Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (1 time siden):

De filmer i 4k, men de redigerer og lager spesialeffekter i 1080p
Billigere å oppskalere. 

Når du skrev filmutstyr så tolker jeg det som utstyr som brukes til filming.

Hva mener du med redigerer og lager spesialeffekter i 1080p? Det gir heller ikke så mye mening heller føler jeg. Enten så bruker de full oppløsning på video i redigeringsprogrammet eller proxies (som gjør at de klipper filmene i en lavere oppløsning men renderingen ut bruker full oppløsning). Proxies er mye brukt, spesielt der ting er filmet i 8k eller liknende, eller der klippene ligger remote for å spare tid på å flytte data. En PC som kan redigere 4K-video er ganske billig, så jeg tror nok det er en god del år siden de måtte spare penger på å redigere i 1080p framfor 4K.

Og 3D effekter og liknende redigeres ikke i en spesifikk oppløsning, det er kun eksporteringen som tar tid og koster ekstra basert på oppløsningen. Og ja, rendering kan ta tid, men er det en film med mye penger i effekter så eksporterer de nok i 4K. Ellers er mye av arbeidet bortkastet. 

Har du noen eksempler/kilder på ting der de lager ting i 1080p og kun oppskalerer? Synes det hørtes rart ut og kun noe som kan skje unntaksvis på low/no budget greier.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det 4K-standarden mest leverer på er bedre lysdynamikk og fargespekter (10 bit HDR/Dolby Vision og REC.2020).

Det den gamle REC.709 leverte i forhold til det som er kvalitet i et proff-kamera er ganske sørgelig.

Det å nedskalere 4K til 1080 gir ganske mye bedre 1080-bilde enn å filme i ren 1080. En vanlig AVC Blu-Ray encoding klarer godt å ta vare på kvaliteten. Sony mastret jo en slags 4K i 1080 Blu-Ray som de så dekodet i sitt eget konsumentutstyr med støtte.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (17 timer siden):

Når du skrev filmutstyr så tolker jeg det som utstyr som brukes til filming.

Hva mener du med redigerer og lager spesialeffekter i 1080p? Det gir heller ikke så mye mening heller føler jeg. Enten så bruker de full oppløsning på video i redigeringsprogrammet eller proxies (som gjør at de klipper filmene i en lavere oppløsning men renderingen ut bruker full oppløsning). Proxies er mye brukt, spesielt der ting er filmet i 8k eller liknende, eller der klippene ligger remote for å spare tid på å flytte data. En PC som kan redigere 4K-video er ganske billig, så jeg tror nok det er en god del år siden de måtte spare penger på å redigere i 1080p framfor 4K.

Og 3D effekter og liknende redigeres ikke i en spesifikk oppløsning, det er kun eksporteringen som tar tid og koster ekstra basert på oppløsningen. Og ja, rendering kan ta tid, men er det en film med mye penger i effekter så eksporterer de nok i 4K. Ellers er mye av arbeidet bortkastet. 

Har du noen eksempler/kilder på ting der de lager ting i 1080p og kun oppskalerer? Synes det hørtes rart ut og kun noe som kan skje unntaksvis på low/no budget greier.

Det er vanskelig å lage Cgi i 4k av tekniske årsaker. Det er mulig men veldig tid-krevende, spesielt i Marvel filmer etc der omtrent alt er filmet på blåskjerm. Dette ser man også, feks mellom Marvel filmer og The joker og The Batman fra DC der det er mindre bruk av effekter siden det ikke er noen "Super krefter".

Sistnevnte har mye bedre bildekvalitet..

Marvel filmer er ikke skutt i ekte 4k engang.

The Avatar Way of Water var feks en film som brukte veldig mange år på produksjon. Det synes.

Marvel blir omtrent filmet på samlebånd.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Jeg hørte i podkasten 198 land om Nigeria at Nollywood og Bollywood begge var "større enn Hollywood". Noen som vet hva de legger i det egentlig? Antall filmer? Eller er de større i omsetning? Hørtes så rart ut.

Endel mer tettbefolkede land feks i India..

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg hørte i podkasten 198 land om Nigeria at Nollywood og Bollywood begge var "større enn Hollywood". Noen som vet hva de legger i det egentlig? Antall filmer? Eller er de større i omsetning? Hørtes så rart ut.

I antall filmer produsert. Hollywood gruser både Bollywood og Nollywood når det kommer til omsetning. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (7 minutter siden):

Er dette en spøk? 

Tviler sterkt. Dubious har noen heftige hot takes iblant. Men det er bare gøy. Kan bli kjedelig når alle er enige hele tiden. Jeg er faktisk enig i at JW4 var skuffende på noen områder. Blitt litt fast and furious over hele greia i løpet av de to siste filmene. Men det er ikke mengden slossing eller lengden som plager meg.

Lenke til kommentar

Vi så den nye Transformers filmen på kino med junior og kona, kona elsket den og ville ha den på 4K disk. Sønnen elsket replikker til Bumblebee. Optimus var litt gretten. Men vi fikk se å høre monsteret Unicron i forsøk på å spise planeter, og noen nye skuespillere.

Denne hadde et heftig potent Atmos lyd. Alle solglinsede biler sier meg at denne enten var regissert eller produsert av Michael Bay.

Lenke til kommentar

Så The Flash på kino igår. Blei veldig positivt overasska og syntes den var atskillig bedre enn jeg hadde forventa. DC pleier å ha veldig gode karakterer, men ganske dystre toner og farger. Det her var litt mer lettbeint.

Jeg var 10 år da jeg så Michael Keaton portrettere Batman på Kino i 1989, så det å se han gjenta den rolla i 2023 var en nostalgitripp av dimensjoner (pun intended).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...