Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Vaniman skrev (47 minutter siden):

Forstår ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å se Hollywood-filmer lenger. Man vet jo på forhånd at de er dårlige. Hollywood er ikke lenger i stand til å lage gode filmer. 

Når det gjelder media, bør de slutte å hype opp disse filmene. Store Hollywood-produksjoner får nesten alltid terningkast 5. Folk blir lurt til å se filmer og bruke penger på noe de ikke liker. 

 

 

Tja, jeg synes top gun 2 var vanvittig god underholdning. En skikkelig god kino opplevelse. En enkel historie med gode skuespillere og bra kamera arbeid. Batman var også en veldig fin opplevelse på kino, latterlig bra filmet og enda bedre lyd. Avatar 2 hadde en veldig svak og forutsigbar historie, men var en latterlig god opplevelse for det om. 

 

Det er betydelig mer bra en dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Oppenheimer var langt i fra så bra som mange skulle ha det til. Om du er en amerikansk patriot kan jeg forstå at du digger den. Men som en enkel nordmann var den minst en time for lang. Vi var 4 stk som så den, og vi var litt usikre på om den skulle få 5 eller 6 av 10 på imdb. 

Amerikansk patriot for å like Oppenheimer?

Filmen er jo sterkt kritisk til utviklingen av atombomben og hvordan Robert Oppenheimer ble behandlet av amerikanske politikere etterpå. Virker som om du ikke helt fulgte med i salen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 timer siden):

Forstår ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å se Hollywood-filmer lenger. Man vet jo på forhånd at de er dårlige. Hollywood er ikke lenger i stand til å lage gode filmer. 

Når det gjelder media, bør de slutte å hype opp disse filmene. Store Hollywood-produksjoner får nesten alltid terningkast 5. Folk blir lurt til å se filmer og bruke penger på noe de ikke liker. 

Hva slags filmer mener du er gode da? Sikkert masse gode filmer som er "Hollywood" uten at du vet det. Tenker du på blockbusters? For det er ikke synonymt med "Hollywood-filmer"? Å si at alt som kommer ut av Hollywood er dårlig er en utrolig snobbete holdning. Mulig du mener det som din personlige mening, men her legger du det fram som om det er fakta og at bare ikke alle har skjønt det enda.

Det å si at hollywood-filmer er dårlige er jo beviselig feil. Oppenheimer som nyeste eksempler er jo ikke en dårlig film. Den er kanskje ikke for alle og jeg tror noen ble lurt av at det er Nolan som lager filmen og kanskje forventer en ny "Inception" eller noe, men det er jo en god film. Kvalitet i alle ledd. Noen synes kanskje den er for lang, eller for kjedelig. 

Jeg er uenig med den som sa at man må være Amerikansk patriot for å like den. Det er jo komisk siden halvparten involverte ikke er amerikanere og USA som et land kommer ikke spesielt godt ut av det i filmen synes jeg. Jeg fordrar ikke USA, men jeg likte Oppenheimer godt. Rangerer den fortsatt under de fleste andre Nolan-filmer for min del, men det fortsatt en bra film.

Ble en liten rant det her, men den snobbete "Hollywood bad" holdningen er gammeldags.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, nå slutter jo folk å gå på kino, da. Publikum stemmer med føttene. I USA f eks falt billettsalget 10 % årlig fra 2016 til pandemien brøt ut. Og etter pandemien ble det ikke akkurat noe bedre. Jeg synes det er naturlig, med tanke på hvor dårlige Hollywood-filmene har blitt.   

Legger også merke til et generelt skifte i samfunnet, der Hollywood-filmer ikke blir tillagt spesielt stor vekt lenger. Særlig blant barn og ungdom, som er mest opptatt av gaming i våre dager. 

Nå er dette et diskusjonsforum, så folk har naturligvis ulike meninger. Men det er jo det inntrykket jeg har, da. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Tja, nå slutter jo folk å gå på kino, da. Publikum stemmer med føttene. I USA f eks falt billettsalget 10 % årlig fra 2016 til pandemien brøt ut. Og etter pandemien ble det ikke akkurat noe bedre. Jeg synes det er naturlig, med tanke på hvor dårlige Hollywood-filmene har blitt.   

Legger også merke til et generelt skifte i samfunnet, der Hollywood-filmer ikke blir tillagt spesielt stor vekt lenger. Særlig blant barn og ungdom, som er mest opptatt av gaming i våre dager. 

Nå er dette et diskusjonsforum, så folk har naturligvis ulike meninger. Men det er jo det inntrykket jeg har, da. 

Å ikke dra på kino betyr ikke nødvendigvis at hollywood ikke lager bra filmer. Det er nok en kombinasjon av at det er mye bra på streaming, at folk har bra oppsett hjemme for å se filmene når de kommer ut på streaming, at kinoen er ganske dyr, og at veldig mange av de som drar på kino eier ikke manerer. Sistnevnte er grunnen til at jeg unngår kino på en del filmer jeg egentlig gleder meg til.

Det lages fortsatt massevis av bra filmer, men fokuset har nok en del år på gode serier vil jeg si. Så det føles ut som det er færre filmer. Men ser du på listen over filmene som har dratt inn mest penger så er fortsatt 17 av de  topp 20 sluppet fra 2015 av. Nå er det mye på listen der som jeg vil si er middels og treffer mer bredt, men det betyr jo at folk fortsatt drar på kino hvis de vil.

Lages knallgode filmer i alle sjangre for tiden. Og mye av det kommer fra Hollywood.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (7 timer siden):

Forstår ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å se Hollywood-filmer lenger. Man vet jo på forhånd at de er dårlige. Hollywood er ikke lenger i stand til å lage gode filmer.

I år - som alle andre år - har Hollywood produsert alt fra kritikerroste superhits (Oppenheimer, Barbie) til kritikerslaktede flopper (The Flash, 65) til kritikerroste flopper (Beau is Afraid,How to Blow Up a Pipeline) til kritikerlunke hits (Super Mario) og alt i mellom.

Å ikke skjønne at noen gidder å se Hollywood-filmer, er litt som å si at man ikke skjønner at noen gidder å gå på restaurant. Det produseres så mye film der borte at alle kan finne noe de liker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (12 minutter siden):

Å ikke dra på kino betyr ikke nødvendigvis at hollywood ikke lager bra filmer. Det er nok en kombinasjon av at det er mye bra på streaming, at folk har bra oppsett hjemme for å se filmene når de kommer ut på streaming, at kinoen er ganske dyr, og at veldig mange av de som drar på kino eier ikke manerer. Sistnevnte er grunnen til at jeg unngår kino på en del filmer jeg egentlig gleder meg til.

Det lages fortsatt massevis av bra filmer, men fokuset har nok en del år på gode serier vil jeg si. Så det føles ut som det er færre filmer. Men ser du på listen over filmene som har dratt inn mest penger så er fortsatt 17 av de  topp 20 sluppet fra 2015 av. Nå er det mye på listen der som jeg vil si er middels og treffer mer bredt, men det betyr jo at folk fortsatt drar på kino hvis de vil.

Lages knallgode filmer i alle sjangre for tiden. Og mye av det kommer fra Hollywood.

Enig i en del av det du skriver. Men synes kvaliteten på Hollywood-filmer har tapt seg de senere årene, og tror det er en av grunnene til at det ikke er så vanlig å gå på kino lenger. Så akkurat der er vi nok uenige.

Teknologien har naturligvis utviklet seg, så spesialeffektene er bedre enn før. Men filmene er lite engasjerende for det om, typisk med logiske brister i plottet, dårlig dialog og karakterer man ikke bryr seg stort om. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

I år - som alle andre år - har Hollywood produsert alt fra kritikerroste superhits (Oppenheimer, Barbie) til kritikerslaktede flopper (The Flash, 65) til kritikerroste flopper (Beau is Afraid,How to Blow Up a Pipeline) til kritikerlunke hits (Super Mario) og alt i mellom.

Å ikke skjønne at noen gidder å se Hollywood-filmer, er litt som å si at man ikke skjønner at noen gidder å gå på restaurant. Det produseres så mye film der borte at alle kan finne noe de liker.

Men det er jo dette som er noe av poenget mitt. Det har gått inflasjon i terningkast og imdb-ratings. Det er ikke verdt så mye lenger. Media skaper en hype, folk lar seg lure til å gå på kino. Filmen er kjedelig og dårlig. 10-12 % av publikum vender ikke tilbake til kinosalene. Neste film. Ny hype fra media. Filmen er kjedelig og dårlig. 10-12 % vender ikke tilbake til kinosalene. Osv, osv. Man må jo se utviklingen over tid. Folk slutter gradvis å gå på kino. Til syvende og sist vil alle (antar jeg) sette likhetstegnet: Hollywood=dårlig kvalitet, det er bare noen som lærer litt senere enn andre. 

Må understreke da at jeg ikke kritiserer film generelt, f eks norsk film. Bare de senere års Hollywood-produksjoner. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (12 minutter siden):

Hollywood=dårlig kvalitet, det er bare noen som lærer litt senere enn andre. 

Må understreke da at jeg ikke kritiserer film generelt, f eks norsk film. Bare de senere års Hollywood-produksjoner. 

Svar gjerne på to ting for at dette skal gå an å diskutere. Hva er «Hollywood» filmer i dine øyne? Og hva er «senere år»? Det er så mye bra og dårlig film som lages og så sykt mye kommer fra Hollywood at det du sier er nesten som å si at all film er dårlig. Det er så mye variasjon defra at jeg skjønner egentlig ikke hvilke filmer du snakker om.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (14 minutter siden):

Svar gjerne på to ting for at dette skal gå an å diskutere. Hva er «Hollywood» filmer i dine øyne? Og hva er «senere år»? Det er så mye bra og dårlig film som lages og så sykt mye kommer fra Hollywood at det du sier er nesten som å si at all film er dårlig. Det er så mye variasjon defra at jeg skjønner egentlig ikke hvilke filmer du snakker om.

Skulle gjerne diskutert videre. Men det er sent, og må passe så jeg ikke snur døgnet for mye. Men med Hollywood filmer tenker jeg nok først og fremst på store produksjoner. Må innrømme at jeg ikke har sett så mange smalere produksjoner den siste tiden.  

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (9 timer siden):

Mitt helhetsinntrykk ble løftet av et stort lerret og god lyd. I kinosalen opplevdes den som en sterk 7 eller 8. Hadde jeg derimot sett den hjemme på flatskjermen uten kinolyd er det ikke sikkert jeg hadde vært klistret til skjermen i 3 timer nei.

Det var absolutt en kinofilm. Det var noen effekter som var veldig bra og originale, tviler på at mitt simple stereoanlegg kunne gjort det rettferd.

 

Vaniman skrev (7 timer siden):

Tja, nå slutter jo folk å gå på kino, da. Publikum stemmer med føttene. I USA f eks falt billettsalget 10 % årlig fra 2016 til pandemien brøt ut. Og etter pandemien ble det ikke akkurat noe bedre. Jeg synes det er naturlig, med tanke på hvor dårlige Hollywood-filmene har blitt.   

Legger også merke til et generelt skifte i samfunnet, der Hollywood-filmer ikke blir tillagt spesielt stor vekt lenger. Særlig blant barn og ungdom, som er mest opptatt av gaming i våre dager. 

Nå er dette et diskusjonsforum, så folk har naturligvis ulike meninger. Men det er jo det inntrykket jeg har, da. 

Du tar nok ikke feil, se bildet. Jeg tror også serie i stor grad vil ta over for film. Det første jeg hørte når jeg gikk ut av salen var "den hadde gjort seg bedre som serie".

 

VifteKopp skrev (10 timer siden):

Amerikansk patriot for å like Oppenheimer?

Filmen er jo sterkt kritisk til utviklingen av atombomben og hvordan Robert Oppenheimer ble behandlet av amerikanske politikere etterpå. Virker som om du ikke helt fulgte med i salen.

Alt som var filmet i svart-hvit kunne vært kutta. Filmen var 30-40 minutt for lang. 

gaming big.jpeg

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (5 timer siden):

Skulle gjerne diskutert videre. Men det er sent, og må passe så jeg ikke snur døgnet for mye. Men med Hollywood filmer tenker jeg nok først og fremst på store produksjoner. Må innrømme at jeg ikke har sett så mange smalere produksjoner den siste tiden.  

Da bør du jo kanskje se litt flere filmer før du uttaler deg? Dette er nesten på nivå med de som bare ser de superheltfilmene de vet de vil hate uansett, for så å klage på at det ikke lages bra filmer lengre. 

Fjoråret syntes jeg var ganske stusselig med få skikkelig gode filmer, men i år har det vært mye bedre. Store produksjoner i år som jeg vil gi minst 8/10 inkludrerer Oppenheimer, John Wick 4, Mission Impossible, Guardians of the Galaxy 3 og Across the Spider-Verse. Selv den Dungeons & Dragons-filmen var overraskende gøy, men ikke helt oppe på åtteren. Av mindre produksjoner har jeg ikke sett så mye, men likte Are You There God, It's Me, Margaret ganske godt.

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (11 timer siden):

Men det er jo dette som er noe av poenget mitt. Det har gått inflasjon i terningkast og imdb-ratings. Det er ikke verdt så mye lenger. Media skaper en hype, folk lar seg lure til å gå på kino. Filmen er kjedelig og dårlig. 10-12 % av publikum vender ikke tilbake til kinosalene. Neste film. Ny hype fra media. Filmen er kjedelig og dårlig. 10-12 % vender ikke tilbake til kinosalene. Osv, osv. Man må jo se utviklingen over tid. Folk slutter gradvis å gå på kino. Til syvende og sist vil alle (antar jeg) sette likhetstegnet: Hollywood=dårlig kvalitet, det er bare noen som lærer litt senere enn andre. 

Må understreke da at jeg ikke kritiserer film generelt, f eks norsk film. Bare de senere års Hollywood-produksjoner. 

Men du snakker som om Hollywood-produksjoner er én, uniform ting.

Jeg viste jo med mitt innlegg at Hollywood lager alt mulig, fra masseproduserte superheltfilmer som vi har sett hundrevis av ganger før til 3-timers lange dramaer om en av historiens viktigste menn til thrillere og kammerdramaer og horrorkomedier og store animasjonsfilmer og alt i mellom. Mye er dårlig, mye er bra og mye er middelmådig - slik det alltid har vært siden Hollywood startet opp for hundre år siden.

Den viktigste forskjellen fra tidligere er at Hollywood nå har fått skarp konkurranse fra hjemmestrømming og gaming. Det er helt naturlig at de taper markedsandeler når det er flere som vil ha publikums tid og penger, og sier lite om den gjennomsnittlige kvaliteten på det som produseres.

 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at kinofilm har dalt i popularitet sammenlignet med tidligere (med unntak av andre perioder hvor filmbransjen har hatt problemer).
Jeg tror ikke man uten videre kan anta at populariteten til kinofilm skulle holdt seg konstant, eller kan konkludere med at denne negative trenden skyldes at innholdet i filmene har blitt så mye svakere.
Det er i alle fall ikke åpenbart for meg at Sunset Boulevard er en mye bedre film enn Babylon, eller at Braveheart er mye bedre enn The King, at The Last of the Mohicans er svakere enn The Last Duel, eller at Legends of the Fall var bra i det hele tatt.
Men det er ikke rart om man får inntrykk av at film er dårlig om dagen, om man er henvist til strømmetjenestenes tilbud, der kan det ofte virke som det er ganske langt mellom godbitene, men slik ser man jo ikke helheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Det er enkelte strømmetjenester som nærmest "kupper" kinomarkedet med å ta ting rett på sine egne tjenester fremfor å ha de på kino først. Enkelte filmer er best på kino uansett hvor bra anlegg eller tv en måtte ha. 

Jeg er enig. Stort sett filmer med dyktige filmfotografer og regissører der man kan sette pris på filmkunsten føler jeg. Ja med drama-filmer kan man se mikrouttrykk i ansiktet lettere på stort lerret enn hjemme, men foretrekker de fortsatt hjemme. Er det en ny film av Roger Deakins eller Hoyte van Hoytema jeg skal se så er det stort sett en kinofilm. The Batman fra i fjor var fantastisk på kino. Gleder meg til Dune II snart, og kanskje The Creator også.

Men 90% av filmer som produseres trenger ikke kino. Cocaine Bear f.eks. Gledet meg mye til filmen, men det var ingen grunn til å se den på kino så jeg måtte dermed vente en stund til den kom ut på streaming. Underholdende film og absolutt verdt å leie.

Og med tanke på hvor mange serier som er like pene som filmer så kunne man jo sagt at enkelte serier burde vært på kino, men det er tydeligvis ikke like vanlig å tenke den veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 30.7.2023 den 23.57):

Tja, nå slutter jo folk å gå på kino, da. Publikum stemmer med føttene. I USA f eks falt billettsalget 10 % årlig fra 2016 til pandemien brøt ut. Og etter pandemien ble det ikke akkurat noe bedre. Jeg synes det er naturlig, med tanke på hvor dårlige Hollywood-filmene har blitt.   

Legger også merke til et generelt skifte i samfunnet, der Hollywood-filmer ikke blir tillagt spesielt stor vekt lenger. Særlig blant barn og ungdom, som er mest opptatt av gaming i våre dager. 

Nå er dette et diskusjonsforum, så folk har naturligvis ulike meninger. Men det er jo det inntrykket jeg har, da. 

Du vet at det er nedgangstider etter covid Og Ukraina Ikke sant? Folk har nok lyst til å gå på Kino også i USA, men folk har Ikke råd. De må prioritere mat og lån og regninger.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...