Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gitaronani. "DragonForce". Lydbildet det presenterer. Trengs det egentlig flere? Tro meg, jeg har prøvd å like metal. Jeg har hørt på sangene som skal skifte min mening, fra clean-vokalisten i Dimmu Borgir til Joey Jordison som spiller 18,000 bpm i introen til en "intens" Slipknot sang. I det hele har jeg aldri funnet noe som helst positivt med det. Derfor spør jeg dere metalfrelste, hva er det DERE liker med metal?

 

;)

Lenke til kommentar

Der ble det med en gang en annen tone ja, men ingen skikkelige argumenter. Greit nok at du ikke liker det, men det betyr ikke at musikken er ubrukelig.

 

For å ha en ting klart: Dragonforce er ikke black metal, det er faktisk så langt fra black metal man kommer. Jeg liker heller ikke dragonforce.

 

Hør på dette:

hvor vondt gjør dette deg på en skala fra 1 til 10.

 

Etter du har fortalt meg hvorfor denne musikken er mindreverdig, skal jeg fortelle deg hvorfor jeg er uenig :)

Lenke til kommentar
Gitaronani. "DragonForce". Lydbildet det presenterer. Trengs det egentlig flere? Tro meg, jeg har prøvd å like metal. Jeg har hørt på sangene som skal skifte min mening, fra clean-vokalisten i Dimmu Borgir til Joey Jordison som spiller 18,000 bpm i introen til en "intens" Slipknot sang. I det hele har jeg aldri funnet noe som helst positivt med det. Derfor spør jeg dere metalfrelste, hva er det DERE liker med metal?

 

;)

9643123[/snapback]

Utfordring: sett av 10 minutter av livet ditt til sangen på linken under.

 

http://www.youtube.com/watch?v=iacI6J3WFXk

 

Hvorfor jeg liker den?

1) Hør litt etter hva musikerne driver med. Hva gjør gitaristen? Hva driver trommisen med? Det er godt skrevet, godt arrangert og godt framført.

 

2) Kontrastbruk. Hvis du ikke skrudde av etter ett minutt, så har du fått med deg at musikken har gått fra illsint til vakker. All vokalen framføres av samme mann. Og ja, han gjør det live. Det er sinnssykt.

 

3) Melodier. Ja, det er melodier inni der. Lettest å høre i de rolige partiene, men de er der når "bråket" skrus opp et hakk også.

 

4) Rytmikk. Hør som det svinger av det her! Rytmeseksjonen i dette bandet har det gøy på jobben, det er helt sikkert.

 

5) Avslutningen. Kjente du igjen det "rolige" temaet, men i "bråkete" drakt?

 

Dette er en av de mest fantastiske stykker musikk jeg har hørt, uansett sjanger.

 

Håper du hørte den! :)

Lenke til kommentar
Der ble det med en gang en annen tone ja, men ingen skikkelige argumenter. Greit nok at du ikke liker det, men det betyr ikke at musikken er ubrukelig.

 

For å ha en ting klart: Dragonforce er ikke black metal, det er faktisk så langt fra black metal man kommer. Jeg liker heller ikke dragonforce.

 

Hør på dette:

hvor vondt gjør dette deg på en skala fra 1 til 10.

 

Etter du har fortalt meg hvorfor denne musikken er mindreverdig, skal jeg fortelle deg hvorfor jeg er uenig :)

9643155[/snapback]

 

Jeg snakker om metalsjangeren generelt, ikke black metal, og dermed inklusive DragonForce. Definer ett "skikkelig" argument? Må jeg analysere presisjonsnivået på gitaren eller undres over de store vokale kapasitetene til en trolltilbedende tulling som growler i ett black metal band med navn som "Nokturnal Mortum" eller noe lignende dumt*? Det høres stygt og bråkete ut. Om Shakespeare hadde brukt alle sine kreative evner til å beskrive voldtekten av ett lik, en kul drage, en sverdsvingende helt, eller satt sammen noen kornete og ufokuserte klipp av norsk natur for å skape en musikkvideo til en dårlig black metal låt**, så hadde sikkert mange likt Shakespeare. De hadde kalt seg metalheads og ristet hodet opp og ned til hans ære. Og folk flest hadde lurt på hva faen som var greia.

 

* Ja, det er dumt.

** Ja, jeg så videon. De første 30 sekundene av den. Etter det orket jeg ikke mer. Det begynte som en eksremt lavbudsjettsremake av Ringenes Herre og fortsatte med teit gitaronani. Har jeg nevnt at gitaronani er teit? For det er det nemlig.

 

=)

Lenke til kommentar
Metal = et passiv utløp for aggresjon, pluss at det er tungt, brutalt, og samtidig genialt, ulikt all annen musikk man finner nå til dags.

 

For ikke å snakke om alle de geniale sang skriverne, låt skriverne, og rett og slett variasjonen.

9643183[/snapback]

 

Er du typen som får aktivt utløp for aggresjonen ved å tegne zombievikinger med blodige økser? Det var jeg... også ble jeg 8 år. Det er ikke noe tungt eller brutalt om en langhåret tullebukk som runker en gitar og knurrer om Satan.

 

Låtskrivere? Her er ett utdrag av Cannibal Corpse låten "I cum blood". Rett og slett genialt...

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Swollen with liquid

Ready to burst

A load of my lymph

Will quench this dead body's thirst

One month in the grave

twisted and half decayed

She turned a putrid yellow

I pissed in her maggot filled asshole"

 

Er du under 18 år, eller synes nekrofili er ekkelt, så ikke les den teksten. :ermm:

Lenke til kommentar
Hør på dette:
hvor vondt gjør dette deg på en skala fra 1 til 10.

9643155[/snapback]

Måtte bare gi låta en sjanse jeg også. Høres ut som en krysning mellom lavbudsjetts-filmmusikk og sinnasmurfen. ;)

 

Jeg hører en del metal, så jeg syns dette var greit. Tror dog ikke det er dette jeg ville satt på for å imponere andre. 5/10

Lenke til kommentar

Jeg ser nå videre i YouTube videoen (må jo gi den en fair sjanse). Spesielt imponerende var da de filmet en eller annen havn med hvite seilbåter. Tror de borgerlige konene på seilskutene lurte fælt på hvem disse utvilsomt langhårede, bleke tullebukkene var som viftet kameraet sitt rundt der oppe i åsen. Neste gang Summoning lager musikkvideo håper jeg de tar i bruk stativ og kamera nyere en 1996.

 

:!: :!:

Lenke til kommentar
Metal = et passiv utløp for aggresjon, pluss at det er tungt, brutalt, og samtidig genialt, ulikt all annen musikk man finner nå til dags.

 

For ikke å snakke om alle de geniale sang skriverne, låt skriverne, og rett og slett variasjonen.

9643183[/snapback]

 

Er du typen som får aktivt utløp for aggresjonen ved å tegne zombievikinger med blodige økser? Det var jeg... også ble jeg 8 år. Det er ikke noe tungt eller brutalt om en langhåret tullebukk som runker en gitar og knurrer om Satan.

 

Låtskrivere? Her er ett utdrag av Cannibal Corpse låten "I cum blood". Rett og slett genialt...

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
"Swollen with liquid

Ready to burst

A load of my lymph

Will quench this dead body's thirst

One month in the grave

twisted and half decayed

She turned a putrid yellow

I pissed in her maggot filled asshole"

 

Er du under 18 år, eller synes nekrofili er ekkelt, så ikke les den teksten. :ermm:

9643297[/snapback]

 

Hva søren har tegning av zombie vikinger med dette å gjøre?

Tror du alle metalheads er "om vi er zå kule faan, digger zatan lizm"?

Våkn opp surrehue.

 

Cannibal Corpse sine tekster er jo... underholdene på sin egen måte, men du graver jo rett og slett etter de mest "alvorlige" tilfellene når du argumenterer, lès tekstene til Kamelot istedet, og der er det ikke mye zombie vikinger og lik-sex for å si det sånn.

 

Metal har alltid provosert, fordi mange har skrevet tekster om "fysj og fy tema", og jeg ser ingenting galt idet.

 

Å få ut aggresjon ved hjelp av "dødsmetall" er faktisk "sunt" i mine øyne, eller vil du helle at jeg går og ser på TV?

Med enda mer død og fordervelse som gjør meg enda sintere?

 

Du har tydeligvis fått et for deg at metal er dumt, ingen protest, så å diskutere med deg er null vits.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om metalsjangeren generelt, ikke black metal, og dermed inklusive DragonForce. Definer ett "skikkelig" argument? Må jeg analysere presisjonsnivået på gitaren eller undres over de store vokale kapasitetene til en trolltilbedende tulling som growler i ett black metal band med navn som "Nokturnal Mortum" eller noe lignende dumt*? Det høres stygt og bråkete ut. Om Shakespeare hadde brukt alle sine kreative evner til å beskrive voldtekten av ett lik, en kul drage, en sverdsvingende helt, eller satt sammen noen kornete og ufokuserte klipp av norsk natur for å skape en musikkvideo til en dårlig black metal låt**, så hadde sikkert mange likt Shakespeare. De hadde kalt seg metalheads og ristet hodet opp og ned til hans ære. Og folk flest hadde lurt på hva faen som var greia.

 

* Ja, det er dumt.

** Ja, jeg så videon. De første 30 sekundene av den. Etter det orket jeg ikke mer. Det begynte som en eksremt lavbudsjettsremake av Ringenes Herre og fortsatte med teit gitaronani. Har jeg nevnt at gitaronani er teit? For det er det nemlig.

 

=)

9643263[/snapback]

 

Les det du skrev. Dette er dine subjektive meninger. Du har enda ikke fortalt hvorfor musikerne er dårlige, sangene ubrukelige osv, på en objektiv måte.

 

Faktum er at det klarer du ikke, eller noen andre. Sure, du kan peke på et band som ikke er særlig gode på instrumentene sine, men det gjør ikke sjangeren metal dårlig. Det jeg ser i deg, er en barnslig holdning typ: "Jeg har rett, du er teit!" Du mangler respekt for andres musikksmak, rett og slett.

 

Jeg kan fortelle deg hvorfor jeg synes metal er bedre enn mye annet.

-Musikken går ofte fra virkelig brutal, til rolig og vakkert.

-Metal trekker inspirasjoner fra så mange plasser, det er kult å høre egyptisk folketoner inkorperert med nymotens gitarer og røff vokal

-Musikerne lever og ånder for det de driver med, markedet er lite kommersielt (de fleste band) og alikevell gir de ut nye plater av høy kvalitet.

-Miljøet rundt metal er utrolig bra. Jeg er ikke en del av det, men de gangene jeg kommer bort i folk som hører på metal er de verdens hyggeligste mennesker. Ja, noen av de kler seg sort og med nagler, men man skal lete lenge etter folk med mer selvironi og humor.

 

Jeg kunne fortsatt lenge, som du kanskje skjønner innen nå er det ikke for å være tøff at jeg hører på metal. Husk, det er forskjell på å si "Slik er det" og "jeg mener at" :)

Lenke til kommentar
Jeg hører en del metal, så jeg syns dette var greit. Tror dog ikke det er dette jeg ville satt på for å imponere andre. 5/10

9643323[/snapback]

 

Oi, timeout! Var absolutt ikke for å imponere noen som helst! Det var mer for å illusterer at selv Black-metal kan ha "musikk-lignende" elementer, at det finnes gode melodier, selv der. Lydbildet er nok med overlegg.

 

Det er ikke en musikkvideo, men en fanvideo. Critisize all you want. (Jeg linket uansett ikke til låta med videoen i tankene) ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser nå videre i YouTube videoen (må jo gi den en fair sjanse). Spesielt imponerende var da de filmet en eller annen havn med hvite seilbåter. Tror de borgerlige konene på seilskutene lurte fælt på hvem disse utvilsomt langhårede, bleke tullebukkene var som viftet kameraet sitt rundt der oppe i åsen. Neste gang Summoning lager musikkvideo håper jeg de tar i bruk stativ og kamera nyere en 1996.

Det er ikke en offisiell Summoning video, er bare en random fan som har mekket den.

Lenke til kommentar

Jeg kan veldig lett skjønne hvorfor folk synes black metal høres ut som bråk! Det gjorde det for meg også begynnelsen. Men dere kan la være å slenge dritt om sjangeren! Det handler ikke om at det bare er bråk for tenåringer i midtlivskrise, det handler om at dere ikke forstår hva black metal handler om! Metallen har kanskje de mest dedikerte fansene i hele musikkbransjen, og det resulterer ofte i en livsstil!

 

Det kan ikke repeteres nok at ekstrem metal er en sjanger man må "trene" seg i å høre på! Man begynner ofte med typiske band som metallica, black sabbath osv. ofte blir man kanskje presentert for band som in flames, slipknot e.l., og da er det ofte gjort! man beveger seg mer og mer mot dypere og mørkere sjangre... for meg resulterte det i thrash, death og black metal.. Vi trenger ikke forklare musikksmaken vår, men jeg tror at vi som liker denne typen musikk er mye mer engasjert i musikken en hva en typisk mainstream person er!

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser problemet er det at folk flest ikke skiller mellom de forskjellige typer metall. Hører en del på diverse typer metall men hører nesten ingenting på black metall.

 

Men godtar folk som ikke liker det, er vel det samme som at jeg "hater" listepop, rap, trance og lignende uten at jeg vet noe særlig om de forskjellige undersjangerene der.

 

Hvis en person som til vanlig hører på rap, tenker å prøver seg på metall. og da ender opp med et black metall band er det ikke så rart hvis han kanskje tenker noe som "så bråkete metall var da. av med dritten". Tror at det er mye enklere å "rekrutere" folk til metall hvis de får høre på litt mykere sanger først for så å se om de liker det hardere senere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må vel bare si det at: smaken er som baken, den er delt.

 

Også er sikkert techno og rap artister like flinke som alle andre artister, men på en annen måte. samme fra min side, artister innenfor black metal er like flinke som alle de andre. men man trenger ikke like dem for det.

 

Må vel også si det at du burde ta det trappe trinn for trappe trinn. jeg starta med maiden, nightwish, og når hører jeg på en del black metal, tror du må gå rolig og ikke kaste det ut i det, du får nok ikke samme forståelse.

 

Men jeg må bare si, jeg respekterer de som ikke liker samme musikk som meg, og respekter musikken de hører på ved mindre de ikke viser respekt for min

Endret av Polemos_Theos
Lenke til kommentar

Koevoet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838321&hl=

 

Så like greit å slutte med denne provokasjonen du holder på med.

 

OT:

Er sikkert sagt før men er fordi folk ikke vet hva det går i. På julebordet ifjor, kom vi inn på musiksjangre, og jeg liker hardere metal ganske godt. Men argumentene for at Metal var drit, var at det var satanmusikk, og bare brøling. Gikk ikke ant å diskutere med disse folka. Virker som folk har en sperre mot musikk som er hardere enn Metallica.

 

 

Tilslutt må jeg bare linke til en flott låt :)

http://www.youtube.com/watch?v=NyRZKLRzbqY

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...