Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

Dual core, dual channel, 4GB/S HT - tre punkter jeg mener forsvarer den heller lille prisforskjellen.

Det er ikke så liten prisforskjell. Man kan faktisk kjøpe et bra Sokkel 754 system for rundt 1600 kroner. Om man velger en A64 2800+ og et hovedkort til rundt 600 spenn. Så kan man overklokke dette litt. Og det er nok i massevis til å drive dagens skjermkort. Dual Core er høyt opp og langt fram. Hvem vet hva som skjer med den saken? Og dual channel hjelper nesten ikke i det hele tatt. HT hastigheten er lite verdt i praksis. Og mange 754 hovedkort kan kjøre akkurat samme HT hastighet.

Synes ikke overklokking er ett argument som man snakker om folk som ikek har alt for mye peil, de vil neppe klokke uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg enig med OcMax i den debatten her jeg.

Hvis man er på ett budsjett og bare trenger en pc som er best mulig NÅ for de penga man har hvorfor skal man da kjøpe ett hovedkort som man teoretisk sett kan putte på en sprek prosessor en gang i fremtiden. Den gangen i fremtiden når denne oppgraderingen skal skje er sikkert det billige 939 kortet fra idag ikke mye tess lenger alikevel. Og hvor er morroa med en heftig prosessor på et hovedkort som struper den...

Lenke til kommentar

Jeg argumenterte på den måten for et halvt år siden, men jeg synes ikke lenger det er meningsfullt. Det er ikke lenger vesentlig dyrere med 939, så det gir rett og slett ikke lenger særlig mening å oppmuntre folk til å kjøpe et 754-system. Den eneste relevante forskjellen mellom 754 og 939 er at 939 er litt bedre, og gir bedre muligheter for oppgradering både av skjermkort og prosessor. Om man velger å ikke oppgradere, er ikke dette et tilstrekkelig eller meningsfullt argument for å velge bort muligheten til denne oppgraderingen.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Skulle jeg kjøpt i dag så hadde jeg valgt det aller beste, socket A!

:woot:

No når det er begynt å verte vanskelig å få tak i skikkelige prosessorer til socket A? neitakk....

Hehe, socket A har vel stort sett gjort sitt - selv om det enda sparker brukbart fra i overklokket tilstand.

 

Angående skikkelige CPUer, er det bare noen få dager siden jeg for første gang så en XP-M 2600 45W (altså den beste) tilgjengelig her i landet :)

 

Men stort sett er det jo semprons, og noen låste :no: desktop Athlon XP-prosessorer å få tak i.

Lenke til kommentar

S754 gir god ytelse for pengene og et godt valg dersom man er på budsjett. (En typisk maskin jeg ville bygd til mamma eller ungene mine..

 

 

S939 gir litt bedre ytelse og koster 200 til 600 mer..

 

skulle jeg kjøpt i dag ville jeg kjøpe 939.. uten tvil .. men ser at mitt snart ett år gamle S754 system henger veldig godt med..

 

At en kommer til å bruke dagens HK i stor grad på de kommende Dual core CPUer tviler jeg på .. tenker de fleste kommer til å kjøpe nytt hovedkort til det.. (slik som jeg skal når prisen forsvarer det..)

 

Er en på budsjett vil det ofte lønne seg å legge pengene en sparer på s939 vs 754 i et bedre skjermkort..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
- S939 klokker også generelt sett bedre enn s754, ihvertfall på RAM siden man der har to minnekontrollere på s754.

- Man får ikke "Winchester" på s754

Dette er ikke nødvendigvis "den fulle sannhet"..

Må nok støtte trådstarter her..

Har akkurat "tweaket" både ett(to) S939 og ett S754...

Ytelsene er så og si identiske...(med likt HW ellers)..

S754-systemet(MSI K8N) kostet meg halvparten (ca) av S939-systemet (mitt siste).

Og dual channel er mer bry/problemer enn single-channel på S754.

I praksis er som sagt ytelsene identiske..(bortsett fra "no-real-life-importance" minnebåndbredde i syntetiske tester)..

Faktisk var det K8N Neo/2800+ en fryd å jobbe med (sist innkjøpt for "tweaking").. noe jeg definitivt ikke kan si om hverken MSI K8T Neo eller Abit AV8 (Begge er/var særdeles kresne på minne)...

Og dette S754-systemet var lettere å klokke RAM med også..og "winchester" er ikke ett hår bedre enn siste generasjon "newcastle"...faktisk motsatt.. etter det jeg har erfart.. Men... det er ett stort men her... dette er *kun* min lille erfaring... Trolig har jeg fått tak i en liten "gullchip" den nyinnkjøpte 2800+(S754).. ingen av de to "winniene" jeg har prøvd klokker så bra som denne..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg hører til den gruppen dere ser ut til å ha glemt - de som bytter hovedkort par-tre ganger før oppgradering av CPU.

Også for denne gruppen vil jeg anta at s939 er bedre? Det virker jo som det er der alle de Nye og kule" funksjonene komemr først, og det er vel derfor du skifter kort?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...