Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hvor gamle var dere når dere begynte på NTNU? Hvor gamle er de fleste førsteklassingene? Er man eldst om man er 21?

Jeg var 25 år da jeg begynte på NTNU og jeg var langt fra den eldste. Flere i 40 årene. Aldri for sent med utdanning. Begge mine foreldre begynte og studere når de var i 40 årene.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man gå en vilkårlig linje på NTNU, og velge andre fag, uten matematikk R2?

Av og til. Enkelte emner (stadig flere, har jeg inntrykk av), krever at du er opptatt til spesielle studier for at du skal kunne melde deg opp. Emner er det man kaller fag på universitetet.
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de fleste har hatt ett år med noe annet før studiet, men en god del kommer rett fra VGS. Har gått siving, hadde flere i klassen som var 23-24 også. De hadde gjerne jobbet litt eller studert noe annet. Enkelte var eldre enn det og. Men de aller fleste er nok rundt 20, har lite livserfaring og er dørgende kjedelige å prate med ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe vondt ment mot siv.ing.-studendene, men å påstå at "nesten alle" er "unge talenter" blir bare flåsete (til tross for anførselstegn). Ja, studentene har med seg gode karakterer fra VGS, men mitt inntrykk er at de aller fleste er den jevne, hardtarbeidende studenten, uten noe "talent" utover det som faller inn under normalen. Skal sies at jeg ikke har studert til siv.ing. selv, men var da tross alt 6 år på haugen og vanket med siv.inger. i alle år. Mulig det kryr av "talenter" på alle andre linjer, men fysmat gav meg i alle fall ikke det inntrykket (jeg opplevde at det var tett mellom flinke folk, men "talenter"?).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke noe vondt ment mot siv.ing.-studendene, men å påstå at "nesten alle" er "unge talenter" blir bare flåsete (til tross for anførselstegn). Ja, studentene har med seg gode karakterer fra VGS, men mitt inntrykk er at de aller fleste er den jevne, hardtarbeidende studenten, uten noe "talent" utover det som faller inn under normalen. Skal sies at jeg ikke har studert til siv.ing. selv, men var da tross alt 6 år på haugen og vanket med siv.inger. i alle år. Mulig det kryr av "talenter" på alle andre linjer, men fysmat gav meg i alle fall ikke det inntrykket (jeg opplevde at det var tett mellom flinke folk, men "talenter"?).

Men sånn er det jo i realiteten i alle land. Jeg har kjennskap til studenter i mange land og føler at jeg kan trekke den konklusjonen.

 

Menneskeheten har rett og slett fundamentale begrensninger. Det er bare så mye det kan makte og ofte har det gjennomgått de samme læringsprosessene og over samme periode, men med varierende arbeidskapasitet ut i fra tid.

 

Forøvrig føler jeg at fys.matte-studentene er de flinkeste studentene på NTNU. 

Lenke til kommentar

Kan man gå en vilkårlig linje på NTNU, og velge andre fag, uten matematikk R2? Eller må man ha matten med kar 4 for å kunne melde seg opp? Og om man kan dette, hva avgjør hvilke fag man kan ta? Og trenger man ikke ta eksamen i de fagene man egentlig skulle tatt?

Spørsmålet du heller bør stille deg er "bør jeg ta fag som implisitt krever 4er i R2 uten å ha 4er i R2?". Jeg har ikke en konkret kilde på dette, men etter det jeg har forstått, ble 4er-kravet innført fordi en stor del av elevene uten 4er i matte rett og slett droppet ut fra de mattetunge fagene ved NTNU; og dermed også linjene som har disse fagene som en del av pensum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har R1 men vet jeg skal gå en sivilingeniørlinje. Funderer på om det er verdt det å bruke ett helt år på R2 eller om en sommerferie med intens jobbing og deretter bare valgt emnene hadde vært bedre, for så å ta R2 eksamen til høsten og søke SO neste år og opprykk osv

 

Jeg forstår at det er langt fra optimalt men tror jeg egentlig spør om det er verdt å ta risken eller vente et helt år. Har jeg noe å tape?

Endret av Ronaldo77
Lenke til kommentar

Du kan jo ta et årskurs for eksempel mens du også tar R2 som privatist om det er det du mener?

 

Det er for så vidt ikke umulig å ta matte 1 uten R2, men en del mer arbeid og frustrasjon må man regne med. Det er jo kanskje en del andre mer eller mindre relevante emner du kan ta utenom matteemner. Du har tilgang til å ta alle emner som ikke er adgangsbegrenset og er ikke låst til den rekkefølgen som står i studieplanen.

Lenke til kommentar

Og hvis du er sikker på at du kommer inn på den linja du vil, er det ingenting som stopper deg fra å melde deg opp til årskurs i informatikk (eller liknende), melde deg av alle fagene i årskurset og kun plukke fag du trenger for linja du egentlig vil inn på selv om du ikke har R2 hvis linja krever R2 :) (utenom eventuelle adgangsbegrensede fag som introkurset til faget).

 

En plass mellom 50 og 75% av fagene på alle siv.ing linjene overlapper med hverandre de første to årene, så det er veldig enkelt å plukke fag fra andre årstrinn eller linjer.

 

For øvrig; det finnes noe som heter oppfriskningskurs i matte (https://wiki.math.ntnu.no/oppfrisk/2017), som er en (veldig rask) gjennomgang av sentrale deler av R1 og R2, som NTNU har erfaringer for at studenter trenger oppfriskning på før Matte1. Dersom du velger å begynne uten å ta R2 først, vil jeg anbefale dette. Frivillig, gratis, uken før immatrikkuleringen.

 

Det er for øvrig (som også Deimos_Anomaly sier) aldeles ikke nødvendig med R2 for å kunne få til universitetsmatten; det er et forholdsvis lite overlapp, og du kommer raskt forbi det uansett. Hvis du er flink i matte og god til å jobbe går det helt fint - problemet er at hvis du ikke har hode for matte eller ikke kan å jobbe det inn, vil du sannsynligvis oppleve at det blir veldig tungt. (også de som har mestret matte gjennom hele utdanningen kan slite med matte1, pga mye høyere intensitet og arbeidsmengde)

Endret av atb
Lenke til kommentar

Noen som vet prosedyren etter man har levert masteroppgaven? Er det at man må gå innom instituttet et par dager etter man har levert (får man e-post elns?) for å hente den trykka utgaven for å sjekke atting er korrekt? Og hva hvis man har kont, med tanke på innleveringsskjemaet hvor man må ha signatur på at man har innlevert adgangskort, lesesalsplass, osv? Kan man vente med å levere inn dette skjemaet?

Lenke til kommentar

Har R1 men vet jeg skal gå en sivilingeniørlinje. Funderer på om det er verdt det å bruke ett helt år på R2 eller om en sommerferie med intens jobbing og deretter bare valgt emnene hadde vært bedre, for så å ta R2 eksamen til høsten og søke SO neste år og opprykk osv

 

Jeg forstår at det er langt fra optimalt men tror jeg egentlig spør om det er verdt å ta risken eller vente et helt år. Har jeg noe å tape?

Hvis du føler du er motivert, vil jeg anbefale at du bare starter med universitetsmatten med en gang, og tar eksamen i R2 i høst. Hvis du leser jevnlig gjennom semesteret, og ser video'er/leser i boka til du faktisk forstår hvert enkelt tema, så vil du sannsynligvis få en god karakter i Matte 1. Og fordi overlappen til R2 er såpass stor, om mulig med en annen innfallsvinkel, så vil du være veldig godt forberedt til eksamen i R2 også.

 

Jeg hadde en periode på 2 år fra jeg gikk ut fra videregående til jeg rørte matematikk (i Matte 1, NTNU) igjen, og jeg husket knapt noen ting, men med kontinuerlig lesing og en gjenvunnet interesse for matematikk så er det ikke noe problem. Årsaken (tror jeg!) til at folk får under middels karakter i matte 1 er nok at de kommer til en ny plass og har mye annet å gjøre enn å lese matematikk. Så hvis du er motivert: Kjør på, ta matte 1 i høst sammen med R2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...