Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Finner det litt snodig at ingen har nevnt Saints and Soldiers ennå, da dette var en film jeg ble veldig betenkt av.

Er ikke helt enkelt å være Ola Soldat med ting som tærer og stresser på alle kanter.

8119486[/snapback]

Fordi den er fryktelig dårlig! Skuespillet er elendig, manuset er klisjefullt og ikke er den spennende. Kjedelig på de fleste måter. Greit det er en indie-krigsfilm, men det holder rett og slett ikke. Den prøver å være litt "Apocalypse now!" og vise hvilken effekt krigen har på soldater men det er så lite overbevisende.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "Saving Private Ryan" har Spielberg virkelig laget en krigsfilm av STORT kaliber. Sannsynligvis den beste jeg kommer til å se.

Men mannen stopper ikke der. "Schindlers List" er også en utrolig bra film, samtidig som den er tankevekkende og veldig rørende. Kjente tårene presse på på slutten.

 

"Band og Brothers" ja. Tidenes beste TV-serie, fra mitt synspunkt. Har selvfølgelig hele greia på DVD, og det er bra. Veldig bra!

 

"Das Boot" så jeg første gang i tyskundervisningen på skolen. Jeg ble begeistret. Makan til film. Har siden kjøpt meg filmen, og sittet med nervene i høygir i 4 timer og 45 min (hvilken versjon har jeg?). Fantastisk film.

 

Av andre filmer har du "The Deer Hunter", der Christopher Walken forøvrig spiller kjempemessig, samt "Der Undergang" - også en meget bra film.

Lenke til kommentar

Må si at jeg var virkelig imponert av Saving private ryan når den kom.

 

Meeen, den er lang fra så bra som folk skal ha den til å være synes jeg. Tyskerne blir fremstillt som noen nazisvin, og den utrolig dårlige hollywoodslutten.

 

Har sett alle filmene som har blitt nevnt (utenom Ambush), men vanskelig å si hvilken som har fasinert meg mest :)

 

 

 

Ser Tora Tora Tora ikke er nevnt!

Lenke til kommentar
Må si at jeg var virkelig imponert av Saving private ryan når den kom.

 

Meeen, den er lang fra så bra som folk skal ha den til å være synes jeg. Tyskerne blir fremstillt som noen nazisvin, og den utrolig dårlige hollywoodslutten.

 

Har sett alle filmene som har blitt nevnt (utenom Ambush), men vanskelig å si hvilken som har fasinert meg mest :)

 

 

 

Ser Tora Tora Tora ikke er nevnt!

8121926[/snapback]

Det verste er plottet. Kunne hatt det samma plottet i en Rambofilm. Likevel så er krigsscenene så ufattelig gode og det er der jeg føler filmen skal roses. Ingen filmer som har vært så realistisk brutale som før SPR.

Lenke til kommentar

Har slettet en masse innlegg som bare lister opp en liste med filmer uten noen som helst form for begrunnelser for hvorfor de har fasinert dem. Jeg tror de fleste ville finne det kjedelig å måtte lese en lang liste med filmtitler hvor titlene gjentas i det stadige. Noen begrunnelser og kommentarer piffer det hele opp og gjør det leselig.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Har sett alle filmene som har blitt nevnt (utenom Ambush), men vanskelig å si hvilken som har fasinert meg mest :)

8121926[/snapback]

 

Jeg så Rukajärven Tie (Veien til Rukajärvi eller Ambush) i går.

30 minutter uti filmen la jeg merke til at jeg har sett den før. Så husket jeg at den gikk på Canal+ for noen år siden. En meget god film, men synes alle scenene med kjærlighet og savn ødela litt. Holder med 2-3 scener, men jeg mistet tellingen til slutt, men anbelfaler sterkt at dere ser den. Neste på lista er Letters from Iwo Jima som Clint Eastwood har regisert. Rett før denne laget han Flags of our Fathers som jeg snakket tidligere om. Bare i denne filmen ser vi kampen om Iwo Jima fra Japaneserne sin side. Trur den er meget bra, selv om Flags of our Fathers skuffet litt.

Endret av voüshvaggi fyrsten
Lenke til kommentar
Finner det litt snodig at ingen har nevnt Saints and Soldiers ennå, da dette var en film jeg ble veldig betenkt av.

Er ikke helt enkelt å være Ola Soldat med ting som tærer og stresser på alle kanter.

8119486[/snapback]

 

Det er en veldig bra film!

Kjente tårene presset på når han ble skutt på slutten, var så sikker på at han ville overleve. Det var en skikkelig bra film iallefall!

Lenke til kommentar
Finner det litt snodig at ingen har nevnt Saints and Soldiers ennå, da dette var en film jeg ble veldig betenkt av.

Er ikke helt enkelt å være Ola Soldat med ting som tærer og stresser på alle kanter.

8119486[/snapback]

Fordi den er fryktelig dårlig! Skuespillet er elendig, manuset er klisjefullt og ikke er den spennende. Kjedelig på de fleste måter. Greit det er en indie-krigsfilm, men det holder rett og slett ikke. Den prøver å være litt "Apocalypse now!" og vise hvilken effekt krigen har på soldater men det er så lite overbevisende.

8120246[/snapback]

 

åh?

Synes den var bra jeg :)

Lenke til kommentar
Må si at jeg var virkelig imponert av Saving private ryan når den kom.

 

Meeen, den er lang fra så bra som folk skal ha den til å være synes jeg. Tyskerne blir fremstillt som noen nazisvin, og den utrolig dårlige hollywoodslutten.

8121926[/snapback]

Nå blir jo filmen sett fra et Alliert synspunkt, å da var de fremstilt som nazisvin. Selv om jeg ikke synes filmen fremstiller tyskerne som noe annet enn den angripende motpart, heldigvis lite/ingenting fokus på jødehat og holocaust.

Lenke til kommentar

Skal du skrive skolestil om Platoon, nå?

 

Sett bort i fra selve krigen, handler jo filmen hovedsaklig om hvordan Taylor blir dirigert av to ledere (Grodin og Barnes) med ulike visjoner, og hvordan dette tærer på det fysiske og det psykososiale hos en vanlig soldat (som tross alt har meldt seg frivillig til å tjenestegjøre).

Lenke til kommentar
Kan noen dele sine analytiske tanker om Platoon med oss. Ikke "det er en kjempefilm" eller noe slikt, men en mer dypere refleksjon på hvilket tema filmen tar opp.

8146170[/snapback]

 

 

Skal du skrive skolestil om Platoon, nå?

 

Sett bort i fra selve krigen, handler jo filmen hovedsaklig om hvordan Taylor blir dirigert av to ledere (Grodin og Barnes) med ulike visjoner, og hvordan dette tærer på det fysiske og det psykososiale hos en vanlig soldat (som tross alt har meldt seg frivillig til å tjenestegjøre).

8146301[/snapback]

 

Kan jo også trekke paralleller fra spliden mellom de to sersjantene, eller hva de er, til kreftene hjemme i USA som enten er sterkt for, eller imot krigen, antikommunister på den ene siden, og "hippier" på den andre... feks...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...