Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis hører de fleste metal-fan på musikken p.g.a. melodiene! Tror det er ganske få som virkelig liker all den skrikinga, selv ikke KristianG. Det er jo stort sett skrikinga som har gitt folk et dårlig inntrykk av musikken, forståelig nok.

Akkurat der tar du grundig feil..."skrikinga" som du kaller den er en nødvendig og viktig del av helhetsbildet. Skal man få frem det ekstreme uttrykket i musikken sier det seg selv at man ikke kan bruke en fløyelsmyk damestemme.

 

Det er klart, "myke" band som Children of Bodom osv. kunne sikkert klart seg greit med clean vokal også, men i litt hardere band som f.eks Anaal Nathrakh er det nødvendig med en ekstrem form for vokal for å få frem energien og følelsene i musikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannsynligvis hører de fleste metal-fan på musikken p.g.a. melodiene! Tror det er ganske få som virkelig liker all den skrikinga, selv ikke KristianG. Det er jo stort sett skrikinga som har gitt folk et dårlig inntrykk av musikken, forståelig nok.

 

Det er jo også forståelig at mange reagerer sterkt på satanistisk musikk, for det er ganske heftige saker de skriker ut. Det er kanskje ikke alle som vet at metal ikke nødvendigvis er satanistisk, og derfor reagerer de på all "bråkete" musikk. Så hvis du, KristianG, hadde fortalt vennene dine at det du hørte på var kristen-metal, hadde de kanskje ikke reagert på samme måte.

 

Ikke at jeg mener folk som har noe imot satanistisk musikk, skal få si slike ting. Hva man hører på, får være opp til hver enkelt. Selv er jeg kristen, men allikevel hører jeg litt på bl.a. Children of Bodom.

7719893[/snapback]

Det finnes da knallhard metal som har kristne tekster. Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om de synger om Satan, Alle elsker Raymond eller Tutti Fruites. Det låter bare kjedelig. Men det er vel musikk som enten treffer deg eller ei.

Lenke til kommentar
Jeg liker musikk som jeg faktisk kan høre hva de sier.

7719772[/snapback]

Det er det eldste og dårligste argumentet _NOEN GANG_!!

 

Første gangen du liker ei låt, er det ikke pga teksten, for den kan du ikke uansett! Altså er tekste utrolig uinteressant for om du skal like låta fra starten av eller ikke.

7719934[/snapback]

Er vel ikke noe dårlig argument, jeg hører på teksten første gang jeg hører en låt. Er veldig ofte teksten som blir avgjørende for om jeg liker den eller ikke, selvfølgelig er det andre ting også, men jeg hører først og fremst på teksten. Mulig du ikke gjør det, men det har nok noe med at vi har forskjellig musikksmak, og derfor hører etter forskjellige ting i låtene.

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe dårlig argument, jeg hører på teksten første gang jeg hører en låt. Er veldig ofte teksten som blir avgjørende for om jeg liker den eller ikke, selvfølgelig er det andre ting også, men jeg hører først og fremst på teksten. Mulig du ikke gjør det, men det har nok noe med at vi har forskjellig musikksmak, og derfor hører etter forskjellige ting i låtene.

Og har du satt deg inn i ekstrem metal så har du ingen problemer med å forstå teksten når du hører på låta...vil tro det er det samme med f.eks rap, jeg klarer ikke å få med meg hva de sier, men jeg vil tro at en som har brukt tid på å sette seg inn i rap ikke har noen problemer med det.

Lenke til kommentar

Hyggelig å se meningene til brukerne her. :)

 

  Det heter ikke 'ekstrem' metal uten grunn. Den er for folk som har klart å presse musikksmaken sin til det ekstreme. Og det er ikke noe som skjer i løpet av 2 sekunder. Man kan ikke ta ett langt skritt for å komme dit. Man må ta mange små skritt.

Kanskje Kiss først, så Iron Maiden, så Metallica, så Korn, så Slipknot, så nyere In Flames, så eldre In Flames, så nyere Dimmu Borgir, så eldre Dimmu Borgir, så Windir, så kanskje 5 måneder senere man hører Dub Buk med sangen "Idu Na Wy!" og blir fasinert av de svært melodiøse delene av sangen, men spoler over all den harde black metallen. Men kanskje man glemmer å spole en gang i blandt, og så plutselig etter 3-4 ganger begynner man å bli vant med det den harde black metal delen. Hjernen begynner å huske alle lydene, klarer å skille dem fra hverandre og endelig høre melodien. Det samme skjer med vokalen. Jeg har hørt på ekstrem metal i mange år, men når jeg nylig hørte vokalen til Sadistic Blood Massacre var den alt for drøy. Etter å ha hørt på sangene pga melodien og fordi de har cover av den irske folkesangen "What Shall We Do with a Drunken Sailor?" har jeg begynnt å venne meg til den. Å høre på coversanger kan også være svært nyttige for å utvikle smaken. Cradle of Filth sin versjon av Hallowed Be Thy Name f.eks.

(Ikke misforstå, jeg tviler det er noen som sitter å tvinger seg selv til å like musikken, alt er bare tilfeldigheter og 'feiltagelser' som etterhvert fører deg i den rettningen)

 

Musikken er rett og slett ikke noe folk flest skal like, det var aldri meningen heller. Og i tillegg så kreves det lang tid med utvikling før man kan begynne å like det, en utvikling som ikke alle går gjennom. Det finnes såklart folk som liker musikken med engang, men tror ikke det er så mange av dem.

Det her du helt rett i. Da jeg først ble interessert i denne sjangeren var da jeg hørte en KoRn-låt med et lite growl helt på slutten. Dette var for meg meget fascinerende, og jeg ville finne litt mer ut av det. Kjøpte meg Reroute to Remain-plata av In Flames (en i klassen min på ungdomsskolen hadde litt musikk av In Flames, så det var slik jeg hørte om de) og siden ble jeg bare mer og mer glad i musikken.(Var forresten Dismiss the Cynics og Free Fall jeg likte best på den plata.) Har nå egentlig blitt veldig glad i In Flames, og de spilles jevnt og trutt. Har til og med hent at jeg har bare hørt på de en hel dag.

Det er vel kanskje litt ensformig vil noen tro, men jeg føler selv at de har en gaksne grei variasjon i musikken sin. (Dette er en meget personlig påstand, og trenger ikke bli kommentert om noen ikke er enig.)

 

Sannsynligvis hører de fleste metal-fan på musikken p.g.a. melodiene! Tror det er ganske få som virkelig liker all den skrikinga, selv ikke KristianG. Det er jo stort sett skrikinga som har gitt folk et dårlig inntrykk av musikken, forståelig nok.

 

Det er jo også forståelig at mange reagerer sterkt på satanistisk musikk, for det er ganske heftige saker de skriker ut. Det er kanskje ikke alle som vet at metal ikke nødvendigvis er satanistisk, og derfor reagerer de på all "bråkete" musikk. Så hvis du, KristianG, hadde fortalt vennene dine at det du hørte på var kristen-metal, hadde de kanskje ikke reagert på samme måte.

 

Ikke at jeg mener folk som har noe imot satanistisk musikk, skal få si slike ting. Hva man hører på, får være opp til hver enkelt. Selv er jeg kristen, men allikevel hører jeg litt på bl.a. Children of Bodom.

 

I forhold til meg, så er det egentlig ikke helt korrekt. Jeg greier fint å slappe av til metal. Selvfølgelig ikke det hardeste av det harde, men trekker fram In Flames som eksempel igjen. De har en låte som heter Bullet Ride som er ganske hyggelig å slappe av til.

 

Det at de growler har jeg faktisk tenkt litt på. Om vi tar Burzum som eksempel her da, og alle setter på sangen Stemmen fra Taarnet. Kan det være at Greven vil at de som hører på skal konsentrere seg om musikken, sperre alt annet ute og bare nyte det? Jeg tror i hvertfall at det kan være tilfelle, i tillegg til å fremheve hvor energiske artistene er.

 

En annen ting jeg tenker på er hvor lite allment aksepert metal generelt sett er. Jeg spiller som regel høyt når jeg hører på, og bruker headset om det er andre rundt meg. Headsettet mitt er ikke helt 100% lydtett, så det slipper ut litt lyd. Jeg spiller da høyt (ja, er nok unødvendig, men siden jeg skrur ned med en gang, gjør det vel ingenting :innocent:) helt til noen klager og sier jeg skal skru ned. Noe jeg da gjør.

En annen person kan da i klasserommet skru på en eller annen trance/dance/techno(Har Bass Mania Ultimate Dance Yo. Er ikke helt inne på sjangernavn der, beklager om det er feil) og spille høyt som julig. Så høyt at jeg faktisk hører gjennom headsettet.

Om jeg da spør om de kan være så snill og skru musikken ned, nekter de, av den enkle grunn at det er flere som vil høre. Ender som regel med at jeg går ut av klasserommet for å få hørt på musikk og gjort lekser i fred og ro. Hva i alle dager skal jeg bruke som argument mot dette? Er heller ingen som protesterer like mye mot den musikken i motsetning til det jeg hører på.

(Headsettet er forresten av typen AKG K26P om noen lurte)

 

[Fikk beskjed om at vi skulle dra og se på den nye leiligheten til broren min, så jeg får må bare poste dette nå.]

Lenke til kommentar
Er vel ikke noe dårlig argument, jeg hører på teksten første gang jeg hører en låt. Er veldig ofte teksten som blir avgjørende for om jeg liker den eller ikke, selvfølgelig er det andre ting også, men jeg hører først og fremst på teksten. Mulig du ikke gjør det, men det har nok noe med at vi har forskjellig musikksmak, og derfor hører etter forskjellige ting i låtene.

Og har du satt deg inn i ekstrem metal så har du ingen problemer med å forstå teksten når du hører på låta...vil tro det er det samme med f.eks rap, jeg klarer ikke å få med meg hva de sier, men jeg vil tro at en som har brukt tid på å sette seg inn i rap ikke har noen problemer med det.

7720318[/snapback]

Det er mulig, jeg har ingen problemer med å få med meg rap-tekster.

 

Jeg liker forresten ikke metal-tekster, de gir meg ingenting, umulig for meg å identifisere meg med, syns også de ofte (sier ikke alltid) er ganske uorginal og klisjéfylt.

 

Jeg liker tekster der man pakker inn budskapet litt, sier ting som treffer deg og du blir overrasket over at du ikke har tenkt på før, sier ting som har blitt sagt 100 ganger før, men allikevel greier å si på en nye måte (om dere skjønner), ting jeg kjenner igjen meg selv i og ting der du blir overrasket over hvor on point det de sier er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Sannsynligvis hører de fleste metal-fan på musikken p.g.a. melodiene! Tror det er ganske få som virkelig liker all den skrikinga, selv ikke KristianG. Det er jo stort sett skrikinga som har gitt folk et dårlig inntrykk av musikken, forståelig nok.

 

Det er jo også forståelig at mange reagerer sterkt på satanistisk musikk, for det er ganske heftige saker de skriker ut. Det er kanskje ikke alle som vet at metal ikke nødvendigvis er satanistisk, og derfor reagerer de på all "bråkete" musikk. Så hvis du, KristianG, hadde fortalt vennene dine at det du hørte på var kristen-metal, hadde de kanskje ikke reagert på samme måte.

 

Ikke at jeg mener folk som har noe imot satanistisk musikk, skal få si slike ting. Hva man hører på, får være opp til hver enkelt. Selv er jeg kristen, men allikevel hører jeg litt på bl.a. Children of Bodom.

7719893[/snapback]

 

 

Dummeste jeg har hørt. Jeg ELSKER growling, og kjenner mange andre likesinnede.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Denne tråden blir til dels laget i frustrasjon. Jeg som eneste person i vennegjengen hører på metal. (Er egentlig ikke helt sikker på hvilken sjanger musikken jeg hører på havner under, så jeg skriver opp de jeg hører på i spoiler.)

 

 

Children of Bodom

Cradle of Filth

Pantera

In Flames (Hører ekstra mye på de)

Dimmu Borgir

Burzum

Mayhem

Soilwork

Satyricon

Dimmu Borgir

DragonForce

Etc etc.

 

 

Og alle syns musikken jeg hører på er helt horribel, og de skjønner ikke hvordan jeg kan like "sånn" musikk. Enkelte bekjente går så langt at de sier at det mine ører daglig bruker flere timer på, ikke er musikk. Jeg hører på "satandyrkelse" og "idioter som roper og skriker uten mening". Hvordan de kan si dette forstår jeg bare ikke.

Vet ikke om de dømmer meg ut ifra musikken jeg hører på, så jeg får nesten finne ut av det. Det jeg egentlig vil vite da, er hvorfor personer sier at metal ikke er musikk, hvorfor folk ikke liker det, og om de i det hele tatt har gitt metal en sjans.

 

Edit: Er jo noen av vennene mine som hører på det samme som meg da.

7716536[/snapback]

 

Jeg er den eneste i vennekretsen som hører på metal, men blir ikke brent levende av den grunn. De synes det er triste greier. That's it.

Lenke til kommentar
Jeg liker musikk som jeg faktisk kan høre hva de sier.

7719772[/snapback]

Det er det eldste og dårligste argumentet _NOEN GANG_!!

 

Første gangen du liker ei låt, er det ikke pga teksten, for den kan du ikke uansett! Altså er tekste utrolig uinteressant for om du skal like låta fra starten av eller ikke.

 

Så bra du vet hva som er best for meg :roll:

Lenke til kommentar
Jeg liker musikk som jeg faktisk kan høre hva de sier.

7719772[/snapback]

Det er det eldste og dårligste argumentet _NOEN GANG_!!

 

Første gangen du liker ei låt, er det ikke pga teksten, for den kan du ikke uansett! Altså er tekste utrolig uinteressant for om du skal like låta fra starten av eller ikke.

7719934[/snapback]

Er vel ikke noe dårlig argument, jeg hører på teksten første gang jeg hører en låt. Er veldig ofte teksten som blir avgjørende for om jeg liker den eller ikke, selvfølgelig er det andre ting også, men jeg hører først og fremst på teksten. Mulig du ikke gjør det, men det har nok noe med at vi har forskjellig musikksmak, og derfor hører etter forskjellige ting i låtene.

7720281[/snapback]

Uansett hvordan du vrir på det, om du hører etter tekstene eller ikke, er det bare tull det du sier. For om det var tekster du ikke kan, som gjør at du skulle like forskjellige låter, ville du kun kunne høre på instrumentalmusikk. For enten du hører etter på teksten eller ei, så kan du den ikke første gang du hører låta. Så liker du låta første gang du hører den, er det veldig lite pga selve teksten.

Lenke til kommentar

Så du innrømmer selv at det er vanskelig å få med seg teksten i metal? Det er en av tingene jeg ikke liker med metal; det er vanskelig å få med seg teksten.

 

Jeg har null problem med å få med meg teksten første gang jeg hører en låt i sjangerene jeg liker (for det meste hip-hop).

 

Sier forresten ikke at det er noe gale med metal, forteller bare hvorfor JEG ikke liker det. Dette er mine meninger, sånn jeg oppfatter metal, og det kan du da ikke påstå er feil. Mulig du ikke oppfatter det sånn, men det har da ingenting å si for min smak.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Gi meg et eksempel på et " satan" navn da  :!:

7719123[/snapback]

 

 

"De Mysteriis Dom Sathanas is the first full-length studio album by Norwegian black metal band Mayhem."De Mysteriis Dom Sathanas" is stated as meaning "Lord Satan's Secret Rites" (lit. 'The Occult Mysteries of Satan'). "

 

Source: http://en.wikipedia.org/wiki/De_Mysteriis_Dom_Sathanas

 

Og tråden sier (black) Metal

 

som betyr band som:

 

Satyricon

Dimmu Borgir

Bathory

Ulver

Enslaved

Darkthrone

Venom

Mayhem

Burzum

Windir

Immortal

osv

 

Ikke:

In Flames

Children Of Bodom

Iron Maiden

Metallica

eller

Tool.

 

Selv liker jeg ikke Black Metal, men elsker Trash Metal. Så jeg liker growling. Men kan ikke se det melodiske med svart metal. Hvis jeg skal høre på tekstene setter jeg på rap eller rock.

 

La folk som hører på svart metal få høre på det.

Men jeg ser aldri noen som hører på noen andre sjangre klage på dette. Og det er minst like mye drittslenging om andre genrer her/ i norge.

 

 

Adios :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...