Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Jeg får faktisk ofte høre at jeg hører på "satanmusikk" av venner og folk fra klassen. jeg hører for det meste på progmetal...

Iron Maiden

In Flames

Opeth

Dream Theater

Lamb of God

Symphony X

Slipknot

Hatebreed

Kamelot

Cirucus Maximus

 

Jeg tror personlig at jeg er ganske fordomsfull når det gjelder Rap og dance osv, for meg hører alt likt ut. Men jeg sier sjelden "demp den førbanna dritmusikken" osv. Men jeg opplever ofte at folk ber meg dempe "satanmusikken" når jeg spiller lavt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ironisk å se hvordan noen av dere snakke mot dere selv. Dere sliter visst veldig med at andre som ikke er i "metal-miljøet" sier nedverdigende ting om sjangeren, da de ikke har peiling. Noe som i og for seg er relativt greit, men det jeg stusser litt på er hvor kort dere tenker.. Dere driver jo på samme måte selv, i forhold til andre sjangere.

 

:sleep:

 

Listepop - Lagd for å tjene penger og ikke forkjærlighet til musikken.

Trance, Techno osv. - Ikke laget med instrumenter. Altså: IKKE musikk.

Hiphop og rap - Greit nok i og for seg, men jeg synes det er teit med at de fleste skal skryte så jævlig om damer, biler og alle pengene de har.

Lenke til kommentar

Ja, det var litt dumt og usaklig det jeg skrev tidligere. Jeg beklager for det, men allikevel så står jeg litt for det, fordi jeg er så møkka lei av at folk kaller meg satanist og emo og slenger dritt hele tiden fordi jeg hører på relativt tung musikk ofte.

En gang så hadde jeg med Prison Song av System of a Down i musikktimen og jeg satt den på og etterpå så sa alle at jeg var satanist og slang dritt om meg. Det er 3 år siden og situasjonen er ikke akkurat blitt bedre. Verre faktisk!

 

Men jeg innser nå at jeg ikke bør fornærme andres musikk, men når folk står og roper SATAN! etter meg og andre skriker HIPHOP ER BEST!

 

Ikke at det er på forumet her, men jeg opplever det utrolig mye på skolen og er meget lei.

Lenke til kommentar

Et klasserom er ikke det optimale stedet å diskutere eller eksponere sin favorittmusikk uansett. Etter hvert som du vokser opp blir folk mer voksne også og du vil forhåpentligvis møte likesinnede på fester, arrangementer o.l. :)

 

Men det er ikke en god strategi å slå tilbake med samme mynt.

 

mange misliker black-metal fordi det ikke er musikk, men  bråk...

9584525[/snapback]

Hva har du imot noise? :shrug:

Endret av cun
Lenke til kommentar

Syns hard musikk kan være bra, men syns det blir så fjollete og ett snev av "jeg vil ha oppmerksomhet" når det er brøling i stede for vokal. Så det syns jeg er møkk.

 

Ellers er det kult med massive og tunge riff.

 

Bråk kan vel tolkes som musikk det også.

Har jo mange andre musikkarter som stort sett bare er forskjellige lyder som blir satt samme som musikk

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Black metal er slitsomt synes jeg. Jeg klarer da å høre på det, men all skrikinga gjør det bare stygt. Jeg klarer turboneger og sånt, men children of bodom (som jeg likte da jeg var yngre) blir for mye.

 

Men er det noe jeg er lei av så er det alle sånne diskusjoner om hva som er best av trance, rap og metal. Folk har forskjellig musikksmak, så derfor er ingen av dem best, men hva du liker best er en annen sak

Lenke til kommentar
Syns hard musikk kan være bra, men syns det blir så fjollete og ett snev av "jeg vil ha oppmerksomhet" når det er brøling i stede for vokal. Så det syns jeg er møkk.

9585210[/snapback]

"Brølingen" er for å tilsette atmosfære og det passer musikken utmerket, og personlig ville jeg ikke hørt på black-metal hvis det ikke var den brølingen.

Ikke det at det bare er brølingen som er bra med black-metal, men det ville ødelagt stemningen i musikken fullstendig hvis det ikke hadde vært brøling i tillegg.

 

Brøling kalles forresten "growling".

Lenke til kommentar
Black metal er slitsomt synes jeg. Jeg klarer da å høre på det, men all skrikinga gjør det bare stygt. Jeg klarer turboneger og sånt, men children of bodom (som jeg likte da jeg var yngre) blir for mye.

9585306[/snapback]

Har vel noe med at Turboneger er punk rock og ikke black metal. :ermm:

9585483[/snapback]

Jepp, jeg mente ikke at det var black metal heller, bare prøvde å vise hvor grensa mi for hvor bråkete det er gikk

Lenke til kommentar
Syns hard musikk kan være bra, men syns det blir så fjollete og ett snev av "jeg vil ha oppmerksomhet" når det er brøling i stede for vokal. Så det syns jeg er møkk.

 

Ellers er det kult med massive og tunge riff.

 

Jeg liker også massive og tunge riff, men jeg må ha growling. For meg fungerer det ikke med "clean vokal" til ekstrem musikk. Svært utpregede melodier i ekstrem metall er jeg heller ingen fan av. Children of bodom blir jeg sliten i hodet av.

 

For meg passer ekstremmetal til det meste av humør. Musikken gir både glede og jeg får utløp for sinne og andre følelser. Jeg er riktignok ikke den som går på konsert for å utløp for sinne og frustrasjon i moshpit-en, men for å høre på musikken.

 

Samboeren min blir sinna av min musikk, det kan jeg forstå. Når hun setter på Bjørn Eidsvåg kjenner jeg det koker i meg. Kan ikke forklare det, men det er noe masete med den musikken.

 

Følelsen av at "nå kommer det gromme partiet med de syykt tunge riffene" er ubeskrivelig. Jeg vil tro at mennesker som hører på rap, listepop eller hva det måtte være har noe av den samme følelsen.

Det som er viktig for meg er "driv" uansett musikk. Jeg mener bestemt at jeg kan høre når et band har det moro fordi da musikken får "driv". Det forteller meg at det er en genuin spilleglede. Et godt eksempel er Bigbang - Radio tv sleep. Den er live og det er et skikkelig driv over låtene. Ellers synes jeg Pantera også har den følelsen på noen av skivene deres. Jeg kommer ikke på flere nå.

 

Musikk jeg hører på:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Black metal:

Thorns (Låta "shifting channels" er helt rå)

Satyricon

Immortal (diabolical fullmoon mysticism liker jeg best)

Darkthrone (goatlord liker jeg best)

Mayhem (De mysteriis dom sathanas)

1349

Med flere...

 

 

Ekstrem metal

Deicide

Cryptopsy

Gojira

Morbid angel

Abcess

Altar

Blood red throne

Meshuggah

Chton

Med flere...

 

Annet

Bigbang

Led zeppelin

Black sabbath

Mr. bungle (Liker veldig godt disse noe min samboer ikke gjør)

Bjørn Berge

Ved buens ende

Arcturus

Black label society

Gluecifer

Lenke til kommentar

Det er nesten humoristisk å lese alle kommentarene mot BM... Argumentene er så tynne at det går ikke an! Jeg blir så frustrert av rock/pop folk som "bare hører skrik og skrål"... og tekstene er satanistiske? ikke alle er det! og de som er det, hva gjør det? Når blei folk så jævla kristne i dette landet?

 

Et faktum er at metal ofte er noe man nesten må trene seg opp til å høre på.. jeg husker godt før jeg begynnte på videregående.. Jeg var en av metal-mislikerne... så ble jeg presentert for in flames, og etter det bar blitt hardere og hardere... blackmetal er melodiøst, hardt og rått! vokalene river, og det er en deilig følelse å høre på...

 

Et annet faktum er at black metal er den eneste musikksjangeren norske musikere virkelig har vært innoative i.... den har ett særprek ulikt alt annet fra norge..

 

Mange av dere må tenke før dere sleger ut no kunnskapsløst piss!

Lenke til kommentar
Et annet faktum er at black metal er den eneste musikksjangeren norske musikere virkelig har vært innoative i.... den har ett særprek ulikt alt annet fra norge..

 

Med tanke på at Apoptygma Berzerk (sammen med irsk-engelske VNV Nation) har vært ett av de viktigste foregangsbandene innenfor futurepop (Stephan Groth er riktignok født i Danmark, men har bodd i Norge siden han var 15), og at norske Andy LaPlegua (Ole Anders Olsen), med sitt Combichrist, er en av de mest kjente musikerne innenfor TBM, så blir det vel litt feil å påstå at BM er den eneste sjangeren har vært innovative i ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...