Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

Jeg sa for en stund tilbake at det ikke var lurt å kaste seg på nforce4 når det kom .

Vel , det er tråder opp og ned overalt med NF4 hovedkort og bios problemer .

 

Tror ikke "nye" "ferskinger" ønsker seg et system de må bruke 60 timer eller mer med research og leting på nettet om fixer og annet for bare for å få

et system med et pci-e gfx kort .

Ref: den store ...... tråden , og den store ..... tråden .

 

Å anbefale et "godt" 754 kort som også har 4-5 generasjoner bioser bak seg er ikke en dum anbefaling til en "nybegynner" eller en som

ikke gidder å bruke all sin tid på problemer/feilsøking .

Dette sammen med en 3400 til 754 er nok et valg som kan sammenliknes

med nvidia6600GT når det gjelder pris/ytelse.

Eks. 3400 + K8N Neo Platinum får man for 2700-2800,- .

 

Men her anbefaler endel brukere heller et hovedkort til 1600-2000 kroner

og den lavest klokkede 939 cpu'en istedet og "krever" at de som søker

en anbefaling skal overklokke ??? Hvor er logikken idet .

Det er ingen garanti for å få til en relativ god overklokking for en som ikke er "dreven" .

Dessuten anbefales de også å brenne av en ektra tusing på minne for å få cpuen

til "akseptabel" hastighet .

Nei , anbefal heller en cpu med default høyere cpu hastighet ,

moderat men bra ram , og et velprøvd hovedkort til "ikke entusiastene" .

 

 

Dessuten er det nok mange "939" kjøpere/brukere her som furter fordi 754 er såpass bra i ytelse opp mot deres . :tease:

 

 

Har selv fremdeles 754 MSI K8N Neo Platinum og 3200 .

Og lar meg ikke avlede til å tro at jeg får noen magisk ytelses boost ved

å "oppgradere" til 939 .

Da det som sagt tidligere her er kun merkbart i syntetiske benchmarks program .

 

 

Venter heller for å se an AMD's roadmap videre hva som kommer med å oppgradere .

Det råder endel usikkerhet om 939 allerede .

Og kommer ikke til å velge å oppgradere til et nytt blodferskt chipsett , men da det har vært på markedet ca. 3-6 måneder .

Historien har dessverre gjentatt seg til en viss grad med NF4 , som jeg forutså .

Slik jeg ser det nå er "alt" en oppdatering til 939 gjør for "meg" tilgang

til pci-e , som 16 av totalt 20 lanes går bort til grafikk kort ? Hva er vitsen med pci-e da , kortene har igjen en 1x eller er man heldig en 4x slot .

Og tre "gamle" pci 32 slotter .

Stort sett alltid vært lurest å oppgradere annenhver teknologi sprang/plattform for

å få noe merkbart ut av det.

 

Og til en som sa at 939 er "overlegen" arkitektur .

754 + 168 ( en ekstra memory channel) +1 =939 , det er forskjellen . Og 200mhz mer ht som ikke er i nærheten av å makses ut enda .

 

Og når det gjelder "winnie" til 754 så fins det :

mobile athlon 64 er kun i s754 (foreløpig) og 90nm ,f.eks en 3000(2.0)BKX4LB 35w fra it-butikken til 1850,- .

Og den har max tcase 95C kontra winnie til 939 med sine 67w og 65C .

Skulle man anbefale noe til en OC entusiast så kunne noen vel anbefalt dette.

Det er f.eks noe å anbefale hvis man er en tidligere XP-M entusiast .. slik cpu på et godt 754 hovedkort basert på nforce3 250GB .Eller ?

 

 

Mange husker vel Abit's første K8t800Pro som måtte tilbakekalles

til Abit for modifisering av hovedkortet fordi pci/agp lock ikke virket.

MSI gjør også nå det samme med MSI Diamond og -5v "problemet" (ny revisjon).

 

Alt for mange her (dog ikke alle) som anbefaler ditt og datt uten skylapper bare fordi det er deres "drømmesystem" .Og erfaringene

er kun lesing av specs . Eller kanskje lesing av en review fra anand eller noen andre .

Disse tester har de oftest gjort med et enginering sample av et nytt hk (ikke masseprodusert) .

Dessuten bencher de med sin samme "gamle" velkjente OC cpu .

Er litt annerledes i det virkelige liv og med hyllevarer .

 

Er litt enig med trådstarter , men ikke hvis anbefalingene er til en hyper

gira bruker som vil skryte av "scores" (og de er det mange av) . ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kudos til OCmax for å ha tatt opp spørsmålet, er en liten tankevekker til oss her på hw.no forumet. Egentlig både angående det å tenke til HVEM man anbefaler hardware, samt tenke litt sjæl angående hyppighet av egen oppgradering.

 

Jeg har hatt sokkel A hele mine to år som Hw entusiast, og har kjøpt like mange hovedkort som prosessorer. (Ja det var vits i å skifte begge deler ytelsesmessig, og for egen selvfølelse) Og jeg kan jo ikke benekte at noe liknende vil kunne skje ved kjøp av 939 kort.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter nytt hovedkort om dagen og følger derfor nøye med på denne tråden da det er dette som gjør meg mest usikker om dagen.

Jeg var først veldig for å hoppe rett på et S939 kort iom at dette

var det nyeste men jeg heller nå mer mot S754 etter å ha

lest en del rundt dette (forskjellige forum & tester).

 

 

Jeg synes de beste argumentene for s754 til nå er :

 

- pris i forhold til ytelse(Ghz)

- stabilitet (ref. argumentet til svar2003)

 

Spesielt sistnevnte, jeg oppgraderer ikke maskinen min ofte

og vil gjerne ha en stabil og bra maskin uten å måtte knote masse

og jeg må ikke ha det hotteste - så at noe er bra utprøvd og kvitt barnesykdommene er et bra argument for meg !

 

Det som taler imot er at det er en begrensning når det kommer

til oppgradering av prosessorer men det vil ikke

det ha så mye å si for en som ikke oppgraderer ofte.

(m2 kommer uansett etter hvert osv..)

 

Det en del mener er at s939 er mer fremtidsrettet med tanke på

at nye komponenter muligens stort sett kun vil komme til akkurat s939,

jeg tenker da på skjermkort & pci-e x1 komponenter.

 

Hva med da f.eks et kort som dette :

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307713&view=detailed

 

s754 kort med nForce4 og hele 3 pci-e x1 slots.

(ulempen er at det er nytt og virker som få har testet det enda)

 

En ting det virker som det er liten tvil om er at PCI slots

kan være en flaskehals, AGP slot'n er derimot ikke helt 'spist opp'

så for skjermkort på pci-e x16 virker det ikke som det foreløpig gir store

ytelsesforskjellen (correct me if wrong).

 

Pci-e x1 skal vel erstatte de gamle PCI slottene men virker som

de fleste s939 kort som selges i dag kun har én slik (+ en x4 i noen tilfeller)

 

Er det andre kjente svakheter rundt s754 som ikke er nevnt

så vil jeg gjerne høre om dette, ellers så blir jeg mer overbevist

om at dette er det rette valget hvis man vil holde budsjettet

og fortsatt få noe som er bra samtidig som det kan holde noen år :)

 

Tillegg : ting jeg fortsatt lurer på i s754 vs s939 diskusjonen er :

 

- er kombinasjonen av én SATA (som systemdisk) og flere PATA disker (til lagring)

like stabilt ?

 

- er det noen ytelsesforskjeller når det kommer til filmredigering/multimedia ?

(de fleste tester & argumenter forholder seg ofte til spillytelse)

Lenke til kommentar

754 versjonen stopper på CPU'en 3700+ eller er det 3800+/4000+??? Mens socket 939 støtter høyere CPU + dualcore og annet snacks. Samt 939 støtter dual channel memory og PCI-e, det gjøre ikke 754 (om jeg ikke tar feil) (sorry om jeg sier ting som allerede er sagt, har ikke lest hele tråden).

 

Så om du skal ha en PC du skal kunne oppgradere senere så er 939 det beste valget. Om du skal ha en PC nå idag og heller bytte store deler av PC'en neste gang man skal ha noe (og det er f.eks 2-3 år frem i tid) så kan det nok være like greit med ett 754 system. Alt avhenger av hva man skal bruke det til og oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Jeg sa for en stund tilbake at det ikke var lurt å kaste seg på nforce4 når det kom .

Vel , det er tråder opp og ned overalt med NF4 hovedkort og bios problemer .

Det var vel å ta hårdt i,dessuten er det helt normalt og enkelt å oppdatere bios.Dette må vitteligen også gjøres på 754 kort .

 

 

Har selv fremdeles 754 MSI K8N Neo Platinum og 3200 .

Og lar meg ikke avlede til å tro at jeg får noen magisk ytelses boost ved

å "oppgradere" til 939 .

Da det som sagt tidligere her er kun merkbart i syntetiske benchmarks program .

 

Det er vel heller ikke noen som sier du får en magisk økning av ytelsen .

 

 

 

Jeg synes de beste argumentene for s754 til nå er :

 

- pris i forhold til ytelse(Ghz)

- stabilitet (ref. argumentet til svar2003)

 

Vel prisenfordelen forsvinner jo fort når du skal oppdatere senere og nærmest må gi bort 754 systemet da det ikke finnes nye cpuèr til dette.

Stabliteten er minst like god på 939 og argumentet om pris blir enda dårligere med tanke på at nForce 3 er godt utprøvd og like rimelig til 939, en trenger jo kun nForce 4 om en skal ha det siste innen grafikkort og dette får en ikke til 754 .

 

 

 

Dessuten er det nok mange "939" kjøpere/brukere her som furter fordi 754 er såpass bra i ytelse opp mot deres .

 

Neida,jeg er lykkelig og glad for at jeg klarte å bli kvitt mitt 754 menst en enda kunne berge pengene for det, dete har ingenting med ytelse/kvalitet å gjøre. Men det faktum at et utrangert system faller utrolig i pris . :hmm:

Lenke til kommentar

Vel det er gamere som har behov for å oppgradere maskinene sine oftest, en stor del av disse er unge uten så veldig god råd, så jeg mener bestemt at for gamere kjøper en det som gir mest ytelse for pengene HER OG NÅ. Dette gjelder særskilt dersom en har et begrenset budsjett. Joda socket 939 har sikert omtrent 1 års lengre levetid en s 754. og blir fremtidens budsjettmaskiner fra AMD, dvs ca 2 år, dersom dette ikke slår til, så vil vel det være nærmest en sensasjon, dersom 939 sine toppkort (HK) i dag, i beste fall er de absolutte rimligste og utdaterte hk for s 939 om 2 år. og dagens high end s 939 er i beste fall budsjett cpuer i s 939 om 2 år. Konklusjon om 2 år skifter en gamer både hk og cpu, og det i såfall bare betyr at stakaren som brukte alle sparepenga sine, hehe sikkert bare en 600-700 i forskjell, gjorde et dumt kjøp med mid end s 939 vs litt raskere s 754.

 

Derimot for gamere som meg som skifter litt nå og da og er ikke så nøye om jeg spiller i 800x600 eller 1024*768 så vil s 939 ha lengre levetid.

 

Min menig er at det faktisk ikke er et etydig svar på om s 754 er et dårligere eller bedre kjøp en s 939 - Det kommer faktisk an på hva en har disponibelt i pungen. Og bygger en budsjettmaskiner, der en får en maksgrense så bygger en det som gir mest ytelse for brukerens behov, pr krone, uavhengig av sokel.

Lenke til kommentar
Tillegg : ting jeg fortsatt lurer på i s754 vs s939 diskusjonen er :

 

- er kombinasjonen av én SATA (som systemdisk) og flere PATA disker (til lagring)

  like stabilt ?

 

- er det noen ytelsesforskjeller når det kommer til filmredigering/multimedia ?

  (de fleste tester & argumenter forholder seg ofte til spillytelse)

Har ikke hatt noen problemer med PATA/SATA kombinasjoner på de boxene jeg

har byggt.

 

Her finner du video/multimedia:

http://www20.tomshardware.com/cpu/20041221..._charts-18.html

http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-21.html

Legg merke til 754, 3400+ Newcastle ytelsen ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Eg har sjøl hatt 2 HK på socket 939, og hadde ingen problemer med bios på noen av disse. Har hatt både ASUS A8N SLI DELUXE og DFI LANPARTY ULTRA-D, men dette er som sagt bare min erfaring.

Men mitt inntrykk er at det ikke har vært så store feil med bioser på NFORCE4 brikkesett, men det er jo alltid noen små feil med en ny bios. Men som snekker'n sa, man trenger ikke å være data ingenør for å oppdatere bios.

Lenke til kommentar

hahah må le litt, fremtidsrettet, lurer på hvem som brukte det uttykket først, alle ser ihvertfall ut til å ha blindt quota det. sitter selv på 754 sys, og når jeg skal ha dual core, skal jeg ikke sitte med et to år gammelt mid-end mobo. hadde bare vært tull å kjøpe 939 for meg, men skal du være tøffeste trynet på forumet må du nok ha 939 og sli, I DAG vel og merke, skjer jo så mye i løpet av året som kommer

 

EDIT: så linken nå :w00t: 754 3000+power! (@20% oc i mitt tilfelle :p)

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
HVa med fremtidlige oppgraderinger da?

Det der er egentlig bare et teit argument. Fordi i dagens dataverden så kjøper man et hovedkort og en CPU. Så har man dette til man oppgraderer både hovedkort og CPU neste gang. Det er ikke lenger vanlig å drive å oppgradere CPU-er på samme hovedkort. Pga. av den korte levetiden på brikkesett.

Nei jeg synes ikke det, for meg så virker Socket 939 mer fremtidrettet enn 754. Kommer f.eks Socket 754 til å få dual kjerne CPU'er ? Hva med dual channel ? Hva med SLI hovedkort?

hva med behov?...

 

jeg gamer WoW, doom3, HL2 og nfsu2 og jeg sitter FORTSATT med Socket A hk med Barton 2800+ @ 2.3ghz. og skal jeg ha ny CPU/HK, så blir det S754, hvorfor? fordi jeg ikke trenger annet dill dall som ikke er ferdigutviklet, med masse bugs. OG fordi jeg har 6800LE agp...

 

honestly, come on. Du anbefaller ikke en mercedes til halv mill til en familie kar med det argumentet at den "lever lengre før du må bytte" elns. whatever

Lenke til kommentar

Scortech: Det stemmer. Hos de fleste nettbutikkene skiller de tydelig på de forskjellige utgavene: "Clawhammer" og "Newcastle" betyr 130nm, mens "Winchester" eller nå snart også "Venice" betyr 90nm. Det går også an å se ut fra produktnummeret for de som vet hvordan det skal tolkes.

 

Dette gjelder forsåvidt både Socket 754 og 939. Nye kjerner kommer også til Socket 754 selv om mange ikke er oppdatert på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
spørsmål til alle: er det ikke sånn at hvis mann skal kjøpe en f.eks AMD 939 3500+ og sier spesifikt at du skal ha en 90nm og ikke en 120nm. for hvis du ikke spør så får du som regel 120nm. og 120nm er dårlige enn 90nm og blir varmere og sånt? (correct me if I am wrong)

For det første er det snakk om 130"mikron" kontra 90.. og dersom du setter deg litt inn i modellbetegnelsene veit du hva som er hva...

"Winchester" er 90.. "Clawhammer", "Newcastle" er 130..og forskjellene er ikke *så* store som enkelte vil ha det til..

Ja.. "Winchester" bruker mindre effekt/kaldere, men hovedesaklelig ved "idle" og når C&Q er aktivert... Ved full load er forskjellen ikke så stor.. (Jeg har testet dette selv..ikke bare lest tester... ved en gitt VCore og samme kjøler ligger load-temp omtrent likt)..

DU får det du bestiller.. så enkelt er det.. :p

Lenke til kommentar

Dette er jo et spørsmål som kommer helt an på hvem som skal kjøpe. Så lenge alle fakta er oppgitt fra trådstarter, kan jeg ikke si jeg har vært vitne til så mye villeding av folk her på forumet. Og når noen ber om anbefalinger uten å gi alle fakta først, så blir jo anbefalingene utifra det.

 

Selv gikk jeg for s754 for en uke siden. I mitt tilfelle var det pga jeg allerede hadde et agp-skjermkort, budsjettet var lavt og det blir lenge til neste oppgradering for min del. Neste gang jeg oppgraderer kommer jeg garantert til å skifte både cpu og hk samtidig.

 

Så å påstå at s939 er det beste for alle, eller motsatt, er bare tull slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Dette er jo et spørsmål som kommer helt an på hvem som skal kjøpe. Så lenge alle fakta er oppgitt fra trådstarter, kan jeg ikke si jeg har vært vitne til så mye villeding av folk her på forumet. Og når noen ber om anbefalinger uten å gi alle fakta først, så blir jo anbefalingene utifra det.

 

Har en trådstarter selv følt at han/hun ikke er så erfaren på akkurat det "topics" trådstarter lager en topics om og trenger tips og råd. så klart vil trådstarter da spørre folk i forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...