Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

...ved en gitt VCore og samme kjøler ligger load-temp omtrent likt...

"Winchester" har stock vCore på 1,40 V, mens "Newcastle" og "Clawhammer" har stock vCore på 1,50 V (ergo "Winchester" klarer høyere hastighet på lavere vCore enn "Newcastle"). Det blir litt feil å sammenlikne dem på samme vCore da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jo et spørsmål som kommer helt an på hvem som skal kjøpe. Så lenge alle fakta er oppgitt fra trådstarter, kan jeg ikke si jeg har vært vitne til så mye villeding av folk her på forumet. Og når noen ber om anbefalinger uten å gi alle fakta først, så blir jo anbefalingene utifra det.

 

Har en trådstarter selv følt at han/hun ikke er så erfaren på akkurat det "topics" trådstarter lager en topics om og trenger tips og råd. så klart vil trådstarter da spørre folk i forumet.

Tror du misforstår meg litt, og ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener heller :whistle:

 

Det jeg sier er at så lenge trådstarter oppgir hvilke kriterier han setter for f.eks. en ny pc, så syns jeg rådene som blir gitt her på forumet for det meste er bra. Dessverre er det svært mange som oppgir mangelfulle opplysninger, og i tillegg ikke er aktive i sin egen tråd og svarer på tilbakemeldingene. Da er det ikke alltid like lett å hjelpe, og de forskjellige som svarer på tråden må selv bedømme hva trådstarter har behov for.

 

Selv om man absolutt ikke har peiling på pc burde det ikke være noe problem å oppgi om man f.eks. vil ha en støysvak pc, om den skal brukes til spilling osv

Endret av ^ViFtA^
Lenke til kommentar

Jeg valgte selv et s754-system til en kammerat før påsken, så jeg må vel si meg enig med endel av det trådstarter sa om hva som burde anbefales.

 

s754, 3400+ og 2gb minne mener jeg at ville fungere bedre for han(han bruker stort sett pc'n tl spill og film) enn s939, 3500+ og 1gb minne, og prisen ble lik.

Og siden jeg fikk inn 2gb minne i s754 vil det nok for han kammeraten min sin del være en mer fremtidsretta pc, vil sansyndligvis vare fram til en ny genrasjon hk og cpu så da må han kjøpe allt på nytt uansett.

 

seff var dette en enkeltsak, men ville bare "retferdigjøre" min støtte til s754-folket.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

OSSE skrev :

Vel det er gamere som har behov for å oppgradere maskinene sine oftest, en stor del av disse er unge uten så veldig god råd, så jeg mener bestemt at for gamere kjøper en det som gir mest ytelse for pengene HER OG NÅ.

 

Vel mest ytelse for pengene her og nå ?

Stakk en snartur innom Netshop og der tok jeg to nForce 3 hk fra samme produsent og fikk da følgende;

 

754 oppsett.

Gigabyte nForce 3 kr. 1195.-

A64 3000 Boxed kr 1275.-

-------------------------------------------------

Totalt = kr 2470.-

 

939 oppsett.

Gigabyte nForce 3 kr. 950.-

A64 3000 Boxed kr.1295.-

-----------------------------------------------

Totalt = kr. 2245.-

 

I tillegg får du da winchester utgaven på 939 noe du ikke får på 754, så hva er billigst HER OG NÅ :hmm:

Lenke til kommentar

I følge prisguiden:

 

Socket 754-oppsett:

Billigste hovedkort: 400kr

Billigste 2GHz 64bit CPU: 1133kr

 

Socket 939-oppsett:

Billigste hovedkort: 644kr

Billigste 2GHz 64bit CPU: 1479kr

 

Differansen er altså 590kr eller 38% dyrere for tilsvarende ytesle. Dersom man velger billigste nforce3-baserte hovedkort i begge tilfeller så blir øker differansen til 752kr eller 40%.

 

PS. Jeg sammenligner 2,0GHz med 2,0GHz fordi det gir likere ytelse enn 3000+ vs 3000+. Se begrunnelsen lengre opp i tråden.

 

PPS. Så om ytelse/kr teller alt så er klart Socket 754 å foretrekke. De andre faktorene som oppgraderbarhet osv teller selvsagt også inn på avgjørelsen men dette får folk selv vurdere. Poenget mitt er bare å understreke at folk ofte har glemt fordelene med Socket 754 og velger alt for ofte blindt Socket 939.

Lenke til kommentar
Det der var et dårlig eksempel snekkern .

Virker nesten gjort med vilje .

Bruker man prisguiden finner man ut at du har valgt det dyreste 754

kortet som selges .  :thumbdown:

 

NF3 250 til 754 starter på rundt 5-600,- (ikke gigabyte selfølgelig) .

Hva er så dårlig med dette ?? 9 av 10 kjøper vel nForce hk og når jeg sammenligner så tok jeg kortene fra samme levrandør, greit at det finnes biligere nForce 3 kort,men det gjør det da til 939 også .

Det ble jo argumentert med de dyre nForce 4 kortene tidligere og da var det ok, ingen som nevnte at du får disse ned rundt 8-900 kr :whistle: Neida da var det kun nevnt 1500-2000 :hmm:

 

 

 

Simen1

PS. Jeg sammenligner 2,0GHz med 2,0GHz fordi det gir likere ytelse enn 3000+ vs 3000+. Se begrunnelsen lengre opp i tråden.

 

Pussig måte å regne på, en 3000+ er en 3000+ , men om en skal få de prisene en "ønsker " så er det jo greit . :whistle:

At feks en 754 320 har 2,2 GHz og en 939 har 2,0GHz er uten betydning da ytelsen på disse er temmelig lik.

Hvor håpløs den sammenligningen blir ser en jo klart da en 754 3200 kjører på 2,2GHz ,menst for å finne samme på 939 så må du opp på 3500+. Det du her sier er at en 754 3200 yter like bra som en 939 3500+, noe som ikke er korrekt .

Selv har jeg hatt følgende cpuer . 754 . 3000+ . 3200+ 0g 3400+ .

939. 3000+ . 3200+ og 3500 +. Derfor kan jeg si dette med sikkerhet. min 754 3400 på 2,4GHz yter hakket dårligere enn en 939 3500+ 2,2.

Men med deres måte å se det på så skal den altså sammenlignes med en 939 3800 da denne kjører 2,4GHz, eller var det kun når det gjaldt pris

:whistle::whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Snekker`n ! Jeg har nesten lyst til å gi gult kort til deg.

Den sammenlikningen der holder ikke for store gutter med bukseseler.... ;)

Jasså,hva er feil da ??

Ikke pga. din siste post men den som står litt lengre oppe.

Du klarte å snike deg mellom nå....

 

Ontopic: Jeg har også begge systemer og vet hva de yter... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Hva er så dårlig med dette ?? 9 av 10 kjøper vel nForce hk og når jeg sammenligner så tok jeg kortene fra samme levrandør, greit at det finnes biligere nForce 3 kort,men det gjør det da til 939 også .

Syns du heller skulle "tatt en tur innom" komplett istedet ;)

Syns det var en dårlig og "dyr" 754 anbefaling (gigabyte som ikke gir høy nok vdimm ved overklokking engang) .

Tydligvis for å provosere :!: (som du klarte...)

Skulle man absolutt ha et 754 kort til over 1100,- kan man heller kjøpe DFI nforce3 UT til 1140,-

 

PS! Håper ingen går for din "anbefaling" . :ohmy:

Lenke til kommentar
Simen1
PS. Jeg sammenligner 2,0GHz med 2,0GHz fordi det gir likere ytelse enn 3000+ vs 3000+. Se begrunnelsen lengre opp i tråden.

Pussig måte å regne på, en 3000+ er en 3000+ , men om en skal få de prisene en "ønsker " så er det jo greit . :whistle:

Som sagt: Se begrunnelsen lengre opp i tråden. Kort sagt yter en Socket 754 2,0GHz likere en Socket 939 2,0GHz enn en Socket 754 3000+ gjør i forhold til en Scoket 939 3000+. Grunnen er at 200MHz forskjell gir langt større ytelseforskjell en 1 vs 2 minnekanaler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Snekker`n ! Jeg har nesten lyst til å gi gult kort til deg.

Den sammenlikningen der holder ikke for store gutter med bukseseler.... ;)

Jasså,hva er feil da ??

Ikke pga. din siste post men den som står litt lengre oppe.

Du klarte å snike deg mellom nå....

Jeg svarte på kritikken og grunla min tidligere post, samtidig som jeg kommenterte hor feil jeg mener den sammenligningen som andre gjør blir.

Når det så gjelder prisguiden så er vel heller ikke den så mye å rette seg etter, for det første tar den med tilbudsvarer uten å annmerke dette og for det andre er den vel mildt sagt dårlig oppdatert , da en får følgende om en søker på feks nForce 3 til 754 : Ingen treff

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Menst en finner ikke mindre enn 8 forskjellige bare hos komplett :hmm:

 

Og så kommer det opp 1 nForce 3 til 939 :hmm:

Lenke til kommentar

snekker'n: Det er flere versjoner av nForce3-brikkesettet. Sorter heller hovedkort på Socket754 og klikke deg inn på hvert enkelt hovedkort helt til du kommer til ett med nForce3. Da finner du mange fler. Gjør det samme med Socket939 og du finner en haug med kort.

 

Ang, oppdaterte lister: Jeg tror listene oppdateres fullstendig minst 1 gang i uken så det er ikke så gamle lister. For ordens skyld sjekket jeg at prisen på hovedkortene jeg nevnte var gjeldene priser ved å trykke på "kjøp"-linkene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vel prisenfordelen forsvinner jo fort når du skal oppdatere senere og nærmest må gi bort 754 systemet da det ikke finnes nye cpuèr til dette.

Stabliteten er minst like god på 939 og argumentet om pris blir enda dårligere med tanke på at nForce 3 er godt utprøvd og like rimelig til 939, en trenger jo kun nForce 4 om en skal ha det siste innen grafikkort og dette får en ikke til 754 .

 

 

 

Neida,jeg er lykkelig og glad for at jeg klarte å bli kvitt mitt 754 menst en enda kunne berge pengene for det, dete har ingenting med ytelse/kvalitet å gjøre. Men det faktum at et utrangert system faller utrolig i pris . :hmm:

Disse argumentene og det å velge et hovedkort fra en butikk

som fremdeles bruker ett år gammel veiledende pris på etter dine

utsagn utrangert teknologi er stikk i strid med dine egne kommentarer .

 

Dessuten kan du ikke søke på nforce3 , men nforce3 250 eller 250gb

da nforce3 er et tidligere chipsett .

 

Nforce3 250Gb

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Nforce3 250

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Trodde du skjønte såpass :whistle:

Lenke til kommentar
Simen1
PS. Jeg sammenligner 2,0GHz med 2,0GHz fordi det gir likere ytelse enn 3000+ vs 3000+. Se begrunnelsen lengre opp i tråden.

Pussig måte å regne på, en 3000+ er en 3000+ , men om en skal få de prisene en "ønsker " så er det jo greit . :whistle:

Som sagt: Se begrunnelsen lengre opp i tråden. Kort sagt yter en Socket 754 2,0GHz likere en Socket 939 2,0GHz enn en Socket 754 3000+ gjør i forhold til en Scoket 939 3000+. Grunnen er at 200MHz forskjell gir langt større ytelseforskjell en 1 vs 2 minnekanaler.

Men hvordan kan du da forklare at min 754 3400 på 2,4GHz ga en litt dårligere ytelse enn min 3500 på 2,2 GHz.

Som sagt tror ikke det holder helt , men det kan vi sikkert diskutere i det uendelige.

Fakta er iallefall at jeg fikk en liten ytelsesøkning da jeg gikk fra 754 3400+ på et Gigabyte nForce 3 hk til en 939 3500+ på et Gigabyte nForce 3 hk med samme minnebrikkene og samme grafikkort og da snakker jeg ikke klokking .

Lenke til kommentar
Vel prisenfordelen forsvinner jo fort når du skal oppdatere senere og nærmest må gi bort 754 systemet da det ikke finnes nye cpuèr til dette.

Stabliteten er minst like god på 939 og argumentet om pris blir enda dårligere med tanke på at nForce 3 er godt utprøvd og like rimelig til 939, en trenger jo kun nForce 4 om en skal ha det siste innen grafikkort og dette får en ikke til 754 .

 

 

 

Neida,jeg er lykkelig og glad for at jeg klarte å bli kvitt mitt 754 menst en enda kunne berge pengene for det, dete har ingenting med ytelse/kvalitet å gjøre. Men det faktum at et utrangert system faller utrolig i pris . :hmm:

Disse argumentene og det å velge et hovedkort fra en butikk

som fremdeles bruker ett år gammel veiledende pris på etter dine

utsagn utrangert teknologi er stikk i strid med dine egne kommentarer .

 

Dessuten kan du ikke søke på nforce3 , men nforce3 250 eller 250gb

da nforce3 er et tidligere chipsett .

 

Nforce3 250Gb

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Nforce3 250

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

Trodde du skjønte såpass :whistle:

Vel for det første er det vel ikke nødvendig å bli så kjepphøy selv om du ikke er istand til å tolerere at andre ikke har samme syn som deg :hmm:

Feks her:

Trodde du skjønte såpass  :whistle:

Dette er vel et klart tegn på ordbruk når argumentene mangler :whistle:

 

 

 

Disse argumentene og det å velge et hovedkort fra en butikk

som fremdeles bruker ett år gammel veiledende pris på etter dine

 

Denne forstod jeg ærlig talt ikke, de prisene jeg brukte er hentet direkte fra webshop og om ikke de har oppdatert dem på et år så må du nesten ta dem :!: :!:

Lenke til kommentar
Jeg valgte selv et s754-system til en kammerat før påsken, så jeg må vel si meg enig med endel av det trådstarter sa om hva som burde anbefales.

 

s754, 3400+ og 2gb minne mener jeg at ville fungere bedre for han(han bruker stort sett pc'n tl spill og film) enn s939, 3500+ og 1gb minne, og prisen ble lik.

Og siden jeg fikk inn 2gb minne i s754 vil det nok for han kammeraten min sin del være en mer fremtidsretta pc, vil sansyndligvis vare fram til en ny genrasjon hk og cpu så da må han kjøpe allt på nytt uansett.

 

seff var dette en enkeltsak, men ville bare "retferdigjøre" min støtte til s754-folket.

Kan egentlig ikke se hvorfor et S939 oppsett er så mye dårligere der. :hmm:

 

Feks prisforskjellene mellom 3400+ og 3500+ er kun 250kr

 

Og du får et godt hoverkort til både 754 og 939 til rundt 1k. Feks MSI K8N Neo og MSI K8N Neo2 der froskjellen er 200kr i Neo sitt favhør.

 

Så er det ram. Hvordan kan du klare å få 2GB til 550kr mer enn 1GB?

 

Og siden det faktisk er minst 1GB ram det er snakk om, så vil jeg påstå at Dual Chanel kommer til sin rett. Jeg fikk feks en ytelse økning fra rundt 3300 til 5500 poeng i Everest sin minne lese test.

 

(Alle prisene er hentet fra komplett, og det er tatt høyde for at jeg kanskje bommer med +/- 20kr)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...