Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Ut ifra det jeg har hørt er Barbie en bait'n'switch og appellerer strengt tatt ikke til noen, særlig ikke til småjenter som man skulle tro var målgruppen, men i stedet til litt småbitre damer i 30-40 årene.

Angående Barbenheimer bør man i det minste se Barbie først, og Oppenheimer etterpå, slik at dagen er reddet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

Ut ifra det jeg har hørt er Barbie en bait'n'switch og appellerer strengt tatt ikke til noen

Den har fått god kritikk da. Hvertfall til Barbie å være.

Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

småbitre damer i 30-40 årene.

Hilsen hvit mann i 40-årene? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (45 minutter siden):

Ut ifra det jeg har hørt er Barbie en bait'n'switch og appellerer strengt tatt ikke til noen, særlig ikke til småjenter som man skulle tro var målgruppen, men i stedet til litt småbitre damer i 30-40 årene.

Angående Barbenheimer bør man i det minste se Barbie først, og Oppenheimer etterpå, slik at dagen er reddet.

Virker å appelere til mange: 90% audience score på RT, 7.6 på IMDB, og 4.2 på Letterboxd, pluss de sinnsyke BO-tallene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

 

Jepp, men tror ikke det er relevant ift. målgruppen filmen har og er regissert og skrevet av, som er de jeg nevner.

Jeg tror du misforstår målgruppen var vel litt det jeg mente. Barbie-målgruppe og Barbie filmen-målgruppe er langt fra de samme. De har pushet hardt for å appellere til en bred målgruppe, og det har de virkelig lykkes med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var på Barbie-premiere før helgen, synes først og fremst det var en nokså gøyal og overstimulerende affære, jeg er glad vi lever i en tid hvor det er salgbart å lage en Barbie film som tar opp samtidsutfordringer uten å miste sin Barbie-het, og tar Barbie tilbake til Ruth Handlers visjon, man trenger verken være bitter eller gammel for å like den, men det hjelper kanskje hvis man skal ha et problem med at folk liker den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

Ut ifra det jeg har hørt er Barbie en bait'n'switch

Jeg kan ikke skjønne hvordan? Nå har ikke jeg sett noe mer enn trailerne og ikke lest reviews, så de som har sett filmen kan gjerne kommentere i spoiler hva som er greia.

Trailerne får det til å virke som at man har en Barbie verden og så stikker Barbie og Ken ut i den virkelige verden. Og så skjer det masse komiske greier, fisk ute av vann osv.

Så regner jeg med en av de eller begge får en åpenbaring der og en lekse de kan ta med seg tilbake til Barbie-verdenen. Sikkert noe med av skjønnheten er på innsiden eller noe annet. Et eller annet woke budskap (og nå bruker jeg begrepet nøytralt ikke negativt). Det er kanskje fint og koselig men høres jo veldig kjedelig og straight forward ut.

Det ble jo aldri solgt inn som en vanlig Barbie film for småjenter, så jeg skjønner ikke hva "bait"et skal være.

Hvis jeg har misforstått så hadde det vært fint, for hvis ikke så virker den litt "meh" og jeg kan heller bare se en samling klipp av de morsomme scenene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/23/2023 at 11:36 PM, Sydvest said:

Han hadde ikke helt klart å vaske ut aksangen man så kjært minnes fra nordmenn i syden 😅

Mener å ha lest i et intervju at han fikk beskjed om å legge på en aksent, så kanskje ikke så rart. Fant bare den ene artikkelen men der sier han jo at han kjørte på med overdrevne russiske R'er siden det var det han trodde dem ville ha.

Quote

– Jeg sendte en video med en sånn typisk generisk russisk «r», som man ser i alle filmer. Da jeg fikk rollen, tenkte jeg at det var vel det Nolan ville ha, uttalte Aurvåg til TV 2 i fjor.

(Fra VG-artikkel)

Syntes forøvrig det var ganske kult å se han i den rolla og syntes han gjorde det veldig bra. Så ingen spor av hverken Per Ivar fra Neste Sommer eller Svein Soot fra jul i Blodjfjell. Og... så er det bildet i den artikkelen så hinsides morsomt og legendarisk samtidig.

Oppenheimer blir fort årets film for meg. Dem tre timene gikk FORT.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

For de som vurderer å se Oppenheimer på IMAX så strekker denne filmen grensen for hvor lange filmer IMAX er designet for, så en god del IMAX-kinoer sliter med filmstans / lydsynkronisering og til og med fokus. Teknisk sett har Nolan presset IMAX-utstyret bra ikke bare i filmingsøyeblikket, men også for visningen også. 3 timer med 70 mm film er omentrent absolutt maks av hva en klarer å skvise ut med de dimensjonene visningsutstyret har.

Edit: Det sies det er 17,7 Km film som veier 272 Kg (600 Punds and 11 Miles)

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har også lest dette, men tviler på at det skjer her i Norge.

Såvidt jeg vet er vel IMAX på Odeon i Oslo ikke ordentlig IMAX men den digitale varianten. Og problemene som oppstår er for de ordentlige 70mm film-visningene. Jeg liker IMAX her i Norge, men hadde vært kult å se den ordentlige versjonen også.

Cinemateket i Oslo har vel en 70mm film-prosjektor men ikke akkurat en "IMAX sal". Har vurdert å se Oppenheimer en gang til der, men spørs om 70mm er verdt det når lerretet virker såpass lite. Kanskje hvis man sitter på første rad. Er vel eneste måten i Oslo/Norge å se den fullstendige versjonen.

Lenke til kommentar

IMAX er vel hele systemet. Marketing og branding. Om lydsystemet til IMAX er bedre eller dårligere enn dolby atmos aner jeg ikke.

De er jo ikke alene på å filme i 65/70mm heller, de har bare sine egne kameraer og branding. Imax 70mm er sikkert den beste, men jeg tror og husker at Django unchained var filmet i 70mm også. Må Google litt. 

Skal vurdere cinemateket for å se hvor mye bedre oppløsningen er på oppenheimer. Men størrelsen som imax gir har mye å si.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (42 minutter siden):

Hva mener du med størrelse?

Skjermstørrelsen/lerret. Det er krav til visse minimumsstørrelse på imax. Derfor Odeon sin imax er kul og er mer spektakulær enn cinemateket sin visning selv om sistnevnte har 70mm prosjektor. Skikkelig innlevelse.

Men nå er jo 99% av filmer digitale så gir mening å ha digitale prosjektorer på Odeon. Avatar 2 med high framerate var fantastisk der.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Oppenheimer var langt i fra så bra som mange skulle ha det til. Om du er en amerikansk patriot kan jeg forstå at du digger den. Men som en enkel nordmann var den minst en time for lang. Vi var 4 stk som så den, og vi var litt usikre på om den skulle få 5 eller 6 av 10 på imdb. 

Amerikansk patriot?  Jeg mener at Oppenheimer ble pasifist og angret på at han oppfant Atombomben.

Om ikke han hadde funnet den opp, så hadde vel andre. Ganske enkelt prinsipp bare man vet litt om atomer..

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (6 minutter siden):

Oppenheimer var langt i fra så bra som mange skulle ha det til. Om du er en amerikansk patriot kan jeg forstå at du digger den. Men som en enkel nordmann var den minst en time for lang. Vi var 4 stk som så den, og vi var litt usikre på om den skulle få 5 eller 6 av 10 på imdb. 

Jeg har sluttet å hype filmer etter jeg satt igjen med en gjespete følelse etter The Dark Knight. 5 høres alt for elendig ut til at jeg tar det seriøst, men jeg forventer ikke noen soleklar tier på tross av en del hype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Jeg har sluttet å hype filmer etter jeg satt igjen med en gjespete følelse etter The Dark Knight. 5 høres alt for elendig ut til at jeg tar det seriøst, men jeg forventer ikke noen soleklar tier på tross av en del hype.

Jeg vippet mellom 6 og 7, men landet på 6 To ga den 5/10 og sistemann landet på 6. På twitter kunne en lese om folk som var helt satt ut etter å ha sett filmen. Gjorde virkelig inntrykk på de. Jeg følte særdeles lite. Ingen av oss var interessert i å se filmen igjen.

Lenke til kommentar

Forstår ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å se Hollywood-filmer lenger. Man vet jo på forhånd at de er dårlige. Hollywood er ikke lenger i stand til å lage gode filmer. 

Når det gjelder media, bør de slutte å hype opp disse filmene. Store Hollywood-produksjoner får nesten alltid terningkast 5. Folk blir lurt til å se filmer og bruke penger på noe de ikke liker. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...