Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått sett de første episodene av House of Dragon (embargo løftes imorgen, da kan jeg uttale meg) og er invitert til London for verdenspremiere av Rings of Power. Gleder meg. 

She-Hulks første fire episoder er kos, en lettere tone i en dyster tid - selv om jeg ikke er helt i målgruppen (og takk og pris serien ikke forsøker å føye seg etter en mann i 40-årene). Det er fin Marvel-satire gående og den er en stor f...u til narsissismen og kynismen, samt at den kommenterer kvinnerollen med humor fremfor sutring. Maslany er som alltid suveren. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
b-real skrev (På 16.8.2022 den 23.13):

Hva pokker skal man nå liksom se som kan nærme seg BCS/BB-universet..

 

Ingenting. Dette var det siste som var igjen fra tv-serienes glansdager, så nå må vi klare oss med halvhjerta Marvel og Star Wars-serier, unødvendige reboots og oppfølgere, samt middelmådige Netflix-serier som blir kansellert etter en eller to sesonger. Kanskje dukker det opp noe bra innimellom, men noe langvarig og glimrende som BSC/BB-universet får vi neppe se igjen med det første. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unødvendig kynisk syn på saken. Folk sa sikkert akkurat det samme når BB var ferdig, eller The Wire, eller Sopranos. Det kommer til å komme like bra serier. Og ja det tar tid.

Over til noe mindre bra, men fortsatt bra. Likte The Terminal List veldig godt. Mulig det var fordi jeg var så skeptisk i utgangspunktet. Traileren ga meg ikke mye håp, men ble positivt overrasket. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, ReaveЯ said:

5,8(!) på IMDb ser jeg, men fått grei kritikk ellers. 92% på rottentomatoes.

Skal få sett snart. Digger at Daredevil dukker opp. Elska den serien på Netflix!



Vel, nå har jeg bare sett første episode, og den var ålreit, men ikke fantastisk. Alt tatt i betraktning er kanskje ikke 5,8 helt urealistisk. Å være en av de bedre TV-seriene i Marvel-universet er heller ikke akkurat noe kvalitetsstempel.

En del pseudofeministisk rambling og grandstanding er det også, som vil irritere mange, men det var ærlig talt ikke så ille som man kunne frykte utifra alle uttalelsene til produksjonen og Disney og andre sin tendens til å angripe sin egen fanbase. Kanskje var det ikke nødvendig å beskylde fansen for å være toxic alikevel, da serien ble bedre mottatt enn også de hadde trodd.

Rotten Tomatoes og andre kritikeraggregat er forøvrig verdiløse. De manipulerer og kjører algoritmer, har et to-delt system med fresh/rotten som gir feil inntrykk av score, og kritikerne nå om dagen gir nesten utelukkende positive reviews for ikke å bli stengt ute av Disney osv. i fremtiden.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på Rings of Power og House of the Dragon, så er jeg helt enig. Jeg sitter med et lite håp om at de ikke er så dårlige som trailere og intervju har gitt inntrykk av. Men særlig for Rings of Power sin del er det et håp som svinner fordi det virker som om hele serien er fundamentert på noe helt annet en Tolkien, og til tross for at den koster 10 milliarder kroner, så ser det ut som cosplay og fan fiction. Uforståelig.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Beklager, men når høstens to største serier ser såpass slappe ut som de gjør så velger jeg å ha et kynisk syn på saken så jeg ihvertfall ikke blir skuffet.

Jeg går utifra at du mener de to LOTR/GOT spin-offs som kommer snart. Jeg har ingen store forventninger til de selv om de har stort budsjett. Selv om de skulle floppe totalt og du ikke finner noe annet spennende så er vi ikke inne i en dårlig periode bare pga en rolig høs? Vi har hatt en vår og sommer med mye bra, til og med noe du selv synes er det beste av det beste. Om du må kontinuerlig ha det beste av det beste for at ting ikke skal være dårlig så kan jeg forstå at det virker trist. Men jeg mener at det må 3-4 år uten en topp-serie for å si at glansdagene er over. Det holder ikke med noen få måneder. Og det er gitt at de seriene som kommer faktisk er dårlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg synes vi er midt i glansdagene jeg. Det er helt ekstrem konkurranse der ute for å hevde seg på streamingmarkedet, så det brukes enorme penger og ressurser. Syns det er flere perler og veldig godt utvalg av OK gode serier.

Er helt enig. Vi bokstavelig talt svømmer i en relativt jevn strøm av gode serier, og utvalget er massivt.

House of the Dragon får forøvrig mange gode anmeldelser:

4/5 hos Guardian:
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2022/aug/19/house-of-the-dragon-review-game-of-thrones-prequel-got

4/5 hos BBC:
https://www.bbc.com/culture/article/20220818-house-of-the-dragon-review-its-pure-game-of-thrones

4/5 hos The Independent:
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/reviews/house-of-the-dragon-review-game-of-thrones-b2146574.html

4/5 hos Financial Times:
https://www.ft.com/content/7aba2d29-e296-4da6-afb4-25638778d784

8/10 hos IGN:
https://www.ign.com/articles/house-of-the-dragon-series-premiere-review

5/6 hos NRK:
https://p3.no/filmpolitiet/2022/08/house-of-the-dragon-s1/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

House of the Dragon er solid den. Produksjosnverdiene er helt hinsides, skulle ønske Amazon var like ambisiøs der med Wheel of Time. Klasseforskjell på det området. 

Der House of the Dragon ikke matcher Game of Thrones er innen eventyr, mystikk og kontraster i rollegalleriet. Elementer jeg selv et svak for, som gjør at det ikke er helt toppkarakter etter seks episoder.

Du har ingen Jon Snow, Ned Stark og Tyrion-typer til å skape litt kontraster til den kyniske skjulte-agendaer typene. Ei heller mystikk som fenget med bøkene, eksempelvis om hvem som er ens mor eller hva som er nord for veggen. Jeg ser ikke helt at den iverksetter de store diskusjonene mellom episodene. 

Episoder a la Jamie og Brienne på tur brukes det ikke tid på her, det er et annet tempo (men det er en god grunn til det).

Et smalere fokus, sesongen bygger opp til A Dance With Dragons. 

Pulsen blir ofte høy med intense scener. Det er også noen utmerkede skuespillere, ble overrasket over enkelte. 

Endret av Dotten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...