Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

Produksjonen av AMD64 basert på 754 er stanset eller vil bli stoppet innen kort tid.

Dette vil i realiteten eliminere muligheten til å oppgradere til en bedre prosesser senere, da Semprons pr rating tilsvarer Athlon sin pr rating. Selv om mangen oppgraderer hovedkort og cpu samtidg, er det uansett en stor fordel å ha muligheten til å oppgradere kun cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel det er gamere som har behov for å oppgradere maskinene sine oftest, en stor del av disse er unge uten så veldig god råd, så jeg mener bestemt at for gamere kjøper en det som gir mest ytelse for pengene HER OG NÅ. Dette gjelder særskilt dersom en har et begrenset budsjett. Joda socket 939 har sikert omtrent 1 års lengre levetid en s 754. og blir fremtidens budsjettmaskiner fra AMD, dvs ca 2 år, dersom dette ikke slår til, så vil vel det være nærmest en sensasjon, dersom 939 sine toppkort (HK) i dag, i beste fall er de absolutte rimligste og utdaterte hk for s 939 om 2 år. og dagens high end s 939 er i beste fall budsjett cpuer i s 939 om 2 år. Konklusjon om 2 år skifter en gamer både hk og cpu, og det i såfall bare betyr at stakaren som brukte alle sparepenga sine, hehe sikkert bare en 600-700 i forskjell, gjorde et dumt kjøp med mid end s 939 vs litt raskere s 754.

 

Derimot for gamere som meg som skifter litt nå og da og er ikke så nøye om jeg spiller i 800x600 eller 1024*768 så vil s 939 ha lengre levetid.

 

Min menig er at det faktisk ikke er et etydig svar på om s 754 er et dårligere eller bedre kjøp en s 939 - Det kommer faktisk an på hva en har disponibelt i pungen. Og bygger en budsjettmaskiner, der en får en maksgrense så bygger en det som gir mest ytelse for brukerens behov, pr krone, uavhengig av sokel.

En gamer trenger et kraftig skjermkort, en 3400+ er på langt nær ingen flaskehals med det første :) Billigere CPU, kraftigere skjermkort.

Lenke til kommentar

Skink det er nettopp det jeg mener, bygger en budsjettmaskiner må en vite hvor en skal spare, enten det er cpu, hk, eller gpu, og en må selvsagt finne kombinasjonen som gir mest ytelse i dag, ikke etter eventuelle fremtidige oppgraderinger. Har en derimot ikke budsjett, ja så plukker en da vitterligen fra øveste hylle alt.

 

Men ting ender seg raskt, hadde det vært idag samme persjonen kom og ba meg sette opp et system til samme pris maks 7400 som jeg viste til , ja da ville det nok blidd socket 939. Hadde han sakt maks 7000 så hadde det blitt socket 754.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Love u guys :love:

 

Når Dere ikke får krangle så busta fyker om intel vs AMD, ja da kan en ha det morro med AMD vs AMD.

 

Snekkern 249 kr i prisforskjell kan være over smertegrensa. 250 kr er lite når du har Dem, men fan så mye når du mangler Dem.

 

I januar fikk jeg i oppdrag om å bygge maskin absulutt maks 7400, minstekrav - DVD-Brenner, 400 GB lagring, Ok til spilling. Uten mus og tastatur.

 

Vel 400 gb kosta da rimligst seagate 1975 + frakt

 

Der var det rett og slett ikke mulig å presse inn et socket 939 system, så det måtte bli socket 754, med 9800 SE og 512 ram. Lengre ned en 9800 SE på grafikk ville jeg ikke gå siden han skulle spille endel. Sån er det når en får maks budsjett og spesifikke krav.

 

 

 

:no: - Jeg kom 50 kr over budsjett som jeg måtte låne han, hehe

Jo men hvor sier jeg at en ikke skal kjøpe 754?

Det jeg sier er at jeg annbefaler 939 foran 754 og jeg har heller ingen problemer med at noen velger 754. Faktisk har jeg bygget flere slike selv der det har vert fastsatt en makspris,men jeg har samtidig gjordt oppmerksom på de begrensninger som ligger i oppgraderingsmuligheter.

En forutsetning for å kjøpe noe er jo at en har råd ti dette, men mitt poeng er at jeg annbefaler først 939 dette nettop pga muligheter til oppgadering og fordi prisforskjellen er minimal og på sikt kan den faktisk helle i 939 sitt favør om en skal oppgradere eller selge, da det er liten tvil om at du får mindre igjen for et 754 sytem enn for et 939 system i dag .

Et 754 system takler det samme som et 939 system gjør så nok en gang mine meninger har ingenting med ytelsen å gjøre .

Men jeg har min mening om denne saken og den må jeg få lov å ha uten å bli beskyldt for verken det ene eller det andre

:hmm:

Lenke til kommentar
En gamer trenger et kraftig skjermkort, en 3400+ er på langt nær ingen flaskehals med det første  Billigere CPU, kraftigere skjermkort.

Jo det kan du si,men om vi snur litt på den flisen og ser at grafikkortet blir uhyre viktig da måtte det jo være ekstr lurt å kjøpe et 939 med feks en 3000+ til 1200 kr og heller satse på et hk med PCI da det er der fremtidens gamerkort kommer :hmm: Så det er atter en gang øynene som ser, men uansett så er det vel ikke det viktigste om en snakker om et lavbudsjettsprosjekt .

Lenke til kommentar

Vi er nok rimlig mye på bølgelengde både trådstarter , snekkern og jeg, hehe - Er bare å innse at det er pengboka som rår. For jeg forstår meget godt hva trådstarter mener og er rimelig ening med han.

 

Offtopic, "hjertesukk", hadde jeg bare hadd innkjøpspriser på macmini så vet jeg det ville fått bein å gå på "sukk"

Lenke til kommentar
Produksjonen av AMD64 basert på 754 er stanset eller vil bli stoppet innen kort tid.

Dette vil i realiteten eliminere muligheten til å oppgradere til en bedre prosesser senere, da Semprons pr rating tilsvarer Athlon sin pr rating. Selv om mangen oppgraderer hovedkort og cpu samtidg, er det uansett en stor fordel å ha muligheten til å oppgradere kun cpu.

Hva med Turion ? og Sempron 90nm ? begge kommer på S.754

turion is socket 754 and is EO cpu with SSE3

 

OC 2GHz med 1,05V :love:

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...74&page=1&pp=25

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...74&page=3&pp=25

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Produksjonen av AMD64 basert på 754 er stanset eller vil bli stoppet innen kort tid.

754 er ikke en CPU-arkitektur eller en stepping. F.eks produseres alle clawhammer-kjerner helt like, men tilpasses sokkelen i ettertid:

* Ved å slå av støtten for non-ECC får man Opteron 8xx S940

* Ved å slå av støtten for non-ECC og av 1 stk HT-buss får man Opteron 2xx S940

* Ved å slå av støtten for non-ECC og av 2 stk HT-busser får man Opteron 1xx S940

* Ved å slå av 2 stk HT-busser og åpne alle multipliere får man Athlon64FX S939

* Ved å slå av 2 stk HT-busser får man Athlon64 S939

* Ved å slå av 2 stk HT-busser og en minnekanal får man Athlon64 S754

 

Deler av L2 cachen kan også slåes av for å få en annen CPU, (kjekt for AMD dersom deler av L2 cachen er defekt). Alle de forskjellige versjonene testes med forskjellig spenning for å finne ut hvor høyt den kan klokkes eller evt om den egner seg som mobile eller Opteron HH/HE.

 

Socket 754 kommer nok til å leve videre helt frem til Sokkel S1 og M2 er godt etablert. Dvs. trolig over 1,5 år fra nå av. Det samme gjelder Socket939. Den vil nok også fases ut rundt samme tidspunkt.

Lenke til kommentar
Kan egentlig ikke se hvorfor et S939 oppsett er så mye dårligere der. :hmm:

 

Feks prisforskjellene mellom 3400+ og 3500+ er kun 250kr

 

Og du får et godt hoverkort til både 754 og 939 til rundt 1k. Feks MSI K8N Neo og MSI K8N Neo2 der froskjellen er 200kr i Neo sitt favhør.

 

Så er det ram. Hvordan kan du klare å få 2GB til 550kr mer enn 1GB?

 

Og siden det faktisk er minst 1GB ram det er snakk om, så vil jeg påstå at Dual Chanel kommer til sin rett. Jeg fikk feks en ytelse økning fra rundt 3300 til 5500 poeng i Everest sin minne lese test.

 

(Alle prisene er hentet fra komplett, og det er tatt høyde for at jeg kanskje bommer med +/- 20kr)

Siden jeg kom til å få allt vedlikeholdet med den pc'n valgte jeg å gå for et nForce chipset(som jeg selv har også), kortet måtte også ha et agp-spor da han allerede hadde et godt nok agp-skjermkort. Dermed blir prisforskjellen litt større.

Mener også at på det tidspunktet var 3500+ litt dyrere enn den er nå, la merke til at komplett var veldig mye billigere enn de andre på denne cpu'en akkurat nå også.

 

Så det var ikke vansklig og dekke opp den ekstra tusenlappen som 1gb til med minne kosta, og ja jeg valgte twinmos minne fordi maskinen ikke skal overklokkes funker det garantert ;)

 

Og når spill blir mer krevende tror jeg mye mer minne og høyere klokkehastighet vil være langt bedre enn dobbelkanal-minne. Husk at dette ikke er en maskin som skal byttes ut eller oppgraderes med det første, derfor tror jeg nok at s754 i dette enkelttilfelle var det mest strategiske.

 

(delene ble forsåvidt kjøpt fra komplett)

Lenke til kommentar
En gamer trenger et kraftig skjermkort, en 3400+ er på langt nær ingen flaskehals med det første  Billigere CPU, kraftigere skjermkort.

Jo det kan du si,men om vi snur litt på den flisen og ser at grafikkortet blir uhyre viktig da måtte det jo være ekstr lurt å kjøpe et 939 med feks en 3000+ til 1200 kr og heller satse på et hk med PCI da det er der fremtidens gamerkort kommer :hmm: Så det er atter en gang øynene som ser, men uansett så er det vel ikke det viktigste om en snakker om et lavbudsjettsprosjekt .

Framtidens skjermkort kommer til å komme på både PCI-E og AGP, siden produsentene ikke har råd til å la alle de med AGP port i stikken, iallefall i 1,5år fram i tid :]

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting, det sies fra flere her at fremtidens

grafikkkort ikke vil komme til s754, hvor sikkert er dette ?

 

s754 kortet jeg nevnte i min forrige post har PCI-e,

burde ikke alle nye grafikkort fungere like bra på dette

som på et s939 kort :

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307713&view=detailed

 

Jeg trenger et nytt (billig) grafikkort men har lest

flere steder (ikke bare synsning) at det ikke er noen forskjell på pci-e & AGP for dagens kort iom at AGP porten foreløpig fortsatt har en del å gå på.

 

Det som derimot kan være interessant som jeg ikke har sett noen

nevne er fremtiden til PCI-e x1 porten, hvor viktig vil denne bli ?

Om AGP & PCI-e x16 porten i utgangspunktet ikke har noen ytelsesforskjeller så er det vel heller x1 som muligens kan få en del å si iom at dagens PCI slots er flaskehalser.

Her kan det kanskje ligge en begrensning for s754 kort uten PCI-e

 

Takk for feedback ang video/multimedia, så veldig bra ut :)

Lenke til kommentar
Jeg trenger et nytt (billig) grafikkort men har lest

flere steder (ikke bare synsning) at det ikke er noen forskjell på pci-e & AGP for dagens kort iom at AGP porten foreløpig fortsatt har en del å gå på.

 

Det som derimot kan være interessant som jeg ikke har sett noen

nevne er fremtiden til PCI-e x1 porten, hvor viktig vil denne bli ?

Om AGP & PCI-e x16 porten i utgangspunktet ikke har noen ytelsesforskjeller så er det vel heller x1 som muligens kan få en del å si iom at dagens PCI slots er flaskehalser.

Her kan det kanskje ligge en begrensning for s754 kort uten PCI-e

 

Takk for feedback ang video/multimedia, så veldig bra ut :)

Både AGP og PCI-E kommer til å tilfredstille dine behov minst et par år fremover

så det så...

 

Var ikke video/audio ditt business ?

og hvor mye kan/bør/max et "billig" kort kosta +

Lenke til kommentar
Jeg trenger et nytt (billig) grafikkort men har lest

flere steder (ikke bare synsning) at det ikke er noen forskjell på pci-e & AGP for dagens kort iom at AGP porten foreløpig fortsatt har en del å gå på.

 

Det som derimot kan være interessant som jeg ikke har sett noen

nevne er fremtiden til PCI-E x1 porten, hvor viktig vil denne bli ?

Om AGP & PCI-E x16 porten i utgangspunktet ikke har noen ytelsesforskjeller så er det vel heller x1 som muligens kan få en del å si iom at dagens PCI slots er flaskehalser.

Her kan det kanskje ligge en begrensning for s754 kort uten PCI-e

 

Takk for feedback ang video/multimedia, så veldig bra ut :)

Både AGP og PCI-E kommer til å tilfredstille dine behov minst et par år fremover

så det så...

 

Var ikke video/audio ditt business ?

og hvor mye kan/bør/max et "billig" kort kosta +

hei Jarmo !

 

Jeg åpnet en egen post under Skjermkort, den ligger her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=401928

 

(skal ha et billig kort, 800-1500, så har jeg mer til hovedkort/cpu)

 

I denne posten er jeg fortsatt litt nysgjerrig på dette med pci-e x1 slots,

fortsatt dette med pci-e som gjør meg litt usikkert i 754/939 valget :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

The END OF SOCKET 754 ATHLON 64 !!

 

AMD has officially informed European resellers about the end of socket 754 Athlon 64. According to the chart published today at AMDboard.com, orders will still be accepted until March 25 and June 15 for final deliveries before September 25. AMD also encouraged resellers to push socket 939 Athlon 64 instead, insisting on the larger bandwidth, lower consumption and dual-core compatibility of the latter. Finally, Athlon 64 in 2800+ and 3400+ flavor will not be replaced with socket 939 equivalent, while socket 754 Athlon 64 3700+ will be available in new Socket 939 version during second quarter of 2005.

Lenke til kommentar
The END OF SOCKET 754 ATHLON 64 !!

NB. Legg merke til at det kun er Athlon64'ene på Sokkel 754 som stopper. Sempron S754 og dermed selve Sokkelen 754 vil fortsette til 2006 og trolig bli utfaset i løpet av andre halvår 2006 omentrent samtidig med utfasingen av sokkel 939.

 

Så: Hvis man hverken har planer om å overklokke eller å skifte ut CPU innen utgangen av 2006 så kan man like trygt kjøpe Sokkel 754 Athlon64 fordi den gir "mer for pengene" enn Sokkel 939. (Så lenge salget av Sokkel 754 Athlon64 varer da). Hvis man ikke har planer om å oppgradere til Windows XP Pro x64 Edition eller bruker et annet 64bit OS så kan også Sempron være et glimrende alternativ, denne er også meget godt egnet for overklokking.

 

Edit: Legg også merke til at man ikke er bundet til AGP på Sokkel 754. Det finnes mange hovedkort med PCIe til Sokkel 754 også. Så oppgradering av PCIe-skjermkortet sitt kan man gjøre på hovedkort med begge typer sokler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Huff... Og jeg som sitter og venter på at socket 754 nF3 250Gb og A64 3200+ skal bli en ultragylden kombinasjon til en ultragylden pris. :(

 

Jeg får spare enda noen kroner og vente enda litt lengre før jeg bestiller et s939-system da.

Don`t worry, be happy..... :)

Snart får du 3400+ og 754 HK til bra pris......

 

Og neste system blir Socket M2.

Lenke til kommentar
Huff... Og jeg som sitter og venter på at socket 754 nF3 250Gb og A64 3200+ skal bli en ultragylden kombinasjon til en ultragylden pris. :(

 

Jeg får spare enda noen kroner og vente enda litt lengre før jeg bestiller et s939-system da.

er da ganske billigt det? Sleng inn et demokort fra komplett til latterlige prise og du har en vinner :) GT til 2.2, LE til 0.9 og ultra til 2.9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...