Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (10 timer siden):

Ja, alt som lages og kommer ut er dritt. Det er mye dårligere enn før, da hadde vi jo et helt fantastisk bredt utvalg og tilbud hele tiden. Opp til tosifret antall serier å velge blant i hyllene på Platekompaniet. Fra hele tre-fire land - USA, Storbritannia, Norge og Sverige. Kanskje en dansk en her og der.

Usikker på om denne posten var ment sarkastisk, men jeg er helt enig i den. Siste halvdel av 2000-tallet var det faktisk opptil ti serier jeg fulgte med på. Nå er vi ikke i nærheten engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både kvantitet og kvalitet vil jeg hevde er høyere nå  - nesten uavhengig av preferanser. Mengden gjør det litt vanskeligere å finne.

Samtidig har det aldri vært lettere å utvide smaksløkene, er stor variasjon. 

Unntaket er muligens pionerarbeid. Sist var vel med starten av Netflix-originalene, som ga oss binge-dramaturgien til serier som Sense8 og House of Cards. Det var en fin miks av eksperimentering og kvalitet - erfarne filmfolk som fikk leke seg med noe nytt. 

Inntil røyken etter strømmekrigen har lagt seg litt vil det nok kjøres et litt tryggere løp fremover. Med mindre en ny aktør entrer banen. 

HBO, AMC, FX og Netflix var alle litt mer vågale da de var utfordrere. Nå handler det litt mer om forsvar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dotten skrev (7 minutter siden):

HBO, AMC, FX og Netflix var alle litt mer vågale da de var utfordrere. Nå handler det litt mer om forsvar. 

Jeg tror nok det er en tabbe. Vil påstå at netflix tok en veldig stor risk med Stanger Things. Jeg leste selv litt om serien, og tenkte at nei fysj, dette blir for teit. Det var også før nostalgi bølgen. Nå er jeg helt frelst. Squid game var også en stor risk. 

 

Vi trenger ikke flere serier som er en kopi av andre. Jeg tror også vi må ha litt færre, men bedre serier på sikt. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (29 minutter siden):

Helt etter boken. 

Når man ser hvor mange som driter i serien men kun syter over "woke this woke that buhu" så er det ikke rart at det blir slik. Har sett ferdig mye av det jeg ser på så har tid til å gi det en sjanse selv, men man kan vel garantere at det verken er en 10-er eller 1-er. Mest sannsynlig ligger det vel på rundt en 6-er, for selv middels Marvel er fortsatt ganske høyt nivå, men skal ikke forhåndsdømme for hardt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 timer siden):

Mest sannsynlig ligger det vel på rundt en 6-er, for selv middels Marvel er fortsatt ganske høyt nivå, men skal ikke forhåndsdømme for hardt.

Mener du at 6 er en bra karakter? Bruker du aktivt imdb score som kriterium når du skal se noe? Hadde nettopp en diskusjon rundt dette med samboer, så er litt nysgjerrig på hva andre mener. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (11 timer siden):

Severence er fantastisk. Tar tid å se da fordi dama sovner alltid i serien. Hun liker den, men sovner likevel. Og da må man se det over lengre tid 😛 

Hahaha! Sliter med det samme! Når hun sovner switcher eg over til "egen" serie til eg selv vil legge meg 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Mener du at 6 er en bra karakter? Bruker du aktivt imdb score som kriterium når du skal se noe? Hadde nettopp en diskusjon rundt dette med samboer, så er litt nysgjerrig på hva andre mener. 

IMDb må vurderes ut fra sjanger, skuespillere og andre ting. F.eks. synes jeg en actionfilm på 6-tallet fortsatt kan være underholdende. Jeg kan fint se en film med Jason Statham rett under 6-tallet også og «like» den. En drama TV-serie må dog være godt over 8 for min del.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Mener du at 6 er en bra karakter? Bruker du aktivt imdb score som kriterium når du skal se noe? Hadde nettopp en diskusjon rundt dette med samboer, så er litt nysgjerrig på hva andre mener. 

Det er jævla mye å se på, så jeg bruker imdb som ei sil, Stort sett må det være over 7, men helst over 8, det er klart har jeg en spesiell interesse for noe så kan jeg se vekk fra karakter score, men stort sett ikke.

She hulk er jo et interessant tilfelle, det virker litt åpenbart at det er folk som allerede har bestemt seg for at de liker/misliker det og stemmer basert på politiske overbevisninger, de folka ødelegger for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så hele Severance og synes ærlig talt den var kjedelig selv om konseptet var underholdende. Produksjonskvaliteten var god og skuespill var godt. Og nei, den var ikke kjedelig fordi man ikke forstår den - som mange liker å tro.

Jeg vil heller trekke frem Shining Girls som en meget god og underholdende serie på AppleTV+.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Severance var en stor suksess her i huset, veldig spent på sesong to der!

Veldig mye bra på Apple TV+. Tror knapt jeg har sett noe der jeg ikke har likt skikkelig godt. Disse har jeg sett og likt:

- The Morning Show
- For All Mankind
- Ted Lasso
- Severance
- Long Way Up
- WeCrashed
- Tehran
- Pachinko
- Black Bird

Invasion var ambisiøs og interessant, men synes ikke den levde helt opp til potensialet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Mener du at 6 er en bra karakter? Bruker du aktivt imdb score som kriterium når du skal se noe? Hadde nettopp en diskusjon rundt dette med samboer, så er litt nysgjerrig på hva andre mener. 

Som flere har nevnt kommer det veldig an på sjangeren. Vil si i de fleste tilfellene er 6 under middels bra og der jeg tror She-Hulk havner. 6 er typisk "Føler ikke jeg kastet bort tiden" eller "Verdt å slå ihjel et par timer for" men ikke noe jeg vil aktivt anbefale.

En skrekkfilm eller dum actionfilm kan fint være bære bra til tross for en 6er. Day Shift (fra Netflix) ligger per nå på 6.1 på IMDB. Det er nok riktig om du skal måle den opp mot "Dark Knight" eller noe bedre, men som en litt morsom film med tøff og original action så synes den ville vært en 8er i "dum action-film sjanger". Litt som en tøysete John Wick film, men med like kul koreografi.

Jeg er som regel litt mer kresen på serier enn filmer for øyeblikket siden det er så sykt mange bra serier å ta av og serier tar mye tid. Å bestemme seg for å se en sesong er mer som å si at "Jeg skal se hele trilogien til denne filmen" framfor noe som kun varer 90-120 minutt (vanligvis).

Tar man hensyn til sjanger/type film vil jeg si IMDB fungerer bra på. Man vil også kunne se det an på typen film. F.eks. vil filmer og serier med litt sær dialog gi dårlig score selv om jeg kan synes at det er et pluss.

Fra filmverdenen har jeg eksempler som Dual, Killing of a Sacred Deer, The Lobster og mer. Veldig spesielle filmer på en god måte, mens mange synes det trekker ned. Ofte de som vil ha noe 'lettere' å se på synes det er avskrekkende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Day Shift (fra Netflix) ligger per nå på 6.1 på IMDB.

Syns den var helt ok. Dum underholdning, litt som bad boys.

skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

She hulk er jo et interessant tilfelle, det virker litt åpenbart at det er folk som allerede har bestemt seg for at de liker/misliker det og stemmer basert på politiske overbevisninger, de folka ødelegger for alle.

Det samme har skjedd med Star Wars også. Alle sequel filmene har/hadde fordeling ganske likt she-hulk. 

 

Nimrad skrev (10 timer siden):

IMDb må vurderes ut fra sjanger, skuespillere og andre ting. F.eks. synes jeg en actionfilm på 6-tallet fortsatt kan være underholdende. Jeg kan fint se en film med Jason Statham rett under 6-tallet også og «like» den. En drama TV-serie må dog være godt over 8 for min del.

Ja, det er ganske sånn jeg også gjør det. En dårlig Statham eller Liam Neeson film er somregel god underholdning. Hitman fra 2007 har 6.2 på imdb, men jeg får mye underholdning fra den. 

 

Personlig så synes jeg en 90/00s film kan ha dårligere score enn en nyere film. På den tiden ble det lagd mye bra film. En serie fra den tiden er somregel dårlig etter dagens standard, og de gode er somregel fra HBO(sopranos, Rome osv). 

Lenke til kommentar

Echoes på Netflix var ok, men ble for forutsigbar etter 2-3 episoder som ødela endel. 

 

Sluttet å se på ratings på imdb / rt før en serie / film for lenge sida, føles helt random ut for meg. Mye ok / bra mellom 5-7, samtidig masse på 8+ jeg ikke liker. 

Også mange som gir score etter kun 1 episode tror jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...