Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe som formelt hindrer en fra å gå to studier samtidig på NTNU? Om en for eksempel går 5-årig master og søker seg til en bachelor ett år senere.

En mulig hindring er at ett fag ikke kan gjelde dobbelt. Dvs du kan få problemer med å ta to relativt like studier og la de første årene av siv.ingen gjelde som de første årene av bacheloren.

Lenke til kommentar

Hadde ITGK for to år siden og det rommet vi da viste øvingen til studass på var en datasal (P13), men vet ikke hvordan det blir nå til høsten ettersom studenter fra Kalvskinnet overtar bygget. 

Men folk flest bruker sin egen bærbar-pc, og det er nok ingen garanti for at det lar seg løse uten det (som Sampson sier).

Lenke til kommentar

Det flyttes til A-blokka i realfagbygget. Tror ikke de har tatt med seg tynnklientene over, da de var gamle og trege. De fleste ble også fjernet en stund før man måtte flytte ut fra P15.

 

Det er uansett innført krav på NTNU til at man må stille med egen maskin til studiene.

Lenke til kommentar

Arktitekturfaget handlet om arktitektur og bygningsdesign, det er ikke et teknisk emne. Byggstudenter lærer absolutt ingenting om bygningsdesign gjennom historien. Arktitektstudentene kan nok mye mer om historiske byggingeniører, hvordan utviklingen har vært osv. Det emnet gir en liten introduksjon til dette, og jeg synes det er verdt å kunne noe om faget sitt i et historisk perspektiv, ikke bare hvordan man regner ut ditt og datt i dag. 

 

Snittet er vel B i finans de siste årene? Snittet var C i fjor, uten at jeg vet helt hvorfor. Det er ikke et emne man må jobbe mye med, men man må jobbe litt med det. Mange går nok til eksamen etter å ha såvidt sett på noe som helst. 

 

Vet ikke hvor store gruppene er i kulturemne.

 

Har ikke hatt de emnene, så kan ikke si så mye om dem. 

 

Enig i at arkitekturemnet kanskje er det man får mest "nytte" av.

 

Du har da hatt både arkitekturfaget og finans? Hvilke av disse har minst arbeidsmengde, både gjennom høsten og i eksamensperioden?

Lenke til kommentar

Regner med at de fleste som har gått en siving linje her har hatt grunnkurset i informasjonsteknologi. Noen som vil kort forklare hvordan det foregår? Har man da feks med pc til øvingstimer, eller klarer man seg men en stasjonær hjemme?

Jeg skal ikke si at det er umulig å gjennomføre et studie ved NTNU uten egen bærbar PC, men generelt vil du til slutt være prisgitt at andre mennesker gidder å ta hensyn til at du ikke har med egen PC og der finnes ingen garantier.

Eksempler er fremvisning av øvinger, gruppearbeid og digital eksamen.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Enig i at arkitekturemnet kanskje er det man får mest "nytte" av.

 

Du har da hatt både arkitekturfaget og finans? Hvilke av disse har minst arbeidsmengde, både gjennom høsten og i eksamensperioden?

Hvor nyttig noen av delene er vet jeg ikke. Jeg synes arktitektur er mer interessant i hvert fall. Finans er sikkert også nyttig, men jeg gadd ikke lære meg det. Finans er absolutt minst arbeid. Gjorde ingen øvinger, var i et fåtall forelesninger (fram til det ble mye å gjøre i andre emner), leste 3-4 dager til eksamen kanskje. Eksamenene er ganske like hvert år, de samme fire oppgavetypene går igjen, med ganske like løsninger.

Lenke til kommentar

Du kan koble til calcfarm.ntnu.no via en klient som støtter rdp (for eksempel remmina).

(ikke det at dette gjør matlab mindre kuk å arbeide med som helhet)

Ettersom dette er den eneste kukingen dere får gjort på de fem årene der borte i Trondheim, så får dere være tilfredse med at dere i hvertfall har MATLAB.

 

Med mindre dere selvsagt svinger den andre veien da...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom over det her i dag: https://www.ntnu.no/studier/bsok/bachelor-i-tillegg-til-siving-grad

Står: "Mange siv.ing.-studenter velger å ta en bachelor i samfunnsøkonomi (BSØK) i tillegg til siv.ing.-graden.". Noen som vet om det er noen fordeler med å gjøre det? Ville egentlig helst studere samfunnsøkonomi, men lest at det ikke gir de beeeste jobbutsiktene, så når jeg ikke kom inn på NHH (med 0.2 poeng...) så ble det EMIL. Blir det bare tullete å ta en bachelor på si? (for interessens skyld) (og hvis jeg har forstått det rett så ser det ut som man "kun" trenger 11-12 økonomifag?)

Lenke til kommentar

Kom over det her i dag: https://www.ntnu.no/studier/bsok/bachelor-i-tillegg-til-siving-grad

Står: "Mange siv.ing.-studenter velger å ta en bachelor i samfunnsøkonomi (BSØK) i tillegg til siv.ing.-graden.". Noen som vet om det er noen fordeler med å gjøre det? Ville egentlig helst studere samfunnsøkonomi, men lest at det ikke gir de beeeste jobbutsiktene, så når jeg ikke kom inn på NHH (med 0.2 poeng...) så ble det EMIL. Blir det bare tullete å ta en bachelor på si? (for interessens skyld) (og hvis jeg har forstått det rett så ser det ut som man "kun" trenger 11-12 økonomifag?)

Det der høres litt drastisk ut og medfører en ekstra arbeidsbyrde.

 

Husk at du allerede får en del økonomi-emner i siv.ing graden i form av emnet TIØ4258: Teknologiledelse og to K-emner som du kan bruke til å ta økonomi. Disse kan f.eks være Finans, som tidligere påpekt i denne tråden. 

Lenke til kommentar

Er det vanlig å bruke bunad på immatrikulering ved NTNU? Eller er det ikke vits i å ta den med opp til Trondheim?

Hvis man får godkjent et fag (ex phil), man må vel da erstatte de studiepoengene med et annet fag?

Husker ikke om noen gikk med bunad, men du skal antageligvis feire 17. mai der uansett, så kjekt å ha den der ;) bare husk bunadsforsikring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...