er viktig er hvor kompakt objektet er, ikke den totale massen. Store stjerner har oftest lav massetetthet slik at overflategravitasjonen, og dermed den gravitasjonelle rødforskyvningen, er liten. Hvite dverger er derimot svært kompakte og har dermed stor overflategravitasjon. Men selv der er korreksjonen til Wiens lov på grunn av gravitasjonell rødforskyvning under en promille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hadde nok vært en del vanskeligere å få satelitter til å overleve siden de får mye mer å kollidere med. Ellers hadde det antakelig ikke vært noen stor effekt. Den totale massen av Saturns ringer er relativt liten, og siden massen er smurt jevnt utover blir gravitasjonelle effekter enda mindre.

 

Hva med skygger? Er ringene tette nok til at de kan påvirke klimaet i de berørte områdene?

Lenke til kommentar

Effekten kalles triboluminescence og er en kjemisk reaksjon som oppstår ved at noe blir utsatt for en kraft(enkelt sett). Dette oppstår i tape som duct tape og vanlig blank scotch tape eller i enkelte vanlige tape typer. Ikke et uvanlig fenomen, men det er ikke mange som legger merke til det.

 

Kilde:http://en.wikipedia....iboluminescence

 

Du kan også lese mer om reaksjonskraften "tribology" her: http://en.wikipedia.org/wiki/Tribology

 

Langt mer interessant enn jeg trodde. Viser seg faktisk at en vanlig rull med tape kan produsere røntgenstråling hvis den blir rullet ut i vakum. At en taperull kan produsere røntgenstråling er jo merkelig nok i seg selv, men dette sitatet fra "Nature" fikk meg virkelig til å sperre opp øynene.

 

The researchers suggest that the high charge density generated by peeling the tape could be great enough to trigger nuclear fusion. Michael Loughlin, a nuclear analyst at the international nuclear fusion experiment, ITER, in Cadarache, France, is sceptical. But he adds that if he is proved wrong, a system that could provide fusion reactions at the flick of a switch would be very useful.

 

Hele artikkelen:

http://www.nature.co....2008.1185.html

 

http://www.youtube.com/watch?v=LQBjRF9mX1Y

Lenke til kommentar

Til dere som kjører motorsykkel. Bremser dere ned når dere kommer til fotobokser, eller bare ignorerer dere dem og kjører videre som vanlig for dere kan jo ikke bli tatt uansett siden dere ikke har skilt foran?

 

Personlig ignorerer jeg det, dvs ofte så bruker jeg muligheten til å ta en forbikjøring, da andre trafikanter ofte bmreser ned og således er det lettere og greiere å kjøre forbi. Forøvrig hadde man vel blitt uidentifiserbar uansett om man hadde skilt foran, da man gjerne bruker hjelm

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så her om dagen så jeg at forskere hadde laget hele hamburgere kun ved hjelp av klonede celler. Hvordan har de greid det? Er det helsemessig forsvarlig å spise og ikke minst, vil det si at fremtiden vil bringe dette til standarden for alle kjøttvarer?

 

Kom spesielt til å tenke på den nylige skandalen med findus og hestekjøtt i lasagne, og så tenkte jeg at dette kunne være noe av det samme, spesielt dersom det viser seg at det vil være rimeligere å produsere (noe de også mente i reportasjen). Er generelt skeptisk til klonede ting (dyr, mennesker, planter), og langt mer til det, nå det gjelder matvarene vi spiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Personlig ignorerer jeg det, dvs ofte så bruker jeg muligheten til å ta en forbikjøring, da andre trafikanter ofte bmreser ned og således er det lettere og greiere å kjøre forbi. Forøvrig hadde man vel blitt uidentifiserbar uansett om man hadde skilt foran, da man gjerne bruker hjelm

 

AtW

 

Går ikke boten til kjøretøyet og ikke personen på sånne bokser?

 

Det er jo relativt enkelt å skjule seg i en bil også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...