Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Tror dere det er lurere mtp jobbutsikter, lønn, spennende jobb osv å bli sivilingeniør enn lege?

Ikke nødvendigvis. Hadde dette samme valget da jeg var yngre, valgte sivilingeniør.

 

En lege har mulighet til å ha sin egen private klinikk. Disse legene (som øyeleger) f.eks har ofte veldig store formuer. 

 

I tillegg kan fastleger i Oslo og Akershus tjene mange millioner kroner per år. 

 

Hvis du derimot jobber i det statlige, så kan du regne med lønn på rundt 1 million som overlege tror jeg.

 

Sivilingeniøren kan regne med omtrent det samme etter en vis ansiennitet. Man kan selvsagt også gå karriereveien innen en stor bedrift og dermed tjene mye mer i et internasjonal konsern. Men dette er litt sjeldnere. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis. Hadde dette samme valget da jeg var yngre, valgte sivilingeniør.

 

En lege har mulighet til å ha sin egen private klinikk. Disse legene (som øyeleger) f.eks har ofte veldig store formuer. 

 

I tillegg kan fastleger i Oslo og Akershus tjene mange millioner kroner per år. 

 

Hvis du derimot jobber i det statlige, så kan du regne med lønn på rundt 1 million som overlege tror jeg.

 

Sivilingeniøren kan regne med omtrent det samme etter en vis ansiennitet. Man kan selvsagt også gå karriereveien innen en stor bedrift og dermed tjene mye mer i et internasjonal konsern. Men dette er litt sjeldnere. 

 

Har du noen idé om hvor mye en kan regne med å tjene inn som nyutdannet fysmater?

Lenke til kommentar

Noen som kjenner noen fysmatere og vet om de er fornøyde? (gjerne også noen uteksaminerte)

 

Begynt på EMIL, men driver fortsatt å tenker på fysmat.. så vurderer å søke meg over dit neste år (har nok poeng)(men emil virker jo spennende på sin måte, det også). Synes spes retningen biofysikk og medisinsk teknologi virker interessant. Ser at det ikke er særlig mange som uteksamineres fra den retningen...

 

Noen som var på togafesten i sin fadderperiode forresten? Var det bra i så fall? Mange som sier det kanskje er det morsomste, men virker som det varer nesten hele dagen + har ikke kjøpt noe laken,,, så vet ikke om jeg burde dra eller ikke... 

Lenke til kommentar

Noen som var på togafesten i sin fadderperiode forresten? Var det bra i så fall? Mange som sier det kanskje er det morsomste, men virker som det varer nesten hele dagen + har ikke kjøpt noe laken,,, så vet ikke om jeg burde dra eller ikke... 

Jeg var med på togafest både når jeg var fadderbarn og fadder og syntes det var kjempemorsomt begge gangene! Varierer nok veldig men i min linjeforening foregikk det ikke noe før utover ettermiddagen. Vors og deretter Samfundet.

Anbefaler deg å ta turen i hvert fall! Tror jeg kjøpte meg laken samme dagen som festne for to år siden, men kan være utsolgt enkelte steder.

Lenke til kommentar

Har du noen idé om hvor mye en kan regne med å tjene inn som nyutdannet fysmater?

 

 

Noen som kjenner noen fysmatere og vet om de er fornøyde? (gjerne også noen uteksaminerte)

 

Begynt på EMIL, men driver fortsatt å tenker på fysmat.. så vurderer å søke meg over dit neste år (har nok poeng)(men emil virker jo spennende på sin måte, det også). Synes spes retningen biofysikk og medisinsk teknologi virker interessant. Ser at det ikke er særlig mange som uteksamineres fra den retningen...

 

Noen som var på togafesten i sin fadderperiode forresten? Var det bra i så fall? Mange som sier det kanskje er det morsomste, men virker som det varer nesten hele dagen + har ikke kjøpt noe laken,,, så vet ikke om jeg burde dra eller ikke... 

Kjenner en del fysmatere. De er stort sett fornøyde. Møter dem i nesten alle settinger og forskjellige yrker.

Vil også si at de har kanskje det høyeste mentale nivået av alle på Gløshaugen.

 

Retningen biofysikk er ganske bra. Det er en del gode professorer som får til mye innen viktige felt. De har tilhold på Gløshaugen og St. Olavs hospital. Emnene har mange studenter fra nanoteknologi og bioteknologi. 

 

Man kan jobbe med kreftforskning, utvikling av teknisk utstyr til medisinsk formål og slikt. Men vil anbefale det i hvert fall. 

Lenke til kommentar

Oki, takk! Og man kan vel sikkert også møte opp litt senere hvis man ønsker det (vi starter vors kl 13,,). Tror det bare er jeg som er litt nervøs, var det før de andre arrangementene også, men valgte å møte opp og hadde det jo veldig artig da.

Fikk også låne en gardin av en i kollektivet mitt, så får se hvordan det går.

 

Tusen takk for svar! Jaa, høres veldig spennende ut i hvert fall.

 

 

EMIL skal jo få revidert studieplan i desember hørte jeg, så vil se litt annerledes ut enn det har gjort tidligere fikk vi høre. Flere IKT-fag. 

Ingeniørvitenskap og IKT virker også litt spennende,, men fysmat frister mest. (eller ja, mye som frister. burde vel nesten valgt uio/uib da forskning også står høyt opp på lista, men et år, eller fem, her på haugen blir nok bra det og. Så sykt mange på kullet mitt som sier de 'alltid' har visst/var helt sikre på at de skal gå siving, også vet ikke jeg,, men har jo litt tid på å velge en vei). Noe annet; snakket med en del på høyere årstrinn på EMIL, og ingen jeg har spurt hittil har hatt noe relevant sommerjobb. Må jo være ganske stor konkurranse mtp størrelsen på kull, men noe som vet hvor vanskelig det er? Tenker det jo sikkert kan komme litt an på hva man gjør selv også, og hvor mye man søker, og hva man regner som relevant.. Kjæresten min som går bygg (på hib...) fikk tilbudt to passe relevante jobber etter 2. klasse iaf..

 

 

Hm, på skolen min hadde vi en ny lærer som var en ganske fersk fysmater (om han mente lektor i fysikk og matematikk eller hva vet jeg ikke). Ser at Nebu har vært litt aktiv i Rubiks kube-tråden, så kan faktisk muligens være han.

Ikke hør på de andre. Jeg var den eneste innvandreren i hele linjen da jeg studerte sivilingeniør og det var ikke snakk om fordommer, rasisme, curry-vitser (er ikke engang pakistaner) og slikt. Bare fokuser på deg selv. Og professorene er nesten like ille i den forstand. De forsøker å si at du ikke passer inn der (hei Hilde og dere :D).

 

Når det gjelder vanskelighetsgrad, så er det veldig enkelt. Du vil bli overrasket over hvor svake de andre studentene er. 

 

Og Nebu er ikke fysmater. Han hater folk fra fysmat. Han forsøkte å ta kjemi i første klassen for å komme inn (obligatorisk emne), men gjorde det dårlig i det og mekanisk fysikk. Så han fortsatte på lektorutdannelsen på NTNU. Det var nok bakgrunnen for at han angrep fysmat hele tiden. Ind.øk-hatet forstår jeg ikke, så skal ikke kommentere det.

 

Så det er nok ikke han. Men en ålreit fyr. Skulle vært flere som han. Kommer til å gjøre det veldig bra som lærer og ønsker han alt godt! 

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at de andre studentenes tid på NTNU vil være bedre enn min. Og at jeg hadde en spesiell tid der oppe.

 

Men du trenger ikke å fremstille mine meninger som kontroversielle. Jeg bare forklarer det som jeg har opplevd det. Og etter det jeg har forstått, så er det andre folk som har hatt problemer med de folkene jeg har hatt problemer med. 

 

Til tross for det, la oss ikke avspore dette med en digresjon. Alt jeg sier er at hvis jeg kom meg igjennom det, så vil du/den som leser også gjøre det. 

Lenke til kommentar

Noen som kjenner noen fysmatere og vet om de er fornøyde? (gjerne også noen uteksaminerte)

 

Begynt på EMIL, men driver fortsatt å tenker på fysmat.. så vurderer å søke meg over dit neste år (har nok poeng)(men emil virker jo spennende på sin måte, det også). Synes spes retningen biofysikk og medisinsk teknologi virker interessant. Ser at det ikke er særlig mange som uteksamineres fra den retningen...

 

Noen som var på togafesten i sin fadderperiode forresten? Var det bra i så fall? Mange som sier det kanskje er det morsomste, men virker som det varer nesten hele dagen + har ikke kjøpt noe laken,,, så vet ikke om jeg burde dra eller ikke... 

 

Hei, jeg gikk biofysikk og medisinsk teknologi på fysmat!  :) Var veldig fornøyd, det var midt i blinken for meg å kombinere fysikk/matematikk og medisin. Man kan grovt sett velge mellom biofysikk (f. eks. nanopartikler i medisin og sånt, molekylær biofysikk, labarbeid) eller medisinsk fysikk (medisinsk avbildning, stråleterapi). Etterpå kan man jobbe som fysiker på sykehus, på lab eller f. eks. PhD, eller så kan man såklart bli konsulent også om man ikke vil jobbe med medisinske ting allikevel.

Lenke til kommentar

"Gjennomsnittlig begynnerlønn for ingeniører med masterutdanning i privat sektor per 1.10.2017 var kr 508.857." i følge NITO (https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/sporsmal-om-lonn/begynnerlonn/). 518k for teknamedlemmer (https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsstatistikk/startlonn/).

Høres lite ut. De fleste jeg vet om fra bygg fikk i områder 560-600 som startlønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...