Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg meinte ikkje at innhaldet var likt, men at det musikken vert nytta som opprør med utanommusikalske motiv slik som (punk) rocken. Vidare seier vel Fenriz at (black) metal er 'kvar for seg sjølv' i staden for 'alle for ein' (som punk/rock var og (underforstått) understrekar det filosofisk satanistiske bodskap?

Lenke til kommentar
Det er satanisme i black metall. Jeg har sett en sang som heter "Fucked by a god". Hvorfor skal jeg ikke tro at dette er satanisme?

8557833[/snapback]

Hva har denne tittelen med satanisme å gjøre? Satan blir ikke engang nevnt i tittelen. "Fucked by a god" er i utgangspunktet vidåpent for tolkninger, og må da være det verste eksemplet noensinne på en "satanistisk" låttittel?

 

- Positiv tolkning: Du blir pult av en gud. Puling er godt, altså er denne guden snill mot deg.

- Negativ tolkning: Du blir "rævkjørt" (i mangel på et bedre ord) av en gud, altså er denne guden slem mot deg.

- Metaforisk tolkning: Du blir pult av en person som er så flink til å pule at h*n framstår som guddommelig. Altså pult av en "gud", en mester i faget.

 

I tillegg sier tittelen "a god", ikke "god", altså er det neppe snakk om den jødisk/kristne guden vi kjenner bedre som Gud, men en gud. I et verdensbilde med flere enn en gud hører vel ikke Satan hjemme?

 

Så, for å spørre på nytt, hva i all verden har denne tittelen med satanisme å gjøre?

Lenke til kommentar
grunnen for at de fleste ikke liker black metal er får at de har ikke peiling eller ikke har god smak. det mener jeg  :yes:

8731792[/snapback]

Du har vel ingen rett til å dømme hva som er god smak. Vis noen liker pop så er det dems valg, og du kan ikke flamme dem for det. Selv liker jeg metal og black-metal veldig godt, men respekterer andres musikk valg.

Lenke til kommentar

Men black metal har framleis med satanisme å gjere. Ein skil mellom ulike typar satanisme - filosofisk, teologisk og anti-kristen satanisme.

 

Kort fortalt: Filosofisk satanisme er dei som følgjer filosofien til Anton LaVey, Friedrich Nietzsche o.l.. Filosofien går i hovudsak ut på individualisme og fridom. Teologisk satanisme er ei religiøs retning, eg kjenner ikkje så godt til denne forma for satanisme. Anti-kristen satanisme er ikkje satanisme i ordets rette forstand, men går meir ut på å undermine kristendomen.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige. Noen liker sjangeren, noen gjør ikke det, det er bare sånn det er.

 

Du må ikke bry deg om absolutt alle.

 

Men metal ER selvfølgelig musikk. Jeg kan skjønne at folk ikke liker musikk som er voldsom, tung, og litt intens med growling vokal. Etter min mening kan all "lyd som gir deg noe" kalles musikk, som jeg leste i en tråd her. Og det er nettopp det, det er musikk, og musikk er subjektivt. Det kan også hende det er bare noen fjortissfolk som har sagt det, og du trenger heller ikke bry deg om hva fjortisser sier (da mener jeg fjortiss som tilstand, ikke alder).

 

Jeg hater når folk sier sånn "hip hop og Rnb er inn, de som hører på rock er nerder".

Gaah!

 

Selv hører jeg ikke på black metal, heller ikke så mye metal,

men jeg hører ikke på sånn musikk de fleste fjortisser hører på, så jeg forstår litt.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Problemet med noen/mange metal band er at de spiller alle instrumentene helt på likt, kjempehøyt. Da overskygger de hverandre og du ender opp med å ikke høre noen av dem, bare en høylytt dur.

 

EDIT: Jeg leser her at alle har mange venner som hører på listepop o.l., men her i Tananger, hvertfall på ungdomskolen, hører de fleste på rock, metal o.l.

Endret av Ashol
Lenke til kommentar

En ting jeg har lært som er min mening.

 

Listepop - Lagd for å tjene penger og ikke forkjærlighet til musikken.

Trance, Techno osv. - Ikke laget med instrumenter. Altså: IKKE musikk.

Hiphop og rap - Greit nok i og for seg, men jeg synes det er teit med at de fleste skal skryte så jævlig om damer, biler og alle pengene de har.

 

Jeg holder meg til metall

Lenke til kommentar
Ifølge deg er altså ikke Ulver musikk :roll:

 

Og dine utbrudd mot andre sjangre er jo symptomatisk for det hele tråden (og din stengte) dreier seg om: Uvitenhet og ekstrem arroganse.

9582635[/snapback]

 

De tidligere trådene mine er historie og jeg angrer bittert på mange av dem. Pga. som du sa, min uvitenhet og arroganse. Jeg har lært veldig mye siden den gang.

Jeg synes at det gamle "Black Metal ulver" er ganske bra, men det nye har jeg ikke særlig sansen for.

 

Beklager altså, men kan du forklare meg ordet symptomatisk. Er ikke så god på slike fremmedord :p

Lenke til kommentar

Det betyr at det er noe som kjennetegner, som tyder på noe, er betegnende eller karakteristisk. Folk klager over at "metal er misforstått", mens de i neste åndedrag begår nøyaktig samme feil ved å diskriminere annen type musikk, bare fordi de ikke liker det.

 

La oss bruke følgende analogi: Jens kommer til bilforumet. Han hater Mazda fordi han mener det er en drittbil, derfor lager han tråder og skriver innlegg om at Mazda ikke er bil.

 

Dette kan i aller høyeste grad overføres til musikk. Selv om man ikke liker trance, er det fremdeles musikk. Å påstå noe annet er bare merkelig, jfr bilanalogien. Du ville vel ikke påstått at Mazda ikke er en bil, selv om du ikke hadde likt bilmerket?

Lenke til kommentar
De tidligere trådene mine er historie og jeg angrer bittert på mange av dem. Pga. som du sa, min uvitenhet og arroganse. Jeg har lært veldig mye siden den gang.

9582985[/snapback]

Ikkje nok, tydeligvis.

Syns i alle fall ditt personlige regelverk ditt ang. kva som er eit tillatt "instrument", er ekstremt firkanta.

Lenke til kommentar
Metal er etter min mening bråkete

9583236[/snapback]

Hadde helt samme mening som deg før, Husker en kompis hadde med satan my master sangen på mp3, jeg blei nesten redd og skjønte ikke hvordan folk kan like slik musikk

 

Husker også da jeg lo hardt av burzum.

 

Man begyner liksom litt forsiktig, så må man høre på hardere og hardere metal.

 

Skjønner deg godt

 

Har dere "metalheads" forresten problemer med at folk ikke liker metall? her er det omtrent det eneste som er akseptert.

 

For min del nei, men jeg må si at jeg misliker rap litt. Mye pga kulturen, der alle skal være så "kule" og "tøffe" som mulig.

Inntrykket jeg har er rap er at de kun synger om damer, biler og hvor ræva fullt av penger de har

Lenke til kommentar

Og de som hører mye på rap kan vel ganske sikkert avkrefte det, akkurat som de som hører mye på metal kan avkrefte at det ikke dreier seg om "satanmusikk". De som hører lite på rap, hører antakelig det MTV og radioen serverer, og det er de grelleste eksemplene på kommersialisering av den musikktypen, derav "over the top"-rappere og mye bling (gjør seg godt på TV).

Lenke til kommentar
Metal er etter min mening bråkete, og til tider forferdelig. Har alikevel ikke problemer med at folk hører på det.

 

Har dere "metalheads" forresten problemer med at folk ikke liker metall? her er det omtrent det eneste som er akseptert.

9583236[/snapback]

Jeg har ingen problemer med at folk hører på hiphop, techno, jazz eller <insert random genre>, jeg har et problem med at mange utenfor metal-miljøet er veldig opptatt av å fornerme, kritisere og diskriminere black-metall og "metalheads".

Da snakker jeg ikke om brukerne på forumet, som for det meste er relativt oppegående mennesker, men den vanlige mannen i gata. Hvis en person mener black-metal bare er bråk betyr det ikke at det er et faktum fordét. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...