Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Dårlig dialog? Hva vil det egentlig si? Er dialogen i dagliglivene til folk flest egentlig så bra? 

Ekstremt unaturlig, vitsene faller flatt, alt er klisjé. Det virker som om noen har kjørt manusene til alle King Kong, Godzilla og Sharknado filmene inn i en AI for å lage manuset til Troll og så kjørt det gjennom Google Translate for å få det på norsk. Det gjorde vondt å høre på.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (15 timer siden):

Troll var gøy. Hadde akkurat de klisjeene en sånn film skal ha. Dårlig dialog? Hva vil det egentlig si? Er dialogen i dagliglivene til folk flest egentlig så bra? 

Jeg tror mange misforstår at denne er ment til å være komisk på en tørr måte.

Iallefall fikk jeg inntrykk av at det var tiltenkt og rollene var ment til å være "over the top"

Lenke til kommentar

Ryktemølla på YouTube skulle ha det til at Indiana Jones 5 skulle være fullstendig klin kokos.
Disney har brukt over et år på å endre filmen, uten tilsynelatende å kunne gjøre noe med selve plottet.
Regissøren og andre kom ut og sa at påstandene bare var løgn fra troll på internett og YouTube.
Nå viser det seg altså at flere av dem stemmer.
 

Spoiler

Angivelig tidsreiser Indy med alien tech og dreper sin yngre versjon som gjør at en ung kvinne blir den ekte Indiana Jones og all handlingen ifra film 1-4 slettes fra virkeligheten.

EDIT: Spoiler bare i tilfelle, men vil ikke kalle det spoiler, da det ødelegger hele filmuniverset og unektelig vil nå mainstream og avisoppslag om det er sant.


Jesus Christ, Disney. Alt dere trengte å gjøre var å respektere kildematerialet og originalene, og gjøre den mindre hokey enn #4.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
14 hours ago, Comma Chameleon said:

Neida. Bare noen som prøver å selge filmen sin

Ved å stemple de som ikke går å ser den som "keeping todays narrative alive". Vel, merkelig måte å selge på :D "Hvis du ikke kjøper denne sjokoladen så støtter du slavedrift på kakaoplantasjer".

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
18 hours ago, Comma Chameleon said:

Bad taste å dele alt dette på denne måten hvis det er noe som stemmer. Ingen her som har spurt om spoilers


Beklager så mye hvis tilfelle, men jeg vil ikke kalle det spoiler når det er snakk om en offentlig "skandale" hvis detaljer uansett vil lekke ut i mainstreamen lenge før filmen kommer ut da dette basically ødelegger hele filmuniverset og vil gjøre at fansen steiler. Dette vil det bli oppslag i avisene om i så fall.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 (takk for meg) said:

Ved å stemple de som ikke går å ser den som "keeping todays narrative alive". Vel, merkelig måte å selge på :D "Hvis du ikke kjøper denne sjokoladen så støtter du slavedrift på kakaoplantasjer".

La oss si at det finnes to sjokolader, en som aktivt jobber med å motarbeide slaveri i kakaobransjen, og en som.. ikke gjør det.
Bruker du ikke din lille forbrukermakt til å fortelle markedet hvilken praksis du synes er mest attraktiv?

(Grunnen til den klønete formuleringen; Jobber aktivt med å motarbeide, fremfor en mer innlysende; Ikke benytter seg av slaveri, er fordi kakaobransjen er uoversiktelig, og egentlig først møter regulering når bønnene ankommer havnene, det er derfor svært vanskelig å garantere at ikke produksjonen hjelpes av slaveri eller barnearbeid:
The truth is that as consumers today, we have no sure way of knowing if the chocolate we buy involved the use of slavery or child labor. Between a quarter and a third of all cocoa is grown under a certification label, such as various fair trade certifications and the Rainforest Alliance/UTZ Certification; however, no single label can guarantee that the chocolate was made without the use of exploitive labor.
Psst. Tonys chocolnely jobber for en slaverfri sjokoladebransje.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dialogen i Troll er cheesy og enkel med vilje. Det er en overdrivelse av katastrofe/action-sjangeren. I manusutviklingen spilte det også inn at man selger filmen for et internasjonalt publikum, med norsk dialog.

Jeg synes det funker og er ganske komisk som filmen generelt er, men sikkert ikke alles kopp te. Det samme kan sies om flere av Uthaugs filmer, som f.eks. Bølgen. Det skal ikke være veldig dypt, men popcornvennlig underholdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Atib Azzad said:

La oss si at det finnes to sjokolader, en som aktivt jobber med å motarbeide slaveri i kakaobransjen, og en som.. ikke gjør det.
Bruker du ikke din lille forbrukermakt til å fortelle markedet hvilken praksis du synes er mest attraktiv?

Ikke når jeg ikke har lyst på sjokolade. Som jo var poenget.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Ikke når jeg ikke har lyst på sjokolade. Som jo var poenget.

Poenget i utgangspunktet var vel bare et om generell forbrukermakt, når folk uteblir fra en film, tolker gjerne studioene slik at et av elementene var uønsket, gjerne det elementet som er mest ulikt fra andre filmer med suksess.

De hun henviser til når hun sier you er jo det generelle kinogående publikummet, folk som aldri har lyst på kino eller sjokolade er vel ikke så relevante i en slik setting, dersom det av ulike grunner virker lite fristende å gå på en film som heter Woman king, mens det var fristende i sin tid å se King Arthur e.l. Så er det nok mer i tråd med hva hun vil frem til.
(Samtidig som folk selvsagt boikotter denne filmen fordi den ikke inneholder slaveri i en slik grad man synes at den skulle)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Dialogen i Troll er cheesy og enkel med vilje. Det er en overdrivelse av katastrofe/action-sjangeren

Det er jo ikke en parodi, så da føles det mer ut som at tar seg selv seriøst men samtidig prøver å gjøre narr av en sjanger og så faller den igjennom på begge deler. Der den kanskje prøver å være 2012 eller The Day After Tomorrow på noen områder så prøver den å være Sharknado på andre områder. Og så funker det enda dårligere på norsk når nordmenn allerede har en tendens til å kopiere litt for mange klisjeer.

Jeg regner med det er manuset det står mest på, da jeg synes Uthaug har regissert flere gode filmer både på norsk og engelsk. Kanskje den beste er Tomb Raider selv om den også klart er litt typisk actioneventyrfilm.

Det blir kanskje bare ekstra tydelig nettopp fordi vi har hatt en sykt bra film i Trolljegeren, som klarte å balansere humor og drama på en mye bedre måte. Effektene holder seg også bra selv 12 år etter.

Reagerer veldig på filmen da jeg faktisk gledet meg til den (før jeg så traileren og skjønte hva som hadde hendt). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...