Gå til innhold

Er det ikke på tide å slutte å villede folk?


Anbefalte innlegg

må si meg enig med snekker'n her.. man kan ikke måle prosessorene på mhz.. det blir bare feil. skulle likt å se den testen som påviste at en s754 3200+ yter like bra som en s939 3500+..

 

 

 

men kan si meg enig med resten her at hovedkorta til s754 kan være billigere en s939 hovedkorta. men så får man da det man betaler for også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1
PS. Jeg sammenligner 2,0GHz med 2,0GHz fordi det gir likere ytelse enn 3000+ vs 3000+. Se begrunnelsen lengre opp i tråden.

Pussig måte å regne på, en 3000+ er en 3000+ , men om en skal få de prisene en "ønsker " så er det jo greit . :whistle:

Som sagt: Se begrunnelsen lengre opp i tråden. Kort sagt yter en Socket 754 2,0GHz likere en Socket 939 2,0GHz enn en Socket 754 3000+ gjør i forhold til en Scoket 939 3000+. Grunnen er at 200MHz forskjell gir langt større ytelseforskjell en 1 vs 2 minnekanaler.

Kan du dokumentere dette med benchmarks? Eller er det bare personlig synsing?

 

I alle de testene jeg har sett så ligger 3000'en stort sett sammen og merkbart unna 3200

Lenke til kommentar
Denne forstod jeg ærlig talt ikke, de prisene jeg brukte er hentet direkte fra webshop og om ikke de har oppdatert dem på et år så må du nesten ta dem

Først og fremst er det ingen som er kjepphøy her i gården ,allerminst meg.(må være lov å si ifra hvis man er uenig uten å bli stemplet som kjepphøy ....)

Bare konstaterer det faktum at du tidligere nevner at 754 er utrangert system og at du kvittet deg med det mens du enda kunne få noen kroner igjen .

 

Kommer senere da å presenterer et oppsett med 754 med hk til over 1100,-

Uansett butikk du har funnet det+pris i tyder ikke akkurat på at du har kjøpe teft .

Og absolutt ikke burde anbefale dette som "bargain" for forumets lesere

som skal kjøpe nytt .

Så da valgte jeg naturligvis å tro at du har bedre teft , og antok at det var en "satt på spissen" post .

Men mulig du føler er et bra kjøp , det gjør iallefall ikke jeg .

 

 

Og , la meg omformulere :

Disse argumentene og det å velge et hovedkort fra en butikk

som fremdeles bruker ett år gammel veiledende pris på etter dine

utsagn utrangert teknologi er stikk i strid med dine egne kommentarer

 

Til:

 

Du sier at 754 er et utrangert system som man nesten ikke får solgt brukt.

Hvilket bør tilsi at du ikke ville anbefalt noen et 754 hk uten å sammenlikne

flere mot hverandre (features/ytelse/pris) og velge et som har fornuftig pris

utfra at 754 er forrige chipset og sokkel.

Likevel setter du opp en anbefaling på et kjøp av hk som koster det samme

idag som det gjorde for ett år siden da 754 var top-line.

Og dette når man får like bra eller bedre til halve prisen.

Alle andre produsenters 754 kort har sunket "mye" i pris .

 

 

Og jeg er ikke nødt til å ta dem (din 754 system anbefaling) da man kan handle hvor man vil.

Tar heller et MSI/Epox/Asus NF3 250 kort til 6-700 kroner istedet .

Så bruker jeg de ektra 4-500 til en raskere prosessor .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
mens på spill så stakk var s939 ganske så mye fremfor.

 

og nå er jo 95% av alle som spørr etter pc her på forumet ute etter en spillemaskin..

Kan du lese tabeller ?

http://www.behardware.com/art/imprimer/531/ > 3 spilletester...

 

Ps. 754, 3700 har for høy PR-rating etter min mening og nå gidder jeg

ikke mer i denne tråden, venter på Socket M2 jeg....... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
mens på spill så stakk var s939 ganske så mye fremfor.

 

og nå er jo 95% av alle som spørr etter pc her på forumet ute etter en spillemaskin..

Kan du lese tabeller ?

http://www.behardware.com/art/imprimer/531/ > 3 spilletester...

 

Ps. 754, 3700 har for høy PR-rating etter min mening og nå gidder jeg

ikke mer i denne tråden, venter på Socket M2 jeg....... ;)

s939 2.0 ghz er jo bedre enn s754 2.0 ghz i alle de 3 tabellene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Denne forstod jeg ærlig talt ikke, de prisene jeg brukte er hentet direkte fra webshop og om ikke de har oppdatert dem på et år så må du nesten ta dem

Først og fremst er det ingen som er kjepphøy her i gården ,allerminst meg.(må være lov å si ifra hvis man er uenig uten å bli stemplet som kjepphøy ....)

Bare konstaterer det faktum at du tidligere nevner at 754 er utrangert system og at du kvittet deg med det mens du enda kunne få noen kroner igjen .

 

Trodde du skjønte såpass

Og absolutt ikke burde anbefale dette som "bargain" for forumets lesere

som skal kjøpe nytt .

Så da valgte jeg naturligvis å tro at du har bedre teft , og antok at det var en "satt på spissen" post .

Men mulig du føler er et bra kjøp , det gjør iallefall ikke jeg .

 

 

Og , la meg omformulere :

Disse argumentene og det å velge et hovedkort fra en butikk

som fremdeles bruker ett år gammel veiledende pris på etter dine

utsagn utrangert teknologi er stikk i strid med dine egne kommentarer

 

Til:

 

Du sier at 754 er et utrangert system som man nesten ikke får solgt brukt.

Hvilket bør tilsi at du ikke ville anbefalt noen et 754 hk uten å sammenlikne

flere mot hverandre (features/ytelse/pris) og velge et som har fornuftig pris

utfra at 754 er forrige chipset og sokkel.

Likevel setter du opp en anbefaling på et kjøp av hk som koster det samme

idag som det gjorde for ett år siden da 754 var top-line.

Og dette når man får like bra eller bedre til halve prisen.

Alle andre produsenters 754 kort har sunket "mye" i pris .

 

 

Og jeg er ikke nødt til å ta dem (din 754 system anbefaling) da man kan handle hvor man vil.

Tar heller et MSI/Epox/Asus NF3 250 kort til 6-700 kroner istedet .

Så bruker jeg de ektra 4-500 til en raskere prosessor .

Joda det er lov å si fra, men det var den arrogante her jeg kommenterte .

Trodde du skjønte såpass

 

 

 

Bare konstaterer det faktum at du tidligere nevner at 754 er utrangert system og at du kvittet deg med det mens du enda kunne få noen kroner igjen .

Ja riktig, jeg kjøpte mitt system før 939 kom og da 939 ble annonsert ble prisene på 754 nermest halvert, dermed solgte jeg i rett tid og berget pengene mine, stort sett.

 

Kommer senere da å presenterer et oppsett med 754 med hk til over 1100,-

Uansett butikk du har funnet det+pris i tyder ikke akkurat på at du har kjøpe teft .

Og absolutt ikke burde anbefale dette som "bargain" for forumets lesere

som skal kjøpe nytt .

Vel oppsettene var fra en av de mest populære websoppene her,nemmelig Netshop, og for å få det riktigst mulig tok jeg begge kortene fra samme produsent,nettop for å unngå variasjoner fra produsent til produsent .

 

Du sier at 754 er et utrangert system som man nesten ikke får solgt brukt.

Hvilket bør tilsi at du ikke ville anbefalt noen et 754 hk uten å sammenlikne

flere mot hverandre (features/ytelse/pris) og velge et som har fornuftig pris

utfra at 754 er forrige chipset og sokkel.

Likevel setter du opp en anbefaling på et kjøp av hk som koster det samme

idag som det gjorde for ett år siden da 754 var top-line.

Og dette når man får like bra eller bedre til halve prisen.

Alle andre produsenters 754 kort har sunket "mye" i pris .

 

Hvor tar du det fra :D Jeg sa i et innlegg at om en kjøper nytt i dag så må en nesten gi bort et 754 system den dagen en skal oppgradere, dette av det enkle fakta at det ikke kommer flere cpuèr til dette og dermed er intressen for disse sterkt fallende. Dette er jo en kjensgjerning og har ingenting med kvalitet/ytelse å gjøre, men det enkle faktum at det ikke er mulig å oppgradere.

Bare det synest jeg er grunn nok til å velge 939 fremfor 754 .

Du kjører fortsatt på din TESE om et år gammel pris,til tross for at jeg flere ganger har UNDERSTREKET at dette er dagens priser hentet på Netshop :cry:

Så ROPER du at alle andre har sunket i pris, ja riktig. Men i ROPET burde du jo da ta med at nForce3 kortene til 939 også har sunket i pris, eller bør det forties :innocent:

 

Tar heller et MSI/Epox/Asus NF3 250 kort til 6-700 kroner istedet .

Så bruker jeg de ektra 4-500 til en raskere prosessor .

 

Som her, da var det kjekt å ha prisen på mitt rådyre nForce 3 og sammenligne med ditt til 6-700 kroner. Men her må jeg skuffe deg da en får nForce3 til 939 helt ned i 8-900 kr , det samme får man et nForce 4 for selv om det kun ble opperert med priser rundt 1500-2000 for disse,hvem snakket om fjorårspriser :hmm:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=49017

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tror nok at den egentlige sannheten er at man får mer igjen for å kjøpe et Sokkel 754 hovedkort og en 3400+ enn å kjøpe et 939 kort med en 3500+. Man får høyere klokkefrekvens som gir bedre ytelse til en billigere penge. Og man får alt man trenger i et 754 hovedkort. Når alt kommer til alt så kommer ikke dette fremtidsrettet og oppgraderings argumentet til å holde mål. Slik har det vært pratet i alle år. Men det viser seg hele tiden at det rett og slett ikke blir praktisert så mye.

 

Kjøper man en 3400+ så har man ingen behov for å overklokke. 2400MHz er nok i massevis for de fleste. Så ingen her greier å overbevise meg om at det er lurt pr. idag og velge et 939 system forran et 754 system.

 

Og Snekker'n ser jo ut til å være stått opp med feil fot i dag. For han blir jo nærmest direkte usakelig i enkelte utsagn. Snekker'n, stå heller opp med den rette foten i morgen så ser du kanskje ting på en litt klarere måte ;)

Lenke til kommentar
mens på spill så stakk var s939 ganske så mye fremfor.

 

og nå er jo 95% av alle som spørr etter pc her på forumet ute etter en spillemaskin..

Kan du lese tabeller ?

http://www.behardware.com/art/imprimer/531/ > 3 spilletester...

 

Ps. 754, 3700 har for høy PR-rating etter min mening og nå gidder jeg

ikke mer i denne tråden, venter på Socket M2 jeg....... ;)

s939 2.0 ghz er jo bedre enn s754 2.0 ghz i alle de 3 tabellene.

 

AtW

Jepp ! Og begge to er raskere enn P4, 2GHz..... :p

 

Jeg har alltid nevnt 754 som pris/ytelse faktor.

754@ 3400+ gir mest ytelse/kroner..... ;)

Lenke til kommentar
Tror nok at den egentlige sannheten er at man får mer igjen for å kjøpe et Sokkel 754 hovedkort og en 3400+ enn å kjøpe et 939 kort med en 3500+. Man får høyere klokkefrekvens som gir bedre ytelse til en billigere penge. Og man får alt man trenger i et 754 hovedkort. Når alt kommer til alt så kommer ikke dette fremtidsrettet og oppgraderings argumentet til å holde mål. Slik har det vært pratet i alle år. Men det viser seg hele tiden at det rett og slett ikke blir praktisert så mye.

 

Kjøper man en 3400+ så har man ingen behov for å overklokke. 2400MHz er nok i massevis for de fleste. Så ingen her greier å overbevise meg om at det er lurt pr. idag og velge et 939 system forran et 754 system.

 

Og Snekker'n ser jo ut til å være stått opp med feil fot i dag. For han blir jo nærmest direkte usakelig i enkelte utsagn. Snekker'n, stå heller opp med den rette foten i morgen så ser du kanskje ting på en litt klarere måte ;)

Hvor er jeg usakelig??

Fordi jeg har en annen mening som er basert på det faktum at jeg selv har eiet alle disse cpuène ??

Det nærmer seg faktisk FREKKHET å si noe slikt .

Har du prøvd en 3400+ ???

Har du prøvd en 3500+ ???

Har du prøvd 3000+. 3200+ på 754 system

Eller 3000+. 3200+ på 939 system ???

 

Det har jeg, da jeg har eiet samtlige av disse .

 

Man får høyere klokkefrekvens som gir bedre ytelse til en billigere penge.

 

Nei desverre du får ikke høyere ytelse og prisforskjellen er da heller ikke stor.

3400+ kr 1850.-

3500+ kr 2090.-

En forskjell på fattige 240 kr,noe jeg tror de fleste takler, i tillegg får du da en winchester som bruker mindre strøm utvikler mindre varme,noe som igjen gir mindre støy :hmm:

Lenke til kommentar

Bare en ting til slutt for min del .

Slå opp denne linken :

 

Trykk på side to.

Dyreste nForce3 250 754 kortet isalg idag = Gigabyte GA-K8NSNXP

Fornuftig valg ?

 

Derfor syns jeg det virket som forslaget med disse to opp mot hverandre var ment for å vise at 754 system er tull og t.o.m et par hundre dyrere enn 939 kortet med 3000+ .

 

Hvis det ikke var tiltenkt som en provosering og "fyre" i tråden og det at jeg trodde det beklager jeg .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

En som jeg jobber sammen med bygget seg ny maskin for en tid tilbake. Han ville ha en bra spillmaskin. Han hadde 768MB RAM fra før som var PC2700. Denne ville han gjerne bruke. Og det hadde han jo all anledning til. For Athlon 64 hovedkort kan kjøre RAM Aynkront uten at det går særlig mye ut over ytelsen.

 

Så jeg ga han følgende anbefaling. Et 754 hovedkort. Han kjøpte et MSI K8N NEO Platinum, og han kjøpte en A64 754 3000+ av meg. Som jeg hadde testet stabil på 2400MHz og standard spenning. Han kjøpte et Gainward GeForce 6800LE også etter min anbefaling. Dette anbefalte jeg fordi det er høy suksess rate på opplåsing av pipes på disse kortene. Gutten er lærling og hadde ikke så god råd.

 

Han var heldig og fikk låst opp alle pipes. Slik at kortet ikke yter langt unna et ekte 6800GT. + at han fikk overklokket 3000+ til 2400MHz. Det jeg hadde testet den til. Og ganske riktig, det å kjøre RAM aynkront på A64 har lite og si for ytelsen.

 

Så for å summere det, lærlingen fikk seg en kjempemaskin som yter topp til en kjempelav pris. Han har omtrent samme og bedre ytelse som en 939 3500+ og han yter som et 6800GT i spill. Og han har ikke betalt ræva av seg. Og dette systemet kommer han til å sitte flere år på.

 

Poenget er at hadde denne fyren kommet inn i forumet her og spurt etter tips så hadde han blitt anbefalt et high end 939 kort som han ikke hadde bruk for og en dyr CPU. Så hadde han sikkert blitt frarådet å kjøpe et 6800LE på toppen av det hele. Og gutten hadde endt opp med å betale mye mer for noe som han egentlig ikke trengte og som heller ikke ville yte bedre for hans del. Og som hadde muligheter for oppgraderinger/fremtidsrettet som heller ikke hadde noe å si for han. Dette kalles å villede folk. Folk som er litt usikker på hva de skal velge, de sluker alt rått når det kommer en haug av folk å sier at de MÅ ha det aller nyeste for å henge med.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
mens på spill så stakk var s939 ganske så mye fremfor.

 

og nå er jo 95% av alle som spørr etter pc her på forumet ute etter en spillemaskin..

Kan du lese tabeller ?

http://www.behardware.com/art/imprimer/531/ > 3 spilletester...

 

Ps. 754, 3700 har for høy PR-rating etter min mening og nå gidder jeg

ikke mer i denne tråden, venter på Socket M2 jeg....... ;)

s939 2.0 ghz er jo bedre enn s754 2.0 ghz i alle de 3 tabellene.

 

AtW

Jepp ! Og begge to er raskere enn P4, 2GHz..... :p

 

Jeg har alltid nevnt 754 som pris/ytelse faktor.

754@ 3400+ gir mest ytelse/kroner..... ;)

Leser du innleggene du quoter? phax poengterte at s939 lå bedre ann per mhz på spill, så svarer du på det, da må du jo nesten forholde deg til ytelse per mhz? Og der slår s939 s754 på alle spillbenchmarks som du viste til.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bare en ting til slutt for min del .

Slå opp denne linken :

 

Trykk på side to.

Dyreste nForce3 250 754 kortet isalg idag = Gigabyte GA-K8NSNXP

Fornuftig valg ?

 

Derfor syns jeg det virket som forslaget med disse to opp mot hverandre var ment for å vise at 754 system er tull og t.o.m et par hundre dyrere enn 939 kortet med 3000+ .

 

Hvis det ikke var tiltenkt som en provosering og "fyre" i tråden og det at jeg trodde det beklager jeg .

Dette hadler overhode ikke om å fyre opp tråden, ei heller om å kritisere 754 systemet.

Jeg har overhode ingenting imot 754 .

Det jeg mener er enkelt og greit at det er mest fornuftig å kjøpe 939 om en skal kjøpe nytt i dag, dette fordi du der har oppgraderingsmuligheter i lang tid fremover og at prisforskjellen er forsvinnende liten.

Dette var også årsaken til at jeg tok to kort fra samme produsent,nettop for å vise at forskjellen i pris er liten.

Selvfølgelig finner en billigere kort, men det gjør en til begge sytemene, dermed blir jo begge billigere .

Trodde ikke det skulle være så vansklig å forstå, hadde forstått det om jeg lette frem det billigste 939 kortet og sammenlignet med det dyreste 754.

Men det gjorde jeg altså ikke . :hmm:

 

Edit: Jeg endret på linken i sitatet fordi den var ekstremt lang og ødela layouten på siden. mvh. Moderator

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Poenget er at hadde denne fyren kommet inn i forumet her og spurt etter tips så hadde han blitt anbefalt et high end 939 kort som han ikke hadde bruk for og en dyr CPU. Så hadde han sikkert blitt frarådet å kjøpe et 6800LE på toppen av det hele. Og gutten hadde endt opp med å betale mye mer for noe som han egentlig ikke trengte og som heller ikke ville yte bedre for hans del. Og som hadde muligheter for oppgraderinger/fremtidsrettet som heller ikke hadde noe å si for han. Dette kalles å villede folk. Folk som er litt usikker på hva de skal velge, de sluker alt rått når det kommer en haug av folk å sier at de MÅ ha det aller nyeste for å henge med.

 

Er ikke enig i dette,for i de fleste tråder blir det spurt om hva maskinen skal brukes til og pris, så blir forslagene laget innenfor den prisrammen.

Sannsyneligheten for at det ville bli annbefalt 939 er jo stor,men ikke som du sier "fra øverste hylle" . Greit å snyte seg,men veldig lurt å la nesen stå igjen

Lenke til kommentar
Leser du innleggene du quoter? phax poengterte at s939 lå bedre ann per mhz på spill, så svarer du på det, da må du jo nesten forholde deg til ytelse per mhz? Og der slår s939 s754 på alle spillbenchmarks som du viste til.

 

AtW

Hehe ! Det stemmer med ytelse/MHz, men det er ikke point i denne tråden.

Da blir det nesten som AMD vs. Intel MHz....

754 og 939 har ikke samme CPU-arkitektur og kan ikke sammenlignes direkte

mot hverandre..

754, 3000+ er ikke det samme som 939, 3000+ så det så....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Love u guys :love:

 

Når Dere ikke får krangle så busta fyker om intel vs AMD, ja da kan en ha det morro med AMD vs AMD.

 

Snekkern 249 kr i prisforskjell kan være over smertegrensa. 250 kr er lite når du har Dem, men fan så mye når du mangler Dem.

 

I januar fikk jeg i oppdrag om å bygge maskin absulutt maks 7400, minstekrav - DVD-Brenner, 400 GB lagring, Ok til spilling. Uten mus og tastatur.

 

Vel 400 gb kosta da rimligst seagate 1975 + frakt

 

Der var det rett og slett ikke mulig å presse inn et socket 939 system, så det måtte bli socket 754, med 9800 SE og 512 ram. Lengre ned en 9800 SE på grafikk ville jeg ikke gå siden han skulle spille endel. Sån er det når en får maks budsjett og spesifikke krav.

 

 

 

:no: - Jeg kom 50 kr over budsjett som jeg måtte låne han, hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...