Gå til innhold

Krigsfilmer som har fascinert deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen som har sett den finske krigsfilmen Ambush? Kanskje ikke så kjent blant almenn folket men når du først ser den lurer du på hvorfor. Uhyre spennende og interessang. Filmen utspiller seg vel på sommeren 1940 da den finske armee innvanderer russland for å ta tilbake det tapte etter vinterkrigen.

7977124[/snapback]

Hvor får jeg tak i den? Den må sees, for Talvisota var en av de beste krigsfilmene jeg har sett!

 

Så forresten Platoon igjen på lørdag, har også inni en slik krigsfilm periode, som en annen kar nevnte her tidligere. Kunne ikke huske at Platoon gjorde meg så følelsesmessig innvolvert, må ha vært trøtt de 2 andre gangene jeg så den filmen.

Utrolig bra film, de fleste skuespillerne er veldig flinke.

 

Har også fått tak i to gamle klassikere som skal sees: Jernkorset og Ørneredet (Where Eagles Dare).

Lenke til kommentar
Jeg likte Pianisten utrolig godt.  :)

 

Edit: Men jeg har ikke respekt for regissøren.  :nei:

7981448[/snapback]

dimiles: Kan skjønne at enkelte ikke digger Apocalypse Now! Det er ingen typisk krigsfilm med timelange actionsekvenser. Det er derimot en utrolig stemningsrik film.

7982851[/snapback]

 

Elsket Apocalypse Now! tidligere, men etter noen historietimer og lesing av reaksjonen fra misfornøyde Vietnam veteraner, har jeg mistet mye av respekten for filmen. Den er rett og slett latterlig urealistisk og pretensiøs. Spesielt i og med at Cappola har skrytt av hvor autentisk den er.

Lenke til kommentar

The Great Escape: Er vel en av minne favoritt filmer. Den har alt: for det meste basert på en en sann historie, spenning, action og ikke mist humor

 

The Dirty Dozen: Min favoritt Lee Marvin film. Denne har som The great escape en god porsjon humor, spennende med en god historie.

 

The Hill: Imo den beste rollen Sean Connery noen gang har gjort. En bra fim om 5 engelske soldater som blir sendt til et engelsk fengsel i libya.

 

 

Pluss mange av de som allerede er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Apocalypse Now og Platoon er vel de to filmene som har fenget meg mest..

 

 

Mojo Pin: PUSH ME.

7981403[/snapback]

 

Apocalypse Now Redux - 2/6 ? :!:

 

Jeg har aldri sett en film som illustrerer galskapen under Vietnamkrigen like godt som denne filmen. Syk, syk film som virkelig gjør inntrykk. En må riktignok ha litt tålmodighet og god tid, det nytter ikke å stresse seg gjennom!

Lenke til kommentar

syns Apocalypse Now Redux var sånn helt passe, jeg skjønner hvilken vei de gikk, liksom vise galskapen og det absurde med krigen osv, men jeg syns ikke det funker så veldig bra. og avsluttingen var anti klimax.

 

men Martin Sheen gjør en god rolle, og det gjør egentlig alle i filmen.

 

ville kanskje gitt den 4.5/10 eller noe.

Lenke til kommentar
Jeg likte Pianisten utrolig godt.  :)

 

Edit: Men jeg har ikke respekt for regissøren.  :nei:

7981448[/snapback]

Nejhej? Ker tuu eksplejn?

7982851[/snapback]

Han ble jo i 1977 tatt for å ha voldtatt en 13-åring. Kanskje det er det han tenker på.

7983164[/snapback]

Statutory rape er ikke det samme som voldtekt.

7986934[/snapback]

 

nja, det var egentlig god gammaldags voldtekt, han fikk bare gjort en deal og selv dealen var ikke godt nok for han så han stakk av. men det var fare for 50+ år buret før han fikk den deal'n

Lenke til kommentar
Apocalypse Now Redux - 2/6 ?  :!:

 

Jeg har aldri sett en film som illustrerer galskapen under Vietnamkrigen like godt som denne filmen.

7986635[/snapback]

 

Problemet er bare at Coppola ble alt for ivrig med alle de forferdelige historiene han hørte om Vietnamkrigen, og laget et helt unyansert portrett av krigen der alt er kaos - scene etter scene. Er resultatet realistisk? Nei. Men til tross for en katastrofal lang og vanskelig inspilling er filmen godt fortalt.

Lenke til kommentar

Påstand om kverulering, ja. Det har vi ikke sett før. Ta heller stilling til det jeg skriver.

 

Skal to 19-åringer snakke om hva som var realistisk i Vietnam? Hva er det du baserer det på; andre filmer om Vietnam? Han viser et synspunkt basert på én manns fortelling om sine reiser, tilpasset Vietnamkrigen. Det er ikke urealistisk fordi den viser krigen som annerledes enn de andre filmene vi har sett, vel? Den har ikke som mål å vise et omfattende, unyansert bilde av hele krigen heller.

Lenke til kommentar
Skal to 19-åringer snakke om hva som var realistisk i Vietnam? Hva er det du baserer det på; andre filmer om Vietnam?

7991339[/snapback]

 

Jeg baser det på hva Vietnamveteraner har uttalt om filmen (urealistisk og pretensiøs) kontra Platoon, som er mye, mye mer realistisk og nyansert.

 

Apocalypse Now was a movie I have never liked. Nothing about it spoke of my experience. There was a story I heard while in Vietnam, and I think I've seen the story revisited in one of the few books on the Vietnam War that I have browsed since: the one where Robert Duvall gives a Viet Cong guerrilla a drink from his canteen and comments that anybody who could carry his own guts in a rice bowl for 3 days could drink from his canteen anytime.

 

While such stories are familiar and some of them may be true, Apocolypse Now is a bizarre hodge-podge of such tales and given the casting and strange surreal qualities of the main characters, it seemed to have been written and directed by someone who loathed Vietnam veterans.

 

http://vets.appliedphysics.swri.edu/cgi-bi...3797-731+00.htm

 

Han viser et synspunkt basert på én manns fortelling om sine reiser, tilpasset Vietnamkrigen. Det er ikke urealistisk fordi den viser krigen som annerledes enn de andre filmene vi har sett, vel?

7991339[/snapback]

 

Annerledes? Det var en av de aller første filmene om konflikten, og når Francis Ford Coppola uttaler "This is not a vietnam movie, this is vietnam", så ja, selvsagt prøver en vise hvordan det var der nede. Men resultatet er soldater som svømmer ut etter båten med koffertene pakket, ingen vet hvor sine øverstkommanderende er, men uansett bryr ingen seg om "chain of command", flere avdelinger gjør dessuten akkurat som de vil - og angriper gjerne et fientlig område for å få surfe der. Det er for mye av det gode, unyansert og de vil vi skal tro det var slik der nede. Et anti-krigsbudskap er vel og bra, men det finnes grenser.

Endret av K.Larsen
Lenke til kommentar

Hm, gode argumenter her. Selv liker jeg Apocalypse Now meget godt.

Men når man snakker realisme og slikt, så synes jeg personlig at hvis man lager en film om en krig som har vært så burde man holde seg til slikt det var.

 

Jaja, leker med tanken om en film hvor Hitler vant krigen. Ikke tru at jeg er nazist, liker bare å se ting i større aspekt.

 

Nok digresjon. Man ser gjerne filmer for å komme seg unna realismen, men når jeg ser krigsfilmer forventer jeg at de viser situasjonen som det var. Hadde vært noe helt annet hvis man hadde sett en film om en krig i år 2583.

Endret av voüshvaggi fyrsten
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke historien i Apocalypse Now basert på en historie fra Vietnamkrigen, men en novelle som har handling i 1800-tallets Kongo.

 

For meg er Apocalypse Now en film om mennesker og deres psyke, tilfeldigvis satt i en moderne krigssetting. Dermed er ikke det viktig om den er 100% historisk korrekt eller ikke, fordi det er historien som er hovedfokuset, ikke krigen.

 

Og dessuten vil jeg ikke si at historisk korrekthet er så altfor viktig i krigssfilmer. Feks. er Saving Private Ryan proppet med historiske feil, men det driter man i fordi det er en fordømt god film hvor man lever seg inn i den verden regissøren har lagd.

Endret av AngryPolarBear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...