Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Introduksjonskurset til mitt studium hadde 30 plasser, det er slik for en del andre studier også.

 

På forsiden av innleveringene professoren får inn (omslagsarket) står det hvilken studieretningen studenten tilhører. Jeg har lagt inn bilde på det her (fra Alf Inge Wang sine rettelser) tidligere. 

 

Og ingen kommentar til det andre om argumentasjonsteknikker. 

 

Kunne du ha linket til dette bildet? Hvis dette er tilfellet så er jo det en svakhet med NTNU's anonymisering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-386893-0-57436900-1529424250_thumb.jpg

 

Det er vel det bildet det er snakk om. Hvis du ser etter, så har bunkene forskjellig størrelse.

 

De symboliserer enerom, ekstra tid, rom du sitter i også videre

 

I store emner har det ikke noe å si, men i studiespesifikke emner som introduksjonskurs, så har det endel å si. Og studentassistene og professorene foretrekker noen ganger folk fra sine egne studier.

 

Det var alt jeg forsøkte å skrive til brukeren Kovalevskaja.

 

Tror ikke det er et brudd på anonymitet ettersom dette er noe alle gjør og forholdene er like for alle. Men professorene kan nok i mindre emner enkelt finne ut hvem du er hvis de vil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"har en del å si", haha. Dette blir mer og mer komisk. De (NTNU og evnt andre universiteter) bør sikkert sløyfe ordningen med at en skriver studieretning på omslagsarket for å sørge for best mulig anonymitet for kandidatene, men å hevde at studieretningen du går vil avgjøre hva slags karakter du får på eksamen er helt på trynet.

 

Men for all del, fortsett med underholdningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"har en del å si", haha. Dette blir mer og mer komisk. De (NTNU og evnt andre universiteter) bør sikkert sløyfe ordningen med at en skriver studieretning på omslagsarket for å sørge for best mulig anonymitet for kandidatene, men å hevde at studieretningen du går vil avgjøre hva slags karakter du får på eksamen er helt på trynet.

 

Men for all del, fortsett med underholdningen.

Det er fint at du morer deg.

 

Men du innrømmer egentlig problematikken i innlegget ditt. Og du avslutter med å tilegne meg meninger jeg ikke hadde. 

 

At professorer kan favorisere studieretninger deres emner tilhører er et gammelt fenomen. Man trenger ikke mer enn grunnleggende forståelse for å være klar over det. Da er det naturlig å advare en ekstern student om å være forsiktig eller klar over faren ved dette. 

 

Forøvrig kan jeg si at det på UiO ikke står studieretning. Men mange av problemene som eksisterer på NTNU finnes der også. 

Lenke til kommentar

Det er fint at du morer deg.

 

Men du innrømmer egentlig problematikken i innlegget ditt. Og du avslutter med å tilegne meg meninger jeg ikke hadde. 

 

At professorer kan favorisere studieretninger deres emner tilhører er et gammelt fenomen. Man trenger ikke mer enn grunnleggende forståelse for å være klar over det. Da er det naturlig å advare en ekstern student om å være forsiktig eller klar over faren ved dette. 

 

Forøvrig kan jeg si at det på UiO ikke står studieretning. Men mange av problemene som eksisterer på NTNU finnes der også. 

Kanskje å dra det litt langt å påstå at jeg innrømmer "problematikken". Jeg påpeker at det fra et perspektiv mht anonymitet kan være en fordel at de skroter løsningen de har med at studentene skriver studieretning på omslagsarket, men jeg tror rett og slett ikke dette er noe problem, i alle fall ikke et systematisk problem slik du hevder at det er ref. "Du vil ikke få adgang og om du mot alle odds skulle få adgang, så vil du slite med å gjøre det særlig godt ettersom professorene foretrekker studenter tatt opp til studiet."

 

Hvorfor i all verden skulle en faglærer favorisere en student fra eget institutt / fakultet? Og hvorfor i all verden skulle f.eks. en vit.ass favorisere en student fra "egen" studieretning / andre spesifikke studieretninger? Hva har de å tjene på dette? Absolutt ingenting (kanskje med unntak av de odde tilfellene der det er snakk om at faglærer/etc skulle ha et forhold til en student, men da er man inne på noe helt annet som ikke dekkes av påstandene dine).

 

Du spyr ut påstand etter påstand uten noe som helst konkret som støtter opp under påstanden din. Over tid blir det komisk. Og litt trist. 

 

Endret av voident
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje å dra det litt langt å påstå at jeg innrømmer "problematikken". Jeg påpeker at det fra et perspektiv mht anonymitet kan være en fordel at de skroter løsningen de har med at studentene skriver studieretning på omslagsarket, men jeg tror rett og slett ikke dette er noe problem, i alle fall ikke et systematisk problem slik du hevder at det er ref. "Du vil ikke få adgang og om du mot alle odds skulle få adgang, så vil du slite med å gjøre det særlig godt ettersom professorene foretrekker studenter tatt opp til studiet."

 

Hvorfor i all verden skulle en faglærer favorisere en student fra eget institutt / fakultet? Og hvorfor i all verden skulle f.eks. en vit.ass favorisere en student fra "egen" studieretning / andre spesifikke studieretninger? Hva har de å tjene på dette? Absolutt ingenting (kanskje med unntak av de odde tilfellene der det er snakk om at faglærer/etc skulle ha et forhold til en student, men da er man inne på noe helt annet som ikke dekkes av påstandene dine).

 

Du spyr ut påstand etter påstand uten noe som helst konkret som støtter opp under påstanden din. Over tid blir det komisk. Og litt trist. 

 

Man får ikke adgang av instituttet til studiespesifikke emner som introduksjonskurs når man er en ekstern student som privatiststudent. Når det kommer til del 2, så er det mitt eget skjønn at man ikke kommer til å gjøre det særlig godt basert på studenter jeg har sett forsøke seg på introduksjon til nanoteknologistudiet. Der var det en del moduler, de passet ikke inn i miljøet fordi de ikke kjente noen og professorene likte dem ikke noe særlig. De enten strøk ut eller trakk seg ut. Jeg kom så med mitt syn. Andre studenter har kanskje andre erfaringer.

 

De favoriseres på grunn av at man ønsker dem som senere masterstudenter f.eks. Samtidig blir f.eks mange i nanoteknologistudiet ansatte ved det instituttet, slik at man må holde en god tone med dem. Det de har å tjene er: kontakter, nettverk. På fysisk institutt er nanoteknologistudenter dominerende, mens på matematisk institutt er matematikk (fra fys/mat)-studenter dominerende. En siste faktor er nepotisme. 

 

Alt jeg har sagt har blitt underbygd. Til og med dette bildet du benektet for noen innlegg siden. 

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg møtte faglærer i et større førsteårsemne en kortere stund etter sensuren på butikken, og ble gratulert med vel gjennomført eksamen. Dette er en stund siden, så det kan hende jeg husker feil - det kan også hende at det var ment som en generell bemerkning (men karakterstatistikken i emnet det året var ikke til å skryte av, så mer sannsynlig er det at jeg ble koblet til besvarelsen min).

 

Dersom faglærer virkelig har lyst til å identifisere deg, holder det nok med at eksamen foregår på flere rom, faglærer får et glimt av en figur du har tegnet eller lignende, eller at du rett og slett har kandidatnummeret synlig (under spørrerunden). Jeg har lagt merke til at en del faglærere stirrer godt og lenge på papirene du har liggende, selv om du ikke har noen spørsmål om uklarheter i oppgaveteksten.

 

Dersom du ikke kommer særs godt overens med faglærer i et emne, er det en svært god ide å ikke ha noe du har skrevet synlig under spørrerunden. Om eksamen foregår på flere rom og du er en av få (eller den eneste) på ett av dem, og det stemmer slik Sandy sier at besvarelsene kommer til sensor gruppert under rom, ja da vet jeg ikke.

Endret av brbmay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at anonymiseringen kan være for svak, og at det er mulig for forelesere å identifisere studenter hvis de er innstilt på det. Det er en av flere grunner til at det er mulig å klage på karakterer og evt varsle til fakultetet hvis man er bekymret for at en professor er korrupt.

Introduksjonskurs er forøvrig gratis studiepoeng uten karakter og er ment mest for å motivere nye studenter på studiet. Jeg har selv sett utvekslingsstudenter på høyere årstrinn bli avvist fordi det faglige nivået er fullstendig upassende, og det er for så vidt en avgjørelse jeg støtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom så med mitt syn. Andre studenter har kanskje andre erfaringer.

Og det er nettopp det som er poenget her. Ja, det kan selvsagt oppstå enkelthendelser, men en enkelthendelse er ikke nødvendigvis et tegn på et systematisk problem, slik du hevder.

 

De favoriseres på grunn av at man ønsker dem som senere masterstudenter f.eks. Samtidig blir f.eks mange i nanoteknologistudiet ansatte ved det instituttet, slik at man må holde en god tone med dem. Det de har å tjene er: kontakter, nettverk. På fysisk institutt er nanoteknologistudenter dominerende, mens på matematisk institutt er matematikk (fra fys/mat)-studenter dominerende. En siste faktor er nepotisme.

Igjen, her må du komme med noe konkret.

 

Alt jeg har sagt har blitt underbygd. Til og med dette bildet du benektet for noen innlegg siden.

Nei, ingen av påstandene dine har blitt støttet opp av noe konkret. Å repetere påstander som f.eks. at ansatte favoriserer studenter fra egne studieretninger om og om igjen er ikke å bygge opp påstanden med fakta.

 

Og jeg har heller ikke benektet noe bilde. Jeg henviste til påstanden din som lød som sitert under.

 

Ofte er det slik at studieassistene på fagspesifikke emner kommer fra den retningen eller den linjeforeningen og de liker ikke studenter fra andre retninger elle behandler dem dårligere enn studenter fra den "riktige" studieretningen.

 

@brbmay: Kan være at faglærer visste hvordan det hadde gått med deg på eksamen, men synes ikke en gratulasjon om "vel gjennomført eksamen" er et tegn på det. Som både du og Han Far nevner er det jo selvsagt mulig å identifisere kandidater om man går inn for det, men igjen, hvorfor skulle en faglærer gidde? Det er ikke ungdomsskolen/VGS lenger - dvs, man er forbi stadiet der trynefaktor har mye å si på utfallet. Selv på VGS osv er det et under at enkelte faglærere gidder å holde på med det tullet.

Endret av voident
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den tankegangen gjelder hvis man starter på null, hvor ingen kjenner hverandre.

 

Den gjelder ikke hvis det er svært mange nanoteknologer på instituttet som ansatte. Da skifter balansen seg. Og hvorfor gjør den det? Fordi nano-klassene er bare på 20-25 studenter (grunnet frafall). Det gir at det er sterk lojalitet og felles aktiviteter gjør at de er svært nært knyttede til hverandre tvers over klassegrensene og årskull.

 

Det er vanskelig for folk som går fys-mat. Eller ind.kjemi, indøk og lignende å forstå. Siden de klassene har over hundre studenter og ikke er like monolittisk gruppe.

Jeg tror at professorene føler seg presset av dem. Det virket sånn for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det er ikke "svært mange". Jeg vet om mindre enn 10 som i det hele tatt har fått stipendiatstilling på fysikk, og mange av dem er ferdige på dette tidspunktet. Hvor mye makt tror du forresten stipendiater har over professorer? Eller er du redd for at noen kommer til å bære nag mot en professor når de selv er blitt førsteamanuensis fordi de fikk B i faste stoffers fysikk for ti år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært mange er selvsagt et relativt begrep.

 

Jeg mener at de har svært mye uformell inflytelse. Når man skriver for en professor i fire år, så blir man jo strengt tatt venner. Forholdet forandres. 

 

Men la det være. Det er opp til NTNU å bestemme dette. Jeg har sett en del ting på UiO som er like ille som forholdene på NTNU. 

 

Det er bare sånn ting er innen vitenskapen. Vitenskapen som yrke er ikke like edel som den var i tidligere tider. 

 

EDIT: jeg er altså lei....gidder ikke mer...så lar det ligge fra og med nå

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

 

Ser at jeg har gått på en smell i forbindelse med bruk av vektorgrafikk i masteren og flere av figurene i den trykte utgaven mangler viktige detaljer. Har varslet veileder, men er fremdeles litt usikker om dette kan bli et problem når det kommer til sensur.  Noen flere som har opplevd tilsvarende og om det noen hadde uheldige konsekvenser?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd det på rapporter og innleveringer. Da har jeg hatt professorer som reagerer på ting som (fordi jeg ikke vet hva du har gjort feil):

 

- Relevant figurtekst

 

- Tekst på akser i grafer (såkalt xlabel, ylabel og title på datakodespråk)

 

- Figurtittel (som figur 1, 2 osv)

 

- Relevant referanse til figurer i teksten. Må være korrekt

 

Dette så de på som ganske viktig. Men vanskelig å si hvordan det vil bli for deg i sensuren til masteroppgaven. 

Lenke til kommentar

Jeg var 18, men de aller fleste hadde tatt et friår og var 19/20. Var en god del på min alder òg, og noen eldre. Mistenker dog at dette kan variere en del fra studie til studie (men det er selvsagt null problem å være 21 som førsteklassing, aldersforskjellene har lite å si)

Endret av fivestarman
Lenke til kommentar

Hvor gamle var dere når dere begynte på NTNU? Hvor gamle er de fleste førsteklassingene? Er man eldst om man er 21?

Nei. Alderen varierer, alt fra de som kommer fra vgs og de som har tatt opp fag, friår, militæret, folkehøyskole. Selv startet jeg etter førstegangstjenesten som 20 år. Har folk i klassen min som var 25-26 da de startet i 1. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...