Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Og dessuten vil jeg ikke si at historisk korrekthet er så altfor viktig i krigssfilmer. Feks. er Saving Private Ryan proppet med historiske feil, men det driter man i fordi det er en fordømt god film hvor man lever seg inn i den verden regissøren har lagd.

7998701[/snapback]

 

Det handler ikke om historisk korrekthet i den grad, men bakteppe og stereotypiseringen. Hvorav en ikke har noe å utsette Saving Private Ryan på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og dessuten vil jeg ikke si at historisk korrekthet er så altfor viktig i krigssfilmer. Feks. er Saving Private Ryan proppet med historiske feil, men det driter man i fordi det er en fordømt god film hvor man lever seg inn i den verden regissøren har lagd.

7998701[/snapback]

 

Det handler ikke om historisk korrekthet i den grad, men bakteppe og stereotypiseringen. Hvorav en ikke har noe å utsette Saving Private Ryan på.

7999371[/snapback]

Har du noen eksempler på stereotypisering i AN?

Lenke til kommentar
Og dessuten vil jeg ikke si at historisk korrekthet er så altfor viktig i krigssfilmer. Feks. er Saving Private Ryan proppet med historiske feil, men det driter man i fordi det er en fordømt god film hvor man lever seg inn i den verden regissøren har lagd.

7998701[/snapback]

 

Det handler ikke om historisk korrekthet i den grad, men bakteppe og stereotypiseringen.

7999371[/snapback]

Tydeligvis er jeg heldig som ikke bryr meg om sånt, så kan jeg kose meg med filmens skuespill, atmosfære og ikke minst det visuelle. Kanskje jeg suger til å prioritere.

Lenke til kommentar

Og dessuten vil jeg ikke si at historisk korrekthet er så altfor viktig i krigssfilmer. Feks. er Saving Private Ryan proppet med historiske feil, men det driter man i fordi det er en fordømt god film hvor man lever seg inn i den verden regissøren har lagd.

7998701[/snapback]

 

Jeg driter ikke i det, sitter å irriterer meg over de når jeg ser filmen

Lenke til kommentar
Ingen som har sett den finske krigsfilmen Ambush? Kanskje ikke så kjent blant almenn folket men når du først ser den lurer du på hvorfor. Uhyre spennende og interessang. Filmen utspiller seg vel på sommeren 1940 da den finske armee innvanderer russland for å ta tilbake det tapte etter vinterkrigen.

7977124[/snapback]

 

Takk for tipset, måfåtakisnarest! På finsk heter den "Rukajärven tie".

 

Søkte litt på imdb og kom over "Ukjent Soldat". Elsker finske krigsfilmer og andre og forøvrig, så denne er også på lista nå :love: Husker jeg leste boka for noen år siden og den kan minne litt om bøkene til Sven Hazel, de samme råe beskrivelsene av krig og masse humor. Rart at det ikke er laget film basert på Hazel's bøker enda?(hopper glatt over noen håpløse filmer jeg fant på videosjappa i '89:p)

Lenke til kommentar
Ingen som har sett den finske krigsfilmen Ambush? Kanskje ikke så kjent blant almenn folket men når du først ser den lurer du på hvorfor. Uhyre spennende og interessang. Filmen utspiller seg vel på sommeren 1940 da den finske armee innvanderer russland for å ta tilbake det tapte etter vinterkrigen.

7977124[/snapback]

 

Takk for tipset, måfåtakisnarest! På finsk heter den "Rukajärven tie".

 

Søkte litt på imdb og kom over "Ukjent Soldat". Elsker finske krigsfilmer og andre og forøvrig, så denne er også på lista nå :love: Husker jeg leste boka for noen år siden og den kan minne litt om bøkene til Sven Hazel, de samme råe beskrivelsene av krig og masse humor. Rart at det ikke er laget film basert på Hazel's bøker enda?(hopper glatt over noen håpløse filmer jeg fant på videosjappa i '89:p)

7999939[/snapback]

Talvisota er fantastisk men den vil jeg tro du har fått med deg.

Lenke til kommentar
Hvis denne tråden skal ha noen nytteverdi, bør man kanskje skrive hvorfor man har blitt fascinert av filmene. Hvis ikke, kan man like godt ha de eksisterende trådene (denne og denne).

 

Das Boot DC

At en 3,5 timer lang ubåtfilm skulle klare å interessere meg, hadde jeg vanskelig for å tro. Så feil har jeg aldri tatt ... Superkrigsfilmen er til dags dato noe av det største jeg har sett på lerretet, takket være den intense spenningen i båten, anført av en glimrende Jürgen Prochnow.

7962178[/snapback]

Hvor langdryg på en skala fra 1-10 er egentlig Das Boot DC? Har den i samlingen, men sliter med å få satt den i spilleren. :(

Lenke til kommentar
Er resultatet realistisk? Nei.

7987352[/snapback]

Ser folk film for å oppleve realisme? Jeg trodde det var det motsatte som var poenget, å rømme fra realismen for å se ting man aldri kunne sett i virkeligheten. Jeg ser ihvertfall ingen fordeler med realisme, framfor en god adapsjon av stemningen i boken.

7989740[/snapback]

 

Du ser altså realistisk krigføring rett oppi ditt eget tryne (TV-nyheter ikke medregnet) daglig?

Lenke til kommentar
Er resultatet realistisk? Nei.

7987352[/snapback]

Ser folk film for å oppleve realisme? Jeg trodde det var det motsatte som var poenget, å rømme fra realismen for å se ting man aldri kunne sett i virkeligheten. Jeg ser ihvertfall ingen fordeler med realisme, framfor en god adapsjon av stemningen i boken.

7989740[/snapback]

 

Du ser altså realistisk krigføring rett oppi ditt eget tryne (TV-nyheter ikke medregnet) daglig?

8003956[/snapback]

Jeg aner ikke hva realistisk krigsføring er en gang, og jeg bryr meg ikke. Jeg ser ikke film fordi jeg vil undervises i hvordan det utføres, jeg vil ha krigsfilmene mine mest mulig stilistiske, underholdende og mest effektive i formidlingen av det aktuelle temaet. Hvis filmen handler om tortur, så kan den inkludere mye mer tortur enn det som er realistisk; enhver regissør får bestemme over sin egen film.

Lenke til kommentar
Har fortsatt igjen et par filmer jeg ikke har sett:


  •  
  • Full Metal Jacket
     
  • Platoon
     
  • A bridge too far
     
  • Black Hawk Down
     

Førstnevnte har jeg allerede i samlingen så den blir sett imorra tipper jeg. :) Får håpe at den trekker opp fra de to forrige krigsfilmene jeg har dømt nord og ned. :(

8004382[/snapback]

De to første er helt klart obligatoriske. A bridge too far er også en god film.

Lenke til kommentar

Det samme tenkte faktisk jeg, tjalla. Har tenkt jeg skulle gå gjennom mye av det som er "verdt å se" innenfor sjangeren. BHD skulle jeg se grunnet mye prat rundt den og delvis her på forumet. Har funnet ut, både her på forumet og på jobben, at det nesten bare er jeg som ikke likte Apocalypse Now! Redux! og det er på en måte litt overraskende.

Lenke til kommentar
Det samme tenkte faktisk jeg, tjalla. Har tenkt jeg skulle gå gjennom mye av det som er "verdt å se" innenfor sjangeren. BHD skulle jeg se grunnet mye prat rundt den og delvis her på forumet. Har funnet ut, både her på forumet og på jobben, at det nesten bare er jeg som ikke likte Apocalypse Now! Redux! og det er på en måte litt overraskende.

8004436[/snapback]

Tja. Den blir jo veldig ofte annerkjent som den største krigsfilmen noensinne, så jeg vet ikke om det er så overraskende at de liker den.

Lenke til kommentar
Tja. Den blir jo veldig ofte annerkjent som den største krigsfilmen noensinne, så jeg vet ikke om det er så overraskende at de liker den.

8004470[/snapback]

Saving Private Ryan og Full Metal Jacket er de beste krigsfilmene jeg har sett. Apocalypse Now er en av de bedre opplevelsene jeg noengang har hatt. Jeg tror jeg fikk mye av den samme følelsen av den som mange får av Eraserhead. Det er noe med hver eneste frame som er magisk. Jeg husker såvidt handlingen, men frysningene og følelsen i kroppen jeg fikk av flere av scenene sitter svært godt.

Lenke til kommentar
Er resultatet realistisk? Nei.

7987352[/snapback]

Ser folk film for å oppleve realisme? Jeg trodde det var det motsatte som var poenget, å rømme fra realismen for å se ting man aldri kunne sett i virkeligheten. Jeg ser ihvertfall ingen fordeler med realisme, framfor en god adapsjon av stemningen i boken.

7989740[/snapback]

 

Du ser altså realistisk krigføring rett oppi ditt eget tryne (TV-nyheter ikke medregnet) daglig?

8003956[/snapback]

Jeg aner ikke hva realistisk krigsføring er en gang, og jeg bryr meg ikke. Jeg ser ikke film fordi jeg vil undervises i hvordan det utføres, jeg vil ha krigsfilmene mine mest mulig stilistiske, underholdende og mest effektive i formidlingen av det aktuelle temaet. Hvis filmen handler om tortur, så kan den inkludere mye mer tortur enn det som er realistisk; enhver regissør får bestemme over sin egen film.

8004033[/snapback]

 

Du vil altså påstå at BHD ville vært like god om den hadde samme realisme som Se(a)gal-filmene, bare så lenge den hadde samme regissør, skuespillere, historiefremgang og musikk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...