Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Noen som vet prosedyren etter man har levert masteroppgaven? Er det at man må gå innom instituttet et par dager etter man har levert (får man e-post elns?) for å hente den trykka utgaven for å sjekke atting er korrekt? Og hva hvis man har kont, med tanke på innleveringsskjemaet hvor man må ha signatur på at man har innlevert adgangskort, lesesalsplass, osv? Kan man vente med å levere inn dette skjemaet?

 

Lurer fremdeles på om man må levere inn innleveringsskjemaet nå (rett etter innlevering av masteroppgaven), eller om man skal/kan vente med det til etter man har hatt konten. Instituttet henviste meg til byggsikring, som igjen henviste meg til instituttet. Ingen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en side på NTNU står det "Du må ha egen standard bærbar datamaskin for bruk i undervisning og vurdering. Det er ikke nødvendig med en kraftig og dyr maskin, programmene som blir brukt stiller ingen store krav til hverken maskinvare eller operativsystem."

Må man virkelig ha egen bærbar maskin? Går de rundt og sjekker dette? Er det ingen datasaler e.l. på NTNU?

Lenke til kommentar

På en side på NTNU står det "Du må ha egen standard bærbar datamaskin for bruk i undervisning og vurdering. Det er ikke nødvendig med en kraftig og dyr maskin, programmene som blir brukt stiller ingen store krav til hverken maskinvare eller operativsystem."

Må man virkelig ha egen bærbar maskin? Går de rundt og sjekker dette? Er det ingen datasaler e.l. på NTNU?

 

Dette er ikke noe unikt for NTNU, samme gjelder ved de fleste institusjoner; https://lovdata.no/SF/forskrift/2005-12-15-1506/§3-3 

NTNU kvitter seg med datasaler, det har de gjort i mange år allerede, du må også ha egen PC for å avlegge eksamen nå i flere og flere emner.

Lenke til kommentar

Ingen som vil sjekke dette, nei. Men du kan jo plutselig støte på innleveringer som krever det, selv om jeg aldri har vært borti det tror jeg. Per i dag er det bra med datasaler rundt om, men jeg registrerer at en del har forsvunnet de siste fem årene. Særlig i byggene som er tilknyttet it- og datastudier, ironisk nok.

 

Jeg vil nok uansett anbefale å ha en egen PC, særlig når man får egen, fast plass er dette greit. Jeg klarte meg lenge på datasaler dog, synes det var bedre plass og godt med litt større skjermer. Du kan helt sikkert avvente med å kjøpe og se det litt an.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har fått innvilget intern overgang i høst. Nå fikk jeg mail om semesterregistrering og gikk inn på studweb for å ordne det. Der ser jeg at det fortsatt står den gamle studieretningen, og at det er den jeg kan registrere meg for. Hva er det meningen at jeg skal gjøre? Må jeg registrere meg på det gamle studiet? Et annet spørsmål: Må jeg registrere meg før jeg kan melde meg opp i konteeksamen?

Lenke til kommentar

Skal begynne 9. semester på bygg til høsten. Har to fag jeg helst ikke vil velge mellom å ta, og har lyst til å ta begge. I tillegg skal jeg velge et K-emne. Derfor tenker jeg å velge det enkleste mulige K-emne for å få mest mulig tid til de andre nyttige emnene. Står mellom disse:

- AAR4250 - Arkitektur som teknologisk praksis (karakter)

- MFEL3010 - Medisin for realfag- og teknologistudenter (bestått/ikke bestått)

- SPRÅK3501 - Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører (bestått/ikke bestått)

 

Av disse er det AAR4250 og SPRÅK3501 som frister mest. Noen som har hatt noen av disse fagene eller har innspill på hvilket jeg bør velge? Hvor lite arbeid kan man klare seg med for å få hhv. B eller bestått i disse fagene? 

 

Tar gjerne i mot andre tips til emner som er enkle og som egner seg til K-emne.

 

Helst skulle jeg sett at jeg slipper å ta K-emne. Men dette lar seg vell ikke gjøre?

Endret av Put
Lenke til kommentar

Skal begynne 9. semester på bygg til høsten. Har to fag jeg helst ikke vil velge mellom å ta, og har lyst til å ta begge. I tillegg skal jeg velge et K-emne. Derfor tenker jeg å velge det enkleste mulige K-emne for å få mest mulig tid til de andre nyttige emnene. Står mellom disse:

- AAR4250 - Arkitektur som teknologisk praksis (karakter)

- MFEL3010 - Medisin for realfag- og teknologistudenter (bestått/ikke bestått)

- SPRÅK3501 - Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører (bestått/ikke bestått)

 

Av disse er det AAR4250 og SPRÅK3501 som frister mest. Noen som har hatt noen av disse fagene eller har innspill på hvilket jeg bør velge? Hvor lite arbeid kan man klare seg med for å få hhv. B eller bestått i disse fagene? 

 

Tar gjerne i mot andre tips til emner som er enkle og som egner seg til K-emne.

 

Helst skulle jeg sett at jeg slipper å ta K-emne. Men dette lar seg vell ikke gjøre?

 

K-emne er en "viktig" del av graden, og skal ikke være mulig å slippe unna det. Kan være du kan godsnakke deg unna det, men jeg tviler :p

 

Da jeg startet på MFEL 3010, startet de med å si "Dette er MFEL 3010, IKKE MFEL1010. Dersom dere er ute etter de enkle studiepoengene, er dere i feil forelesning". <-- Veldig parafrasert, men dette var meningen, i alle fall. Faget er fortsatt veldig enkelt, men det vil kreve litt innsats for å stå. Dersom du har noe interesse for medisin og hvordan diverse ting innen medisin funker, kan faget være veldig interessant, men mye av det er etter min mening både sykt kjedelig og godt under det nivået det burde ligget på. Det kan også nevnes at jeg gikk medisinsk kybernetikk, og dermed hadde noe bakgrunn innen medisin fra før.

 

Da jeg tok faget var jeg i ca 4 forelesninger, skummet gjennom noen av powerpointene, og jobbet gjennom 3-4 tidligere eksamener, og sto enkelt. 50-75% av eksamen var gjenbruk fra tidligere, og av det resterende var det noen oppgaver som ble fjernet da de ikke klarte å lage oppgavene riktig (enten 2 eller 0 riktige svaralternativ).

 

Gjennomgående tema i faget: Ingen bryr seg om at det blir gjort bra; skrivefeil i alle powerpointer, mye norskengelsk eller engelsk norsk, masse feil i eksamen (som sagt). Generelt sett et dårlig gjennomført fag om et noe interessant tema.

Lenke til kommentar

Er nettopp ferdig med femteåret på bygg. Arktitekturemnet er bra, foreleseren er dyktig og selve emnet er interessant. Det er en semesteroppgave som skal leveres og framføres, i tillegg til ordinær eksamen. Det er dog ikke noe gratisemne, og forøvrig ikke et emne som fortjener at du ikke tar det alvorlig.

 

Skal du ha noe gratis så kan jeg anbefale Finans eller Kulturforståelse. Finans gikk jeg i fem-seks forelesninger i starten av semesteret, gjorde ingen øvinger, leste tre-fire dager og fikk A. Kulturforståelse-emnet har jeg ikke hatt, men jeg kjenner noen som har. Ingen eksamen, kun to korte og enkle gruppepresentasjoner. Snittet var vel A.

 

Kan jeg for interessens skyld spørre hvilke to bygg-emner du vil ta?

Lenke til kommentar

K-emne er en "viktig" del av graden, og skal ikke være mulig å slippe unna det. Kan være du kan godsnakke deg unna det, men jeg tviler :p

 

Da jeg startet på MFEL 3010, startet de med å si "Dette er MFEL 3010, IKKE MFEL1010. Dersom dere er ute etter de enkle studiepoengene, er dere i feil forelesning". <-- Veldig parafrasert, men dette var meningen, i alle fall. Faget er fortsatt veldig enkelt, men det vil kreve litt innsats for å stå. Dersom du har noe interesse for medisin og hvordan diverse ting innen medisin funker, kan faget være veldig interessant, men mye av det er etter min mening både sykt kjedelig og godt under det nivået det burde ligget på. Det kan også nevnes at jeg gikk medisinsk kybernetikk, og dermed hadde noe bakgrunn innen medisin fra før.

 

Da jeg tok faget var jeg i ca 4 forelesninger, skummet gjennom noen av powerpointene, og jobbet gjennom 3-4 tidligere eksamener, og sto enkelt. 50-75% av eksamen var gjenbruk fra tidligere, og av det resterende var det noen oppgaver som ble fjernet da de ikke klarte å lage oppgavene riktig (enten 2 eller 0 riktige svaralternativ).

 

Gjennomgående tema i faget: Ingen bryr seg om at det blir gjort bra; skrivefeil i alle powerpointer, mye norskengelsk eller engelsk norsk, masse feil i eksamen (som sagt). Generelt sett et dårlig gjennomført fag om et noe interessant tema.

Er enig i en del av dette, men bør også sies at foreleserne forsøker å gjøre eksamen litt vanskeligere. Det gjelder da spesielt høst-eksamen når forelesningene går. Derimot blir det en del gjengangere i spørsmål til våren. Dette i henhold til en samtale med Asbjørn Støylen.

 

Altså bør det sies at emnet er ganske spennende og gir et bra innblikk i de viktigste delene av medisin-studiet. De andre emnene som Buddy nevner er emner folk som ønsker akademiske karrierer tar siden de ønsker et så godt snitt på masterstudiet som mulig. 

Lenke til kommentar

Er nettopp ferdig med femteåret på bygg. Arktitekturemnet er bra, foreleseren er dyktig og selve emnet er interessant. Det er en semesteroppgave som skal leveres og framføres, i tillegg til ordinær eksamen. Det er dog ikke noe gratisemne, og forøvrig ikke et emne som fortjener at du ikke tar det alvorlig.

 

Skal du ha noe gratis så kan jeg anbefale Finans eller Kulturforståelse. Finans gikk jeg i fem-seks forelesninger i starten av semesteret, gjorde ingen øvinger, leste tre-fire dager og fikk A. Kulturforståelse-emnet har jeg ikke hatt, men jeg kjenner noen som har. Ingen eksamen, kun to korte og enkle gruppepresentasjoner. Snittet var vel A.

 

Kan jeg for interessens skyld spørre hvilke to bygg-emner du vil ta?

 

 

Er du fornøyd med bygg? Har emil øverst, men tror jeg angrer litt nå... (men heldigvis er det jo fortsatt mulig å bytte etter første året)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er det. Det er et veldig variert studie, med flere ganske forskjellige retninger. Du kan feks gå veldig regnetunge retninger med mye mekanikk og numeriske løsningsmetoder, eller ta mer prosjektplanlegging og administrative retninger. Hvis du tenker EMIL pga vasskraft, men ikke er så glad i elektrisitet, så kan bygg være et alternativ. Kan feks bli hydrolog og jobbe med planlegging og utbygging av vasskraftanlegg.

 

Det bygges mye i Norge i dag, både bygg, infrastruktur (vei, jernbane), anlegg på land og til sjøs. Man er ganske fri til å velge emner på bygg, fra og med tredjeklasse er det ingen bygg-emner som er obligatoriske, alt er valgfritt. Det gir deg gode muligheter til å peile deg inn på det du synes er interessant, enten det er transportplanlegging, marine konstruksjoner i Arktis, konstruksjonsmekanikk, vann og avløp, vannkraft, geoteknikk, prosjektplanlegging.

 

Veldig greit å få jobb for tida, med høyere begynnerlønn enn de fleste sivinglinjene.

Lenke til kommentar

Skal begynne 9. semester på bygg til høsten. Har to fag jeg helst ikke vil velge mellom å ta, og har lyst til å ta begge. I tillegg skal jeg velge et K-emne. Derfor tenker jeg å velge det enkleste mulige K-emne for å få mest mulig tid til de andre nyttige emnene. Står mellom disse:

- AAR4250 - Arkitektur som teknologisk praksis (karakter)

- MFEL3010 - Medisin for realfag- og teknologistudenter (bestått/ikke bestått)

- SPRÅK3501 - Vitenskapelig kommunikasjon for ingeniører (bestått/ikke bestått)

 

Av disse er det AAR4250 og SPRÅK3501 som frister mest. Noen som har hatt noen av disse fagene eller har innspill på hvilket jeg bør velge? Hvor lite arbeid kan man klare seg med for å få hhv. B eller bestått i disse fagene? 

 

Tar gjerne i mot andre tips til emner som er enkle og som egner seg til K-emne.

 

Helst skulle jeg sett at jeg slipper å ta K-emne. Men dette lar seg vell ikke gjøre?

 

Jeg tok SPRÅK3501 i høst og vil anbefale det på det sterkeste. Et par små innleveringer(typ 200 ord), og en "stor" innlevering på ca. 3k ord der du skal diskutere noen artikler som er relatert til prosjektoppgaven din. De som har faget er fra Dragvoll, så du kommer egentlig unna med å bare skrive masse piss. Er også to muntlige presentasjoner på sånn 10 minutter hvor man skal presentere prosjektoppgaven sin for en gruppe medstudenter. Emnet er adgangsbegrenset da, så du må søke. (Fristen har kanskje gått ut?)

Lenke til kommentar

Jeg tok SPRÅK3501 i høst og vil anbefale det på det sterkeste. Et par små innleveringer(typ 200 ord), og en "stor" innlevering på ca. 3k ord der du skal diskutere noen artikler som er relatert til prosjektoppgaven din. De som har faget er fra Dragvoll, så du kommer egentlig unna med å bare skrive masse piss. Er også to muntlige presentasjoner på sånn 10 minutter hvor man skal presentere prosjektoppgaven sin for en gruppe medstudenter. Emnet er adgangsbegrenset da, så du må søke. (Fristen har kanskje gått ut?)

Jeg tok også dette i høst, og er veldig fornøyd med valget. Nesten urettferdig enkelt, i tillegg til at det meste man gjør på sett og vis er relevant til prosjektoppgaven. For eksempel var en av innleveringene å skrive abstract til oppgaven sin... :)

Lenke til kommentar

Er nettopp ferdig med femteåret på bygg. Arktitekturemnet er bra, foreleseren er dyktig og selve emnet er interessant. Det er en semesteroppgave som skal leveres og framføres, i tillegg til ordinær eksamen. Det er dog ikke noe gratisemne, og forøvrig ikke et emne som fortjener at du ikke tar det alvorlig.

 

Skal du ha noe gratis så kan jeg anbefale Finans eller Kulturforståelse. Finans gikk jeg i fem-seks forelesninger i starten av semesteret, gjorde ingen øvinger, leste tre-fire dager og fikk A. Kulturforståelse-emnet har jeg ikke hatt, men jeg kjenner noen som har. Ingen eksamen, kun to korte og enkle gruppepresentasjoner. Snittet var vel A.

 

Kan jeg for interessens skyld spørre hvilke to bygg-emner du vil ta?

 

Hvordan er emnet lagt opp? Er det mye byggteknikk, eller er det mer om arkitekter og annet som ikke har noe med byggeteknikk å gjøre? Er ikke interessert i et ex.phil-lignende emne om det er det.

 

Så du mener ikke det er et enkelt emne? Hvor mye tid gikk med til dette emnet for din del?

 

Ser at karaktersnittet ikke er det aller høyeste på finans. Tenkte kanskje det var et emne man måtte jobbe noe mer med?

 

Kulturforståelse-emnet virker og interessant i form av at det er enkelt. Men er i utgangspunktet skeptisk til emner med grupper. Hvor store er disse gruppene?

 

Har planer om å skrive masteroppgave om trekonstruksjoner. Derfor bør jeg ta Trekonstruksjoner 2. Likte betongfagene veldig godt og, og kunne tenke meg å ta Betong 3 i tillegg. Hva tenker du om det? Har du erfaring med disse fagene?

 

 

Er enig i en del av dette, men bør også sies at foreleserne forsøker å gjøre eksamen litt vanskeligere. Det gjelder da spesielt høst-eksamen når forelesningene går. Derimot blir det en del gjengangere i spørsmål til våren. Dette i henhold til en samtale med Asbjørn Støylen.

 

Altså bør det sies at emnet er ganske spennende og gir et bra innblikk i de viktigste delene av medisin-studiet. De andre emnene som Buddy nevner er emner folk som ønsker akademiske karrierer tar siden de ønsker et så godt snitt på masterstudiet som mulig. 

 

Hvor mye tid må brukes på dette medisin-faget? Er det et "gratisfag"?

 

Jeg tok SPRÅK3501 i høst og vil anbefale det på det sterkeste. Et par små innleveringer(typ 200 ord), og en "stor" innlevering på ca. 3k ord der du skal diskutere noen artikler som er relatert til prosjektoppgaven din. De som har faget er fra Dragvoll, så du kommer egentlig unna med å bare skrive masse piss. Er også to muntlige presentasjoner på sånn 10 minutter hvor man skal presentere prosjektoppgaven sin for en gruppe medstudenter. Emnet er adgangsbegrenset da, så du må søke. (Fristen har kanskje gått ut?)

 

Fant ut at det var adgangsbegrenset og at fristen er gått ut, men kan være mulig likevel om det skulle være ledige plasser. Virker som et svært enkelt emne, og fristende av den grunn.

Lenke til kommentar

Hvordan er emnet lagt opp? Er det mye byggteknikk, eller er det mer om arkitekter og annet som ikke har noe med byggeteknikk å gjøre? Er ikke interessert i et ex.phil-lignende emne om det er det.

 

Så du mener ikke det er et enkelt emne? Hvor mye tid gikk med til dette emnet for din del?

 

Ser at karaktersnittet ikke er det aller høyeste på finans. Tenkte kanskje det var et emne man måtte jobbe noe mer med?

 

Kulturforståelse-emnet virker og interessant i form av at det er enkelt. Men er i utgangspunktet skeptisk til emner med grupper. Hvor store er disse gruppene?

 

Har planer om å skrive masteroppgave om trekonstruksjoner. Derfor bør jeg ta Trekonstruksjoner 2. Likte betongfagene veldig godt og, og kunne tenke meg å ta Betong 3 i tillegg. Hva tenker du om det? Har du erfaring med disse fagene?

 

 

 

Hvor mye tid må brukes på dette medisin-faget? Er det et "gratisfag"?

 

 

Fant ut at det var adgangsbegrenset og at fristen er gått ut, men kan være mulig likevel om det skulle være ledige plasser. Virker som et svært enkelt emne, og fristende av den grunn.

MFEL3010 er ikke et "gratisfag" i den forstand at du kan møte opp til eksamen helt uten forberedelse, som i MFEL 1010, men arbeidsmengden som trengs er ganske laber - da jeg tok faget var det en skriftlig innlevering som tok meg kanskje en kveld å skrive, også var jeg som sagt i et par forelesninger og leste en del før eksamen, både på tidligere eksamener og noen powerpointer. Pensum er noe stort, men for min del var det mye jeg kunne fra før, kunne synse meg frem til eller som var veldig enkelt, men jeg har også noe bakgrunn innen den tekniske delen av medisin, så det er vanskelig for meg å vurdere hvor vanskelig det vil være for noen uten forkunnskaper.

Lenke til kommentar

Hvordan er emnet lagt opp? Er det mye byggteknikk, eller er det mer om arkitekter og annet som ikke har noe med byggeteknikk å gjøre? Er ikke interessert i et ex.phil-lignende emne om det er det.

 

Så du mener ikke det er et enkelt emne? Hvor mye tid gikk med til dette emnet for din del?

 

Ser at karaktersnittet ikke er det aller høyeste på finans. Tenkte kanskje det var et emne man måtte jobbe noe mer med?

 

Kulturforståelse-emnet virker og interessant i form av at det er enkelt. Men er i utgangspunktet skeptisk til emner med grupper. Hvor store er disse gruppene?

 

Har planer om å skrive masteroppgave om trekonstruksjoner. Derfor bør jeg ta Trekonstruksjoner 2. Likte betongfagene veldig godt og, og kunne tenke meg å ta Betong 3 i tillegg. Hva tenker du om det? Har du erfaring med disse fagene?

 

Arktitekturfaget handlet om arktitektur og bygningsdesign, det er ikke et teknisk emne. Byggstudenter lærer absolutt ingenting om bygningsdesign gjennom historien. Arktitektstudentene kan nok mye mer om historiske byggingeniører, hvordan utviklingen har vært osv. Det emnet gir en liten introduksjon til dette, og jeg synes det er verdt å kunne noe om faget sitt i et historisk perspektiv, ikke bare hvordan man regner ut ditt og datt i dag. 

 

Snittet er vel B i finans de siste årene? Snittet var C i fjor, uten at jeg vet helt hvorfor. Det er ikke et emne man må jobbe mye med, men man må jobbe litt med det. Mange går nok til eksamen etter å ha såvidt sett på noe som helst. 

 

Vet ikke hvor store gruppene er i kulturemne.

 

Har ikke hatt de emnene, så kan ikke si så mye om dem. 

Lenke til kommentar

Regner med at de fleste som har gått en siving linje her har hatt grunnkurset i informasjonsteknologi. Noen som vil kort forklare hvordan det foregår? Har man da feks med pc til øvingstimer, eller klarer man seg men en stasjonær hjemme?

 

Man viser øvingene til studass fra egen bærbar PC. Regner med at det går an å sende de til studass i forveien så hen kan kjøre de på egen PC, men da må du ha en snill studass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...