Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange (black)metal?


Minus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grunnen til at så mange ikke liker metall er fordi de tror alt er likt og de er trangsynte.

7717660[/snapback]

Då vil eg gje deg ein utfordring, finn 5 Black Metal-band med store forskjell så eg kan høyre på dei og prøve å kome med ein ny vurdering. Ein sang av kvart band, fint om dei kan høyrast via nettet.

7717675[/snapback]

1. Darkthrone

2. Burzum

3. Old Mans Child

4. Ulver

5. Satyricon

 

Fem relativt forskjellige band.

 

Men en ting. Å si at black metal er uten melodi er det mest idiotiske jeg har hørt. Det eneste et slikt utsagn viser er uvitenhet.

Lenke til kommentar

å si at BM ikke har melodi er latterlig. det er noe av den mest melodiøse musikken man finner. det er bare vanskeligere å høre melodien for et utrent øre. tror det var hellhammer som sa at BM blir som opera. hvis man ikke vet hva man skal høre på blir det bare en vegg av støy.

 

band som Satanic Warmaster og Mütiilation husker jeg hørtes ut som kjedelig monotont skurr uten melodi, men er ekstremt melodiøse hvis man bare hører etter.

Endret av svartskog
Lenke til kommentar
Det jeg egentlig vil vite da, er hvorfor personer sier at metal ikke er musikk, hvorfor folk ikke liker det, og om de i det hele tatt har gitt metal en sjans.

7716536[/snapback]

Av samme grunnen som folk her på forumet til stadighet mener at trance og techno ikke er musikk. Metal er langt fra noen særstilling.

7717030[/snapback]

Og igjen det samme med rap.

Lenke til kommentar

Kvifor gjeld dette berre Black Metal? Er ein som høyrer på Black Metal transynt om han ikkje synest Hip-Hop er bra ut frå det han har høyrt på radio?

 

No har eg høyrt følgande:

 

Darkthrone - Too Old Too Cold: Likte ikkje vokalisten og det instrumentale var ganske einsformig, alt for mykje lyd.

Burzum - Dunkelheit: Med unntak av nokre rop her og der var det lite vokal, det instrumentale var igjen einsformig og for mykje lyd.

Old Man's Child - Doommaker: Keisam vokalist, det instrumentale var betre i denne, men mykje hamring og i mine øyre, støy.

Ulver - Blind By Blood: Høyrte ikkje så mykje på denne, vart keisamt.

Ulver - It Is No Sound: Den beste så langt, men ikkje noko eg har behov for å høyre om igjen.

Satyricon hadde eg faktisk 4 låter av på PCen. Diabolical Now, K.I.N.G., Fule For Hatred og Black Lava: Av dei fem bandene rangerer eg Satyricon øverst, vokalen var keisam, alt for mykje lyd og hamring her og, men ein del kule melodiar.

Har også høyrt litt på Children of Bodom, igjen ein keisam vokal, men ein del kjekke melodiar og riff.

 

Felles for nesten samtlige var at tekstane ikkje fenga meg stort, ingen kan nekte for at det er mykje satan, mørke, helvete, død osv... i tekstane, og ja, eg las dei alle mens eg lytta. Alt i alt er det dystre tekstar, dyster musikk og eg er ikkje vidare imponert over utseendet til ein del.

 

Old Man's Child:

 

213222.jpg

 

Satyricon:

 

satyricon.jpg

 

Ikkje at eg dømmer musikken ut frå utseende, men det trekker på ingen måte opp å sjå ut som ein blanding av albino og William Wallace mens du driv å viftar med ei øks eller eit sverd.

 

Nei, eg høyrer heller på Tool, Incubus, Alice In Chains, A Perfect Circle eller Iron Maiden. Ikkje har eg noko behov for å trene opp øyret til å høyre på musikken heller. Tool tok det lang tid før eg vart hengitt til, men var aldri vondt å høyre på musikken, tvert imot.

 

Now playing: Iron Maiden - The Ghost Of The Navigator (Live @ Rock in Rio).

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er ikke rart det blir kalt satan-musikk med de band-navnene ...

Grunnen til at (hovedsaklig) black metal kalles "satanmusikk" i dag er selvfølgelig pga. imaget de første black metal-bandene kjørte på begynnelsen av 90-tallet.

 

Hva situasjonen til trådstarter angår så har du ikke noe å bekymre deg for, black metal, eller ekstrem metal generelt er ikke ment å være musikk for mannen i gata, og som "svartskog" sier over her er det en sjanger man må trene seg opp til å høre på. Og nettopp av den grunn oppfattes det som bråk av "folk flest".

Lenke til kommentar

folk er n00bs :p

skjønner ikke hvordan noen kan si at metal er ensformig det er helt idiotisk...

 

hva med pop da ?

sånn 80% av alle popsanger handler om samme dritt... blablabla jeg er forelska blabla CARE!

 

metal er noe egent og genialt..

jeg skjønner ikke hvorfor du bryr deg om hva andre sier om metal ?

er bare kult å høre på noe som ikke alle hører på ... som pop dritt bare hører på det som er på vg-lista eller hva faen....

Lenke til kommentar

Det heter ikke 'ekstrem' metal uten grunn. Den er for folk som har klart å presse musikksmaken sin til det ekstreme. Og det er ikke noe som skjer i løpet av 2 sekunder. Man kan ikke ta ett langt skritt for å komme dit. Man må ta mange små skritt.

Kanskje Kiss først, så Iron Maiden, så Metallica, så Korn, så Slipknot, så nyere In Flames, så eldre In Flames, så nyere Dimmu Borgir, så eldre Dimmu Borgir, så Windir, så kanskje 5 måneder senere man hører Dub Buk med sangen "Idu Na Wy!" og blir fasinert av de svært melodiøse delene av sangen, men spoler over all den harde black metallen. Men kanskje man glemmer å spole en gang i blandt, og så plutselig etter 3-4 ganger begynner man å bli vant med det den harde black metal delen. Hjernen begynner å huske alle lydene, klarer å skille dem fra hverandre og endelig høre melodien. Det samme skjer med vokalen. Jeg har hørt på ekstrem metal i mange år, men når jeg nylig hørte vokalen til Sadistic Blood Massacre var den alt for drøy. Etter å ha hørt på sangene pga melodien og fordi de har cover av den irske folkesangen "What Shall We Do with a Drunken Sailor?" har jeg begynnt å venne meg til den. Å høre på coversanger kan også være svært nyttige for å utvikle smaken. Cradle of Filth sin versjon av Hallowed Be Thy Name f.eks.

(Ikke misforstå, jeg tviler det er noen som sitter å tvinger seg selv til å like musikken, alt er bare tilfeldigheter og 'feiltagelser' som etterhvert fører deg i den rettningen)

 

Musikken er rett og slett ikke noe folk flest skal like, det var aldri meningen heller. Og i tillegg så kreves det lang tid med utvikling før man kan begynne å like det, en utvikling som ikke alle går gjennom. Det finnes såklart folk som liker musikken med engang, men tror ikke det er så mange av dem.

Lenke til kommentar

Jeg liker musikk som jeg faktisk kan høre hva de sier. Hvis de roper og hyler, samt spiller så høyt at jeg bare hører bråk så er det ikke så greit å like sangen.

 

Det betyr ikke at jeg ikke liker bråkmusikk, finnes mye bra, men det finnes enda mer dritt for å si det sånn. Bare metalmusikken følger kravene over så klarer jeg nok å høre. Selv om jeg klarer å høre på musikken så betyr ikke at den er bra heller, det går inn på smak :p

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Sannsynligvis hører de fleste metal-fan på musikken p.g.a. melodiene! Tror det er ganske få som virkelig liker all den skrikinga, selv ikke KristianG. Det er jo stort sett skrikinga som har gitt folk et dårlig inntrykk av musikken, forståelig nok.

 

Det er jo også forståelig at mange reagerer sterkt på satanistisk musikk, for det er ganske heftige saker de skriker ut. Det er kanskje ikke alle som vet at metal ikke nødvendigvis er satanistisk, og derfor reagerer de på all "bråkete" musikk. Så hvis du, KristianG, hadde fortalt vennene dine at det du hørte på var kristen-metal, hadde de kanskje ikke reagert på samme måte.

 

Ikke at jeg mener folk som har noe imot satanistisk musikk, skal få si slike ting. Hva man hører på, får være opp til hver enkelt. Selv er jeg kristen, men allikevel hører jeg litt på bl.a. Children of Bodom.

Lenke til kommentar
Jeg liker musikk som jeg faktisk kan høre hva de sier.

7719772[/snapback]

Det er det eldste og dårligste argumentet _NOEN GANG_!!

 

Første gangen du liker ei låt, er det ikke pga teksten, for den kan du ikke uansett! Altså er tekste utrolig uinteressant for om du skal like låta fra starten av eller ikke.

 

edit:

Gi meg et eksempel på et " satan" navn da  :!:

7719123[/snapback]

 

Satanic Warmster :ohmy:

7719909[/snapback]

hahaha, trodde du skrev Satanic Warhamster med en gang

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...