Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Dimmu Borgir er da VELDIG melodisk... Mye mer melodisk en de trash-metal bandene du listet opp.

7721266[/snapback]

 

Ja jeg veit det, jeg sa ikke at Svart metal band ikke var melodiske, bare at jeg ikke kunne høre den så godt at det blir godt å høre på.

 

Og jeg listet egentlig ikke opp Trash metal band, bare noen av de som var nevnt før i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stiller meg på samme bølgelengde som Torsty her, er ikke fan av black metal selv, men thrash metal er sannsynlig min favorittsjanger totalt sett. Jeg har ingen problem med growling, men bør helst ikke være slik at det skjærer ekstremt gjennom musikken, og man bør kunne i alle fall få med seg hva som sies til en viss grad. Det som plager meg mest er at en del hevder ikke å høre forskjell, eller rettere sagt ikke VIL høre forskjell på de "snillere" formene for metal og de ekstreme, og setter all metal under sin ignore-liste. Skriver f.eks. at metal er satans verk, uansett form og budkap.

 

Men på den andre siden så har vel metal generelt sett (og ekstrem metal spesielt sett...), som tidligere nevnt her, alltid vært en form som ikke er "allment akseptert", og den vanlige mannen i gata er svært enkel når det kommer til valg av musikk. Er nok ikke så mange, utenom spesielt musikkinteresserte, som gidder sette seg ned å lære å like noen former for musikk, om de ikke allerede har fått den inn med "teskje" under oppveksten. Så jeg tviler på noen endringer kommer til å skje der, med mindre de aller fleste plutselig skulle få lyst til å bruke timer med "trening" for å like den formen for musikk.

 

Selv har jeg såvidt gått over terskelen mot death metal, men det er kun så vidt. Band som Opeth f.eks., er nå et av mine favorittband, noe som var så godt som utenkelig for bare noen år siden. Mine grunner til ikke å spesielt like så mange av de mest ekstreme bandene (mest i black metal) er i første rekke mest vokalmessig sett. Jeg liker at enten growling blir brukt som en effekt i låter, men når hele låter baserer seg på dette, å bare være så brutale som mulig, så henger jeg ikke med i svingene. Opeth f.eks synes jeg har den perfekte balanse, med clean partier som veier opp, og som igjen gjør at når growlinga kommer, virker den mye mer "brutal", og går faktisk an å venne seg til den når den ike foregår gjennom en hel låt (for min del). Tekstene synes jeg er mindre interessante, men nå er vel jeg mer en av de som heller hører mest på det instrumentale, en selve tekstene.. I andre rekke synes jeg ofte riffinga, selv om det går fort, er kjedelig å høre på i forhold til det meste thrash (jepp, faktisk...), og rytmene går rett og slett litt for fort for hodet mitt (Når det blir om å gjøre å presse mest mulig skarptrommeslag inn per sekund, sier jeg takk for meg...) .

 

Men respekterer fortsatt at folk hører på ekstrem metal, og hadde aldri ville kalt de satandyrkere av den grunn. Men det er vel kjennetegn på oss som er noe mer "opplyst", det bør være mulig å respektere andres smak på ting, selv om man ikke liker noe selv. Så lenge de faktisk ikke skader andre på noen måte, bør det være rom for aksept, og musikken bør uansett ikke sidestilles med dette...

 

Puh, ble langt det her...

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Men det er vel kjennetegn på oss som er noe mer "opplyst", det bør være mulig å respektere andres smak på ting, selv om man ikke liker noe selv. Så lenge de faktisk ikke skader andre på noen måte, bør det være rom for aksept, og musikken bør uansett ikke sidestilles med dette...

7721628[/snapback]

Akkurat, og like fullt bør dei som likar Black Metal ha respekt og forståelse for at fleirtalet ikkje synest dette er god musikk i det heile tatt utan å måtte nevne minst ti band dei har høyrt, helst gjennom eit heilt år for å kunne høyre melodien. Fysj så dumt, sorry altså.

Lenke til kommentar
Så du innrømmer selv at det er vanskelig å få med seg teksten i metal? Det er en av tingene jeg ikke liker med metal; det er vanskelig å få med seg teksten.

7721071[/snapback]

Nei, hvordan klarte du å tolke innlegget mitt i den retningen? Å forstå tekster trenger innøvelse, uansett hvilke sjanger. Har problemer med å få med meg mye rap f.eks, men jeg kommer ikke med utsagn om at jeg ikke liker Tupac fordi jeg ikke skjønner hva han synger om eller hva han sier.

Lenke til kommentar

Eg høyrer ikkje kva ord dei syng i ein del Black Metal låter, eit problem eg sjeldan har med Rock, litt værre med Metal, men BM er uansett den vanskelegaste. Har du høyrt låta ein del ganger og lese teksten går det fint, men utan å lese teksten er det for meg komplett umogleg.

Lenke til kommentar

Children of Bodom - Melo-death

In Flames (Hører ekstra mye på de*In Flames er kremen av metal :D *) - Melo-death

Dimmu Borgir

Soilwork - Melo-death

DragonForce - Power metal

 

Fylte inn de jeg vet ca sjanger på (jada kan sikkert krangle på at de forskjellige er inne i flere andre sjangere osv, men den er 80% rett)

 

Så ikke mye black på lista di så vil nok si at du er mer en melo-death/deth person ;)

 

Sliter heldigvis ikke med å ha trangsynte venner. De fleste jeg kjenner hører på den mer heavy enden av musikkskalaen. Men er et par jeg kjenner som sier "herregud", "uff uff" "skaff deg musikksmak" o.l. når jeg spiller musikken min. Argh, får lyst til å klore ut øynene på slike folk...

 

Verden er flat og baken er ikke delt.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Nå er jeg flau over at folk muligens sitter meg i samme bås som mange i denne tråden her, jækla metall-folk.

7722468[/snapback]

 

Det jeg irriterer meg over er at noen ganger skal du værra så jævla true at du skulle vært sønn av vintern sjæl, mens andre ganger liker du ikke metall og folk er så teite... :hmm:

Lenke til kommentar
Children of Bodom - Melo-death

In Flames (Hører ekstra mye på de*In Flames er kremen av metal :D *) - Melo-death

Dimmu Borgir

Soilwork - Melo-death

DragonForce - Power metal

 

Fylte inn de jeg vet ca sjanger på (jada kan sikkert krangle på at de forskjellige er inne i flere andre sjangere osv, men den er 80% rett)

 

Så ikke mye black på lista di så vil nok si at du er mer en melo-death/deth person ;)

 

Sliter heldigvis ikke med å ha trangsynte venner. De fleste jeg kjenner hører på den mer heavy enden av musikkskalaen. Men er et par jeg kjenner som sier "herregud", "uff uff" "skaff deg musikksmak" o.l. når jeg spiller musikken min. Argh, får lyst til å klore ut øynene på slike folk...

 

Verden er flat og baken er ikke delt.

7722538[/snapback]

 

Ingen av de banda er i nærheten av ordentlig Death Metal...

Lenke til kommentar

Black metal er jeg ingen tilhenger av, hører på veldig mye Rammstein, men det er jo noe helt annet spør du meg. Der hører du hva de synger og alt er ikke så dødstrist.

Blir det skriking i store deler av sangen så er det uaktuelt for meg, men vil på ingen måte kalle det for dårlig musikk. Det er kun smaken som er forskjellig. :)

Lenke til kommentar
Rammstein er jo tehchno-metal...

7723585[/snapback]

Industrial Metal.

 

edit:

Nå er jeg flau over at folk muligens sitter meg i samme bås som mange i denne tråden her, jækla metall-folk.

7722468[/snapback]

 

Det jeg irriterer meg over er at noen ganger skal du værra så jævla true at du skulle vært sønn av vintern sjæl, mens andre ganger liker du ikke metall og folk er så teite... :hmm:

7722723[/snapback]

Godt sagt.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Jeg har alltid hatt en liten teori om at folk generelt hører lite på musikk. Og den musikken de hører er den som går på radio, det vil si "easy-listening". Dette er enkel og fengende musikk som er lett å like, men som også er lett å gå lei av, ofte på grunn av et refreng som gjentar seg selv utallige ganger.

 

Metall er ikke så umiddelbart fengende og krever at man setter seg selv mer inn i musikk og hører mer. Det er ikke alle som gidder dette og tar det første og beste og er fornøyd med helt OK musikk. Når de da hører musikk som ikke har et fengende, men kjedelig refreng som lett kan huskes ser de på det som bare lyd = bråk.

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar
"Du kan ikke høre på sånn satanmusikk som Rolling Stones"

Det er nok det mest latterlige jeg har hørt av alt som har blitt sagt om musikk.

 

:rofl: Blir både støtt og får latterkrampe på en gang!

 

Minner meg om da en kompis hørte Mars Volta hos meg. "Du og den satan-musikken, din djeveldyrker." Så skal det sies at denne kompisen kjøpte seg pan-fløyte for en stund siden :!:

7717238[/snapback]

 

harf, og kalle Rolling stones for satan musikk er bare dumt, men og kalle Mars Volta satanmusikk er bare latterlig. Men selv hører jeg ikke på metal lenger, Growling er ubehaglig og imaget til disse veldig hardcore folket er grusomt cheesy

 

Varg er hard! I rest my case.

 

Men det er min mening da :thumbup:

 

-Fred ut-

Lenke til kommentar
At black metal ikke har melodi er nok et glimrende eksempel på fordommer. Hør gjennom debut-platene til Satyricon og Dimmu Borgir (og nyere for den saks skyld), de skivene har veldig mye melodisk i seg.

7722490[/snapback]

Ganske enig i det. Jeg prioriterer melodi fremfor tekst. Bare et pluss hvis man hører hva de synger. Liker også måten In Flames f.eks sier ordene.

Lenke til kommentar
At black metal ikke har melodi er nok et glimrende eksempel på fordommer. Hør gjennom debut-platene til Satyricon og Dimmu Borgir (og nyere for den saks skyld), de skivene har veldig mye melodisk i seg.

7722490[/snapback]

Ganske enig i det. Jeg prioriterer melodi fremfor tekst. Bare et pluss hvis man hører hva de synger. Liker også måten In Flames f.eks sier ordene.

7724156[/snapback]

Er enig. Syns In Flames har helt fantastiske melodier, jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...