Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å begynne på Das Boot (den nye). Har hatt den gamle på Blu-ray en stund, men ikke sett den enda. Regner vel egentlig med det ikke skader å se den nye serien før den gamle, men innspill er velkommen.

Jeg har sett første episode av det nye. Jeg tror det blir litt rart å gå tilbake til gamle etter å sett det nye.

 

Den gamle er mer intens og har bedre skuespill etter min mening. Utrolig hva det fikk til den gangen. Anbefaler å ta en titt på "behind the scenes" på dvd (evt. bluray hvis det har det) etter å ha sett filmen.

 

Det nye har absolutt en god produksjon, men sliter litt med utførelsen. Man sitter med noe spørsmålstegn til hvorfor noe sies, men mulig det er en tanke om at bakgrunnen for enkelte replikker og følelser skal forklares etterhvert. Noen ting/plassering av karakter dukker opp ut av det blå.

 

Det kan også være litt tilvenning for seeren at det foregår i Frankrike (man må da huske at det er i den falne delen), videre hjelper det med litt geografikunnskap om Alsace. Disse tingene tar serien for gitt.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

 

 

 

Var på søken etter flere H.P. Lovecraft-adapsjoner og Lovecraftian filmer i går og kom over den godbiten her ved en tilfeldighet. Det er ingen Lovecraft-adapsjon, men den låner mye fra Lovecrafts Cthulhu Mythos og historien selv kunne vært noe Lovecraft skrev. Det er mange likheter med H. P. Lovecraft Historical Societys filmer The Call of Cthulhu og The Whisperer in Darkness, og hvis man liker de er vel sjansen stor for at man liker denne. B&W stumserie som føles som en 20-talls produksjon. Herlig intenst og stemningsfullt, nydelig filmed og belyst, fantastic score og velspilt. 

 

Topp 3 av serier jeg har sett til nå, lett. 

Lenke til kommentar

Hva har du sett? Ser ekstremt mye bra selv, men er veldig mye av det som ikke er tro mot kildematerialet, men som heller tar litt her og litt der og heller fokuserer på å fange en Lovecraftian stemning.

 

Men skal sies at jeg er kanskje er litt ukritisk til filmer, serier, tegneserier og musikk som føles Lovecraftian. Heh.

Lenke til kommentar

Så The Innocent Man (2018) på Netflix, basert på John Grishams bok med samme navn fra 2006. Men historien går videre helt frem til i dag.

 

Ganske rystende saker om et rettsystem som ikke fungerer slik det skal - i en by i Oklahoma.

 

Det er litt surrete editert med 2 saker som går parallelt og ganske mye blir gjentatt mange, mange ganger. Kunne godt vært en eller kanskje til og med to episoder kortere - det er 6 deler i miniserien.

 

Men det er veldig interessant og spennnende - virkelig ille å se hvordan et slikt rettsvesen fungerer - som i tillegg har dødsstraff. 

Lenke til kommentar

Hva har du sett? Ser ekstremt mye bra selv, men er veldig mye av det som ikke er tro mot kildematerialet, men som heller tar litt her og litt der og heller fokuserer på å fange en Lovecraftian stemning.

 

Men skal sies at jeg er kanskje er litt ukritisk til filmer, serier, tegneserier og musikk som føles Lovecraftian. Heh.

Mitt inntrykk er at ting som er inspirert og legger seg tett opptil Lovecraft ofte er veldig bra, men ting som er direkte basert på ham nesten som regel ikke er det. Om det er fordi det er vanskelig å gjenskape følelsen ved tekstene hans i et annet medium, eller fordi de som bruker verkene hans tror de får noe gratis, og dermed blir late, vet jeg ikke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hva har du sett? Ser ekstremt mye bra selv, men er veldig mye av det som ikke er tro mot kildematerialet, men som heller tar litt her og litt der og heller fokuserer på å fange en Lovecraftian stemning.

 

Men skal sies at jeg er kanskje er litt ukritisk til filmer, serier, tegneserier og musikk som føles Lovecraftian. Heh.

 

Bortimot ingenting faktisk.. Så "sjeldent sett noe bra" betyr rett og slett "sjeldent sett noe"... Og det er min egen feil (kan legge til at jeg ikke er noe særlig fan av skrekk på film og tv. Men digger det i bokform)

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...