Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Jeg ser faktisk en del på lineær TV, ikke for å se på noe spesifikke program, men heller for å se på nyheter og zappe litt etter jobb. Ganske deilig i grunn. Ble sittende å titte i går kveld og svitsjet mellom Politiskolen 1, Armageddon og Titanic!

 

De setter opp mye bra rundt jul og romjul, men stort sett er det bare sorgen. Jeg har akkurat fått lineære TV-kaneler igjen etter et par år uten, og det var ikke stort jeg gikk glipp av. 90% av programmene som er satt opp er repriser av reality og komiserier - de samme komiseriene jeg så på 90-tallet. På toppen av det hele skal man holde ut med reklamepauser hvert 15. minutt. Dette er ikke verdt å betale for etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får legge til at jeg har det gratis som en del av leia, så tv-en står jo bare der. Men står på at det er digg å bare svitsje og zappe uten mål og mening. Med en gang jeg ser noe på Netflix eller HBO, er det (for meg) større krav om å følge med fordi det er et bevisst valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Savner en virkelig god serie nå om dagen. Anyone? 

 

Vurderer begynne å se opp igjen Sopranos.

 

Snuset litt på Tunnelen på NRK. Er denne verdt å se om man alt har sett Broen? Begynner vel bli noen år siden nå, så har vel glemt litt av handlingen. 

 

Ellers ser jeg at en serie som heter Magnus som nå ligger på NRK har fått veldig god kritikk. 

Lenke til kommentar

Das Boot har potensiale etter de episodene jeg har sett.

 

Catch-22 burde komme snart.

 

True Detective er tilbake snart (sett de første 5),og jeg synes de var bra. Spesielt episode 4 (skrevet av Deadwood-skaper David Milch) og episode 5. Scoot McNairy, Stephen Dorff og Mahershala Ali er alle svært gode.

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[klipp] True Detective er tilbake snart (sett de første 5),og jeg synes de var bra. [klipp]

Hvordan vil du rangere sesong 3 mot 2 og 1?

Etter min mening er det 2 faktorer som gjør True Detective sesong 1 så bra. I prioritert rekkefølge; samspillet mellom de 2 hovedpersonene og atmosfæren/settingen. Det ser ikke ut til på trailer at det med samspillet sitter slik som i sesong 1, selv om dog sesongen ser ut til å ha godt skuespill. Settingen ser ut til å være fin justering etter at den i beste fall var middels i sesong 2. Stemmer disse antakelsene?

 

Er det noen som har sett Top of the Lake sesong 2? Det har vært ganske stille rundt sesongen synes jeg. Er det en klassisk "Sesong 1 ble kritikerrost, vi bør få ut en sesong til, ikke så farlig om den engasjerer"-sesong?

Endret av maanemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil du rangere sesong 3 mot 2 og 1?

Etter min mening er det 2 faktorer som gjør True Detective sesong 1 så bra. I prioritert rekkefølge; samspillet mellom de 2 hovedpersonene og atmosfæren/settingen. Det ser ikke ut til på trailer at det med samspillet sitter slik som i sesong 1, selv om dog sesongen ser ut til å ha godt skuespill. Settingen ser ut til å være fin justering etter at den i beste fall var middels i sesong 2. Stemmer disse antakelsene?

 

Er det noen som har sett Top of the Lake sesong 2? Det har vært ganske stille rundt sesongen synes jeg. Er det en klassisk "Sesong 1 ble kritikerrost, vi bør få ut en sesong til, ikke så farlig om den engasjerer"-sesong?

 

Bedre enn sesong 2 av True Detective uten tvil.  Jeg likte egentlig sesong 2 litt først, men så begynte jeg å tenke mer og mer over det; Dette var egentlig crap. Det er kanskje litt mer slow-burn i sesong 3, sånn som Sharp Objects, og det klarer serien bra. Jeg liker ikke å sammenligne en sesong av en antologi-serie med en annen før jeg har sett ferdig hele for å være ærlig. 

 

Og jo, samspillet mellom Wayne (Mahershala Ali) og Roland (Stephen Dorff) er ganske bra, selv om serien åpner litt opp for at de to spiller litt på egenhånd mer enn Harrelson og McConaughey. Dorff får også noen flotte scener med Scoot McNairy. Ali og Dorff har flere gode sekvenser sammen, men som serien sier rett ut, så er Wayne litt "lone wolf" grunnet hans bakgrunn og ferdigheter. Spesielt likte jeg en sekvens i episode 5, som minte meg veldig om forholdet til Rust Cohle og Marty Hart. Men serien har gjort en bra jobb med å få Ali sin karakter spesielt til å virke som en helt ny karakter, og det gjør serien med Dorff også, selv om han minner meg litt om Marty Hart.

 

Jeg likte settingen i sesong 2 godt jeg, men det var selve mysteriet, manuset og dialogen som var hovedproblemet. Personlig likte jeg hva som garantert var dialog skrevet av David Milch i episode 4. Jeg er også spent på å se hva Graham Godry, en av skaperne av Quarry, en av seriene som har vist fram PTSD til soldater på den beste måten de siste årene på TV, klarer å få til med sin episode av True Detective sesong 3. Problemet med True Detective er hovedsakelig Nic Pizzolatto. Men han har jo tjent litt på settingen, og jeg liker mysteriet denne sesongen bedre, fordi stiller gode spørsmål uten å grave seg ned altfor mye i noe okkult (ikke det at serien heller er uten det i år). 

 

Sesong 2 av Top of The Lake er en katastrofe. Ikke seerverdig i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper på at Costume Quest-serien kommer snart. Introen/vingnetten har vært på nett i flere måneder, så gleder meg til å se resultatet senere i år (mulig ting kan ha blitt tweaket uansett i ettertid).

 

 

Serien kommer fra studioet bak Adventure Time og Castlevania. Spillet fra Double Fine er en av mine favorittserier av "småspill" de siste årene. Fantasifulle og morsomme etter min mening. 

 

Slippes på Amazon i år.  

Lenke til kommentar

Bedre enn sesong 2 av True Detective uten tvil.  Jeg likte egentlig sesong 2 litt først, men så begynte jeg å tenke mer og mer over det; Dette var egentlig crap. Det er kanskje litt mer slow-burn i sesong 3, sånn som Sharp Objects, og det klarer serien bra. Jeg liker ikke å sammenligne en sesong av en antologi-serie med en annen før jeg har sett ferdig hele for å være ærlig. 

 

Og jo, samspillet mellom Wayne (Mahershala Ali) og Roland (Stephen Dorff) er ganske bra, selv om serien åpner litt opp for at de to spiller litt på egenhånd mer enn Harrelson og McConaughey. Dorff får også noen flotte scener med Scoot McNairy. Ali og Dorff har flere gode sekvenser sammen, men som serien sier rett ut, så er Wayne litt "lone wolf" grunnet hans bakgrunn og ferdigheter. Spesielt likte jeg en sekvens i episode 5, som minte meg veldig om forholdet til Rust Cohle og Marty Hart. Men serien har gjort en bra jobb med å få Ali sin karakter spesielt til å virke som en helt ny karakter, og det gjør serien med Dorff også, selv om han minner meg litt om Marty Hart.

 

Jeg likte settingen i sesong 2 godt jeg, men det var selve mysteriet, manuset og dialogen som var hovedproblemet. Personlig likte jeg hva som garantert var dialog skrevet av David Milch i episode 4. Jeg er også spent på å se hva Graham Godry, en av skaperne av Quarry, en av seriene som har vist fram PTSD til soldater på den beste måten de siste årene på TV, klarer å få til med sin episode av True Detective sesong 3. Problemet med True Detective er hovedsakelig Nic Pizzolatto. Men han har jo tjent litt på settingen, og jeg liker mysteriet denne sesongen bedre, fordi stiller gode spørsmål uten å grave seg ned altfor mye i noe okkult (ikke det at serien heller er uten det i år). 

 

Sesong 2 av Top of The Lake er en katastrofe. Ikke seerverdig i det hele tatt.

OK. Da skal jeg la Sesong 2 av Top of the Lake ligge. Bare nevne at skuespillet til Peter Mullan i sesong 1, Ozark og Westworld er noe av det aller beste skuespillet jeg har sett de siste par/tre årene. Jeg hadde ikke sett han før, så synd at han ikke har vært med i større produksjoner før hvis han har holdt det nivået hele karrièren.

 

Jeg tviler ikke på at samspillet er godt, men at det bare ikke er eksepsjonelt godt i som i sesong1. Sesong 2 ble jo sammenlignet med sesong 1 pga dette samspillet og gjorde seg seg en bjørnetjeneste med å legge opp til sammelignbare scene® hvor den falt veldig igjennom. Jeg tror det er lurt av sesong 3 og gå for ensom ulv. Men da mister man også mye av varemerket, så også det kan gå litt begge veier.

 

Jeg synes settingen i sesong 2 var ok til å begynne med. Litt av den mystiske LA Confidential/Mulholland Dr. settingen, men så ble det fort flate overfladiske LA som vi har sett i så mange tolv på dusinet filmer/serier. Ja, mysteriet ble en saus, og dialogen ikke spesielt bra.

 

Gode tips! :) 

 

Jeg elsket True Detective sesong 1, men kom meg aldri forbi første epsiode av sesong 2. Forsøkte 2 ganger. Kanskje jeg burde prøve litt hardere.

Nei, ikke egentlig. Jeg så at TV2-anmelder har gjort som deg. Hun anbefalte å gå rett fra sesong1 til 3. Ikke det at sesong 2 er elendig, bare middels pluss.

 

[klipp]Sharp Objects[klipp]

Interessant det du skriver om Sharp Objects. Den ga jeg opp. Den virket kjedelig, depressiv og en solid samling klisjeer. Vanskelig å relatere til karakterene og uengasjerende/distansert skuespill. Jeg synes Amy Amdams (for å nevne en) kan bedre. Er det du skriver nå at et tar seg opp utover i episodene? Jeg ser at filmpolitiet (NRK) kåret serien til 2018s beste (Heimebane på 5 plass, så en liten klype salt kan være greit å ta det med). Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Gleder meg til den og What We Do in The Shadows fra FX i vår.

 

Liker castingen av hovedkarakterene, da de har fått Kayvan Novak fra Four Lions, og Matt Berry fra Toast of London og IT Crowd til serien i to av hovedrollene. Taika og Clement er fremdeles bak kamera, men ikke på alle episodene. 

 

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...