Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

En ting sesongen skal ha er at den forsøkte noe, og klarte det til tider (indianer-episoden var fenomenal). Men helt klart en serie som var bedre episodevis, enn helhetlig i fjor. Føler jeg har sett Westworld egentlig hele tiden som en serie som Game of Thrones, hvor ikke serien i seg selv alltids er så solid, men den har elementer og skuespillere som virkelig fungerer til tider. 

Endret av Maury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handlet Westworld sesong 1 på blu ray, men har bare sett et par episoder, var ikke noe for meg. Merkelig, da jeg elsker Scifi og liker veldig godt originalfilmen. Men slik er det noen ganger.

 

Akkurat nå ser jeg på Unforgotten (2015-) sesong 3 på Nrk nett-tv - de kaller serien "Nedgravde Hemligheter". Veldig solid engelsk krim - som består av 3 stykk 1,5 times episoder.

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med Cobra Kai sesong 2. "What a rollercoaster" passer bra å si her. Sesong 1 var bra introduksjon og oppbygging, og nå tok de ting til nye høyder. Uten å spoile for mye, kan si er litt klisje-fokus på helt(inner) og storeslem, men noe må jo de skrive om. Slik ting er nå, håper jeg de spilte inn sesong 3 også, og klar til neste år. Har en følelse sesong 3 kan bli konklusjonen, og det hadde vært like greit.

Lenke til kommentar

"Everything Sucks" på Netflix er litt som Stranger Things, uten monster og istedenfor 80 tallet så er det 90 tallet

Jeg likte den ihvertfall, men desverre så blir det ingen sesong 2

Serien endte på en liten cliffhanger, men ikke noe som ødelegger opplevelsen og de kunne ha fjernet den forholdsvis lett

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med Cobra Kai sesong 2. "What a rollercoaster" passer bra å si her. Sesong 1 var bra introduksjon og oppbygging, og nå tok de ting til nye høyder. Uten å spoile for mye, kan si er litt klisje-fokus på helt(inner) og storeslem, men noe må jo de skrive om. Slik ting er nå, håper jeg de spilte inn sesong 3 også, og klar til neste år. Har en følelse sesong 3 kan bli konklusjonen, og det hadde vært like greit.

 

I sesong 2 ble den om mulig enda bedre i skildringen av Johnny og Daniel, det var fantastisk. Samtidig ble det motsatte tilfellet med ungdommen, som ble mer karikerte og unyanserte denne gang (med en litt over-the-top slutt). 

 

Krysser fingrene for sesong 3. Normalt ville det ikke vært tvil med så mange visninger, men Youtube har gjort helomvending med sin satsing på originaler. 

 

"Everything Sucks" på Netflix er litt som Stranger Things, uten monster og istedenfor 80 tallet så er det 90 tallet

Jeg likte den ihvertfall, men desverre så blir det ingen sesong 2

Serien endte på en liten cliffhanger, men ikke noe som ødelegger opplevelsen og de kunne ha fjernet den forholdsvis lett

 

En av de gode og litt skjulte perlene til Netflix. En av de mer irriterende Netflix-kanselleringene, den serien kunne tatt steg og hadde et godt fundament. 

Lenke til kommentar

Handlet Westworld sesong 1 på blu ray, men har bare sett et par episoder, var ikke noe for meg. Merkelig, da jeg elsker Scifi og liker veldig godt originalfilmen. Men slik er det noen ganger.

 

Akkurat nå ser jeg på Unforgotten (2015-) sesong 3 på Nrk nett-tv - de kaller serien "Nedgravde Hemligheter". Veldig solid engelsk krim - som består av 3 stykk 1,5 times episoder.

 

Burde ikke gi den litt mer enn et par episoder da...? 

 

Elsker Westworld.

 

Noterer meg dog "Nedgravde hemmeligheter". Glad i (engelsk) krim. 

Lenke til kommentar

Siden du liker B5 så bør du ta en titt på Stargate og Farscape.

The Orville og Star Trek er også verdt en titt. Jeg syntes The Orville sesong 1 er bra, sesong 2 ble dårlig og jeg sluttet å se. Star Trek Discovery sesong 1 er så som så, men sesong 2 er bra.

Av tidsreise sci-fi er 12 Monkeys underholdende. Continuum er grei.

Westworld er veldig bra.

The 100 er grei, men baserer veldig mye av fremdriften på konflikt hvor det er "skyt først og kanskje spør etterpå". Har begynt på sesong 5, men der er det så fryktelig tydelig og for meg kjedelig at det er mulig jeg gir meg etter de 4-5 episodene jeg har sett av den sesongen.

Altered Carbon er verdt en titt.

Battlestar Galactica.

Black Mirror, har ikke sett den selv enda, men den har fått mye skryt.

Love, Death + Robots. Korte enkeltstående animasjons historier på mellom 5 og 20 minutter hver.

The Expanse. Litt dårlig start for min del, ga den først opp etter første episode, men siden flere på jobben skrøt så mye av den ga jeg den en ny sjanse, og den ble veldig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje ikke helt hva du er ute etter, men kjører på lell:

 

Firefly er et must. Dritbra space western.

The Outer Limits er knall. Klassisk antologiserie fra 60-tallet i samme bane som The Twilight Zone, bare med mer fokus på sci-fi.

X-Files er jo en moderne klassiker. Spesielt de første 7-8 sesongene er helt topp.

Terminator: The Sarah Connor Chronicles er fet. Action-basert sci-fi.

 

Hvis du ikke har noe i mot veldig gamle serier anbefales også Flash Gordon-seriene Flash Gordon (1936), Flash Gordon's Trip to Mars (1938) og Flash Gordon Conquers the Universe (1940) på det sterkeste. Tre virkelig fantastiske serier. Klassisk space opera.

 

Også er Cowboy Bebop et must. Anime, og en av de aller kuleste seriene som er laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er bra innen sci-fi sjangeren?

 

Battlestar Galactica, Expanse, Lost in Space, Firefly, Stargate SG-1, Torchwood, V, Project Blue Book, Farscape !

For litt mer festlig sci-fi er Orville, Rick & Morty og Eureka verdt å se.

 

Dersom det er "space-greier" du tenker på da? Ellers kan jo "science fiction" være så mangt?

 

Ser også frem til Loki og The Mandalorian 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er bra innen sci-fi sjangeren?

 

Har ikke sett så mange sci-fi serier, tror jeg. Spørs hvordan man definerer sci-fi. Som jeg kommer på nå har jeg vel kun sett Babylon 5. Synes den var passe kul.

 

 

Farscape er nå på Amazon, den er en artig klassiker. Samme er Firefly (på Netflix). 

 

Av nyere serier vil jeg si The Expanse, den utvikler seg i en retning som minner litt om Babylon 5.

 

Scroll deg gjennom anbefalinger her: https://serienytt.no/seriedatabasen/sci-fi-serier/ :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mange gode innspill! Takker! :) 

 

Olaf antar riktig når han sier Sci-Fi = Space for min del, men jeg vet jo at sjangeren er bredere enn som så. Men jeg tenkte kanskje litt i den retning, ja.

 

Battlestar Galactica - Så første sesong og tror jeg likte den? Vet ikke hvorfor jeg ikke fortsatte.

 

Black Mirror - Ikke nødvendigvis Sci-Fi, men 2/3 episoder i sesong 1 er 'futuristiske'. Har av en eller annen grunn utsatt å se denne selv om den har vært sterkt anbefalt, men så den endelig i forrige uke og synes den var kanon. Kun sett første sesong.

 

X-Files - Elsket denne som barn. Generelt glad i tematikken. Begynte på serien igjen i voksen alder, men falt av lasset. Tror jeg ble litt overveldet av antall episoder. Mulig jeg skal prøve meg igjen. Har du oversikt her, """? Er alle sesongene bra?

 

Cowboy Bebop - Denne har jeg faktisk sett og enig i at det er bra saker! Kul serie.

 

The Expanse - Ønsket gjerne å like denne, men den falt dessverre ikke helt i smak etter første sesong. Sorry... :( 

 

Skal undersøke resten av seriene dere har tipset om! Firefly virker høyaktuell. Leker også med tanken på å plukke opp X-Files. Vi får se... ;)

 

Gode innspill!

Lenke til kommentar

Her var det mange gode innspill! Takker! :)

 

Olaf antar riktig når han sier Sci-Fi = Space for min del, men jeg vet jo at sjangeren er bredere enn som så. Men jeg tenkte kanskje litt i den retning, ja.

 

Battlestar Galactica - Så første sesong og tror jeg likte den? Vet ikke hvorfor jeg ikke fortsatte.

 

Black Mirror - Ikke nødvendigvis Sci-Fi, men 2/3 episoder i sesong 1 er 'futuristiske'. Har av en eller annen grunn utsatt å se denne selv om den har vært sterkt anbefalt, men så den endelig i forrige uke og synes den var kanon. Kun sett første sesong.

 

X-Files - Elsket denne som barn. Generelt glad i tematikken. Begynte på serien igjen i voksen alder, men falt av lasset. Tror jeg ble litt overveldet av antall episoder. Mulig jeg skal prøve meg igjen. Har du oversikt her, """? Er alle sesongene bra?

 

Cowboy Bebop - Denne har jeg faktisk sett og enig i at det er bra saker! Kul serie.

 

The Expanse - Ønsket gjerne å like denne, men den falt dessverre ikke helt i smak etter første sesong. Sorry... :(

 

Skal undersøke resten av seriene dere har tipset om! Firefly virker høyaktuell. Leker også med tanken på å plukke opp X-Files. Vi får se... ;)

 

Gode innspill!

 

Jeg elsket Firefly, men be warned; det er bokstavelig talt "Cowboys in space". Serien fikk jo heller aldri noen avslutning som serie, da den ble kansellert midtveis. Så du må nesten finne frem avslutnings filmen "Serenity" om du vil få en slags avslutning på serien. Forøvrig en flott film. :)

 

The Expanse... Jeg signerte oppropet om å redde den, meldte meg inn i FB gruppen, og jublet når den ble reddet... Har likevel aldri fortsatt på den etter sesong 2... Faktisk har jeg kun sett hele sesong 2, minus siste episode, fordi jeg orket ikke cliffhanger'en uten en 3 sesong å gå rett løs på. :p Jeg vet ikke helt hva det er som gjør at jeg fint klarer å vente med å begynne på den igjen. Men lurer på om det kan være noe av castingen som bryter "immersjonen" for min del? Det er nemlig et par ting der som irriterer meg; En Iraner fra Mars med Texas accent? WTF? Og likeledes hun "topptrente" elite soldaten, fra Mars igjen, som ser ut som hun falt i smult gryta som barn... Mener ikke å "fat shame", hun er en nydelig kvinne, bare ser overhodet ikke ut som noen topptrent killing machine som hun liksom skal forestille. De tar også en del åpenbare historie "shortcuts" som får en til å lure på hva en går glipp av fra bøkene. Samt enkelte ting som de legger inn teasere på, men som aldri ser ut til å bli tatt videre... Jeg vurderer faktisk å finne frem bøkene for å få med meg det vi går glipp av i serien, det ser ut til å være snakk om ganske mye... Men en ting er sikkert; jeg kommer til å forsette på serien... En eller annen gang. :)

 

Ellers av Sci-Fi...  :hmm: Har du sett "Red Dwarf"?  :rofl:

Lenke til kommentar

Orville er veldig bra og mye mer star trek enn "star trek" discovery.

 

Sg1 er fantastisk og du har 10 sesonger av de, pluss 5 sesonger av Atlantis.

Få serier (uansett sjanger) balanserer humor, action og drama så bra.

 

Star Trek The next generation, er klassisk, og kjøper du HD blue ray versjonen ser det drit bra ut.

Om du liker TNG kan du se DS9 og Voyager også, dette er da 21 sesonger over 500 episoder til sammen.

 

Men alle star trek serier har samme problem, det er ganske mange middelmådige episoder og noen direkte dårlige episoder mellom de gode og virkelige gode.

 

TNG er gjevnest, DS9 sliter veldig i starten og du må "slite deg gjennom" de 3 første sesongene før det tar av, til gjengjeld er de 3 siste fantastiske og er den beste representasjonen av en stor krig i sci fi.

Voyager er helt ok, noen gode noen dårlige episoder, men har sin sjarm, det er litt sånn famile sak på gang der, litt koselig.

Lenke til kommentar

Stargate SG-1 og Atlantis har jeg sett minst 4 ganger, SG:U Har jeg sett 2 ganger, kommer garantert til å se serien igjen (Har rippet hele serien fra DVD, så har de i DVD kvalitet på harddisk)

 

Battlestar Galactica er noe treg, men fortsatt en god serie som er verdt å se minst en gang

Prøvde meg på den en gang til, men det ble for kjedelig

 

Har sett alt av Star Trek, Netflix har mye av de seriene

 

Alt er egentlig Sci-fi og sjangeren har blitt vannet ut med mye som passer i andre kategorier, som f.eks Black Mirror som nevnes

Lenke til kommentar

 

 

The Expanse - Ønsket gjerne å like denne, men den falt dessverre ikke helt i smak etter første sesong. Sorry... :(

 

 

Den endrer veldig karakter, fra å bli mer storpolitikk og karakterutvikling fra den innledende krim-noir utgaven. 

 

Amazon har i tillegg overtatt serien fra og med kommende fjerde sesong. Spent på hvordan det påvirker serien, som har hatt sine begrensninger all den tid Syfy (som først stod for serien) ikke har like stort albuerom økonomisk. Nå behøver heller ikke serien ta hensyn til annonsepauser og restriksjoner det medfører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Expanse - Ønsket gjerne å like denne, men den falt dessverre ikke helt i smak etter første sesong. Sorry... :(

 

Expanse blir bare bedre for hver sesong.

Se på RottenTomatoes scoren, første sesong har 77%, andre 95% og tredje 100%.

Første sesong er typisk "bli kjent med karakterene og verdenen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...