Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

At 939 er mer framtidsrettet er jo helt sant. Det som er viktig er jo å se hva som egentlig ligger bak "framtidsrettet" begrepet. På det området er jeg enig med OcMax.

På samme måte er en 2006 modell Toyota mer "fremtidsrettet" enn en 2005 modell. 2006 modellen vil koste mer men ytelsen vil som regel være kun marginalt bedre. Om man da som bruker er villig til å betale prisforskjellen mellom 2006 og 2005 kun fordi 2006 er mer framtidsrettet og nyest, blir et helt individuelt valg. På den måten blir det også feil å helt ukritisk anbefale kjøper å skaffe seg 2006 modellen fremfor 2005 modellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med en XP-M 2400+@3700+ (sånn ca.). Mobile prosessorene er helt rå. Etter hva jeg har forstått kommer mobile 64bit prosessorene fra AMD på 754, og ikke 939. Det er en god nok grunn for meg til å kjøre med "low end" løsningen =)

 

I alle fall frem til dual core blir realisert :roll:

 

-Ko_deZ-

 

Edit: misforståelse var absolutt lett her. la til mobile foran 64bit også.

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

altså, jeg har nettopp kjøpt meg en ny maskin basert på socket 939. 3000+, denne kostet 1290,- på komplett.no, en socket 754 3000+ koster nøyaktig det samme, 1290,-. da er det jo klart jeg velger det alternativet som er mest fremtidsrettet..

 

det er jo socket 939 det kommer til og bli satset på fremover, så da er det jo kjekt og ha muligheten til å bruke en tusning på ny prosessor om et år eller to.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg blir bare litt irritert når jeg ser gang på gang at folk som ønsker å kjøpe nytt system alltid blir anbefalt å kjøpe 939 istedet for 754. Fordi det blir påstått at 939 er mye bedre enn Sokkel 754. Dette stemmer jo overhodet ikke. Det er bare marginalt bedre. Og det faktum at 3400+ sokkel 754 er bedre enn sokkel 939 3500+ er jo et bevis på dette. Og denne linken beviser jo det: http://www.behardware.com/art/imprimer/531/

Vel,nå hadde jeg 3400+ før jeg kjøpte 3500 winchester og jeg fikk bedre ytelse med 3500 uansett hva den testen sier, i tillegg klarte aldri den 3400 å kome over 2,5 ved klokking menst min 3500 kjører 2,8 greit .

Og jo det har en god del å si at en argumenterer med fremtidsrettet all den tid alt nytt kommer på 939 plattformen .

Lenke til kommentar

hvis man ikke driver med "spill" er det ett fett hva man kjøper...jeg surfer på jobb med en 9!! år gammel "greier" og det er ok....men kjøpe du nytt er alt gammelt i 2 år igjen uansett og en sterkeren prossesor hvis du trenger få du etter 2-3 år med 745 eller 939 socket..ikke noe å uroe seg

Endret av LWSR54
Lenke til kommentar
hvis man ikke driver med "spill" er det ett fett hva man kjøper...jeg surfer på jobb med en 9!! år gammel "greier" og det er ok....men kjøpe du nytt er alt gammelt i 2 år igjen uansett og en sterkeren prossesor hvis du trenger få du etter 2-3 år med 745 eller 939 socket..ikke noe å uroe seg

:huh:

 

så jeg som driver med bildebehandling og annet grafisk arbeid sku bare ha gitt faen i og kjøpe meg ny maskin og heller bare brukt min første data, en 486 med 8mb ram og 512mb harddisk? den er vel rundt en 9-10år gammel nå..?

Lenke til kommentar

Hehe ! For meg er det et fett, har begge systemer og bytter både HK og CPU

som regel samtidig...

 

754@3400+ og 939@3500 har ingen forskjell ut av box (unntatt litt i pris)

 

Det er helt klart hvis man vil blodklokke og tweake systemet mye så

er 939 et bedre alternativ ;)

 

Men trådstarteren har nok rett i det at mange karakteriserer 754system som

ubrukelig alternativ og det blir litt feil.

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har forstått kommer 64bit prosessorene fra AMD på 754, og ikke 939. Det er en god nok grunn for meg til å kjøre med "low end" løsningen =)

Da har du misforstått, alle cpuer som er til socket 939 er 64bit..

Det jeg tror han mener er alle mobile 64 bits CPUer. For disse kommer, om jeg ikke tar helt feil, på socket 754.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel,nå hadde jeg 3400+ før jeg kjøpte 3500 winchester og jeg fikk bedre ytelse med 3500 uansett hva den testen sier, i tillegg klarte aldri den 3400 å kome over 2,5 ved klokking menst min 3500 kjører 2,8 greit .

Som tidligere forsøkt påpekt her... ens egen erfaring er ikke den "eneste riktige"..

Jeg har motsatt erfaring...noe jeg tror like mye skyldes chipset som CPU...

Viser til denne testen hvor vår eminente "DesertGlow" konkluderer med at A64 2800+/S754 er en dårlig prosessor... Feil! Det var en erfaring.. og skyldes nok mest VIA K8T800 brikkesettet.

Har som nevnt tidligere akkurat samme "problem" med mine to A64-system..

Det Abit K8T800OPro jeg har "stopper" ved FSB/HT 250.. forøvrig ett kjent og irriterende problem som er disktuert opp-og-ned på Abit Forum (USA)..

Og mine to "winnier" stopper ved ca. 2.4/2.6Ghz (270x9 og 260x10 .. 3000+ og 3200+).

Den billig-CPU'n jeg kjøpte fra PS-Data (sammen med demo-HK) har jeg nettopp "dratt opp" på 300x9=2.7Ghz fra "default" 200x9=1.8..med +5%VCore (dette er en Newcastle). Dvs. en OC på 900Mhz.

Men nok en gang..

Dette er *en* erfaring og er ikke almengyldig..

Det som nok alle er enige om er at S939 er mer "framtidsrettet".. noe som i utgangspunktet er en anakronisme i "dataverdenen"..

Min erfaring (og OCMax's) er at S754 fremdeles er et minst like godt kjøpt som en S939.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å kjørt en poll på om folk alltid kjøper cpu+hk eller om de "gjenbruker" HK til annen cpu. (Dårlig formulering, men sikkert noen som klarer å reformulere det). Jeg er en av dem som alltid kjøper hk og cpu samtidig (kun gått fra en 1,2T-Bird til XP2000+ på et gammelt MSI-kort en gang)

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Socket 939. This format has a brighter future

 

Er vel nettopp derfor folk foretrekker s939 fremfor s754: Oppgraderbarhet i fremtiden.

Se nå bare på de som kjøpte 939 nForce3. Nå er jo nForce4 med PCI-Express, SLI og Serial ATA2 kommet. Det der argumentet holder ikke lenger i praksis. Man kjøper i dag og har det til man neste gang gjør en stor oppgradering. Det er få og ingen som oppgradere f.eks fra en 3000+ til en 3400+.

Da tar du vare på cpuen, selger hovedkortet og kjøper deg et nforce4 SLI s939 HK eller noe slikt hvis du virkelig trenger det.

Jeg forstår ikke poenget med å kjøpe s754 cpu og hk hvis du kan få s939 til nesten samme pris og s939 gir ikke mindre ytelse enn s754.

 

Nå villeder du folk, du får de til å tro på at s754 er bedre men det er rett og slett ikke det.

Lenke til kommentar

Dette utviklet seg til en saftig diskusjon. Akkurat som jeg hadde tenkt. Og det er vel og bra. For å diskutere er bare sunt. Men jeg kommer ikke til å begynne å forsvare meg mot alle de "rasende" Sokkel 939 tilhengerne :) For det er bare tull. Synes jeg har fått sagt mitt og har kommet med mine argumenter, og står for de.

 

Så får andre mene hva de mener. Ofte ikke så mye å gjøre med det uansett. Men hovedpoenget er vel i bunn og grunn at vi har fått dette frem i lyset litt. På den måten kan folk som er ute etter et nytt system bli litt mer opplyst om Sokkel 754 VS 939. Og da blir det lettere for slike som ikke har så mye peiling og gjøre sitt valg. Etter deres behov.

 

Og til han som kjøpte en 2800+ som han klokket lett til 2700MHz... Det er nok den "nye" revisjonen av newcastle som jeg har snakket om før. Disse klokker akkurat like bra som Winchester.

Lenke til kommentar

jeg skulle sette opp et billigst mulig system her om dagen, men det måtte være 64-bit (kompisens ønske). Jeg tenkte med en gang sokkel 754, da dette er litt billigere. Men jeg reagerte virkelig på en ting: Hovedkortutvalget til s754 er tragisk virker det som. Virker på meg som det er så utrolig mange bedre hovedkort til s939. Du har hovedkort med lydbrikker fra creative, dual gb-lan, 8 sata-kontakter, dual firewire800 osv. til s939, men ingenting av dette finner du til s754. Virker ganske enkelt som at alle 754-hovedkort er virkelig budsjett-kort. Dette er for meg en grunn til å velge s939. Samt at du har winchester til s939 og en del flere muligheter. Jeg ser ingen grunn til å spare 2-300 på å kjøpe 754. Kompisen min valgte dog 754 da jeg presenterte mine to forslag :p

Just my five cents.

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
jeg skulle sette opp et billigst mulig system her om dagen, men det måtte være 64-bit (kompisens ønske). Jeg tenkte med en gang sokkel 754, da dette er litt billigere. Men jeg reagerte virkelig på en ting: Hovedkortutvalget til s754 er tragisk virker det som. Virker på meg som det er så utrolig mange bedre hovedkort til s939. Du har hovedkort med lydbrikker fra creative, dual gb-lan, 8 sata-kontakter, dual firewire800 osv. til s939, men ingenting av dette finner du til s754. Virker ganske enkelt som at alle 754-hovedkort er virkelig budsjett-kort. Dette er for meg en grunn til å velge s939. Samt at du har winchester til s939 og en del flere muligheter. Jeg ser ingen grunn til å spare 2-300 på å kjøpe 754. Kompisen min valgte dog 754 da jeg presenterte mine to forslag :p

Just my five cents.

 

Herr Brun

Hva skal man med 8 Sata porter? Hva skal man med Dual Gig Lan? Hva skal med med Dual Firewire 800? Og hva skal man med Lydbrikke fra Creative (Som forøvrig finnes bare på 1 939 kort?). De fleste har jo et lydkort liggende. Jeg har aldri brukt noen av disse tingene. Men klart, er det bare 200 - 300 KR forskjell er jo saken biff. Men jeg tror nok man kan spare mer enn det om man kjøper en 754 2800+ og et hovedkort til rundt 600 spenn. Samt at man da har alt man behøver for vanlig bruk. Man har ikke bruk for mer enn 4 Sata porter og enkel Giga Lan. Og firewire er jo på de fleste kort uansett.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Hva skal man med 8 Sata porten? Hva skal man med Dual Gig Lan? Hva skal med med Dual Firewire 800?

Det blir et for teit spm.

Folk har forskjellige behov.

 

Edit:

--------------------

| Chieftec Silver | Levicom PSU 500W | Athlon 64 3400+@2700MHz | DFI Lanparty UT 250GB | Corsair Twinx 1024 3200XL | Gainward GeForce 6800GT 256MB GDDR3 AGP, "Ultra/2400",2ns (Faktisk 1.6ns) | 1x Western Digital Raptor 74GB, 1x Maxtor DiamondMax 10 200GB, 2x 160GB Maxtor DiamondMax 9 Pata Raid0 | SoundBlaster Audigy2 | NEC 2500A DVD | LG Flatron L1910B 19" LCD |

 

Mini ProfilePM

Top

Hadde alle dine drives vært SATA hadde du trengt det.... :D

Går som regel på 2, 4, 6 eller 8.

Vanligvis 4... eller 8

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Hvis prisforskjellen er liten, er jo det nyeste alternativet alltid det beste (nesten). Da dette produktet vil bli følgt opp lenger (drivere). Du vil som oftest også ha muligheten for "ny" teknologi; SATA, GbLAN, PCIe osv.*

 

Zetor;)

 

 

*Dette gjelder hovedkort, ikke den nye sofaen på Ikea.

 

Edit: leif

Endret av zetor;)
Lenke til kommentar
Hvis prisforskjellen er liten, er jo det nyeste alternativet alltid det beste (nesten). Da dette produktet vil bli følgt opp lenger (drivere). Du vil som oftest også ha muligheten for "ny" teknologi; SATA, GbLAN, PCIe osv.*

 

Zetor;)

 

 

*Dette gjelder hovedhort, ikke den nye sofaen på Ikea.

Hovedhort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...