Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke fått tatt ut masteren enda pga. gjenstående eksamener. Jeg kan maks ha to fag ved siden av masteroppgaven. Jeg har to fag jeg må ta i august da det er fag som kun går på høsten og jeg allerede hadde fylt opp høsten som var. Med andre ord må jeg bestå de fire fagene jeg har nå, for å kunne ta ut masteren i sommer og få veileder. Jeg har skrevet på oppgaven i vår (da uten hjelp fra veileder), så jeg trenger noen iterasjoner med veileder før oppgaven kan leveres. 

 

Ja, utrolig stress, men det er verdt det om jeg får starte å jobbe i august!

Lenke til kommentar

Noen her som vet hvordan poenggrensene pleier å være på intern overgang sammenlignet med vanlig opptak? Usikker på om jeg kommer inn på førstevalget til høsten, og har derfor sett litt på alternativene. Tenker spesielt på kybernetikk. 

Går kybernetikk, men kjenner flere som har søkt intern overgang fra henholdsvis elsys og fått innvilget. Ifølge de, vil alle som søker intern overgang få innvilget gitt at det ikke er altfor mange søkere. Du må også ha 22.5 studiepoeng (tror jeg, google intern overgang) fra 1. klassen for å få lov til å bytte. Hvis du konter (stryker og tar eksamen i faget på sommern) vil du få midlertidig overgang fram til karakteren er blitt gitt. 

 

Om det er mange søkere vil det gå på poenggrenser. Ett eksempel; om du kommer rett fra vgs har du førstegangsvitnemål, men snittet ditt vil være +2 alderspoeng og +2poeng for bestått 1. år. Men er alltid mange som dropper ut / bytter linje, så tror det går fint.

Anbefaler deg å ha Elsys som andre valg, ettersom elsys og kyb er i samme linjeforening og består av flere fellesfag 1. året. Da vil du ikke ligge noe bak når du bytter til kyb i 2. klassen, og du trenger ikke å bli kjent med nye fjes! 

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen her som vet hvordan poenggrensene pleier å være på intern overgang sammenlignet med vanlig opptak? Usikker på om jeg kommer inn på førstevalget til høsten, og har derfor sett litt på alternativene. Tenker spesielt på kybernetikk. 

Går kybernetikk, men kjenner flere som har søkt intern overgang fra henholdsvis elsys og fått innvilget. Ifølge de, vil alle som søker intern overgang få innvilget gitt at det ikke er altfor mange søkere. Du må også ha 22.5 studiepoeng (tror jeg, google intern overgang) fra 1. klassen for å få lov til å bytte. Hvis du konter (stryker og tar eksamen i faget på sommern) vil du få midlertidig overgang fram til karakteren er blitt gitt. 

 

Om det er mange søkere vil det gå på poenggrenser. Ett eksempel; om du kommer rett fra vgs har du førstegangsvitnemål, men snittet ditt vil være +2 alderspoeng og +2poeng for bestått 1. år. Men er alltid mange som dropper ut / bytter linje, så tror det går fint.

Anbefaler deg å ha Elsys som andre valg, ettersom elsys og kyb er i samme linjeforening og består av flere fellesfag 1. året. Da vil du ikke ligge noe bak når du bytter til kyb i 2. klassen, og du trenger ikke å bli kjent med nye fjes! 

 

Lykke til!

 

Dette var veldig hjelpsomt, tusen takk for svaret! Da beholder jeg elsys som andrevalget mitt. 

Lenke til kommentar

 

 

Noen her som vet hvordan poenggrensene pleier å være på intern overgang sammenlignet med vanlig opptak? Usikker på om jeg kommer inn på førstevalget til høsten, og har derfor sett litt på alternativene. Tenker spesielt på kybernetikk. 

Går kybernetikk, men kjenner flere som har søkt intern overgang fra henholdsvis elsys og fått innvilget. Ifølge de, vil alle som søker intern overgang få innvilget gitt at det ikke er altfor mange søkere. Du må også ha 22.5 studiepoeng (tror jeg, google intern overgang) fra 1. klassen for å få lov til å bytte. Hvis du konter (stryker og tar eksamen i faget på sommern) vil du få midlertidig overgang fram til karakteren er blitt gitt. 

 

Om det er mange søkere vil det gå på poenggrenser. Ett eksempel; om du kommer rett fra vgs har du førstegangsvitnemål, men snittet ditt vil være +2 alderspoeng og +2poeng for bestått 1. år. Men er alltid mange som dropper ut / bytter linje, så tror det går fint.

Anbefaler deg å ha Elsys som andre valg, ettersom elsys og kyb er i samme linjeforening og består av flere fellesfag 1. året. Da vil du ikke ligge noe bak når du bytter til kyb i 2. klassen, og du trenger ikke å bli kjent med nye fjes! 

 

Lykke til!

 

Dette var veldig hjelpsomt, tusen takk for svaret! Da beholder jeg elsys som andrevalget mitt. 

 

 

Angående intern overgang så er det absolutt ikke sånn at alle kommer inn. Tror dog snittet der ligger litt lavere enn på Samordna.

Endret av Pame
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare jeg som synes at arbeidslivet faktisk ikke er så interessant som man trodde da man var student? Det er klart at det kan skyldes jobben min som konsulent, ja. Mye fokus på inntjening og tid, og ikke så mye på fag sånt sett.

Det kan nok skyldes at du har blitt konsulent, ja (selv om jeg hører om tidligere klassekamerater som trives godt som konsulenter). Som forsker i et stort firma er jeg positivt overraska. Jeg hadde egentlig håpa på å kunne forske i et lite firma og dermed være mer selvstendig, men det viser seg jo at jeg får styre dagene mine ganske mye selv her også. Er selvfølgelig et stort fokus på tid og penger, men ikke i nærheten av så mye som jeg kunne frykta.
Lenke til kommentar

 60 studiepoeng, altså 2 semester.

Nei, du får ikke noen ekstra studiepoeng av å ta opp fag.

Føler jeg får litt mostridende informasjon på akkurat denne, det gjør meg litt urolig.

 

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Veiledning+til+ny+studieforskrift+ved+NTNU

 

"Det er videre et krav for å beholde studieretten at studenten har avlagt studiepoeng de siste tre semestrene i det studieprogrammet studenten er tatt opp til"

Lenke til kommentar

Føler jeg får litt mostridende informasjon på akkurat denne, det gjør meg litt urolig.

 

https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Veiledning+til+ny+studieforskrift+ved+NTNU

 

"Det er videre et krav for å beholde studieretten at studenten har avlagt studiepoeng de siste tre semestrene i det studieprogrammet studenten er tatt opp til"

 

Jeg lurer på om Samaritanen kan ha tenkt på Lånekassens regler for støtte ved forsinkelse.

 

I studieforskriften for NTNU er 3 semester uten studiepoeng innen studieprogrammet ett av kriteriene som gir tap av studierett. Gjentak av allerede beståtte emner vil jeg ikke forvente telles som avlagte studiepoeng. Studieforskriftens https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-08-1449#KAPITTEL_3 §3-3 er den relevante. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...