Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

On 11/8/2022 at 7:33 PM, Tomeito said:

Walk hard: The Dewey Cox Story er ekstremt morsom! Og kan noe ødeleggende for musikerbiografifilmer siden?

Hvis man ser på denne rekken av senere musikkbiografier om Queen, Elton John, og Elvis, får man ikke intrykk av at Walk hard har hatt noen effekt.
Om den lykkes med å ødelegge noe, vil jeg kalle det konstruktiv kritikk, musikkbiografier sliter med å være ekstremt formulaiske.
Walk the Line lykkes, men til tross for sjangerkonvensjoner, Ray var også fornøyelig, men forteller en ganske kontrafaktisk historie (Uten at sannhetsgehalten i disse filmene ser ut til å noen gang ha vært behandlet med særlig alvor.)

Todd Haynes I'm not there leker seg også med å subvertere sjangeren, uten at resultatet er parodi eller komedie, men en musikkbiografi som faktisk lykkes i å si noe om artisten den tar for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Hvis man ser på denne rekken av senere musikkbiografier om Queen, Elton John, og Elvis, får man ikke intrykk av at Walk hard har hatt noen effekt.
Om den lykkes med å ødelegge noe, vil jeg kalle det konstruktiv kritikk, musikkbiografier sliter med å være ekstremt formulaiske.
Walk the Line lykkes, men til tross for sjangerkonvensjoner, Ray var også fornøyelig, men forteller en ganske kontrafaktisk historie (Uten at sannhetsgehalten i disse filmene ser ut til å noen gang ha vært behandlet med særlig alvor.)

Todd Haynes I'm not there leker seg også med å subvertere sjangeren, uten at resultatet er parodi eller komedie, men en musikkbiografi som faktisk lykkes i å si noe om artisten den tar for seg.

Vel var mye referanser til denne filmen, forøvrig en virkelig god biografisk film.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (21 minutter siden):

Hvis man ser på denne rekken av senere musikkbiografier om Queen, Elton John, og Elvis, får man ikke intrykk av at Walk hard har hatt noen effekt.
Om den lykkes med å ødelegge noe, vil jeg kalle det konstruktiv kritikk, musikkbiografier sliter med å være ekstremt formulaiske.
Walk the Line lykkes, men til tross for sjangerkonvensjoner, Ray var også fornøyelig, men forteller en ganske kontrafaktisk historie (Uten at sannhetsgehalten i disse filmene ser ut til å noen gang ha vært behandlet med særlig alvor.)

Todd Haynes I'm not there leker seg også med å subvertere sjangeren, uten at resultatet er parodi eller komedie, men en musikkbiografi som faktisk lykkes i å si noe om artisten den tar for seg.

Hørte en podcast som tok for seg det at etter Walk Hard har musikkbiografier på film slitt enda mer fordi Walk Hard tok dem så utrolig på kornet, at man ikke kan se dem uten å ha det i bakhodet. Den rundet på en måte musikkbiografifilmer. Det var i den retningen jeg tenkte. 

 

I'm Not Here er for øvrig en meget god musikkbiografifilm. Liker den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Vel var mye referanser til denne filmen, forøvrig en virkelig god biografisk film.

Enig.
Det er vel hovedsakelig Walk the Line, og Ray, filmen tar utgangspunkt í.
Judd Apatow nevner også en Jimi Hendrix-film som skal være helt skrekkelig:

There was this great, terrible Jimi Hendrix rock biopic from Showtime that was just great. I just recommend that you hunt it down at your video store. It looks terrible. They would cut to stock footage from the ’60s. Then they would cut to him. He would be sitting in these over-lit rooms.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Endte opp med å se "The Father". 

Veldig sterk film om demens. Anthony Hopkins gjør wn fantastisk jobb som en gammel mann med demens.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (17 timer siden):

Tusen takk for en god liste! Skal ta å se et par av de i tiden som kommer. 😍

Glemte selvsagt et par til, men kan bli kanskje litt vel mye på en og samme tid. The Changeling (1980) med George C. Scott er vel også ei rimelig solid skrekk klassiker, hvert fall blant de beste innen overnaturlig/hjemsøkt hus utgivelsene fra tampen av 70 og tidlig 80-tallet.

Angående C. Scott, anbefales også den litt "glemte" Exorcist III (1990), der nevnte skuespiller bidrar i en herlig hovedrolle, med mye fin humor, men også noen veldig gufne scener, pluss Brad Dourif, fullstendig overlegen den kanskje ikke fullt så "imponerende" Exorcist oppfølgeren.

Uansett, får håpe at noen av dem kan være god underholdning.

Lenke til kommentar

To filmer jeg har sett som absolutt man burde ha et øye åpent for. 

Fikk sett Desicion to Leave i forbindelse med Film fra Sør forrige mandag. Herregud, Park Chan-wook er en maestro. Elsker hvordan hver eneste film fra han etter Oldboy har inneholdt høyklasse kinematografi, sort humor og ikke minst noe brutalt som en del av filmens handling. Føler ærlig talt foreløpig at Desicion to Leave er hans tredje beste film etter Kammerpiken og Oldboy, som er noen av mine favorittfilmer ever. 

Er mulighet til å se denne i morgen, tirsdag kveld på Ringen Kino i Oslo om billettene ikke er revet vekk. Ellers har dessverre ikke filmen ordinær premiere før 27. januar her i Norge. 
 

 

Fikk også sett The Menu forrige uke. Elsket Ralph Fiennes i denne. Kanskje ikke så bitende sosial kommentar i filmen som man kanskje forventet, da man får litt Parasite-følelse av filmens promo. Likevel mye bra og ikke minst underholdende. Min favoritt-rolle fra Anya Taylor-Joy etter oftest oversette Thoroughbreds. Mark Mylod er en regissør verdt å holde øynene åpne for. Regien hans på TV-serien Succession, spesielt med sesong 3 finalen er allerede noe av det beste regien å finne på TV.  Han gjør mye bra arbeid i denne filmen, men skulle ønske filmen også gravde litt mer ned i Julian Slowik-karakteren spilt av Fiennes. 

The Menu har premiere på fredag her hjemme. 

 

 

Endret av Maury
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Driver å ser Terrifier nå. Det er noe av det drøyteste jeg har sett.

Er kjempe imponert over hva de har fått til med kun $35.000. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
""" skrev (8 minutter siden):

Elsker både Terrifier og Terrifier 2. Har anbefalt folk Terrifier i årevis, men den har desverre gått under radaren til de fleste lell. Den første er en skjult perle.

For all del. Men FY FAEN så grafisk den er. Jeg satt seriøst å måpte når den ene scenen med hu jenta som hengte etter beina kom på skjermen..

Jeg bare "du kommer sikkert ikke til å gjøre noe med den sagen".. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Her må jeg bare få si takk for tipset og føre opp Terrifier på lista over filmer jeg IKKE skal se. Sånn veldig grafisk gørr tåler jeg rett og slett ikke 🤔

Bare så det er sagt så reagerte jeg ikke særlig på filmen. Jeg ble bare svært overrasket over hvor grafisk den  var. 

Jeg reagerer sjeldent på horror og er blitt vant til å se slike ting i filmer. Men bra, ikke se den om du ikke tåler det.

Var en venninne som mente Terrifier 2 så spennende ut og så sa jeg at jeg skulle se den første for å se om jeg ville ta med hun og noen andre venner å se den påå kino... Vel etter å ha sett den første konkluderte jeg med at det ville jeg ikke.. Jeg vet hun ikke liker slike filmer og det var noe av det drøyeste jeg har sett.

Det verste jeg har sett er garantert Martyrs forresten! Sett den på listen over filmer du ALDRI skal se. Den får de fleste horror fans til å grøsse. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...