Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Du vil altså påstå at BHD ville vært like god om den hadde samme realisme som Se(a)gal-filmene, bare så lenge den hadde samme regissør, skuespillere, historiefremgang og musikk?

8004731[/snapback]

Jeg likte ikke Black Hawk Down an gang, Josh Hartnett er forbanna ubrukelig i alt han gjør. Hvorvidt jeg hadde likt den mer eller mindre av at de konsentrerte seg om andre ting enn realisme vet jeg ikke, men det virker som folk flest oppfatter at en film er historisk korrekt ved å lese hva folk som vet hva de snakker om skriver, så jeg forstår ikke hvorfor det er noe å henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kunne jeg glemme "Hamburger Hill"? :hmm: Filmen havna i skyggen av Platoon siden den kom ut omtrent på samme tid.

 

This is a battle driven film that you will either love or hate. The focus here is on the brutality of war itself, so this is not a character-driven film. Unlike Full Metal Jacket or Platoon, we are not allowed an opportunity to intimately know these characters, so we do not feel any personal sense of loss.

 

By most accounts, this film contains the most realistic depictions of Vietnam combat ever captured on film, and again, I think it's a great movie, but the story lies in the battle, not the soldiers fighting it. This will polarize some fans of the genre, but overall I think it is worth seeing to see up close the reality of warfare. Chances are if you like Platoon and Full Metal Jacket, you will enjoy Hamburger Hill as well.

Lenke til kommentar
Saving Private Ryan og Full Metal Jacket er de beste krigsfilmene jeg har sett.

 

Agreed. Legg til Band of Brothers som beste mini-serie. Den slår forøvrig begge du nevner ned i støvlene hvis vi skal legge film og serie sammen.

8021877[/snapback]

Uten tvil en kvalitetsserie (altså, Ross Gellar som hissigpropp er jo bare elsk), men miniserier har mulighet til å bygge opp karakterer på en måte som film ikke kan. Episodene for seg selv vil jeg ikke si er bedre (f eks å bare se en tilfeldig episode uten å ha sett de andre), men måten det bygger seg opp på med karakterutvikling og den økende dramatikken er perfekt utført.

Lenke til kommentar

Det blir jo helt feil å se en episode helt random. De skal sees i rekkefølge. :)

David Schwimmer gjør en fantastisk innsats, men han er vel bare med i 2 episoder. Den første hvor han er med ganske mye og en til hvor han kjører forbi og retter på Malarkey som stjal en motorsykkel.

 

Det jeg synes også er imponerende er hvordan de har fått oss som seeere til å bli kjent med så mange karakterer og. Det er ikke snakk om 3-4 stk., men heller nærmere 15 og det er en god prestasjon! :)

Lenke til kommentar
Det jeg synes også er imponerende er hvordan de har fått oss som seeere til å bli kjent med så mange karakterer og. Det er ikke snakk om 3-4 stk., men heller nærmere 15 og det er en god prestasjon! :)

8021977[/snapback]

 

Vel egentlig ikke det er jo spredt over 10 episoder og 10 timer så man har jo mye bedre tid til å bli kjent med flere av rollene enn i en vanlig spillefilm på 90-150 minutter...

 

Synes egentlig ikke at David Schwimmer gjør en sånn fantastisk rolle, til tider føles han litt mallplassert i den rollen, men det hjelper sikkert litt på at jeg aldri har vært en veldig stor fan av Schwimmer heller...

Lenke til kommentar

David Schwimmer er en fantastisk skuespiller, håper du endrer synet ditt på han. Kan spille alt mulig, alt fra morsom til mentalt sjuk eller en dønn seriøs rolle. Håper på å se han mye fremover i filmer og serier.

 

Ross/Schwimmer fans: (hysterisk morsomme klipp fra Friends)

 

http://youtube.com/watch?v=X2fAsE6oGMU

 

http://youtube.com/watch?v=ya3T4l7aShM

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar
Kan spille alt mulig, alt fra morsom til mentalt sjuk eller en dønn seriøs rolle.

 

Nå tar du i så hardt at du nærmest bæsjer i buksa, mann. Gi heller noen eksempler på Schwimmer's eksepsjonelt gode prestasjoner. Jeg tviler på at det finnes noen. Kanskje Friends-fanboiz finner massevis av dem, men jeg kan ikke komme på noen (nå skal det sies at jeg ikke har sett alle filmene i hele verden, så jeg kan jo aldri være helt sikker). David Schwimmer er og blir en serieskuespiller, som bare spiller den samme typen hele tiden. Han heter Ross, og det er derfor han så sjelden får noen store roller i gode filmer (har han egentlig noen gang fått en STOR rolle i en GOD film?). Sånn er det med alle Friends-folka. Den eneste som har kommet seg et lite stykke, er Jennifer Aniston, og det er mye på grunn av puppene. Hun spiller også stort sett den samme rollen hele tiden (litt bortsett fra The Good Girl og et fåtall andre filmer).

 

AngryPolarBear: Hehe, godt poeng. Personlig har jeg aldri vært noen Friends-fan tho. Niks, ALDRI. Jaaada, jeg ser da en episode nå og da når jeg ikke har noe annet å gjøre (nå har jeg fått meg kabel-TV, så nå knipser jeg alltid forbi de traurige episodene som TV2-gnomene elsker så høyt), men ikke noe utover det. Av og til kommer en god spøk, men stort sett er serien lite artig, og veldig forutsigbar. Man kan egentlig begynne å le litt før spøken, fordi man vet alltid når og at den kommer - dessuten vet du også hvordan spøken vil høres ut, og hva den vil handle om.

 

EDIT: Men dette bør vi heller ta i en annen tråd. Denne tråden handler jo om gode krigsfilmer, ikke middelmådige serieskuespillere. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Uffda, Friends suger.. Nok offtopic.

 

I går så jeg Flags of our Fathers som Clintern har regisert.

Handlinga er lagt til kampen om Iwo Jima og historien om flagget som ble heiset der. Mesteparten av filmen skjer i USA hvor de 3 gjenlevende fra flaggheisingen reiser rundt om i landet på en slik "bond tour" får å tjene penger til krigen. Så viser de hva som skjedde etter denne bond touren.

For min del som like litt action synes jeg denne filmen var skuffende. Alt for mye tørre og lange scener. Alle kamp scenene var drit bra, men uheldigvis trakk disse scenene fra bond touren ned. Jeg kan kanskje gi denne filmen 5/10.

 

Flags of our Fathers

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi har i oppgave å analysere en film, ifølge kompetansemålene våre innenfor norsk. Dette har vi fått i oppgave nå, å det skal være ferdig 14 mars.

 

Gues who is analyzing Platoon :cool:

8030896[/snapback]

 

Får dere analysere en engelsk film? Husker godt da jeg hadde en oppgave, men fikk til min store skuffelse vite at de måtte være norske. Er ikke en stor fan av norske filmer for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...