Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har sett den finske krigsfilmen Ambush? Kanskje ikke så kjent blant almenn folket men når du først ser den lurer du på hvorfor. Uhyre spennende og interessang. Filmen utspiller seg vel på sommeren 1940 da den finske armee innvanderer russland for å ta tilbake det tapte etter vinterkrigen.

7977124[/snapback]

 

Takk for tipset, måfåtakisnarest! På finsk heter den "Rukajärven tie".

 

Søkte litt på imdb og kom over "Ukjent Soldat". Elsker finske krigsfilmer og andre og forøvrig, så denne er også på lista nå :love: Husker jeg leste boka for noen år siden og den kan minne litt om bøkene til Sven Hazel, de samme råe beskrivelsene av krig og masse humor. Rart at det ikke er laget film basert på Hazel's bøker enda?(hopper glatt over noen håpløse filmer jeg fant på videosjappa i '89:p)

7999939[/snapback]

Talvisota er fantastisk men den vil jeg tro du har fått med deg.

8000198[/snapback]

 

 

Ukjent soldat, Talvisota og Rukajärven tie er alle suverene filmer. De skildrer krigens råskap på en fantastisk måte.

8281349[/snapback]

Enig, det er ikke mange krigsfilmer som viser like mye råskap som de finske krigsfilmene.. ble så imponert av Rukajärven Tie når den ene soldaten blir skutt og ramler i elva, så kommer han tilbake til leiren etter noen timer gjennom skudd og blodet spruter ut av skoene og kroppen. Pratet med en veteransoldat fra Finland ute på byen i Tromsø. I følge han skjedde det visst nok at han kom tilbake til campen gjennomskudd.

 

Edit: Når vi er inne på moderne krigføring, så har jeg funnet en serie som heter Over There.

Endret av voüshvaggi fyrsten
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Jeg likte Pianisten utrolig godt. :)

 

Edit: Men jeg har ikke respekt for regissøren. :nei:

dimiles: Kan skjønne at enkelte ikke digger Apocalypse Now! Det er ingen typisk krigsfilm med timelange actionsekvenser. Det er derimot en utrolig stemningsrik film.

 

Elsket Apocalypse Now! tidligere, men etter noen historietimer og lesing av reaksjonen fra misfornøyde Vietnam veteraner, har jeg mistet mye av respekten for filmen. Den er rett og slett latterlig urealistisk og pretensiøs. Spesielt i og med at Cappola har skrytt av hvor autentisk den er.

 

Det blir vel fra mening til mening.

 

Jernkorset, Dasbot, Jakten på Rød Oktober, U571 syns nå jeg var underholdning, uten å se på historien, Stalingrad, Saving Private Ryan, ikke minst Band of Brothers og Enemy At the gates

Lenke til kommentar

Ikke i rekkefølge men:

 

Memphis Belle: Mange bra flysener.

Enemy at the gates: Bra leget

Das Boot: Klassiker

Kellys Heroes:

Saints and Soldiers: Utrolig realistisk.

River Kwai og Return from river kwai: klassiker

Stalingrad: Veldig realistisk

Mosquito divisionen: er vel egentlig grunnet min flyiteresse.

Saving p Ryan: trenger vel ingen forklaring

U-571: Men kun enkelte effekter og lyden.

Battle of Britain: Bra flysener

The longest Day: veldig realistisk

Kampen om tungtvannet: patriotisk valg.

 

Er ingen vietnam filmer på min liste selv om enkelte er litt bra. Blir for politisk for min smak. De er somregel antiamerikanske eller for amerikanske.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Full Metal Jacket og The Pianist fascinerte meg. Jeg elsker stemningen i begge. Spesielt den førstnevnte gir meg gåsehud til tider. I tillegg er Platoon, Apocalypse Now, The Deer Hunter og mange andre gode krigsfilmer.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Ein film som fikk meg intresert i 2 verdenskrig, Battle of Britian. Husker eg såg den på nrk før tv2 var eit faktum. Har seinere kjøpt den på dvd, dokumentaren om korleis filmen er lagd er også verd å få med seg, alle flyscenene utenom J87 "stuka" var spilt inn med restaurerte fly frå eller rett etter 2 verdenskrig (Nyere modeller vart bygd om til typen som var brukt i '40).

 

Faktisk så bidro det spanske flyvåpenet med masser av HE111 bomefly og Mf109 jagere. Ellers var også veteraner frå krigen med som tekniske eksperter (bla. Adolf Galland).

Lenke til kommentar

"The Pianist" tror jeg er den krigsfilmen som har gjort størst inntrykk på meg sammen med "Apocalypse Now!" og "Hotel Rwanda" (hvis den kan kalles en krigsfilm).

 

"The Pianist" er bare sykt trist og sterk.

"Apocalyose Now!" er så mørk og depressiv at jeg føler meg ille etter å ha sett den.

"Hotel Rwanda" er en av de verste filmene jeg har sett mtp. at det faktisk er sant det som skjer i filmen.

Lenke til kommentar

Memphis Belle var en film jeg likte godt i min ungdom. Av de mindre mainstreamfilmene er vel Talvisota og Idi i smotri fine filmer å få med seg, selv om jeg personlig ikke ble bergtatt av sistnevnte. The Great Escape er en krigsfilm man kan se med familien. For krigsfilm om en eldre krig så er Glory en flott film, her har man Denzel Washington og Morgan Freeman i godt slag. Snakker man krigsfilm om virkelig gamle hendelser så er Braveheart min absolutte favoritt, med alle de rette klisjeene.

 

Den mest rørende filmen om krig som jeg har sett er Judgment at Nuremberg, men ettersom den handler om en fiktiv rettssak etter krigen så går den vel ikke helt under betegnelsen krigsfilm. Paths of Glory er vel muligens en av de viktigste krigsfilmene jeg har sett, i mangel på bedre ord. Den viser galskapen som rådet under 1. verdenskrig, Kubrick i storslag.

The Bridge on the River Kwai' og Stalag 17 er også å anbefale, gode gamle klassikere. Der Untergang og Patton er filmer som er gode historietimer (men sørg for å lese om filmene også, for å fange opp faktafeil). The Deer Hunter er en av mine favoritter om vietnamkrigen, selv om den kanskje er litt over the top tidvis.

Lenke til kommentar

MASH og The Manchurian Candidate (klassikeren, ikke nyversjonen som ikke er særlig) er vel de jeg har sett, men sistnevnte er jo en thriller som i stor grad tar til etter krigen. The Brotherhood Of War (Taegukgi hwinalrimyeo) er en nyere film som jeg har hørt lovord om, men har ikke fått tid til å se den enda selv om den står i hylla et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Black Hawk Down

Beste filmen når det kommer til moderene kirgføring, spesielt urban.

Liker ekstremt godt Black Hawk Down :love:

Andre filmer jeg synes er bra og som har inspirert meg er Saving Private Ryan og Full metal jacket.

Har sett på krigsfilmer fra 6-7 års alderen :whistle:

 

*Mimre* Var ute å skogen å lekte krig med venner etter skolen når jeg gikk på barneskolen.

Våpenet var jo selgølgelig den lengste trepinnen man kunne finne :!:

Lenke til kommentar

Da kan Werner Herzog's Rescue Dawn legges til i den allerede overbefolka listen over gode krigsfilmer. Det er en fascinerende og ærlig overlevelshistorie som foregår midt i sør-øst Asia's dype jungler. Bale leverer varene nok en gang og overbeviser som den humørfylte Dieter som må overleve og takle tunge strabaser som sult, tortur, angst og lengsel. Kanskje ingen typisk krigsfilm, men vi ramser jo opp filmer som Pianisten og Schindlers Liste her. Anbefales!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...