Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo selvfølgelig en smaksak. Får høre det at jeg hører på er sykt og grusomt osv nesten hver dag, bortsett fra når jeg er med vennegjengen. : ) Får alltid disse påstandene om at dette ikke er musikk osv, og det kan til tider provosere litt. (Sier noen ganger at mest rap og all techno/dance/trance/whatever ikke er musikk, men dette er rett og slett bare for å provosere de som sier at svartmetal og metal generelt ikke er musikk.) Det blir bare tåpelig å si at den musikken til hver og en person er dårlig, for hvem blir virkelig påvirket av at noen sier at det du selv hører på "ikke er bra"?

Lenke til kommentar
Jeg tror heller at det er de som sier at de som ikke liker metal har fordommer som har fordommer (nok en utrolig setning fra meg).

 

Det går vel an å ikke like noe uten at alle skal påstå at det er fordommer, jeg har hørt en god del på metal, og jeg liker det ikke.

7727284[/snapback]

 

Så klart er det fordomsfulle sjeler fra begge sider.. Sånn er det med alt. Uansett så er det rimelig åpenbart at fordommer er mye av grunnen til at metall blir mislikt av såpass mange.

Lenke til kommentar

Denne tråden går jo ut på cirka det samme som den techno-tråden som ble stengt for en liten stund siden. Blir ofte samme diskusjonen med Hip Hop også, for den saks skyld. Virker ikke helt som folk akter å godta at noen hører på sjangre som utmerker seg spesielt i den ene eller andre retningen...

 

Som sagt i den andre tråden så blir det jo litt for dumt å sette en hel sjanger i samme bås, særlig når man ikke har tatt tid til å sette seg inn i den. Å dømme en hel sjanger nord og ned, og kalle all metal for satandyrkelse vis

For min del blir black metal litt i voldsomste laget, jeg foretrekker roligere rock med en klarere melodilinje og en men stabil måte å synge på, om dere skjønner hva jeg mener. Men det betyr for all del ikke at jeg har noe imot at folk hører på det, eller at jeg har problemer med å se hva folk liker ved den musikken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det er nesten ingen i klassen min som hører på sånn musikk jeg hører på (metal :p ). Men det verste er at bare dem hører ordet metal så sier dem "det er no dritt" uten å ha hørt på det engang. Hvis du tar Maiden da for eksempel. det er jo metal. å settre det opp mot det mest køl svarte syklige death metal bandet du får tak i. det er litt forskjell på det altså.

 

Så dem som sier det at alt av metal er like bråkete å fælt å blablabla. Hør på musikken før du sier no. ;)

 

Edit: Leifern var her :roll:

Endret av --MrDave--
Lenke til kommentar

Når jeg hører black metal, så tenker jeg massevis av skriking, og brøling. Det orker jeg bare ikke. Blir rett og slett for slitsomt.

Pluss at, med pop og hip-hop, så er det en viss rytme som man kan "danse/bevege" seg til - det føler jeg ikke at det er i black metal/metal.

Lenke til kommentar
Jeg hører på Metal, Death/Black metal klarer jeg bare ikke. Blir like kjedelig som å høre

på en traktor kjøre på veien for min del. In Flames er et band jeg liker veldig godt. :)

8245184[/snapback]

Snakk om å eie seg selv. Du er klar over at In Flames regnes som Death metal ikke sant? Den traktoren din var vist ikke så kjip allikevel.

Lenke til kommentar

Hører ikke selv på metal, men har en del venner som gjør det (uten at det plager meg det minste bare jeg slipper å høre på). Grunnen til at jeg ikke liker metal er at jeg synes det er bråkete, lite musikalsk og får lite ut av teksten. Tror det har noe med hva jeg bruker musikk til, nemlig å slappe av. Klarer ikke slappe av til metal musikk.

 

Dette er selvsagt min mening og jeg har full respekt for dere som liker metal.

Lenke til kommentar

Musikk,og hva man liker, alt av lyder er nå musikk,det er hva vær enkelt menneske bedømmelse av en lyd er,som arter seg til musikk.

 

Det at noen sier at trance/dance ikke er musikk,for at det ikke er laget på instumenter sm gitar og trommer synes jeg blir feil å si.

 

Men at man kan si at noe ikke er musikk,det går rett å slett ikke. Alle har vær sin smak.

 

Jeg for min del,hører på det meste. Min fav liste er veldig lang. Men,også der går det en grense,og er det ved opera og danseband/contery. Da melder jeg pass..

 

For meg er vel Contry,noe jeg forbinner med en trist jævel,som synger om dama som gikk fra han,huse brant ned,og hunden daua. Og spiller du det bakvendt,så kom dama tilbake,og nytt hus for man,og hunden våknet til liv. :)

 

Nei,musikk er vær enkelt menneske oppfatelse av lyd sammenseting. Er allefall sånn jeg ser på det

Endret av djheaven
Lenke til kommentar
Snakk om å eie seg selv. Du er klar over at In Flames regnes som Death metal ikke sant? Den traktoren din var vist ikke så kjip allikevel.

8245248[/snapback]

Er nå mest instrumental låtene jeg liker da, er ikke alle sangene fra In Flames jeg liker . Har ikke så mye peiling på metal, men synes at In Flames er såpass annerledes fra Dimmu Borgir, Satyricon osv at jeg trodde det var en annen sjanger. Og de sangene jeg har på Itunes står oppført som Metal.

 

Edit: Kan like gjerne liste opp noen sanger jeg liker, så kan du dømme selv hvilken sjanger du synes det er.

 

In Flames - Dialogue With The Stars

In Flames - Man Made God

In Flames - Clouds Connected

In Flames - The Quite Place

In Flames - Only For The Weak

In Flames - Trigger

In Flames - The Jesters Dance

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Folk kan få høre på akkurat det de selv vil. Nærmer meg snart 30, og for min del er metal en del av meg, rett og slett. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg liker den musikken jeg gjør, det bare faller i smak uten at jeg trenger og tenke over det.

 

Jeg kan godt skjønne at folk som ikke hører stort på metal generelt, ikke får noe ut av og høre på black/death/ekstrem metal. Husker selv jeg for mange år siden hørte Pantera (Mouth For War) for første gang, og syntes det var på grensen når det gjaldt brutal musikk (bare for å ta et eksempel). Nå kan jeg fint sitte og slappe av med Anal Cunt...

 

Med tid og stunder blir man vant til å høre på en sjanger, og ofte søker man da etter en videreføring/noe mer ekstremt/et eller annet... sånn sett skjønner jeg godt at folk bare hører skrik og bråk, og avfeier det med en gang. Det må nok ofte noe tilvenning til for å kunne takle noe slikt... greit nok, noen liker det rett og slett ikke, og vil aldri gjøre det. Folk er forskjellige, for all del.

 

Ettersom man blir litt eldre så bryr man seg mindre og mindre om hva andre mener om musikken man hører på (ihvertfall i mitt tilfelle). Har registrert at noen av og til føler det nødvendig å skulle måtte "legitimere" hvorfor de faktisk hører på det de gjør... mitt råd, slutte og bry seg om hva andre mener, og hva andre hører på. Hvorfor kaste bort tid på å irritere seg over noe man stort sett ikke får gjort noe med...?

 

Nei, folk kan høre på akkurat hva de vil for min del. Selv om jeg synes f.eks techno/dance/trance er det jævligste på denne jord så klarer jeg fint og drite i det... hvis folk vil høre på det, greit, la de forsøple sine ører alt de orker. Jeg holder meg langt unna, og sitter heller og koser meg med det jeg selv liker. :thumbup:

Lenke til kommentar
Snakk om å eie seg selv. Du er klar over at In Flames regnes som Death metal ikke sant? Den traktoren din var vist ikke så kjip allikevel.

Er nå mest instrumental låtene jeg liker da, er ikke alle sangene fra In Flames jeg liker . Har ikke så mye peiling på metal, men synes at In Flames er såpass annerledes fra Dimmu Borgir, Satyricon osv at jeg trodde det var en annen sjanger. Og de sangene jeg har på Itunes står oppført som Metal.

Alle de banda nevnt her har forrandret musikken sin veldig mye i fra de begynnte.

 

Dimmu Borgir (Før Enthrone Darkness Triumphant) - Black Metal

Dimmu Borgir (Etter Enthrone Darkness Triumphant) - Blandingsmusikk, uten en skikkelig sjanger.

Satyricon (Før Volcano) - Black Metal

Satyricon (Etter Volcano) - Blandingsmusikk, uten en skikkelig sjanger

In Flames (Før Reroute to Remain) - Melodisk Death Metal

In Flames (Etter Reroute to Remain) - Blandingsmusikk, uten en skikkelig sjanger.

 

Så hvis du ikke kjenner til ekstrem metal godt nok til å høre forskjellene selv, er disse banda de vanskeligste å bruke for å lære det. Fordi de hopper rundt over alt. Sjekk ut disse linkene, så bør du enklere forstå forskjellen mellom hver sjanger.

 

Death Metal

-Obituary - The End Complete

-

-Decapitated - Winds of Creation

-

 

Black Metal

-

-

-Ragnarok - Blackdoor Miracle

-Immortal - One by One

 

Melodic Death Metal

-Dark Tranquility - Monochromatic Stains

-At the Gates - Blinded by Fear

-Amon Amarth - Death in Fire

-

Lenke til kommentar
Og de sangene jeg har på Itunes står oppført som Metal.

 

haha, derfor er det metal ja! det blir som om jeg sier at CoB er rock fordi windows media player sier det.

 

uansett, on topic.

hvordan kan folk si at black metal-tekster ikke er interessanne? de er som oftest filosofiske, dype, om framtida/fortida o.l.

 

ja, det finnes folk/band som faktisk tilber satan, men vet du hvor få de er?

 

og for de som sier det bare er skriking og bråk så blir det det samme som om at jeg f.eks. sier at rap bare er hvor noen snakker kjapt til en beat eller at all popmusikk bare er bimboer som ikke har stemme og spiller på sex bare for å selge

Lenke til kommentar
hvordan kan folk si at black metal-tekster ikke er interessanne? de er som oftest filosofiske, dype, om framtida/fortida o.l.

Er de egentlig det? Greit nok at folka har interessante meninger om samfunnet som er grunnlaget for musikken. Men jeg kan ikke huske at mange av selve tekstene er så fryktelig sofistikerte.

 

Nå pleier ikke jeg å bry meg om tekstene heller, så meget mulig at du har rett.

Lenke til kommentar

Mange syntes det er ensforming. Det er bare det at alle kan si en sjanger man ikke liker er ensformig.

 

Folk forbinner svart metal med skriking og møl. Tingen er at de ikke hørt noe av det til å vite hva det er. Liker Children Of Bodom selv som kanskje er mer Melodic Death Metal. Anbefaler til de som ikke har hørt noe innen sjangeren til å laste ned: Everytime I Die, Follow The Reaper eller Hate Me..

Lenke til kommentar

Det er helt klart mange vulgære svartmetall-tekster, men det finnes også eksempler på gode tekster. Jeg synes Burzum har veldig gode tekster, som denne her:

 

When night falls

She cloaks the world

In impenetrable darkness

A chill rises

From the soil

And contaminates the air

Suddenly...

Life has new meaning

Endret av Arrosiach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...