Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg må si at livet som matforsker er lærerikt, jeg har blant annet et prosjekt, eller fikk et oppdrag hvor jeg sammenligner proteinkvaliteten av animalske matvarer med diverse planteprotein.  Skal også se på "nutrition-density"; næringstoffer per 100 g kalorier. Fra et matsikkerhetpersepktiv hvor det i fremtiden blir mangel på proteinkilder blir dette relevant. De siste årene har det nemlig kommet en ny standard for å se på biotilgjenlighet og av det jeg ser har planteprotein systematisk blitt overvurdert, mens animalske kilder har blitt undervurdert. 

Med andre ord er det interssant å se at deler av bacheloroppgaven min fra 2013 er i ferd med å bli utdatert, hvor jeg lagde et poeng at man kan komplimentere flere plantekilder for å oppnå en fullverdig score. Dette kommer til å ta et par måneder for å kartlegge (det har ikke blitt gjort enda) og gjør et systematisk søk samt kontakter diverse forfattere i flere avdelinger for å høre hva status quo er.

MEN, styrketreningen er det derimot verre med. Jeg orker rett og slett ikke etter jobb, og har gått fra 4 til 3 ganger i uken for at det skal være realistisk. Hvordan er deres erfaringer, hvor mange økter har folket her i uken? Del gjerne deres erfaringer. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

take that vegan scum, eller noe i den duren.

 

Kjører 4 økter i uka. Har gjort det siste 18 månedene ish. Kjørte 3 økter et år eller to før det. har null problem å kombinere trening og jobb, det har blitt rutine og jeg kommer meg ALLTID på trening, men det jeg gjør på trening har blitt mer vaner og rutine  Kunne vært flinkere til å variere på øvelser og jeg øker bare når jeg føler for det. Har ikke fulgt no program eller hatt no skikkelig struktur på lenge. Kjører bryst+armer , Bein+Mage, Rygg+Skuldre og endrer hver uke hvilken som blir kjørt 2 ganger.

 

Det samme gjenspeiler seg i kostholdet. Holder vekta (gikk ned 30kg i takt med at jeg startet trene) men sliter med å ta grep for å fortsette med videre utvikling.

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Nå har jeg 4 styrkeøkter + 1 styrkepreget cardioøkt i uka..

Trener rett etter jobb, da er det enklere å ikke sluntre unna. I tillegg har jeg arbeidsmoral til en gråstein og trening er høydepunktet i dagen, så det ser jeg stort sett bare frem til.

Har en relativt hjernedød jobb som suger ut livsgleden, så håper å få napp på noe annet om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg orker rett og slett ikke etter jobb, og har gått fra 4 til 3 ganger i uken for at det skal være realistisk. Hvordan er deres erfaringer, hvor mange økter har folket her i uken? Del gjerne deres erfaringer. :)

I vår/sommer å 2x jogg, 2x sykkel, 2x svøm, pluss noe bakkeløp

Nå 1x svøm, 1x turn, sykle til/fra jobb hver dag, 2x styrke + litt diverse klatring og annet

 

Vår/sommer hadde veldig mye motivasjon pga diverse konkurranser (triatlon, oslo open water, oslos bratteste, toughest)

Nå om vinteren ikke så mange målsetninger, så derfor meldt meg på svømmekurs, turngruppe osv. så jeg har noe som pusher meg til å holde vedlike

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Det er imponerende å jobbe som tømrer og trene 6 dager i uken, herreminhatt ! 

Det er frusterende å oppleve at styrken har gått så utrolig mye ned siden "glanstidene", og er derfor jeg ikke helt klarer å bestemme meg om tre økter i uken gjør susen. Å trene etter jobb er noe jeg tenkte jeg skulle prøve å bli flinkere på også.

Lenke til kommentar

Skal få lest igjennom den (Y)

MEN, styrketreningen er det derimot verre med. Jeg orker rett og slett ikke etter jobb, og har gått fra 4 til 3 ganger i uken for at det skal være realistisk. Hvordan er deres erfaringer, hvor mange økter har folket her i uken? Del gjerne deres erfaringer. :)

Normalt 3 ganger vanlig styrke, og 2-3 ganger cross/sirkeltrening i uka. 

 

Det er imponerende å jobbe som tømrer og trene 6 dager i uken, herreminhatt ! 

Det kan man si, selv merker jeg at trening var lettere i den tiden hvor jeg hadde hardere fysisk arbeid.

 

Her er den ene strekmannen. Strenge krav til kropp i dagens DST-samfunn   :D ...

 

 

 

 

Er det forresten noen som har prøvd en sånn knebøy? ER det vanskelig? Trenger man å filme rett bakfra for å vise trikset?

aldri prøvd, jeg antar det er relativt lett å få til med en vekt man har ganske god kontroll på, men ganske vanskelig om man har mye vekt på.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Trodde det var ganske lett å vedlikeholde muskelmasse og styrke?

Muskelmasse ja, føler meg ikke mindre selv om jeg aldri har trent så lite og dårlig på 15 år. Men styrke har jeg hatt store problemer med. Tror det kan skyldes alderen, og Doffen som er hvor gammel nå? 200 år?  Han har vel kanskje noe innspill. :D 

Lenke til kommentar

Det er imponerende å jobbe som tømrer og trene 6 dager i uken, herreminhatt ! 

 

Det er frusterende å oppleve at styrken har gått så utrolig mye ned siden "glanstidene", og er derfor jeg ikke helt klarer å bestemme meg om tre økter i uken gjør susen. Å trene etter jobb er noe jeg tenkte jeg skulle prøve å bli flinkere på også.

 

Du kan FINT både vedlikeholde og ØKE i styrke med 3 økter i uka.

Det er bare å gjøre ting LITT mer effektivt enn den gang da du hadde 4 økter - samt må du ha LYST og MOTIVASJON til å presse deg selv.

 

Følelsen av å ha tapt i styrke er tung å bære - da må man være sterk, ta seg selv i nakken og komme seg tilbake igjen.

En jobb må gjøres og den er seig.

 

Tipper du fikser det :)

 

Trener tre gonger i veka. Vil ikkje bli overtrent.

 

:rofl: :rofl: :rofl:

 

Du ass..

Lenke til kommentar

Jeg må si at livet som matforsker er lærerikt, jeg har blant annet et prosjekt, eller fikk et oppdrag hvor jeg sammenligner proteinkvaliteten av animalske matvarer med diverse planteprotein.  Skal også se på "nutrition-density"; næringstoffer per 100 g kalorier. Fra et matsikkerhetpersepktiv hvor det i fremtiden blir mangel på proteinkilder blir dette relevant. De siste årene har det nemlig kommet en ny standard for å se på biotilgjenlighet og av det jeg ser har planteprotein systematisk blitt overvurdert, mens animalske kilder har blitt undervurdert. 

 

Med andre ord er det interssant å se at deler av bacheloroppgaven min fra 2013 er i ferd med å bli utdatert, hvor jeg lagde et poeng at man kan komplimentere flere plantekilder for å oppnå en fullverdig score. Dette kommer til å ta et par måneder for å kartlegge (det har ikke blitt gjort enda) og gjør et systematisk søk samt kontakter diverse forfattere i flere avdelinger for å høre hva status quo er.

 

MEN, styrketreningen er det derimot verre med. Jeg orker rett og slett ikke etter jobb, og har gått fra 4 til 3 ganger i uken for at det skal være realistisk. Hvordan er deres erfaringer, hvor mange økter har folket her i uken? Del gjerne deres erfaringer. :)

4-5 økter i uka jevnt over. Mye mengdetrening.

 

Trener tre gonger i veka. Vil ikkje bli overtrent.

Opp med matinntak, så slipper du det problemet  :)

Lenke til kommentar

3 ganger i uken her også, småbarnsfar kverker all treningslyst og tid. Første 6mnd ble det 2 økter i uken, 3 hvis jeg var heldig. Styrkemessig merket jeg lite forskjell egentlig, trente fullkropp da hver økt med styrkefokus på benk, skuldre økt 1 og bein, rygg, økt 2. Selvsagt bedre med 3, men som nødløsning fungerte det ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...