Jump to content

Onkel Kompost

Medlemmer
  • Content Count

    3650
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

240 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Ja. Det er egentlig merkelig hvordan Games Workshop har gått fra å være veldig tilbakeholdne med å gi ut Warhammer-lisenser til å kaste dem på alle og enhver. Jeg er enig med deg i at Warhammer er en veldig kul setting. Har kan man blande litt forskjellig og alt funker. Jeg har også spilt flere Warhammer-baserte spill. Total War skal være bra, men jeg tror kanskje at jeg ikke liker den typen spill så godt, så jeg har bare spilt i et par timer på det. Mordheim har jeg lagt ned 20 timer i, Blood Bowl 1 har jeg vel og spilt i over 10 timer og jeg har flere andre Warhammer-spill liggende på Steamen min. Jeg lar meg forsåvidt også irritere over at det er vanlig å legge til DLCer til Warhammer-spillene, men det er vel gjerne noe som henger igjen fra selve miniatyr-spillet hvor man måtte kjøpe litt forskjellig. Det er Warhammer fantasy jeg skulle ha likt å sett mer av. Se for deg et episk Warhammer-spill ala Baldurs Gate eller Pathfinder Kingmaker. Jeg tror at det er et potensiale der, og det kunne blitt veldig bra.
  2. Vel. Jeg kan ikke si at det er en spillfantasi. Men så har jeg da heller ikke store fantasier om 2 skolegutter som sloss seg frem for å redde sine mannlige kjærester. Jeg har i det hele tatt svært lite fantasier tilknyttet Beat Em Ups, med unntak av da jeg var veldig ung og så disse lettkledde baddie-damene som Nora i Streets of Rage. Jeg hadde ikke lyst å slå damer, og så var det noe underlig med at de valgte å trippe rundt på høye hæler og piske folk. Vet ikke helt hva det var. Men det var mer en observasjon enn en fantasi. Men til syvende og sist så kan jeg ikke si at jeg bruker spill på den måten som du kanskje henspiller på. Jeg bare gir en lang f**n i hvilket kjønn protagonistene har når selve spillet ikke har noen historisk bakgrunn som gjør at det er helt urealistisk, samtidig som spillet utgir seg for å være noenlunde realistisk. Det jeg derimot syns er litt irriterende er når folk bruker enhver anledning til å raljere om SJW og dets like, selv i tilfeller der det på meg ikke virker som det er noe grunnlag for dette. Her vurderte jeg å legge til et avsnitt om "...men det er vel ikke politisk korrekt" etc, men jeg tror jeg dropper den diskusjonen. Jeg vil også påpeke at det ikke er uhørt at man har kvinnelige protagonister i andre sjangre. RGP for eksempel, eller Bayonetta for å ta noe helt annet.
  3. Det er bare til å stålsette seg. Her kommer det til å flomme over av SJW-hets og lignende. Jeg ser ikke noe problem med at man kan styre damer i stedet for menn. Jeg mener, Skullgirls er jo et veldig trivelig spill og der ligger det til og med Girls i navnet.
  4. Det var synd at spillet ikke leverte. Jeg har fått en aldri så liten dille på Warhammer-universet nå, og er klar for noen riktig gode spill lagt til dette universet. Vel, vel, jakten fortsetter får en anta...
  5. Jeg så feil. Det spillet jeg tenker på heter Realms Beyond og er ganske riktig på kickstarter (https://www.kickstarter.com/projects/ceresgames/realms-beyond-ashes-of-the-fallen), men det bruker ikke Pathfinder, men er i stedet lagt opp slik at det bruker Jeg har en del interessant ting til 3.0 og 3.5, blant annet har jeg alltid hatt lyst å spille en Oozemaster. Men de jeg spiller med har gått over til 5th edition av ukjent årsaker. Så ingen Oozemaster på meg. Jeg er ellers enig med deg i at BG3 bør ha noe form for sammenkobling med spillet og stilen fra de andre spillene, ellers kunne de ha kalt det noe annet. Jeg må forøvrig også si at jeg syns bevegelsene i den cinematiske traileren ser noe urealistiske ut.
  6. Ja, jeg håper jo at det er hype av Molyneux-typen vi ser her da. Det er ikke alltid kruttet trengs å finnes opp på nytt. Men det er klart, uansett hva de finner på så kommer jeg til å gi dem sjansen (kanskje med unntak av VR siden jeg ikke gidder investere i VR). Ja, med mindre de kjører noe ala Mordheim hvor du driver med strategispill ala x-com, men med tredje persons synsvinkel. Jeg håper ikke det, da Mordheim er veldig uoversiktig. Pathfinder er basert på D&D 3.5. Jeg har ikke spilt Kingmaker enda, men det ligger på listen min på Steam. Når det kommer på tilbud slår jeg til. Det er forøvrig et annet rollespill på gang nå også som også baserer seg på Pathfinder, men det vet du kanskje? Når det gjelder D&D 3.5 så må jeg si at jeg alltid likte muligheten for å tilpasse spilleren din via feats og slikt der. Det var mange av dem, men det er også litt av moroa for meg. Dessverre var de jeg pleide å spille med på vei til å bli fedre og slikt, så fikk aldri stupt så langt ned i 3rd edition. Spilte mye 2nd edition, og jeg kan ikke si at jeg var like begeistret for det. 5e er en slags forenklet versjon av D&D 3.5, med mindre muligheter for tilpasning. Men noen er det da. Hvordan dette oversettes til spillmediet er jeg mer usikker på.
  7. HVa har ikke blitt sett i CRPG? VR? Vi har jo sett både første- og tredjepersonsperspektiv i tillegg til det isometriske. Kjenner at jeg ble litt skeptisk nå...
  8. Ja, i BG2 rotet man rundt og traff på Mind Flayers. Lurer på om de også befant seg i en av kloakkene under selve Athkatla. Mener at de hengte sammen med kjæledyrene sine og party-wipet meg opp til flere ganger. Mange av de mest kjente bøkene har utspilt seg i Forgotten Realms (eks. Drizzt, Elminster). Jeg mener at i 5e så er det faktisk Forgotten Realms som er basissettingen for hele spillet.
  9. Det hadde jo vært trivelig om Nintendo i så måte hadde fått til en nettbutikk hvor man kunne kjøpe disse ROMene hos dem. Mini-NES (og Mini-Snes) har jo teoretisk sett mulighet for å overføre data, det er jo derfor de har blitt hacket. Om Nintendo var markedet sitt bevisst kunne de heller ha laget en app eller noe ala Steam som kunne kommunisere med Mini-NES på en "lovlig" måte. Så kunne de ha solgt alt hva deres hjerte begjærer.
  10. Jeg er uenige med enkelte av forumdeltagerne på at det Telltale levert med Walking Dead etc bare var "en videreutvikling av Point & Click". Det første som møtte meg da jeg skulle prøve TWD var at en eller annen zombie skulle gnage litt på meg. "trykk så fort du bare kan på firkant-tasten" fortalte spillet meg. Og det gjorde jeg, men ikke fort nok. Jeg døde, og våknet igjen av at en zombie gnagde litt på meg. "Trykk på firkant-tasten" fortalte spillet meg denne gangen også. Der og da minte det meg mer som en videreutvikling av de gamle Commodore 64-spillene hvor man skulle riste så fort så mulig for å få til noe (Eks: Green Beret, Sex Games, deler av Summer og Winder Games etc.). Om vi går tilbake til starten på Telltale Games så var vel det første jeg spilte fra dem Sam & Max. Var ikke så begeistret for grafikken, men musikken var god, humoren var ok og det var litt hjernetrim av det slaget som jeg forventer av et Point & Click eventyr-spill. Altså, litt hjernetrim, prøve rare kombinasjoner og så videre. I noen spill skyter man seg videre, i Point & Click tenker man seg videre. Jeg har jo et ekstra handicap i forhold til de nyere Telltale-spillene med at jeg har aldri vært en konsoll-gamer. Jeg har en xbox-kontroller som jeg bruker på enkelt spill på maskinen, men det er ikke den jeg bruker oftest...
  11. I Belgia? Kan hende. Men Jupiler-pilsen du får i butikken i dag er ikke så veldig mye billigere enn en del Blondes eller Hoegaarden. Vet ikke hvordan det var i hine hårde dage.
  12. Ja, men folk flest i Belgia drakk kun lys pilsner og Hoegaarden i disse mørke tidene...
  13. Belgia har ikke alltid vært nøye på øl. Det var ganske mørke stunder i flere tiår frem til midten av åttitallet tror jeg (tar dette etter hukommelsen). På den tiden var det omtrent kun pils som ble produsert. Den eneste ølprodusenten som hadde noe særlig salg av annet var Hoegaarden. De hadde hveteølet sitt. Så kom det en ny ølrevolusjon og øl ble kult igjen, omtrent som i Norge. Da var det stadig flere som begynte å lage litt mer fancy øl. Om jeg skal basere meg på de jeg kjenner som selv påstår at de er glad i øl, så har de alltid vært kritisk til å betale så mye for øl som de gjør for de norske mikrobryggene. Jeg vet om folk som insisterte på at de ikke gidder å kjøpe en halvliter med Nøgne Ø når de kan få to øl for samme prisen (dette er noen år siden). Så en viss kritisk tone har det vel vært i folkesjelen. Det som er fint med litt mindre flasker er at det ser billigere ut (markedsføringstricks!). Samtidig har det jo blitt ganske mange mikrobryggeri etterhvert. Jeg forventer at det kommer til å bli en del konkurser fremover, men inntil da så blir de nødt å presse prisene for å få selge sine ting...
  14. Er du sikker på at de ikke bare er opptatt av at man ikke skal avspore tråder på bakgrunn av språket som blir brukt? For jeg har lagt merke til at det tidligere ofte var jamring om nynorsk når spillomtalene kom på nynorsk. Og da er det på en måte forståelig at moderatorene tar tak i dette. Hi hi. Ja, et par setninger med nynorsk burde være nok til å bestemme deg for at hele det gigantiske spillet ikke skulle bli kjøpt. Det må da være måte på! For min egen del er jeg ikke nynorsk-entusiast, men jeg lar det heller ikke plage meg. Det er ting som er mer viktige å engasjere seg enn i hvorvidt noe er skrevet på bokmål eller nynorsk. Som for eksempel innholdet i dette spillet...
  15. Jeg spilte Monkey Island tilbake på det glade nittitallet. Allerede da var jeg litt kresen på grafikk. Det skulle helst vært VGA. Ja, vi spilte Commander Keen på EGA da vi ikke hadde andre valg. Vi var også noen av de første som fikk Soundblaster. Min far hadde kjøpt seg en Victor 386sx 20 mhz gjennom jobben. På denne tiden hadde vi ikke så god råd, men han fikk allikevel til å kjøpe en Soundblaster 1 (Mono og gode ting). Høyttalere hadde vi ikke, men han rigget opp en løsning med noen gamle bilhøyttalere. Det var også dyrt med disketter, men han fikk tak i gratisk 5.25" disketter og stasjoner på jobben. Så de overtok vi da, og der hadde vi spillene våre. Det var vel bare 40 mb harddisk på denne maskinen til å begynne med. Etterhvert klarte han å få tak i en større harddisk slik at vi kunne spille noe større spill som Monkey Island 2. Fantastisk! Fikk etter en god stund tak i Monkey Island 1, men siden den versjonen vi hadde kun var EGA så var det en solid nedtur fra Monkey Island 2 og Monkey Island på Amiga. Vi hadde nemlig andre i klassen som hadde Amiga 500. De var veldig glade i å uttrykke hvor mye bedre den maskinen var enn PCen som vi hadde. Og de hadde jo rett. Men vi hadde ikke penger til Amiga. Jeg fikk dog sett Monkey Island 1 på Amiga, og da gjorde det sitt til at den EGA-grafikken virket enda mer crap. VGA-versjonen fikk jeg aldri tak i. Det var også et av problemene vi hadde med en del andre av eventyrspillene vi fikk tak i også (Kings Quest etc). De var i EGA, det så ikke fint ut. Ved siden av dette likte var vi ikke flinke nok i Engelsk til at vi orket å skrive inn kommandoene. Men selv om jeg hadde mange gode timer med MI2 i VGA (da så det bedre ut enn Amigaversjonen) og adlibmusikk, så var jeg veldig begeistret da remaken kom. For ikke å snakke om det faktum at det var full voiceacting! Jeg koste meg rått da jeg spilte igjen MI1 og MI2 i remake-versjonen. Jeg opplevde det ikke som spillet var dårligere av den grunn. Jeg syns også det er positivt at Grim Fandango har fått en remaster. Jeg avskydde styresystemet i den gamle versjonen og spilte meg vel aldri ferdig da. I den nye er det jo mye bedre. Selv et spill som DOTT kom styrket ut av remastringen slik jeg ser det. Ja, grafikken var dødsbra da det kom og er fremdeles et fantastisk eksempel på hvor langt grafikerne var kommet i løpet av de årene. Men at figurene var litt mer "smoothe" (som det het i Deluxe Paint) syns jeg bare var positivt. Jeg har derfor også kjøpt DOTT. Gi meg gjerne en VGA-remake av Maniac Mansion med Voice-acting. Jeg tør å banne på at det vil være like underholdende spill selv om grafikken er noe bedre. Historien og rammene under er jo de samme, og de var jo bra den gang da.
×
×
  • Create New...