Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det er mange som synes Black Hawk Down er en bra film.

Det kan jeg jo si meg ganske enig i, men jeg synes historien blir feil fremstilt.

 

Amerikanerne blir jo fremstilt som helter (som i alle andre krigsfilmer), men egentlig så dreit de seg noe jævlig ut under den operasjonen.

 

Må bare nevne at Band of Brothers er det beste jeg noen gang har sett.

Er en utrolig bra mini-serie

Må sees.

Lenke til kommentar
Ser det er mange som synes Black Hawk Down er en bra film.

Det kan jeg jo si meg ganske enig i, men jeg synes historien blir feil fremstilt.

 

Amerikanerne blir jo fremstilt som helter (som i alle andre krigsfilmer), men egentlig så dreit de seg noe jævlig ut under den operasjonen.

Må sees.

 

Ehm, filmen konkluderer jo ikke akkurat med at operasjonen var en suksess. Amerikanerne ble blæsta av somalierne og det hele ble sett som en stor fiasko.

 

Har ikke fått sett så mange krigsfilmer, i og med at de fleste preges av veldig pro-amerika vinkling og patriotisme, men filmer som Das Boot osv. frister å se.

 

The Thin Red Line, Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, The Deer Hunter, Letters From Iwo Jima, Stalingrad og de fleste andre kjente og populære krigsfilmer glorifiserer ikke akkurat krig og patriotisime. Som oftest fremmer disse filmene et anti-krig og voldsbudskap.

Lenke til kommentar

Ja, da vil jeg fortelle om en krigsfilm som definitivt ikke har fascinert meg. Jeg prater om John Woo's Windtalkers fra 2002, en udugelig smørje som dessverre ikke har mye å by på. La meg først presisere, historien om Navajo indianere under Andre Verdenskrig kunne vært interessant å fortelle hvis de bak kamera faktisk hadde evnen og/eller viljen til å gjøre så.

 

Det virker som om regissør Woo, manusforfatterne og produsentene har bestemt seg for å drite i alt som har med god historiefortelling og karakterutvikling å gjøre, og heller fokusere på action, kuler og eksplosjoner. Problemet ligger i at krigssekvensene ikke imponerer i det hele tatt. Her snakker vi om Nicholas Cage som løper skrikende rundt på slagmarken mens han plaffer ned den ene udugelige japaneren etter den andre som en slags dårlig kopi av Jack Bauer. Og i bakgrunnen ligger klisjeene å venter på seeren.

 

Som dere kanskje skjønner så synes ikke jeg Windtalkers har så mange kort å spille med. Og de kortene filmen faktisk holder er kløver treer og spar firer. Men jeg har bare meg selv å skylde på da jeg visste at Windtalkers ikke var det helt store. dessverre lot jeg meg overtale av to udugelige tølpere som hadde en syk fantasi om at denne filmen var knall.

 

Windtalkers får så vidt en toer. Styr unna!

Lenke til kommentar

Flags of Our Fathers og Letters from Iwo Jima er to veldig gode krigsfilmer.

 

Flags of Our Fathers: Fortalte en historie som jeg ikke kjente til, spesielt om den idiotien som de tre marinesoldatene måtte gjennom pga flaggreisningen. Viste heller ikke så mye om Iwo Jima krigføringen.

 

Letters from Iwo Jima: Kanskje det er meg, men jeg vet ikke om noen krigsfilm som tar opp historien for de japanske soldatene. Derfor var dette spesielt interessant, siden det tok opp noe jeg (igjen) ikke viste noe om.

 

Flags of Our Fathers og Letters from Iwo Jima er to veldig gode krigsfilmer.

 

Flags of Our Fathers: Fortalte en historie som jeg ikke kjente til, spesielt om den idiotien som de tre marinesoldatene måtte gjennom pga flaggreisningen. Viste heller ikke så mye om Iwo Jima krigføringen.

 

Letters from Iwo Jima: Kanskje det er meg, men jeg vet ikke om noen krigsfilm som tar opp historien for de japanske soldatene. Derfor var dette spesielt interessant, siden det tok opp noe jeg (igjen) ikke viste noe om.

 

Og begge filmene er flott laget, ikke minst. :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...